HYBRID POWER GIVES YOU WINGS,.NOT.

 
F1 cirkus byter kontinent, och landar åter igen i Europa, närmare bestämt i Österrike och A1 Ring.
Så, vad har vi att se framemot?   Blixtrande omkörningar och hårresande man mot man kamper?
Nja, inte direkt, A1 påminner väldigt mycket Montreal i sin bankaraktär, det vill säga, den är en typisk motorbana, man behöver inte ens justera set up inställningarna  från Kanada om man inte vill, lite vinge, mycket motor, hårda inbromsningar, stop and go med andra ord.
 
Samma stall som fanns i tio i topp i Kanada lär finnas där även denna helg, Renault och Honda har inget att hämta på en bana som A1, så RBR passar på att ta i bruk nya PU, och får därmed starta från sista ledet, ett taktisk beslut med tanke på de kommande race på banor, där de har nytta av sin aerodynamiska grepp, tex Silverstone och Hungaroring, och därmed bättre chanser att kriga om poängplaceringar.
 
RBR körde med en Monza specs bakvinge i Montreal i sina försök att hänga med på de långa rakorna, men inte ens det hjälpte, Renaults PU är helt enkelt för kraftlös, det saknas många hästar i jämförelse med Mercedes och Ferrari PU, samma gäller Honda, både RBR och McLaren var långsammare under kvalet än de var 2014, samtidigt som tex Ferrari var 0,8 sekunder snabbare än de var 2014, Mercedes 0,5, Williams 0,4, och Force India 0,7.
 
Ett antal stall var tvungna att bygga nya framvingar till Montreal, när FIA skärpte sin kontroll hur mycket de sk flaps, det vill säga, de otaliga små styrplattorna på vingarna får flexa, max 3 mm med en belastning på 60 kn, Mercedes, RBR, Lotus och Toro Rosso var de berörda stallen.
 
Allt fler sällar sig i skaran som är kritiska angående prestandan på dagens bilar, nu senast Lauda, som har liknande tankegångar som Kimi, dvs att F1 bilarna ska bjuda en större utmaning för förare, vara snabbare och svårare att köra, eller som Lauda uttrycker sig, bilar för riktiga män, inte för knapptryckande småkillar,. jag kan bara hålla med.
 
En som föga förvånande inte tycker, att bränsle/däck sparande hysterin är något negativt är Hamilton, som säger, att förarna visst attackerar för fullt samtidigt som de sparar däck och bränsle, ett rätt så märklig påstående som får stå för Lewis, som givetvis trivs med att söndagsåka längst fram utan att bli utmanad om segern.
Att Nico har svårt med det kan nog delvis bero på, hur olika förarna behandlas från stallets sida, märks väl när man lyssnar på radiotrafiken.   När Lewis frågar om hur Nico ligger till med bromsar, bränsle osv, så kommer svaret direkt, när Nico frågar samma sak om Lewis situation, så blir svaret att de inte kan svara på det. Mercedes har en rätt så märklig syn på sina förarnas påstådda jämnlikhet, Nicos kvalpace från 2014 försvann på ett mystisk sätt ,som mycket väl kan vara ett resultat av stallorder som inte sägs existera.
 
Amen,.må den traditionsenliga svenska sommarvädret vara med er under midsommarhelgen, att springa ut och in med maten stup i ett är bra motion.   
 
 

Kommentarer :

#1: ironman

Intressant diskussion gällande mercedes förarna. Har också haft känsla av att hamilton får fördelar framför rosberg. Tror mycket av det beror på att hamilton har ett högre kommersiellt värde. Rosberg är rätt tråkig som de andra tyskarna

Såg också att Janne varit i farten igen, skriver i princip att allt är bra och genom att förändra däcken kan man lösa allt och få bättre racing

Svar: Ja, Mercedes inser Hamiltons marknadsvärde, men för min del ska racing i första hand handla om just racing, inte om förarens kommersiella attraktionskraft.
Janne har sina teorier, riktigt så enkelt är det inte, om det vore det, då skulle man har gjort det för länge sen.
Brandon Lee

skriven
#2: Reijo Turunen

Bra som vanligt. Läste Jannes blogg och han är typ nöjd med allt som det är. Fast han var ju glad att ljudet försvann med då han tyckte det var jobbigt innan med vrålande motorer. Själv tycker jag att om borde komma ner i varvtider som förr och typ bort med alla jävla knappar och rattar på ratten. Sen borde man tysta ner radiotrafiken helt.

Svar: Om man inte begriper sig på det man har åsikter om, så blir man nöjd av så lite, allt ska vara lite "lagom" enligt Blomman. F1 ska inte vara "lagom", utan något extremt med bilar som bara de mest skickliga förarna klarar av att ta en bit över gränsen, dagens frökenlir är sorligt att betrakta, en ren förolämpning mot toppförarnas prestationsnivå.
Brandon Lee

skriven
#3: Nico

On point som alltid. Ville bara citera min son på 4 år som fick ett par minuter RX på tv när jag kollade en repris. (som tidigare nämnt så är jag allätare inom motorsport).
Jag frågade om han tyckte RX bilarna var häftiga racerbilar? "Näe dom är inte farliga som en Fellali" (ferrari förstås).
Stackars pojk, om han ändå visste hur det står till med farliga 'kungaklassen' inom motorsport. Med största sannolikhet finns F1 inte kvar när grabben har fyllt 10. Men kanske finns det Formula Segway med batterier som räcker en hel tävling?

Svar: På ett sätt har han helt rätt,.Ferrari är just nu inte mer än en Fellali, den flummar istället för att morra.Den dagen när F1 bilar blir batteridrivna drar jag ur sladden, och börjar kolla konståkning istället.
Brandon Lee

skriven
#4: Marcus

Håller med om att racing ska vara racing och inga första och andra förare. Jag hade så gärna velat se Nico försöka utmana Hamilton men det lär väl tyvärr inte hända.

Apropå radiotrafik så sade väl Häkkinen att riktiga förare inte behöver någon radio :)

Svar: Ja, men PR snubbarna och sponsorer är av en annan åsikt, Nico får agera hjälpryttare, inte direkt något som jag skulle kalla för fair play. Häka har rätt, snubbarna på depån ska hålla käften, och lämna förarna i fred.
Brandon Lee

skriven
#5: Janne

Du har så rätt så, bort med all skit på ratten och all elektroniskt anti spinn .
Det liknar mer o mer TV spel.
Tack för att du orkar förse oss med fantastisk information hela tiden.

Svar: Så blir det när play station generationen är på väg att ta över,.tack själv att du kikade in och lämnade en kommentar.
Brandon Lee

skriven
#6: Rixon

Tycker det skulle vara rätt intressant att placera alla dagens F1-förare i varsin GP2 bil för ett lopp och låta dom göra upp om vem som egentligen är den snabbaste föraren. Tror vi skulle få se ganska bra racing då.
Tyvärr skulle väl inte Bernie se tillräckligt långt bortanför sina flaskbottnar för att se att man inte behöver ha bilar med rymdteknik för att få bra racing..

Svar: Det enda sättet att ta reda på vem som egentligen är bäst funkar bara om snubbarna sitter i likvärdig material precis som du säger, sådant skulle självklart ge fina race, men kommer förmodligen aldrig bli verklighet.
Brandon Lee

skriven
#7: Doktor

A1 Ring var en bana som man verkligen såg fram emot för femton år sen med V10. Riktigt hårresande att se bl.a. Montoya, Ralf, Schumi, Räkkan etc. köra jämsides med varandra i dånande fart. Banans karaktär har inte förändrats men med dagens bilar...gäsp en ny Kanadatävling är på G.

Svar: Ja, det var jävla drag ett antal år sedan, när racingen kom i första hand, med dagens bilar och däck blir det bara lite lätt köbildning, och några omkörningar med hjälp av DRS i slutet av rakan.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :