
Som ni säkert redan vet, så har Ferrari inför Rysslands GP använt 3 tokens för PU uppdateringar, exakt vilka motorkomponenter man har valt att modifiera är inte känd, men hela processen cirkulerar kring HCCI, Homogeneous Charge Compression Ignation, dvs kontrollerad självantändning, där Ferrari gör allt att komma i kapp Mercedes som införde systemet redan från starten för den nuvarande motorgenerationen.
Båda två utnyttjar Mahle Jet Ignation systemet där självantändning körs parallellt med vanlig tändning under vissa förhållanden, dvs, systemet är ett komplement som på ett finurligt sätt tillåter fler än fem tändningstillfällen under en arbetscykel som ger högre effektuttag och bättre bränsleekonomi.
På hårdvara sidan lär Ferrari nu med sina senaste PU uppdateringar vara ikapp Mercedes, det är på mjukvara sidan de fortfarande ligger en bit efter för att kunna dra maximal nytta av dagens motorkoncept, och det är just experimenterandet med mjukvaran som har lett till tekniska problem på hårdvara sidan, något som Ferrari försöker komma ifrån med sina uppdateringar av hårdvaran inför Ryssland GP.
Ferrari ämnar även fördjupa sitt samarbete med Mahle på motorsidan, och har förlängt kontraktet med NKG till 2020. Även Shell spelar en avgörande roll i sammanhanget som bränsleleverantör ,eftersom bränsletemperaturen under insprutnings tillfället mellan vanlig tändning och självantändning avviker från varandra för att nå bästa möjliga verkningsgrad.
Ferrari har även infört variabel insug i årets PU för bättre prestanda, något som Mercedes gjorde redan ifjol, och har omplacerat ett antal kylare för effektivare kylning och komponenter i hybridsystemet som en del i sitt arbete för att komma i kapp Mercedes.
Även hos Renault jobbar man intensivt för att komma ikapp Mercedes och Ferrari i HCCI racet, Honda tycks satsa mer långsiktig med 2017 som året då även de kommer att ha infört HCCI i full skala. Det nuvarande tokens systemet försvinner 2017, och i samband med det lär uppdateringskriget på PU fronten mellan de olika billtillverkare accelerera ytterligare med höjda kostnader som följd för de inblandade, något som går tvärtemot FIAs linje, det återstår att se huruvida Todt & Co har något i bakfickan för att stävja en sådan utveckling.


Den dynamiska duon Hamilton&Alonso fortsätter med sina självgoda utlåtanden, den förstnämnda påstår sig vara den föraren i F1 som gör mest positiv PR åt F1 i social media, och den sistnämnda gör gällande, att han i likvärdig material med lätthet skulle spöa alla andra F1 förare.
Jag för min del tycker, att Hamilton är den överlägset mest media kåta föraren i F1, och Alonso den mest överskattade, i synnerhet av honom själv, de två borde inleda ett partner förhållande där dem kan använda all sin tid för att skryta om sin förträfflighet för varandra.
Idag har den så kallade strategi gruppen åter igen ett möte ,där man nu äntligen ska ta ett slutgiltig beslut om nästa års tekniska regler, något som är av yttersta vikt med tanke på hur ont om tid det finns redan nu för designers för att ta fram nästa års bilar, kanske går det i vägen den här gången för strategi gruppen, som hittills har endast lyckats enas om , att de inte är eniga om något alls. Som man brukar säga, ju fler kockar desto sämre soppa, och när kockar dessutom har IQ som en ostmacka, så lär resultatet av deras kockkonst bli det sedvanliga, mycket väsen om ingenting.

Pirelli fick sin vilja genom, och kan se framemot 25 testdagar med nästa års gummiblandningar innan säsongstarten 2017, vilka man kommer att testa med är inte klarlagt än, dock har man redan testat däcken med en GP2 bil, något som kan vara rätt så vilseledande med tanke på hur mycket mindre down force en GP2 bil alstrar i jämförelse med en F etta.
Det var lite av varje i "Knowing me knowing you" anda, vi avslutar i samma tonläge med HIM sångaren Ville Valo, som har gjort en cover av ABBA klassikern, vad man tycker om Villes variant är upp till var och en.
Amen,..må "Knowing me knowing you vara med er.