STEGLÖS VÄXELLÅDA

 
Apropå den sk seamless gearbox som används numera både i F1 och i Moto GP, bilden här ovan visar dels Ferraris fjolårslåda från F138, och årets dito från F14T, den stora skillnaden ligger i, att man har i årets låda flyttat in oljetanken innanför växelådashuset från dess tidigare position mellan motorn och växellådan.
 
Varför gjorde man det?  Jo, då kunde man flytta motorn längre fram, närmare den optimala tyngdpunkten med tanke på viktfördelningen, samma konstruktionslösning har används tidigare, bla av Stewart och Arrows 1998. 
 
Jag har kikat lite data så här i efterhand angående Ferraris växellåda, inte direkt imponerande måste man säga, jämfört med Mercas låda är den som en gammal lastbils låda, osmidig, långsam och ryckig, så Ferrari bör nog jobba vidare med den, om de vill vara med om titelfajten nästa år, samma gäller för övrigt hela drivpaketet, där samarbetet mellan olika enheter flyter minst sagt trögt.
 
Det var en hel del växellåda relaterad skit i går, Jonas B tog med sig hem en växellåda från en gammal brittisk hoj, som man rev isär på köksbordet, var annars,.inte populärt hos Jonas tjej.
Hon är en extrem miljöpartist, jordvärme och solceller, energisnålt på det ena och andra till den milda grad, att en toksnål smålänning skulle bli imponerad.
Hon kör givetvis en Toyota Prius, Jonas försöker klimatkompensera med sin HD, och sin hård rock trummis åket, en Charger 68 med 440 och kompressor,.och hon gnäller,.och gnäller,.och gnäller.
 
Jag får inte riktig något grepp om kemin mellan de två, det är ju som om man skulle försöka skruva ihop en Prius låda med en 440 V8, men det är kanske det motsägelsefulla som attraherar,.eller bra sex, man kan göra mycket på köksbordet.
 
Jag pratade lite om att börja blogga om F1 och liknande skit med Jonas, hans tjej avbryter och undrar om jag inte borde istället ha en blogg där man skriver om miljövänliga transsporter istället, en grön blogg för velourmannen så att säga.
 
Jonas började gapskratta och jag förklarade, att min blogg skulle vara för snubbar med hår på bröstet, inte för veklingar med hår på handflatan, hon blev jävligt sned, och kallade mig för en grottmänniska som borde skämmas,.eh,.vad ska man säga?
 
Hur som helst, jag sov över hos dem, i morse när jag var i muggen, och värmde upp tandborsten med varmvatten för att inte gnida av tandköttet, så kliver tanten in och frågar med anklagande ton: Borstar du tänderna med rinnande vatten?
 
Fick nog, och kontrade med: Nej fan, jag brukar använda tandborsten, du då?  Hon blev tvärilsken, jag föreslog, att hon borde gå tillbaks till sovrummet för att få ett nyp, lite pilsk morgonterapi för att slappna av, innan hon åker iväg med sin jävla Prius och lyssnar valsång på väg till jobbet.
 
Ja ja, så löper vardagslivet för BL, jag må vara lite egen, men Jonas tant är ta mig fan inte riktig klok mellan varven, alla drev är inte på plats i växellådan så att säga, blir för mycket steglöst skittugg lite väl ofta.  Amen,.må morgonpilska damer vara med er.

Kommentarer :

#1: Erik Selander

Visade precis Anders Jansa i Canard Racing din nya blogg, och avslöjade min nu väl kända syn på vilken roll du skulle kunna spela i Skandinavisk Motorsport. Han slukade det här inlägget om steglösa växellådan. Kommer nu snart på hans Caterham 7 😎 En svarv, en fil, en bit grå metall. Hur svårt kan det vara?

Svar: Hmm,.jag tror att du grovt överskattar mitt värde som en talesman för Skandinavisk motorsport, jag är bara en tokig hojåkare med attityd som har en åsikt om det mesta,.dock inte nödvändigtvis den "rätta" åsikten alla gånger.
Brandon Lee

skriven
#2: HooD

Men innerst inne, Brandon, har du ångest över om Du skall lägga Din röst på F! eller på Miljöpartiet i kommande extra val, eller hur? ;)

Svar: O nej, jag är helt och hållet ångestbefriad på alla sätt och vis,.jag ska lägga min röst på Kalle Anka partiet.
Brandon Lee

skriven
#3: Erik Selander

Haha👀, än har du ett tag innan du snackat bort din tid med lika många motorsportare som mig. Tio år mellan klubbar och marknader för delar gör en så här trygg i motor. Vänj dig. Bättre är inte vi andra. Klart du måste ha kulor för jobbet på ena eller andra.

skriven
#4: Tomi

Vore intressant att se statistik på växlingsmönster nu jämfört med 2013 och bakåt för att se hur de nya motorerna ändrat förarnas körstil i F1, om den ändrats. Det i sin tur påverkar ju hur däcken fungerar i högsta grad.
Är den någon som sett en sån jämförelse?

Svar: Växlingsmönstret har ändrats på sätt, att man kortväxlar mer för att undvika onödigt hjulspinn/däckslitage pga det höga vridmomentet, men det påverkar inte själva körstilen något nämnvärt.
Brandon Lee

skriven
#5: Ingemar Wahlmark

Rätt attityd.... :)

Vad har Ferraris för möjlighet att förbättra växellådan inför 2015?
Vill se Kimi go on 2015!

// IW

Svar: Rätt så bra, eftersom det i första hand handlar om mjukvara, borde inte vara något större problem att hitta rätt där,.Kimi är tillbaka på podium redan på premiär racet.
Brandon Lee

skriven
#6: Koffe

Hahahah!

skriven

Kommentera inlägget här :