Det har diskuterats flitigt om F1 sportens framtid på diverse sajter, och vid upprepade möten hos strategigruppen, kan det vara så, att F ettans framtid kan finnas att hitta i det förflutna?
Bilden här ovan är från Brasiliens GP 1982, när ground effect konceptet härskade, man skapade så mycket down force under bilen, att en framvinge inte behövdes, och bilarna kunde ligga mycket nära varandra utan att tappa greppet genom kurvor.
Ground effect enkelt uttryckt är att skapa undertryck under bilen med en vingprofil vid sidepods, förbjudet i F1, men används bla i Indy Car och sportvagnar, en Colin Chapman uppfinning som hjälpte Mario Andretti till en VM titel i en Lotus 1978.
På bilden här ovan kan man se kjolarna i underkanten av sidepodsen som användes för att stänga in luften under bilen, det fanns både fasta kjolar och rörliga kjolar, Lotus tog senare fram även en bil med dubbla chassier som en vidareutveckling av idéen.
På den här bilden från 1982 med Lotus 91B kan man tydligt se, hur kjolarna går ner hela vägen till banan för att stänga in luften under bilen, samt att man har avlägsnat framvingen som inte behövdes med ground effect konceptet.
Så, vilka var nackdelarna med ground effect konceptet? För det första så var chassiet stenhård med minimal ride height ,som gjorde bilarna mycket obekväma att köra. För det andra blev bilen mer eller mindre okörbar och oförutsägbar om man inte hittade rätt med set up arbetet. För det tredje så tappade man lätt greppet när man körde över kerbs och ojämnheter i banan, som kunde leda till vådliga krascher.
Ground effect bannlystes av FIA, jag personligen skulle gärna vilja se ground effect konceptet i F1 igen, som trots sina nackdelar skulle kunna skapa mer spännande race, och som med dagens mer avancerat teknik skulle kunna göras bättre ut säkerhetssynpunkt, kanske med hjälp av en kombination av ground effect och active ride, med såna bilar skulle man lätt kapa 6-10 sekunder av varvtiderna, som tycks vara målsättningen för FIA och stallen.
På den här bilden kan man se hur det ser ut under en Indy Car bil, notera formen av sidepodsens underkant, det är där man skapar down force med ground effect konceptets vingprofil.
Så, kära FIA, Pirelli och strategigruppen, ta ett steg bakåt för att kunna ta två steg framåt, ge oss bilar där down force skapas under bilen, bilar som kan ligga nära varandra utan att tappa down force och grepp, bilar utan framvinge så att man slipper punkterade däck, bilar som ger kurvhastigheter värda namnet, bilar med däck som tillåter förare attackera, bilar som förare och fansen frågar efter, bilar som speglar andemeningen med all racing,.att köra fort.
Kommer de inblandade att lyssna på fansens och förarnas önskemål? Förmodligen inte, utan de kommer att hitta på ännu krångligare lösningar, som ytterligare utvattnar andemeningen med F1 sporten, för mig ska racing vara som att slicka honung av ett rakblad, precis som livet, utan riktiga utmaningar tar den gråa vardagen över, och festen uteblir, såväl inom racing som i livet.
Amen,.må ni få slicka honung av rakblad varje dag, jag hoppas att F1 2017 blir mer spännande än vad Giorgio Piola tror, en längre diffuser och modifierade vingar lär inte skapa några underverk.
Är konceptet också en fördel ur kostnadssynpunkt? Mindre kostnader aerodynamik samt tillverkning av dess delar.