
Läste lite om Allisons och Frys funderingar kring Kimis problem med årets bil, och hur ska man kunna undvika dem i nästa års bil.
Allt har att göra med Kimis körstil, han bromsar sent och behåller farten långt in kurvan, för att kunna även få en snabb utgång ur kurvan. För att det ska fungera, förutsätter det att man har en bil med bra framända, en bil som styr in bra, eftersom Kimis körstil går hårt åt framdäcken, däremot är den mycket snäll mot bakdäcken, en väl så viktigt detalj under racet.
Årets bil var allt det som inte passar Kimi, understyrd och utan balans, och även en bil som inte alls reagerade på set up förändringar, för Kimis del slet den framdäck, för Alonsos del bakdäck. Det säger det mesta om hur dålig balans årets Ferrari hade, Kimis beskrivning om en "flytande" balans var rätt så avslöjande om Tombazis skapelse, bilen hade så dålig grepp att den mer flöt ovanpå banan än hade kontakt med den.
Hos lotus hade Kimi en Allison bil som var lätt att ställa in, och som svarade på set up förändringar, samt hade en bra framända, så Allison vet exakt vad som behövs för Kimis del. Det lär bli ett antal styrväxlar att laborera med, samt ombyggnad av framändan, Pat Fry nämnde, att när han var hos McLaren samtidigt med Kimi, så byggde de om framändan 6-7 gånger under en säsong, och Kimi själv har sagt, att han absolut inte tänker förändra sin körstil som fungerar för honom. Så, nu är det upp till Ferrari att ge Iceman den bil han förtjänar, då får vi se Ferrari tillbaka där de hör hemma, högst upp på podium.
Apropå Ron Dennis affärer, Bernie pratade om, att Ron skulle köpa hela Muntalakat Groups del av McLaren, 50%, men på andra håll skrivs det, att det istället handlar om att han ska köpa hälften av Mansur Ojjehs 25%, och hälften av Mantalakat Groups 50%, vilket skulle ge honom 62,5 % av aktierna hos Macken,.Ron har tre veckor på sig att skaffa fram 330 miljoner dollar, för att kunna genomföra köpet, annars riskerar han att åka ut ur stallet.
En annan "nyhet" kring Macken, Norris McDonald, som skriver för den kanadensiska The Star, lanserar en teori som går ut på, att Dennis tog Alonso till Macken bara för att kunna hämnas gamla orätter, snacka om livlig fantasi, en till sk F1 journalist av tredje graden direkt ur en soptunna.
Fernando själv fortsätter med att göra sig av med dödkött, han dumpade sin ryska flickvän Dasha Kapustina efter två år, klok beslut av Fernando, ryskor är inte att lita på.
Har du hört, eller har du sjäv gjort någon analys av Vettels körstil på samma sätt som med Kimi's - i termer av hur han generellt tacklar en kurva och hur han vill ha bilen? Tänker på hur Vettel's körstil maximerade det grepp han kunde få ut genom RBR's blown diffuser. Vill minnas att folk pratade om hur tidigt Vettel lyckades gå på gas ut ur kurvorna, något som Webber aldrig lyckades med på samma, trots samma material, och vilket jag antar har med hur Vettel valde att ställa in bilen i övrigt?
Jag är ingen expert så vore kul att höra dina tankar/det du hört andra säga, om Vettel's körstil också.