Kommentarer :
Det officiella att det skulle vara kastvindar som trycker bilen av banan-näe det tror jag inte ett smack på. En F1 bil är alldeles för låg för det och lite grepp har väl ändå Pirellis däck?
Dåligt av Macken att inte gå ut med det verkliga skälet....
Angående "brännmärket" på motorkåpan så syns den på flera bilder under övriga dagar i Barcelona och även på bilder från testet i Jerez. Jag misstänker att det är kameran som sitter monterad strax ovanför som speglas i McLarens kromfärg. Men jag håller med om att hela situationen känns väldigt märklig. Vill även passa på att tacka dig för ditt fina jobb med denna trevliga blogg. Keep up the good work!
Inte en chans att det har och göra med kastvind. Mer troligt att det var något i bilen som gjorde att spanjoren somna om. Hört vad Masa förresten sagt om hans tid i Ferrari med Alonso och vad han tror om Kimi,s kommande säsong. Det är det ärligaste någon förare sagt på länge ;)
FIA ska/har börjat undersöka Alonsos krasch..
http://www.autosport.com/news/report.php/id/117820
Visste inte att Sebbe kunde prata så bra Finska : )
https://www.youtube.com/watch?v=xgU6JK4dOHQ
Fruktansvärt härligt bra arbete Brandon! Nästa blir att göra den på engelska och nå ut till massorna ;)
Jag har under några toalettbesök ägnat tid åt att fundera på det här med Alonso. Jag tror att han fått en fått en elstöt, eller elchock om man vill kalla det så. Tror inte på teorin om vindar eller rökskador. Tar lite tid att samla på sig giftiga ämnen och det borde han ha noterat om han åkte runt och inhalera rök från diverse gummimaterial etc. Visst, nu är Alonso ingen vanlig Svensson, men på sjukhus bilden som offentliggjordes så ser man honom ha en telemetri. På svenska sjukhus har man i regel inte telemetri (hjärtövervakning) på någon med (misstänkt) hjärnskakning, det finns såklart undantag, men Alonso är säkert rätt frisk i övrigt så jag har svårt att se behovet. Men i hans fall kan man såklart unna sig en sådan bara för att.. Men en telemetri används för att övervaka/registrera hjärtat och en elstöt kan påverka hjärtats retledningssystem och då är det mer relevant att ha just en telemetriövervakning. Så baserat på den bilden som publicerats där Alonso befinner sig i sjukhussängen och den olyckans karaktär så tror jag att det är mer troligt att han fått en elektriskstöt från bilen/utrustningen. Det är såklart bara spekulationer, men det är iaf min teori.. Ha det gott! :)
Om han nu fått stötar, så är det enkelt löst. Sök efter en bild på Jacques Villenueves rattar, så ser ni att han isolerade dom själv, med ca 19 rullar eltejp =) Ingen risk för överslag där inte.
Om det nu skulle vara elstötar. Är inte risken då stor att Mclaren får testförbud tills dom kan påvisa att dom har verkligen löst problemet.
Angående nyheter. Såg på F1 sidan att Lotus hade en ny lösning "unique air intake configuration", har du hört ngt om den, vart det ngn "snackis" om den lösningen nere i Barcelona ?
hmm, är ju mycket pengar på spel m.m. så om det är ngt fel så är väll risken att det kommer försökas tonas ner. Mr Dennis styr med järnhand :-)
Oki, gamal lösning alltså.
Hur ser det ut för dig Brandon. Kommer du vara på plats på sista testet också ? Jag håller tummarna för det i alla fall..
Hur har hojen gått har den varit uppe på varvstoppet ngt hehehe. Jag som inte är så jätte insatt i hojar, vad är det för monster. Var det ett spanskt märke eller, motor ?
Då har Jacques Villeneuve uttalat sig igen. På frågan om Kimi är en bra stallkamrat åt Vettel så svarar han; -Nä, han är nästan en sekund långsammare per varv än Seb och kan inte utveckla bilen. Seb kommer att få dra hela lasset själv för att föra utvecklingen av bilen framåt.
I vilken värld lever denna Villeneuve jr egentligen?
En fundering.
Varför har den vitklädda räddningspersonalen gummistövlar på sig nere i ett soligt Barcelona ? Lite senare i klippet så ser det ut som om det är samma vit klädda räddningspersonal som tar hand om Alonso i bilen.
https://www.youtube.com/watch?v=sP_e6OnbAYM
Engine Sound Comparison
https://www.youtube.com/watch?v=osVdKNq1T8E
Kanske för att dom inte ska få an stöt när dem bär Alonso ? hehe ; )
Tror det är som FormulaFan skriver.
I detta klipp så ser det ut som skuggan rör sig
https://www.youtube.com/watch?v=lDfC6wGQrLA
Kan kanske vara så Ghostface :-)
Är nog som FormulaFan säger, i detta klipp så kan man se skuggan röra sig beroende klipp, vad jag kan se i alla fall.
https://www.youtube.com/watch?v=lDfC6wGQrLA
Jag säger inte att det är omöjligt att Alonso har fått en elektrisk stöt från ERS systemet men det ska gå väldigt fel för att det ska kunna ske. Vet du Brandon Lee om ERS batteriet är jordat i chassit hos en F1 bil? I en vanlig elbil är batteriet "friflytande". Normalt finns av fler typer av säkerhetssystem som tex smältsäkringar som utlöser om något i systemet skulle fela. Störst chans att få en stöt från bilen är då systemet har felat och föraren ska ta sig ur F1 bilen eftersom han då får kontakt med marken, därför ser vi förare som hoppar av fordnet. Däcken fungerar som isolatorer, skulle föraren ha en fot i/på bilen samtidigt som han sätter den andra foten på marken är risken stor att han kan få en stöt. Ang att räddningspersonal har gummistövlar (och gummihandskar) så är väl det praxis vad jag vet?
Jag förstår och instämmer, visade bara att skuggan såg ut att förflytta sig. Ursäkta mina dubbla inlägg, datorn fungerade inte så bra igår.
Ang räddningspersonalens gummistövlar, ja det är ju klart, det borde jag ju ha insett. Tack.
Om fälgen som i detta fall slår i en betongvägg blir bilen jordad då? Menar att då finns ju inte isolatorerna kvar? Kanske var så att det vart ngt allvarligt fel och alfons skulle parkera bilen men på ngt sätt slog i muren och på så sätt blev bilen strömförande?. Är detta möjligt?
är det möjligt att det var en kastvind som överraskade Alonso medan han pillade på ratten eller något dyligt?
@La Garonne du har inget att be om ursäkt för, jag svarade inte på något specifikt inlägg. :)
@Rick Svar ja. Men även om däcken är hela, alltså ingen kontakt med mur osv, så skulle teoretiskt föraren kunna få en stöt av systemet men som sagt det är mycket som ska gå fel för att det ska kunna ske. Om man ska tro på vad som sagts angående avåkningen så låter det inte troligt att han har försökt svänga av och parkera, Alonso ska enl Vettel haft en fart av ca 150km/h. Den första smällen i muren ska enl uppgifter ha genererat 30G och vittnen talar om låsta bromsar.
@BomanP Jag har också funderat på något sådant.
Brandon har nämnt att Alonso bromsade fullt och även växlade ner, vilket är underligt, men om Alonso sitter och pillar på ratten och blir överraskad av en kastvind, kan han av misstag komma åt växelpaddeln när han snabbt ska greppa ratten ordentligt?
Kan det ha varit ett fel på BBW som orsakar att bakhjulen låser sig och Alonso får sladd?
Det kommer nog inte att bli mindre rykten nu när McLaren har meddelat att dom byter från Hondas ERS system till McLarens system till detta avslutande test.
@La Garonne du har inget att be om ursäkt för, jag svarade inte på något specifikt inlägg. :)
@Rick Svar ja. Men även om däcken är hela, alltså ingen kontakt med mur osv, så skulle teoretiskt föraren kunna få en stöt av systemet men som sagt det är mycket som ska gå fel för att det ska kunna ske. Om man ska tro på vad som sagts angående avåkningen så låter det inte troligt att han har försökt svänga av och parkera, Alonso ska enl Vettel haft en fart av ca 150km/h. Den första smällen i muren ska enl uppgifter ha genererat 30G och vittnen talar om låsta bromsar.
@BomanP Jag har också funderat på något sådant.
Brandon har nämnt att Alonso bromsade fullt och även växlade ner, vilket är underligt, men om Alonso sitter och pillar på ratten och blir överraskad av en kastvind, kan han av misstag komma åt växelpaddeln när han snabbt ska greppa ratten ordentligt?
Vad jaques villeneuve har att säga kan man lägga i samma hög man lägger kobajset. Han är en erkänd kimi-hatare/finn-hatare och en föredetting som var med i matchen flera år för länge, och blev bitter av att bli frånåkt av allt och alla när han själv ansåg sig vara den bästa. T o m Eje och Janne B har ju flera ggr sagt att den mannen öppnar endast käften för att få lite uppmärksamhet(läs: mediakåt). Time will tell, men är väl ganska tydligt redan nu, att Kimi gjort grundutvecklingen på årets bil, och att dom nu testar lika mycket. Sen kan jag nog sätta allt jag äger och har på att Vettel inte kommer vara några 1 sekund snabbare per varv. Det fattar nog vilken åsna som helst(utom JV då).
http://www.suomif1.com/2015/02/video-fernando-alonson-kolaria-seuraavat-hetket/
Det här klippet visar att det blåste lite ändå när Alonso åkte av men om han åker av pga denna vind så åker han och tänker på annat.....
2st skitnödiga gossar som turas om att köra:
https://www.youtube.com/watch?v=BSrAdmnHrcw#t=316 Titta hur "Nando" klamrar sig fast i dörren när dvärgen kör :D
1st "IS"-cool kille kör såhär:
https://www.youtube.com/watch?v=mCasYJnZ0oQ
inte meningen att spamma, men lägg gärna märke till skillnaden i rattandet i ovanstående videos. Nando han sågar hejvilt medans dvärgen gärna tar långa vägen genom kurvan(jag vet att det är shit for giggles, but anyhow) och ser ut att vara långt från apex på flertalet ställen, medans kimi är mer precis, även fast han får parera en hel del(antagligen pga den höga hastighet han kommer in i kurvan med). Nu var inte detta F1 bilar, men rätt intressant ändå.
vad håller Lotus på med för skitnödig PR med Carmen Jorda som testkusk, kom igen, stall som detta borde inte få delta i F1!
Hon ska kanske va ersättare för Alfons nu så inte spanjorerna släpper ut tjurarna på banan?
Alonso har lämnat sjukhuset enligt Skysports. Men står över sista testet, Button å Magnussen kör.
McLaren's mörkning av detta är minst sagt märkligt...!
Tror du Kimi blir en titelutmanare i år?