SCHOOL´S OUT

 
Grid Girls från Hungaroring vinkar av förarna och fansen, det är utspring från F1 högskolan, dags att ladda batterierna i gröngräset under sommarlovet.
 
Så, vilka slutsatser kan man dra angående prestationsnivån bland F1 cirkusens aktörer på materialsidan efter Ungerns GP?   Ferrari och RBR fansen vädrar morgonluft, nu är man ikapp Mercedes,.eller?
Nej, inte direkt, nästa race på Spa kommer åter igen lyfta fram de svaga punkterna hos de inblandade, Ferraris brist på grepp genom snabba kurvor, och RBR brist på hästkrafter, Hungaroring är en bana som döljer de svaga punkterna hos vissa, och lyfter fram dem hos några andra.
 
Ferrari ledningen har bekräftat det som jag påpekade tidigare angående set up och mjukvara, en chansning som gick hem, tar man spetsen på Hungaroring och kan direkt börja ta hand om däcken, så har man en stor chans att vinna som Vettel visade, det krävdes ingen märkvärdig körning från hans sida, utan bara att utnyttja den fria banan framför sig på det bästa möjliga sättet.
 
Nu fick Ferrari ypperlig gratishjälp även från Ricciardo, Mercedes, och deras förare, stallets beslut att ge Nico hårda däck var riktig märklig, och Ricciardos påkörning punkterade bokstavligen Nicos chans att komma i kapp Lewis i poängsammandraget, samtidigt som Lewis själv gjorde en riktigt dålig insats, må hända, att hans tankar var på annat håll, att dejta psykfallet Rihanna kan ge koncentrationssvårigheter för vem som helst.
 
Det finns ett antal som gör gällande, att det var Nico som borde ha haft bättre koll innan sammanstötningen med Ricciardo, konstigt sätt att resonera, inom all racing väljer den som ligger först spåret, och den som ligger bakom anpassar sig efter det.  
Bakom det eviga flinet är Ricciardo en riktigt ful fisk, när talangen inte räcker till så försöker han tvinga ut andra från banan, eller kör på dem istället att försöka köra om.  Han har gjort liknande manöver tidigare, förr eller senare får någon nog av hans brutala, hjärndöda körning ,och ger igen med samma mynt,.det vore kanske lämpligt, att sätta Ricciardo i räcket på Kemmel rakan på Spa.
 
McLarens chassi fungerade bra på Hungaroring precis som väntad, Williams lika dåligt som väntad, dock skulle Bottas lätt kunnat ta några poäng utan Verstappens påkörning, den pojken praktiserar fortfarande lite väl ofta F3 takter i F1. Jag har inte sett mycket av hans påstådda "supertalang", han skiljer sig  inte på något iögonfallande sätt från de andra senaste årens Toro Rosso juniorer,
mycket väsen om ingenting med andra ord.
 
Marcus lyckades med konststycket, att knipa en poäng med en riktig dålig bil, både tack vare tur och jämn och felfri körning. Jag skulle inte vilja köra den bilen på Spa, kan bli en rätt så äventyrlig resa genom alla snabba kurvor med så lite down force, speciellt om det regnar, lite som halkkörningsövningar i bilskolan men i över 300 knyck, spännande värre, kan bli läge för Marcus att spänna på ringmuskeln riktigt ordentligt.
 
Bernie&co gjorde en riktigt show av Bianchis bortgång, en del uppfattade det hela som rörande, jag fick lite dåliga vibbar av det hela. Visst kan man hedra de som inte längre finns bland oss, men det luktade för min del lite illa från spektaklet, som att Bernie&co försökte samla ihop billiga poäng på Bianchis död,
F1 cirkusen klämmer ur det sista av sina artister även efter deras bortgång.
 
Jag fick besök av en riktig artist i garaget igår, plötsligt rusade det in en jävlig tjock kärring klädd i något, som mest påminde en militärtält för 8 personer, stripigt hår och dålig hud, Jesus sandaler utan strumpor, vild, stirrig blick ,och i den svettiga näven något som liknade bibeln.
 
"Jag har sett Jesus" skriker kärringen. 
"Och jag har sett dina skitiga fötter, vad fan gör du här" kontrade jag med.
"Jag vill visa dig vägen till Jesus" skriker hon ännu högre.
"Och jag vill visa dig vägen till dårhuset, packa i väg dig nu på en gång innan jag sätter min 44,5 röven på dig jävla dåre"
 
Jag skyfflade ut kärringen och kastade efter bibeln som hon tappade , alla jävla psykfall går på högvarv när det är lågtrycksbetonad taskig väder, hårddisken kraschar och de flesta indianerna trillar av kanoten för dem.
 
Ja ja, det om F1 och tokiga kärringar, vi tar lite ljudporr som avslutning från historisk racing, lyssna speciellt på de gamla F1 bilarna, man får ståpäls av avgasgurglet, rena rama "Så ska det låta" under 28 minuter och 35 sekunder.
 
Amen,.må historisk motorsång vara med er.
 
www.youtube.com/watch?v=auiZdvtM3iY                
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Andy

Brandon, vad tror du om kimi får han ett år till hos Ferrari?! Är ju så vansinnigt frustrerande att varje gång han är på väg mot ett bra resultat såhänder det alltid något, arrivibane har väl också sagt att kimi måste visa resultat är jävligt svårt för kimi när det händer honom något varje gång han är påväg mot det!!..

Svar: Jag vill påstå att Kimi kör för Ferrari även nästa år, det blir överhuvudtaget inga större förändringar av förarbesättningar till 2016 förutom möjligtvis på de mindre stallen, beror på bla om Renault köper Lotus, och vilka förare Haas F1 lyckas locka till sig.
Att Kimi bröt i Ungern har ingen större betydelse, den påstådda sista datumet för Ferraris option den 31 juli på Kimi är påhitt av journalister, det blir nog först på Monza när Ferrari bekräftar sina förare till 2016, Sebastian och Kimi.
Brandon Lee

skriven
#2: F1

Var på plats i Budapest. Mercedes går så himla fint. Satt vid första kurvan och kollade bilarna stall för stall. Tyckte att både Ham och Ros gick betydligt tidigare på gasen än någon annan. Blev ruggigt förvånad över att Ros hade såna problem att haka på. Tror att om Ham hade fått en bättre start hade han gjort det betydligt bättre. Hur som hoppas jag att räkan får till hela paketet på Spa.

Svar: Mercan har mer traction ut ur kurvor än de andra, och en extra knuff ur PU som märks, men ibland gör stallet strategiska missar. Om det finns någon bana där Kimi trivs så är det Spa, dock är inte Ferrari så märkvärdig genom snabba kurvor, speciellt om det regnar.
Brandon Lee

skriven
#3: Peter

Hur man vill tolka detta men sicken start .....
Åker till ferrari land kan bli bra detta med lite värme

Svar: Lite värme är aldrig fel, inte ett besök i Italien heller,.ha en skön resa.
Brandon Lee

skriven
#4: Tomi

Om Kimi inte får fortsatt kontrakt, vad tror vi då?
Bottas till Ferrari
Button till Williams
Kimi till Mclaren
?
Jag tror inte Kimi vill sluta även om det inte skulle bli någon fortsättning hos Ferrari.....

Svar: Onödig spekulation, Kimi stannar där han är, liksom Bottas, vart Button hamnar kvittar, kan lika gärna bli sportvags racing för hans del.
Brandon Lee

skriven
#5: Flash

Läste en roande kommentar på viasatmotor facebook sida igår som handla om ditt "barnsliga", "omogna" sätt och skriva på . Han som kommentera kunde inte förneka ditt kunnande men lik förbaskat skulle han aldrig mer läsa din blogg igen:D. Men här kommer det roliga, Viasat motor har raderat alla kommentarer som har med din blogg och göra. Vare sig de är negativa eller positiva. Det fick mig och undra Brandon om du har satt på Jannes fru eller något dylikt?

Svar: Väldigt moget och vuxet agerande av blomman, han är som en korsning av Helge ur sällskapsresan, och en liten tjej med PMS besvär, självupptagen och uppblåst, vart hans läsare tar vägen bryr jag mig inte om, de är människor av samma kaliber, knappt läskunniga navelskådare med IQ som en ostmacka.
Jag sätter på heller en fågelholk än Blommans kärring, snubben blir vrång när man ifrågasätter hans påstådda expertis, en patetisk figur med andra ord, som verkar vara livrädd att förlora sina få läsare.
Brandon Lee

skriven
#6: Nico

Hmm, Verstappen... Älskad av alla som inte vet skillnaden på våghalsig och respektlös kontra opportunist och iskall. Själv föredrar jag det senare - man kan gärna kasta in "kalkylerande" där också. (Jo jag tycker Prost var en hyvens förare) Men skit i det. Det jag tänker är det här desperata som riktigt unga tuppar har när dom kommer in till F1. "Jag ska minnsan visa att mig knuffar man inte runt - jag kan komma fram". Verstappen har bjudit mycket på det anser jag. Det blir lite kul att se vilken av pappas pojkar som räcker längst (Sainz/Verstappen). Själv blir jag förvånad om någon blir kvar mer än 5 år.
Jag påstår nu inte att Kvjat är en stjärna - men det känns som att han har tagit det lite lugnare med hans bakgrund inräknad. Alla gör förstås misstag av något slag.

Kul att köra Lotus nu om Renault försöker köpa loss dom. Nuvarande ägarna lär inte plöja ner en krona för mycket i det stallet i skrivande stund.

Aja, babbel babbel - ville bara säga tjena!

@ Flash - det inlägget missade jag. Låter kul! Jag tycker vår vän Brandon summerar upp allt så bra. Varje gång jag läser hos dig Brandon så har du en synpunkt eller detalj som man själv har missat oavsett var man läser. Det tackar jag för - det är kul jag gillar info, rätt info!

Svar: Jag vet inte hur många förare det är, som under de senaste åren har belagts med titeln "supertalang", men en efter en har de gjort bort sig, och alla "experter" som har hyllat dem i förväg har plötsligt börjat prata om annat.Verstappen är inte på något sätt mer märkvärdig än Sainz, men mer respektlös, kör med huvudet under armen istället att tänka efter före.

Apropå Lotus, ägaren Lopez vill ha tillbaks sina pengar från ägaren Lopez,.kan bli rätt så svårt att genomföra;-)

Apropå Blommans tokerier, den stackarn verkar lite desperat, må hända att hans expert gloria har hamnat på snedden, kan hända den bästa,.för att inte tala om Blomman.
Brandon Lee

skriven
#7: Hans Eriksson

Jag vill tacka dig för den härliga stil att skriva som du har.Är mycket nyfiken på vem du är.

Svar: Tack själv att du kikar in,.jag är bara jag, BL, a blast from the past,.du vet, som man brukar säga,.be yourself, everyone else is taken;-)
Brandon Lee

skriven
#8: Hans Eriksson

Jag får tacka för det svaret.Men e.n jävla bra blogg är det

Svar: Kul om du gillar min blogg, du är alltid välkommen att kika in.
Brandon Lee

skriven
#9: Tomi

"Sätter hellre på en fågelholk...."
Näe, jag vet inte Brandon det blir mycket trästickor att pilla bort och ve tanken att Blomman är gift med något värre än en grovhyvlad planka med ett hål i.....:)

Svar: Det finns fågelholkar som är gjutna av betong, inga stickor att pilla bort, och håller hur länge som helst även om man använder dem åtta gånger om dagen;-)
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :