BLOW JOB

 
Vettel förbrukade ett antal så kallade runda ord efter däcksexplosionen på Spa, men får enligt min mening i alla fall delvis bära skulden själv för det inträffade, om man systematisk genar över kerbsen i hastigheter som är brukliga på Spa, och gör det med så gamla däck, då får man räkna med att däcken tar så mycket stryk att de havererar till slut.
 
Pirelli ville redan 2013 sätta en gräns, hur många varv man kunde stanna ute med olika gummiblandningar, men stallen ville inte vara med om det, som man bäddar får man ligga.  Nu är ju inte Pirellis däck bland de bästa man har sett i F1, men att ensidigt peka ut Pirelli som den skyldiga i det här fallet är mer än enfaldigt, kör man varv efter varv utanför banmarkeringar och över kerbsen som på sina ställen är skapligt vassa, så reduceras livslängden på 40 varv betydligt, något som Vettel och Ferrari fick erfara.
 
För Kimis del blev Spa ingen lyckad helg, först motorraset under kvalet, och nedflyttning på startgridden efter motorbytet som påföljd, PU som skruvades dit var en gammal, trött spis från början av säsongen med många kilometer på nacken, så Kimi blev ner graderad ett antal steg, och hade så få hästkrafter, att han inte ens kunde hålla jämna steg med bilar utrustade med Renault motorer.
 
Jag kikade lite närmare på Ferraris beteende in i och genom vissa kurvor under lördag-söndag, ingen vacker syn, bilen pushade rakt fram, ville inte styra in och slet framdäck. Jag är rätt så säkert på, att Ferrari testade nya delar till Monza och offrade medvetet Spa med det i tankarna, båda förarna nämnde, att bilen kändes "lätt" i framändan och ville inte styra in, och att man tappade grepp fram osedvanligt lätt om man låg för nära den framförvarande in i kurvor.
 
Ferrari brukar satsa extra på Monza, som är årets viktigaste race för dem, och Spa var den sista möjligheten att testa nya delar innan Monza, synd med all strul för Kimis del, med en frisk PU skulle han kunnat vara med och slåss om podiumplaceringar. Till Monza kommer Ferrari med nya PU uppdateringar, huruvida det räcker att hålla jämna steg med Mercedes återstår att se, men om man kvalar bra och lyckas komma före Mercedes i starten, så bör man ha bra chanser att snuva Mercedes på segern,Monza är inte lika krävande vad det down force och balans som Spa.
 
Längst fram var det den gamla, vanliga visan, Lewis före Nico, Grosjean knep den sista pallplatsen med hjälp av Mercedes power och Vettels oflyt. Kvyat tog några placeringar med lyckad däckstrategi och slutade på fjärde plats, Perez krigade sig till en femteplats med Merca hk, Massa förde en anonym tillvaro ute på banan men blev ändå sexa. 
 
Kimi gjorde vad han kunde med en undermotoriserad bil från en dålig startposition, en bil  som inte ville styra in och slet framdäck, och slutade som sjua, Verstappen föll åter igen in i sin F3 körstil, förr eller senare råkar den pojken riktigt illa ut med sina dumdristiga omkörningsförsök, man får väl hoppas på, att han inte tar med sig några andra med allvarliga påföljder, det är dags för stallchefen att ta babyracern i örat och skälla ut honom.  
 
  Bottas fick betala priset åter igen för stallets dumheter, Williams manskap beter sig som en samling fullständiga amatörer gång efter annan, jag har aldrig tidigare sett Bottas så förbannad som igår efter racet. Den ena mekanikern skruvar dit bakdäcket fast han ser att det är fel däck, och en annan idiot står med rätt däck i famnen utan att gå fram till den som skruvar dit fel däck, vilka jävla pajaser, det är nog dags för Frank att se över sitt manskap, och det inklusive dottern, hon har inte det som krävs för en bra stallchef enligt min mening, lika lite som Massas gamla polare från Ferrari, Rob S har i sitt jobb.
 
Marcus knep den sista poängplatsen med lite tur, Saubers racepace övertygade inte på något sätt trotts nya PU uppdateringar, de har helt enkelt en rätt så medioker bil som saknar det lilla extra på samtliga delområden, halvtaskig aero och halvtaskig chassi, då hjälper inte några extrahästar speciellt mycket.
 
Årets Spa blev ingen klassiker, dagens bilar är tok för långsamma och tok för känsliga på aerosidan, det är nästan omöjligt att försöka sig på en omkörning på andra ställen förutom i slutet av rakorna med hjälp av DRS, och Pirellis tok för hårda gummiblandningar gör det hela ännu svårare. Blir det inga förändringar angående gummiblandningar åt det mjukare hållet till 2016, och fritt fram för stallen att välja med vilka däck de vill använda i racet, så lär det dröja till 2017 innan vi får se riktig racing igen,
med tanke på de blow job som Nico och Sebastian råkade ut för, så lär Pirelli snarare gå åt det hårdare hållet angående gummiblandningar för att inte ytterligare försämra sitt redan skamfilade rykte som däcksleverantör i F1.
 
Amen,.må blow job vara med er, dock inte ute på vägarna när ni kör bil.    
 
 

Kommentarer :

#1: Mayol

Är det månne så att vi börjar skönja den riktige Vettel igen? Efter en tids väl inövat smicker både mot teamet samt fans så kan han kanske inte hålla sina demoner inlåsta längre :-) Han nämner att "han minsann hållit sig på banan" , vet inte hur han ser på sitt konsekventa genade (hela bilen utanför de vita banmarkeringarna) genom krönet på au Rouge, tracklimits i Vettel´s värld kanske innebär innanför stängsel/murar ;-)

Svar: Vettel orkar inte vara politisk korrekt hela tiden, och tror att det är helt riskfritt att kasta skit på Pirelli, hans bana måste vara betydligt bredare än den andra kör på, om han påstår att han har hållit sig på banan,.människor ser vad de vill se.
Brandon Lee

skriven
#2: 1014johansson

Det är synd att Ferrari lyssna mer på vettel än kimi för hade kimi haft en bil som passade hans körstil bättre o naturligtvis en frisk motor hade han säkert varit betydligt högre upp! Du skriver att Ferrari testede delar till Monza, det kan väl inte vara bra att ha en bil som understyr där heller? Verstappen blir man ju bara irriterad på, totalt omdömeslös! Är faktiskt mer imponerad av sainz! Bra gjort av Markus iallafall!

Svar: Vettel själv var inte speciellt nöjd med bilen heller, men som sagt var, så passade Ferrari på att testa på grejer inför Monza. Monza är en helt annan typ av bana med chikaner och långa rakor istället för snabba kurvor och långa rakor som Spa, båda två är snabba banor men på olika sätt, så det som stör på Spa gör inte det i Monza.
Sainz är mer mogen som förare, Verstappen kör ofta med huvudet under armen, Mackan gjorde en helt ok insats, bra för honom att vara före sin stallkompis, det blir spännande att se vilken av förarna hos Sauber kommer ha mest nytta av de kommande uppdateringarna.
Brandon Lee

skriven
#3: Peter

Hej Brandon visserligen så får däcken stryk på spa men enligt leverantören så skall dom klara 40 varv ! i så fall undrar man på vilken bana ? Nog om detta .

Var någonstans skall man se Monza chikanen efter start ? Eller har du någon bättre plats
Mvh Peter

Svar: 40 varv i bästa fall rent teoretiskt, men inte på en högfarts bana som Spa, och inte om man hela tiden kör över kerbsen som Vettel gjorde.Jag brukar vandra lite runt och kika på olika ställen, men slutet av målrakan är ett bra ställe när förarna försöker sig på omkörningar innan chikanen.
Brandon Lee

skriven
#4: Doktor

Håller helt med dig Brandon angående Verstappen. Han gjorde enligt mig en våghalsad omkörning på Nasr vid Bus Stop, rätt snyggt. Dock gjorde han nästan bort sig när han, vid de sista varven, nästan körde på Kimi bakifrån (rätta om jag har fel) i Les Combes vid en omkörning där Verstappen medvetet bromsar in väldigt sent. Som sagt, Tv-spels-generationen har kommit in till F1 mest tack vare dagens "lättkörda" elbilar. Eller?

Svar: Verstappen förlitar sig på att andra har ögon i nacken och flyttar på sig för att han ska kunna ta sig om, hittills har de mer erfarna förarna räddat honom, men snart smäller det igen på samma sätt som i Monaco. Om det sker på en snabb bana så kommer det sluta riktigt illa, pojken är arrogant och har höga tankar om sig själv som förare, jag ser inget speciellt hos honom, när det fina greppet inte finns där så är han helt ute och cyklar som var fallet i Silverstone, skulle han sitta i en 80 tals turbobil så skulle han hamna på bårhuset rätt så omgående.
Brandon Lee

skriven
#5: Flying finn

Hur många motorer har kimi använt?

Svar: Inte för många ännu så länge, det blir först till USA som Ferrari tänker använda sig av en femte motor som ger en nedflyttning på startgridden, fram till dess plockar man bland PU som har körts tidigare.
Brandon Lee

skriven
#6: Peter

Ja visserligen men då kan man undra vad deras tekniker gör i Ferrari stallet, jag gillar spa har varit där tre gånger
men nu är det dags för Monza så slutet på målrakan blir det på sön den 6

skriven
#7: Flying finn

Får teamen renovera och använda rasade motorer,
Eller blir det bestraffning för det med?

Svar: När en motor rasar då är det slut med den, inga motorrenoveringar med andra ord. Man har 4 PU enheter per säsong, som består av ICE(förbränningsmotor), TC(turbo), ES(energilagring), MGU-K(kinetisk återvinning), MGU-H(värme återvinning) och CE(elektronik enhet), man får byta 4stycken av varje del i PU paketet innan det blir bestraffningar i form av nedflyttning på startgridden.
Brandon Lee

skriven
#8: Flying finn

Solklart! tackar

skriven
#9: Captain Hindsight

Härligt inlägg!

Blev som sagt ingen klassiker till race. Blev dock lite förvånad över grosjeans tredje plats. Han körde helt bra och bilen höll. Kul för honom. Vettel var såklart besviken. Att det var pirellis fel kan man säkert diskutera, men han får själv stå för den kampen. Inget stöd från varken Kimi eller teamet. Nej jag tror Vettel gör bäst i att hålla käften och tänker på att däck kan smälla.

Williams tabbe var bland de sämsta jag sett. Kommer inte ihåg att jag sett någon liknande incident tidigare. Nej Williams får styra upp sitt och ge Bottas och Massa möjlighet att tävla om topplaceringarna.

Ericsson gjorde va han kunde och fick en poäng. Bra!

Svar: Williams klanterier skadar Bottas karriär, ibland verkar det som om de gör allt för att inte ta poäng, jag är lite förvånad att Frank inte tar i med hårdhandskar och rensar lite bland manskapet.
Brandon Lee

skriven
#10: ThomasF

Skulle va intressant att låta Verstappen pröva den gamla 12 cyl.Ligier Matran o se hur många växlar han får in?Väldigt komplett sammanfattning Brandon!//Thomas

Svar: Både Verstappen och Sainz ser bättre ut än de är tack vare bilen de kör, och även Toro Rossos stallchef säger samma sak, få bilar i F1 har lika bra chassi som TR.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :