SUZUKA FAIRY TALES

 
Suzuka nästa, en gammaldags bana utformad efter naturens villkor, rytmisk och samtidigt mycket krävande, speciellt under svåra väderförhållanden.  Många rookies har genom åren fått erfara på det hårda sättet,  hur krävande bana ur föraraspekt Suzuka är, här saknas milsvida avåkningszoner ala Tilke, sandfållan och armcoräcket är aldrig lång borta när övermodiga rookies vill visa sig på den styva linan.
 
På Suzuka gäller de två hårdaste gummiblandningarna, höga sidobelastningar och på sina ställen grov banbeläggning sliter däck, även om man har delvis asfalterat om vissa partier av banan.  De första väderleksraporterna antyder om ett torr race, men under både fredag och lördag finns det risk för regnskurar, väderrelaterad är alltid oförsägbart på Suzuka, men det bör i alla fall vara lite högre temperaturer än man är vana vid från tidigare race, eftersom racet körs redan i slutet av september i år.
 
Suzuka är en förarbana på samma sätt som Spa, här skils pojkar från män, om de nu inte har en bil som kamouflerar bristen på rutin och körskicklighet, det är där övermodiga beslut kommer in i bilden, man pressar bilen lite för hård i sin iver att vara före sin stallkompis, det blir intressant att följa, hur årets rookies klarar av att hantera Suzukas utmaningar.
 
 
Det om Suzuka, den så kallade strategigruppen har kommit med ett förslag som innebär, att all användning av vindtunnlar ska förbjudas i framtiden, bilarna ska istället tas fram med hjälp av CDF program. Ferrari, Mercedes och Williams är emot förslaget, FIA och FOM, som äger tv rättigheterna, stödjer förslaget, och tycks för tillfället ha övertaget tillsammans med strategigruppens andra stall representanter utöver den ovannämnda trion.
 
 
Ett totalt hjärndöd förslag enligt min mening, Nick Wirth tog fram med hjälp av CDF bilen på bilden här ovan åt Virgin Racing, en totalt misslyckad satsning som ledde till att Wirth fick sparken.  Med tanke på hur få testdagar man förfogar över numera, så skulle det vara mycket vågat ur säkerhetsaspekt, att enbart lita sig på CDF data. Stallen har satsat hundratals miljoner på avancerade vindtunnlar, och har anlitat aeroexperter med dyra pengar, nu vill FIA & co att de ska ersättas med CDF nördar som ska ta fram nya bilar med stöd av datorsimuleringar, FIA idiotier blir bara värre och värre för varje år som går,
så länge som FIA och Bernie får agera efter eget huvud, så kommer kräftgången för F1 att fortsätta, sorligt men sant.
 
Stortjurens webbsite Speedweek gör gällande, att om inte RBR får motorer av Ferrari med fabriksspecs, så kommer de dra sig ur F1. Ett konstig utlåtande kan man tycka, Ferrari har ju knappast någon typ av skyldighetet att förse en konkurrent med lika vassa motorer som de har i sina egna bilar, det vore ju som att skjuta sig själv i foten.
 
Just nu florerar det många rykten i kategorin vem ska köra var, och vem ska inte köra alls. Button sägs sluta efter årets säsong, Grosjean ska enligt media hamna hos Haas F1, och ska sedan ersätta Kimi hos Ferrari 2017.  Perez sägs vara på väg till Lotus för att ersätta Grosjean, samtidigt som det ryktas om några franska förare som möjliga kandidater som Maldonados blivande teamkompis osv.
 
Jag för min del tror inte alls att Ferrari skulle vara det minsta intresserad av Grosjeans tjänster, utan det hela är sedvanlig ryktesspridning av så kallade F1 journalister i brist på bättre, det är inte länge sen det var Verstappen som skulle ersätta Kimi hos Ferrari,.vad blir det för näst, Maldonado kanske?
Det har även varit ett antal förare, som har påstått att de har varit "nära" att skriva ett kontrakt med Ferrari som ersättare för Kimi, bland annat Hulkenberg, Perez och Grosjean, och givetvis har även hela truppen av Ferraris tesförare varit inne på samma linje, att de bara orkar, alla dessa dussinjournalister och dussinförare, meningslöst spridning av fairy tales för folk som tror på tomten och politikernas heliga löften.
 
Apropå feed back från er som läser här i form av kommentarer, en del har åsikter om innehållet som ibland omfattar saker helt utanför F1. Den här bloggen är delvis även en form av "dagbok" åt mina vänner, jag har en tendens att  ibland försvinna ut till den stora vida världen utan att tala om det för någon, via min blogg kan mina vänner följa mig, och slipper oroa sig för min skull. 
 
Att enbart hela tiden skriva om samma saker skulle tråka  ut mig, så dem som uppfattar allt utöver F1 relaterad som skit, bör läsa på sajter som enbart handlar om det tekniska. Jag har ingen som helst tanke på, att på något sätt anpassa bloggens innehåll efter andras önskemål, grandprixracing är en privat blogg helt utan kommersiella intressen som aldrig kommer att bli politisk korrekt eller rumsren, my game, my rules.
 
Som avslutning en sannsaga från Suzuka, några onboard klipp med Kimi från 2005 i en McLaren, Iceman startade från 17 rutan, och tog målflaggan som etta,.han får gärna göra om det på söndag.
 
 
Amen,.må fairy tales vara med er.    
 
 

Kommentarer :

#1: goce

long live BL and rock n roll

Svar: ,..och sex, droger klarar man sig utan när livet som sådan är så berusande.
Brandon Lee

skriven
#2: peter

hej bara att erkännajagläser din blogg i stort sätt varje dagoch har aldrig skrivit någon kommentar de e ju för jävla dåligtjagborde fåpå käften eller nåt för demen hur som helstbloggen är för jävla bratycker jagman får ju lite riktig fakta och inte massa dravel som tex hur Alonso plockar sina ögonbryn etc
tack så myckemvh. peter

Svar: Sent ska en syndare vakna,.eller hur Peter,.men bättre sent än aldrig, du får gärna återkomma med nya kommentarer.
Brandon Lee

skriven
#3: HASSE

Du skriver så jävla bra så det går bra med var som helst.

Svar: Man tackar, jag försöker köra med lite blandat så att det hela inte ska bli för enformigt.
Brandon Lee

skriven
#4: Linus

Har funderat på vem betalar Marcus kalas och vad får den ut av det? Står väl inget på bilen eller? Tack för fantastisk läsning som vanligt.

Svar: Det lär vara en rik privatperson som vill vara anonym, att skänka bort 200+ mille per år utan att vilja synas är rätt så ovanligt. Tack själv för din kommentar.
Brandon Lee

skriven
#5: 1014johansson

Apropå det här med datasimulering istället för vindtunnlar, det borde låna försvarets datorprogram som man sålde till Kina för att tillverka flygplan o bomber!

Svar: Skicka mail till överbefälshavaren, kanske är han en snubbe som gillar racing;-)
Brandon Lee

skriven
#6: Lilja

Vad tror du om Ferraris chanser på Suzuka? Kan det vara Kimis tur nu? Eller är Mercedes för starka på en bana som Suzuka med snabba kurvor samt att det är hårda däck?

Svar: Ferrari kommer att vara chanslösa mot Merca på Suzuka, vars bil sitter som gjutet för banor med snabba kurvor och långa rakor, Ferrarin gick dåligt på Silverstone som liknar Suzuka, så det ska mycket till att de ska kunna utmana Mercedes om segern.
Brandon Lee

skriven
#7: Tomi

Klippet från 2005 visar med all tydlighet hur aggressivt det var möjligt att köra då. Är däcken verkligen så jävla dåliga idag eller är det till viss del teamen som får förarna att vara för försiktiga?
Verstappen körde ju med dagens mått ganska aggressivt senast i Singapore, däcken verkade ju hålla hyfsat för det....

Svar: Ja, och då körde man med räfflade däck som skulle sänka kurvhastigheterna. Dagens däck är som ett dåligt skämt i jämförelse greppmässigt, på långsamma banor som Singapore kan man köra mer aggressivt, speciellt med en bil som TR som har så bra chassi.
Brandon Lee

skriven
#8: Albin

Vilka skulle tjäna mest, och vilka skulle tappa mest om vintunnlar förbjuds?

Svar: Det skulle jämna ut startfältet tidsmässigt i början, men sen skulle de stora dra ifrån igen i kraft av sina större ekonomiska muskler.
Brandon Lee

skriven
#9: ricky

Tja BL och alla ! Hoppas ni har det som ni förtjänar bra alltså, läste om att BL funderar på att lägga ner denna svenska version av GPBLOGG det kan väl för fan inte stämma? Snart 1 år gammal och du har gjort den så omtyckt av alla besökare vad var det för mening med det då . Okey kanske bara tappet blir 10% men meningen är väl med blogg att man skall ha en sån bred publik som möjligt ? att svensk versionen av bloggen inte uppdateras så ofta men därifrån till att lägga ner den är ju ett par varv för mycket tycker jag och att ens överväga tanken gör mig frustrerad, oki jag erkänner att jag tillhör dom som är inne och läser väldigt mycket men är skit dålig på att skriva kommentarer och som du skrev tidigare är ju vitsen med en blogg att alla skriver men samtidigt tycker ju du att den är en förlängd typ av dagbok för dig och dina stalkers (jag en av dom ) så vi ser att du är i livet. BL du kanske inte räknade med att denna blogg blivit så populär som den faktiskt är och jag tror det beror på att du skriver på svenska, jag inser att hur du disponerar din tid är ju upp till dig men kanske du kan tänka dig att behålla denna blogg på svenska men att den uppdateras kanske 2 ggr i månaden vill man så kan man besöka den engelska versionen som du kanske uppdaterar dagligen eller flera gånger i veckan för färsk info och fakta kring racing. Skall försöka bättra mig men som någon skrivit tidigare så önskar man att svara direkt på kommentarerna.
Kan det vara så att BL haft för lite utmaningar 2015?
För mig har och är det alltid intressant att läsa denna blogg med innehåll off track on track för det är så livet är faan denna blogg är super och det är du som gör den till vad den är så bromsa inte nu utan gasa istället precis som du är BL.
// Ricky

Svar: Det har varit lite glest med utmaningar i år, man blir lite uttråkad och rastlös, vi får väl se hur det blir med bloggen, jag vill inte svika mina läsare, men samtidigt känns det som att jag inte riktigt får ut det jag vill från bloggandet, kan hända att den rätta känslan återvänder igen efter en utflykt till Austin och Mexico City.
Brandon Lee

skriven
#10: Magnus Lundahl

Jag tycker bara det är kul du skriver om dig själv med. Du får gärna ta en bakfylle resa igen utan hjälm på en snöskoter.Det glömmer jag aldrig. Jag skratta som fan.

Jaså FIA kommer med nya dåliga saker. Knappt några tester och ingen vindtunnel kanske heller.
Allt handlar om spara pengar antar jag.
Kanske antal vindtunnlar som alla får dela på och betala sin egen del i hyra? Om det nu är pengar det handlar om.
Tror du Kimi kan få till bilen? när den totalt saknar fäste fram efter alla dåliga Vettel uppdateringar?
Jag hoppas Kimi slipper pullrod nästa år. Som kan bli hans sista då i F1. Men om det kommer nya intressanta regler 2017 som kanske gör F1 bättre för Kimi.Chans han fortsätter då tror du?

mvh

Svar: FIA är en samling inkompetenta idioter som anlitar "experter" som är lika okunniga, deras sätt att "spara pengar" kostar tiotals miljoner för stallen varje år, när man hela tiden blir tvungen att bygga om bilarna efter FIA idiotbeslut.
Ferrari går på Vettels linje, så det blir svårt för Kimi att hävda sig, dock tycker jag, att Ferraris agerande är rätt så korkat, eftersom den är så kortsiktigt. Huruvida Ferrari tänker behålla pull rod framändan är det svårt att sia sig om med tanke på de stora förändringar som träder i kraft 2017, vi får vänta och se hur det blir.
Brandon Lee

skriven
#11: Ricky

Hej!
Kan någon insatt i ämnet kommentera detta?
//Ricky


http://www.motorsport.com/f1/news/tech-analysis-the-ferrari-tweak-that-helped-vettel-dominate/

Svar: Det är frågan om små styrfenor som skickar extra luft vidare mot några större vid bakhjulet, vars uppgift är att styra luftströmmen så att den stänger in/skärmar av diffusern= mer downforce bak= man köra med mer rake= framvingen hamnar närmare banan= mer grepp. Det här är en del av "Vettel uppdateringen" som jag har skrivit om, en typisk RBR gimmick för att kunna köra med mer rake, dock fungerar den bara på långsamma banor.
Hos Mercedes fungerar diffusern dåligt på långsamma banor som jag har påpekat som skäl till deras brist på fart i Singapore, men däremot fungerar den utsökt på snabba banor genom höghastighetskurvor, det gör inte Ferraris diffuser, så på Suzuka har de inget att hämta mot Merca.

Jag gillar inte det kortsiktiga tänkandet hos Ferrari, som går ut på att försöka vinna några enstaka race istället att satsa på mer långsiktigt på en hel säsong. De här "Vettel uppdateringar" är rena rama giftet mot Kimis körstil eftersom tyngdpunkten har flyttas längre bakåt, och bilen styr in sämre, det skulle delvis kunna botas med justeringar av set up om man hade push rod framända som tyvärr saknas.

Från Mercas är det löjligt att de säger sig inte veta varför de fick problem i Singapore, de vet mycket väl att deras diffuser fungerar dåligt på långsamma banor, jag vet ju det, så då borde även de veta det, märktes också av hur lite rake de körde med på grund av att diffusern fungerade så dåligt.
Brandon Lee

skriven
#12: Classe

Suzuka 2005 har i princip allt jag saknar med dagens f1. Häftigt ljud, magiska kurvhastigheter, däck som håller och tankning som ger möjlighet till olika strategier, så man kan köra upp sig från 17:e rutan till första. Men dom flesta varvrekorden sattes 2004 om jag inte har fel? Varför var bilarna snabbare 2004 än 2005?

Svar: Man införde redan 2004 räfflade däck i ett försök att sänka kurhastigheterna, 2005 kom några åtgärder till att sänka farten ytterligare, därav att rekorden härstammar från 2004.
Brandon Lee

skriven
#13: Mortimer Max

BL!
Kort om tokens. Efter Monza såg det ut så här...
Tokens kvar att använda 2015:
Mercedes: 0
Ferrari: 4
Renault: 12
Honda: 4
Betyder detta att Merc inte kan förbättra sin motor mer och att Renault har massor kvar att uppgradera. Om dom vill alltså!?

Svar: Merca är färdig med PU uppdateringarna i år, Ferrari sparade några för att användas i slutet av året, för att kunna starta nästa säsongs uppdateringsjobb från en bra utgångspunkt i förhållande till Merca för att komma i kapp, hur de kommer att lyckas med det återstår att se.
Renaults PU håller ju knappt ihop som den är nu, så det är föga troligt att den skulle tåla en höjd effekt, vore som att försöka bygga ett höghus på kvicksand.
Brandon Lee

skriven
#14: Daniel K

Angående Markus sponsorer. Har hört att det är någon familjemedlem i HM som sponsrat. Men det är bara rykten.

//Daniel

skriven
#15: Freddie

Daniel..denna familjemedlem jag tror du syftar på har /är delägare i en motor anläggning i norr. ..
Han har ett stort motorintresse...

Brandon...Audi i formel 1???
Tror ni dom kör med Volkswagens dieselmotor då?
Då kan dom ju fejka soppaåtgången...

Svar: Audi är lika med sanslös understyrning, den vill bara fortsätta rakt fram, en obehaglig kör upp,.eller nerlevelse. Dieslar i VW regi tycks vara extremt bränslesnåla, en full tank räcker en hel säsong, kan vara något för RBR.
Brandon Lee

skriven
#16: Jimmy

Tror du Williams är ikapp RBR på suzuka med tanke på banans karaktär eller har RBR fått ordning på sin bil eller tror du deras PU kommer hämma dem för mycket? /Jimmy

skriven
#17: Mika-fan

SUZUKA!!! HAYA COWABUNGA MADDAFAKKAH!!

Oj då, förlåt. Blir bara så exalterad när det är dags för Suzuka =)

Förarbana 100% som du säger. Även min idols favoritbana (Mika Häkkinen). Kul att du beskriver den som rytmisk. Precis så som den glada amatör jag är uppfattar den.
Hittar föraren rätt set up, och har har förtroende, så ser det nästan ut som en uppvisning i myskörning, fast det går riktigt riktigt fort.

Jag hoppas Kimi får starta liiite högre upp än P17, för det kommer nog skramla i plasten bland blöj- och wannabeförarna, och då vill man inte ligga bakom. Speciellt här.

Suzuka är extra intressant, för här har det historiskt sett alltid hänt spektakulära grejer, iom att det var årets sista lopp i många år. Senna och Prost körde väl av varandra här några gånger, bl a. Här som jag grät av lycka och lättnad,(dock hemifrån) när Mika vann sitt första F1 vm -98.

Sen Kimis makalösa körning 2005. Inte många som överträffat den. Fan... nu blev jag att sakna Kimi+Mclaren eran igen :(

Jävla skitbritter som inte lät Kimi vara Kimi, utan måste jaga ut han på en massa PR-bajs. Hade han haft lite friare runt sig, som han har idag i Ferrari, hade han nog kanske varit kvar/kommit tillbaks, men det känns som han är ganska klar med Mclaren tyvärr.

Har lite våta drömmar ibland, att Mclaren ger Alonso foten, och Kimi kommer dit, utvecklar en vinnarbil igen, och ger långnäsa åt Nando :D

Nåja, nu taggar vi igång för helgen, och hoppas Kimi få visa vilka egenskaper han verkligen besitter. Tyckte det syntes i Singapore att han inte var riktigt bekväm med bilen.

Kippis//Mika-fan

Svar: Suzuka är en av få riktiga banor som finns kvar i F1 kalendern, trägårdstomten har kastrerat rätt så många hittills, om jag får tag på honom, så kastrerar jag gubbfan med en slö mora kniv, och spikar upp hans pung på väggen i Ferrari garaget.
Brandon Lee

skriven
#18: Mika-fan

Just ja. Kolla Mikas start från Suzuka -99 :D
Vettefan vad dom andra sysslade med, eller om han hade extra bråttom till sitt motorhome. Se och njut: https://www.youtube.com/watch?v=-Nr7trSb0E0

skriven
#19: ken

Som vanligt en jävla massa intressant att läsa. Finns i min mening nästan inte, eller det finns ingen bra sida på svenska som innehåller nåt vettigt om F1 och motorsport utom din Blogg Mr Lee. Så även jag som besöker bloggen nästan dagligen, utan att skriva kommentarer så ofta, ska bli bättre på att visa uppskattning. Kan säga att din privata meddelande och bilder på allhanda skönheter både på 4 hjul och 2 ben är även ett uppskattat inslag i bloggen imellanåt mellan alla intressanta teknikrelaterade texter.

Ha det gott Vänligen Ken!

Svar: Kommentarer är alltid uppskattade, de är ju det enda jag läser i min blogg, och det gör ju andra också som tittar in, så kika in alltid när du känner för det, och plita ner vad du har på hjärtat.
Brandon Lee

skriven
#20: Mika-fan

Spammar lite igen, som vanligt. Trycker för fort på SEND knappen.
Postade nog detta klipp för ett tag sen, men då diskuterade vi rattar. Kolla in ratten i Mikas bil. Inte mycket lull lull där inte. Ser riktigt spartansk ut, och ändå "bara" 16 år sen.

skriven
#21: Nico

Som jag tidigare har sagt så är jag ett tidigare fan av spektaklet F1, hela paketet - förare - feta däck - vrålande motorer och legendariska stall med ikoner både på pitwall och i cockpit. Det är ju inte mycket kvar av det längre - ämnet har berörts flertalet gånger. Alltså jag har förståelse för att alla som på något sett deltar/bär lön inom F1 är vinnarskallar. Man vill ha det bästa hela tiden. Men när man skriver kontrakt med goda intentioner och sedan ska krypa ur dom för att det helt plötsligt blev lite jobbigt och inte passar längre. Då blir jag förbannad. Jag tycker det är fånigt... man gör en del val och dom får man stå bi. Buttons duckning i samband med WIlliams/Bar-kontrakt ... när Senna gick som katten runt het gröt (FW14B) när RBR lämnade befintlig partner och sköt över sina motorer till STR för att få Renault-power....
Nu helt plötsligt 4-titlar senare och två kämpiga år så ska dom ducka ur sitt kontrakt och kommer och kräver saker... F-U-C-K Y-O-U... vem vill jobba med dom efter en sådan kölhalning. Om en motortillverkares partner inte kan borra ner hakan och kämpa vidare tillsammans så ska dom inte ducka ut och kräva massa saker av ett annat stall.
Jag har i överlag bara superlativer att leverera beträffande RBR. Dom har trots allt skrapat ihop ett redigt stall och tagit mängder med skalper och det jag gärna lyfter fram ... deras (aningens ivriga) plantskola för nya talanger. Dom pröjsar själva för sina förare och ser fanimej till att dom når ända fram om RBR anser att dom är värda det.

Men efter dom här turerna ... fuck'em!

// Bittermandeln

Svar: Kunde inte har sagt det bättre själv,.you go Bittermandeln!
Brandon Lee

skriven
#22: Ricky

TACK B.L. för förklaringarna ang vettel update Singapore gp , jättebra inte bara nån rad utan hela helheten då är det lättare att begripa tycker jag.
Sköt om dig väl // Ricky

Svar: Det var så lite så,...
Brandon Lee

skriven
#23: Reijo Turunen

Kan det vara Ikeas grundare Ingvar Kamprad som sponsrar Svensken? Tänkte då bilen är öven den i ikeas färger?

Svar: Kamprad sponsrar nog heller SD, de brukar ju också bära IKEA:s färger.
Brandon Lee

skriven
#24: Svenn

Märkligt med ett sådant beslut när man har Virginbilen som ett konkret varnande exempel. Jag hade precis fått upp hoppet efter att inte hört om några "förnyande, förbättrande" förslag på ett tag. Ännu en desperat förändring för förändrandets skull, eller vad ska man tro? FIA och Bernies pappersvändande ekonomer har ju tagit på sig roller som teknikutvecklare och uppfinnare av saker som de egentligen inte arbetar med. Det är ju stallens alla ingenjörer som ska driva utvecklingen framåt och FIA och Bernie ska stötta och stoppa det mest extrema. Börjar det inte likna planekonomi? Jag hoppas att Volkswagenkoncernens eventuella F1-satsning inte försvinner i böter och skadestånd för fusket i USA. Bara det att rykten säger att VW kanske ska satsa i F1 gör ju att fokuset och pengarna satsas från tex Renault och alla underleverantörer. I värsta fall kan det ju bli bara Mercedes, Ferrari och Honda i ett eller ett par år, eller? I Mercedes fall tror jag dessutom att om inte någon annan premiumtillverkare av bilar ( och då helst en annan tysk) blandar sig i F1 så är de nöjda med de framgångar som är nu. Hoppas att förhanlingarna om Lotus respektive något av RBR stallen har gått så långt att det blir dyrare att dra sig ur för potentiella nya ägare.

Svar: FIA och Bernie agerar efter eget tycke och smak, vill visa för alla vem som bestämmer, sporten som sådan skiter de i, allt handlar om maktfullkomlighet och pengar.Apropå VW fusket, nu är det BMW som pekas ut, alla biltillverkare fuskar på samma sätt, jänkare är bara ute och fiskar efter pengar, en hel industri i USA är uppbyggt kring skadeståndverksamhet, det handlar inte om rätt eller fel, utan ren utpressning med stöd av svårtolkade formuleringar från lagtexter.
Brandon Lee

skriven
#25: BomanP

Audi är väl ute ur leken tänker jag efter senaste VW skandalen, dom kan behöva lite överlopps cash där om dom blir ersättningsskyldiga

Svar: Nja,,nu har även BMW åkt dit, som jag sa tidigare, alla fuskar, men alla har inte åkt fast,.än.
Brandon Lee

skriven
#26: Bill

Mackan's välgörare heter Volito Air och ägs av Karl-Axel Granlund.
Läste om det här idiotiska uttalandet av den jävla pygmeén
Ecclestone säger att Marchionne är högst medveten om vilket ansvar som vilar på hans axlar eftersom att två lag och fyra bilar riskerar att försvinna från F1.
– Det är upp till Sergio att bestämma sig och jag är säker på att det kommer lösa sig på ett eller annat sätt, säger Ecclestone.
Hur fan kan han få det till att vara Ferraris bekymmer att RBR inte kommer ha några jävla motorer nästa år?
Fan de e dax och ta den där jävla råttfan och sparka den fan så långt åt helvete han kan komma.
Ber om ursäkt för det skitnödiga språkbruket BL.

Svar: Ok, det har ryktats om något sånt,.en osedvanlig osynlig sponsor.
Det är rätt så märkligt att allt är helt plötslig Ferraris ansvar, när Merca nekade att leverera PU till RBR hade trägårdstomten ingenting att säga.
Om RBR försvinner från F1 så gör de det, jag kommer inte sakna dem, gillar inte direkt varken stortjuren eller gaphalsen Marko, och ännu mindre trägårdstomten Bernie, han kan gärna fara åt helvete.
Brandon Lee

skriven
#27: RAUSING

Jag ger ca$h till Markus, mohahahahhhaaa

/ Hans

Svar: Det var som fan,.har du lust att ge mig några mille?
Brandon Lee

skriven
#28: ThomasF

Säker källa.Nokia är Marcus sponsor.(flåt B.)

Svar: Nokia har faktiskt funnits i F1 som sponsor hos Tyrrel när Mika Salo körde där, jag tror att Marcus sponsras av RFSU, det knottriga alternativet med bra grepp på våt underlag.
Brandon Lee

skriven
#29: Svenn

Volito sponsrade väl Mackan i alla fall fram t o m caterham. I Sauber vet jag inte om det fortfarande är samma. Men hatten av om de gör det, helt eller delvis. Volitogruppen sponsrar ju Gustav Malja, han har flera Volitobolag på bilen och som partners. Tur att det finns folk med pengar som spenderar dem på "rätt" intressen och i Sverige. Tack för det!

Svar: Det är rätt så märkligt att inga svenska storföretag vill sponsra racing, men däremot alla mer eller mindre fjolliga sporter. Vilka som ingår i Volitogruppen har jag ingen aning om, Beckers finns med hos Malja, och hans farsa är i bygg/måleri branschen, synd att ingen vill sponsra Rosenqvist som får tigga ihop pengar på diverse håll.
Brandon Lee

skriven
#30: Tomi

Bara en reflektion från Park Ferme i Singapore, Vettels framdäck såg ut att vara helt slut medan Riccardos såg relativt sett nya ut....

Svar: pick ups kanske?
Brandon Lee

skriven
#31: Mayol

Till er alla som är oroliga för att RB + TR skulle dra sig ur. Det finns säkert mycket man kan beskylla Dietrich Mateschitz för men dit hör inte att han är dålig på PR. Hela hans förmögenhet, som för övrigt ryktas ligga någonstans strax över 100 miljarder kr, har ju skapats genom att han köpt ett sunkigt recept i Thailand och sedan skapat varumärket Red Bull samt sedermera gjort en världsledande produkt av det. Att plötsligt vind för våg dra sig ur F1 skulle på intet sätt gagna varumärket varför detta inte heller kommer att hända. Eftersom han tillika även är en slipad affärsman så är nog skeendena i F1 stallet inte alls produkten av vare sig affekt eller adrenalin utan en tämligen väl övervägd plan där lite till synes desperata utspel ingår. Betänk att den andre stora affärsmannen inom sporten, även benämnd trädgårdstomten, skulle förlora big time om två etablerade stall plötsligt försvann varför han självklart utnyttjas i Mateschitz/Horners cyniska spel för att få mer konkurrenskraftiga motorer än Renaults Rödvin & Baguette produkt. Självklart ingår ju även VW koncernen i ekvationen och tanken är ju att 2018 sjösätta en Audi motor i ett stall som kanske inte längre helägs men åtminstone titelsponras av Red Bull. Allt detta är ju naturligtvis mina tämligen väl underbyggda spekulationer men det vi kan vara säkra på är att 2018 år Audi/Redbull inte kommer att bli dieseldriven ;-)

skriven
#32: Flying finn

Intressant! Brandon om BMW...men jag hittar ingen info om det!utveckla gärna.

Svar: Det var test av avgasvärden, det finns en europeisk norm, maxsiffra för tillåtet utsläpp, som biltillverkare måste leva efter, och säger sig göra det. När man testade BMW 3 X drive 2.0 D, så var avgasvärden 11 gånger högre än det tillåtna.
Brandon Lee

skriven
#33: Flying finn

Jo samma som med vw,men vem/vilka testade det och varför offentligörs inte det att BMW har torskat?

skriven
#34: Captain Hindsight

Klockren kommentar Nico!

skriven
#35: Magnus Lundahl

Svar: Det var test av avgasvärden, det finns en europeisk norm, maxsiffra för tillåtet utsläpp, som biltillverkare måste leva efter, och säger sig göra det. När man testade BMW 3 X drive 2.0 D, så var avgasvärden 11 gånger högre än det tillåtna.

Var har du läst detta? Jag lämna tillbaka x3 2.0d och beställde 3.0d istället. Jag kanske kan ändra det till bensin istället. Jag funderar på vad som är bäst. Detta är en bil jag troligen kommer ha riktigt länge nämligen.
Men fuskas det med bensin också?
Jag läste x5 diesel klarade test i USA. Så konstigt att 2.0 är fuskat med. Nu menar jag senaste 2.0d med 190 hp. Jag kör den på 0.68-0.72., Jag kör en seat 2.0d 177hp som väger lika mycket på .058 blandat.
Vilket är konstigt.
Jag tänker på andrahandsvärde och risk för skatten höjs på diesel.
Knappast F1 frågor detta. Men är ändå en fråga som är intressant höra vad du tycker.

mvh

skriven
#36: Ghostface

Let the Good times Roll !

https://www.youtube.com/watch?v=KACmMEgpvKI&feature=player_embedded

skriven
#37: Kristoffer

Vad gäller VW's fusk med emissionsvärden, har läst ytterst lite om affären, men som jag förstått det har man haft två olika motorkalibreringar. Inga styrutslag = alternativ mjukvara griper in. Förbjudet. Det här har många personer på VW varit delaktiga i och flertalet på Bosch (som levererar styrenheten) känner garanterat till det.

Som en historisk återblick; tidigare letade tillverkarna ”luckor” i reglementet för att lyckas certifiera bilarna med så låg förbrukningssiffra som möjligt. Då utvecklades alternativa mjukvaror som på lite olika sätt "kände igen" certifieringscykeln, och in trädde en snålare kalibrering av förbränningen. Till slut förbjöds alternativa mjukvaror, det är många år sedan.

Så, VW har helt klart bedragit myndigheterna i USA (och Europa?). Man har fuskat. Det är inte samma sak som att alla fordonstillverkare finjusterar sin (enda) motorkalibrering för att nå så låga förbrukningssiffror som möjligt i testcykeln, samtidigt som man måste klara satta uppsatta emissionsgränsvärden. En testcykel som NEDC är dessutom helt meningslös för konsumenten, den är bara till för att jämföra bilar inbördes enligt samma protokoll. I NEDC har man en snittfart på 33,6 km/h under knappt 20 minuters körning, en del av tiden rullar inte ens bilen, därav stopp/start funktionalitet, samtidigt som alla accelerationer är extremt snälla. Som ett exempel; när man går från UDC- (lågfart) till EUDC-fasen ("högfart") så accelererar man (efter 20s stillastående) från 0-70 km/h på 41 sekunder, vem i helvete kör bil på det sättet? Man behöver under certifieringen inte ha A/C påslagen, man har inget krav på batterispänning efter certifieringen osv. Fusk? En del kanske tycker det men dessa "anpassningar” är tillåtna. Men, så kör man inte bil som konsument i Sverige. Konstigt att förbrukningssiffrorna inte ”stämmer”? Men vad ska biltillverkarna göra, inte anpassa sig efter reglementet för att nå så låga förbrukningssiffror som möjligt? Det gör ju alla andra och det är ju på dessa siffror man säljer bilar. Så länge reglerna är samma för alla är systemet rättvist. VW sket i reglerna och får nu betala.

OM ett testinstitut sedan tar en bil och sticker ut och bränner landsväg med alla system på i dubbel snitthastighet eller mer (vet inte om så är fallet här), och mäter så får de helt andra förbruknings- och emissionsvärden, konstigt? Nej, fullt rimligt. Det är som att jämföra äpplen och päron. Och som vanligt har den stora massan av journalister (inte alla) ingen aning om vad de pratar om, de har ingen utbildning, erfarenhet eller spetskompetens inom ämnet. Det har de sällan, deras huvuduppgift från arbetsgivaren är att sälja tidningar, snabbt, inte att säga sanningen. Snarare, ju fler missförstånd, desto fler artiklar kan man producera.


Tack för en utmärkt blogg Brandon!! Frekvent besökare sedan ett halvår tillbaka men har aldrig tidigare kommenterat. Lev väl.

skriven
#38: Magnus Lundahl

Kristoffer

Ja själva test programmet dom har är icke något med verklig körning alls. Men alla tillverkar testat ute efter den mallen. Så inget fel så.
Men det vw gjort är något helt annat. Bilen känner av om bakhjulen står stilla och då ställer den in sig på test mode och ändrar om insprutet och reningen.Eller 4wd känner av om ratten står stilla en liten stund och blir test mode.
bmw x3 väger närmare 1800kg och ska dra 0.54 blandad körning. Säger sig själv att det inte stämmer. Den är hög och bred och 4wd. Ny som rullat få mil ligger ca 2 dl mer milen normal körning. Rätt bra med tanke på kraften och tyngden med i bilen och automat.
Men hade det suttit en vw motor i den hade jag kört närmare 1 dl mindre milen. Vilket jag tycker varit konstigt. Kanske fusket förklarar även det?
Jag tror inte dom testat vw på grund av låg förbrukning och test av det. själva test programmet är felet som du tar upp här.
ett par valium så kanske man kör närmare det test programmet ger hahah. Så långsam acc till 70 kmh orkar man ju inte med hahha

Det ska bli mycket kul se hur många som fuskat. För min del hoppas jag vw går i konkurs. Så kan volvo lastvagnar köpa scania som tysk jävlarna ligger bakom att dom inte fick köpa innan. Död åt EU tack.

mvh

skriven
#39: Mika-fan

Ni nämnde NOKIA tidigare. Gick det inte rykten efter KIMI fick gå från Ferrari, att nokia skulle gå in som storsponsor, om dom fick både Kovalainen och Räikkönen som förare? Har för mig det gick såna rykten iaf.

..säkert skithögen Briatore som satte stopp för det isf, sann kimi-hatare som han är.

Slutligen kan man väl säga, att efter sett klippet GHOSTFACE länkar strax ovan här, att fy f-n vad mycket snyggare bilarna var 2005. På alla sätt, ur alla vinklar, och framförallt ljudet får mig att växa några centimeter i mittregionen.

skriven
#40: Mika-fan

Angående BMW:s vgaser, så hitta jag precis det här: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150925/auto-bild-backar-bmw-har-inte-fuskat-med-avgasvardena

skriven
#41: antonio

Förstår varför inte folk klagar på saker som inte som har med racing att göra, livet är ett äventyr och det är bara en njutning av att hänga med Mr Brandon äventyr.

skriven
#42: Marco

Hur på verkar avbrutna kvalet? Tex Kimi får han fördel i racet av att ha mer däck kvar.. Är det något som kan över väga dålig start position? Upplys mig i detta Tack

skriven

Kommentera inlägget här :