ICEMAN IS BACK


Läste lite om Allisons och Frys funderingar kring Kimis problem med årets bil, och hur ska man kunna undvika dem i nästa års bil.
Allt har att göra med Kimis körstil, han bromsar sent och behåller farten långt in kurvan, för att kunna även få en snabb utgång ur kurvan.  För att det ska fungera, förutsätter det att man har en bil med bra framända, en bil som styr in bra, eftersom Kimis körstil går hårt åt framdäcken, däremot är den mycket snäll mot bakdäcken, en väl så viktigt detalj under racet.
 
Årets bil var allt det som inte passar Kimi, understyrd och utan balans, och även en bil som inte alls reagerade på set up förändringar, för Kimis del slet den framdäck, för Alonsos del bakdäck. Det säger det mesta om hur dålig balans årets Ferrari hade, Kimis beskrivning om en "flytande" balans var rätt så avslöjande om Tombazis skapelse, bilen hade så dålig grepp att den mer flöt ovanpå banan än hade kontakt med den.
 
Hos lotus hade Kimi en Allison bil som var lätt att ställa in, och som svarade på set up förändringar, samt hade en bra framända, så Allison vet exakt vad som behövs för Kimis del. Det lär bli ett antal styrväxlar att laborera med, samt ombyggnad av framändan, Pat Fry nämnde, att när han var hos McLaren samtidigt med Kimi, så byggde de om framändan 6-7 gånger under en säsong, och Kimi själv har sagt, att han absolut inte tänker förändra sin körstil som fungerar för honom. Så, nu är det upp till Ferrari att ge Iceman den bil han förtjänar, då får vi se Ferrari tillbaka där de hör hemma, högst upp på podium.
 
Apropå Ron Dennis affärer, Bernie pratade om, att Ron skulle köpa hela Muntalakat Groups del av McLaren, 50%, men på andra håll skrivs det, att det istället handlar om att han ska köpa hälften av Mansur Ojjehs 25%, och hälften av Mantalakat Groups 50%, vilket skulle ge honom 62,5 % av aktierna hos Macken,.Ron har tre veckor på sig att skaffa fram 330 miljoner dollar, för att kunna genomföra köpet, annars riskerar han att åka ut ur stallet.
 
En annan "nyhet" kring Macken, Norris McDonald, som skriver för den kanadensiska The Star, lanserar en teori som går ut på, att Dennis tog Alonso till Macken bara för att kunna hämnas gamla orätter, snacka om livlig fantasi, en till sk F1 journalist av tredje graden direkt ur en soptunna.
Fernando själv fortsätter med att göra sig av med dödkött, han dumpade sin ryska flickvän Dasha Kapustina efter två år, klok beslut av Fernando, ryskor är inte att lita på.

Kommentarer :

#1: Koffe

Har du hört, eller har du sjäv gjort någon analys av Vettels körstil på samma sätt som med Kimi's - i termer av hur han generellt tacklar en kurva och hur han vill ha bilen? Tänker på hur Vettel's körstil maximerade det grepp han kunde få ut genom RBR's blown diffuser. Vill minnas att folk pratade om hur tidigt Vettel lyckades gå på gas ut ur kurvorna, något som Webber aldrig lyckades med på samma, trots samma material, och vilket jag antar har med hur Vettel valde att ställa in bilen i övrigt?
Jag är ingen expert så vore kul att höra dina tankar/det du hört andra säga, om Vettel's körstil också.

Svar: Vettels körstil liknar Kimis rätt så mycket, han behåller farten långt in i kurvan på samma sätt, för att kunna gå på gas tidigt och få en bra utgång, Vettel behöver lite mer grepp bak än Kimi, en set up grej, där han kommer att förlora lite grepp fram. Bilar byggda efter "Kimi specs" är generellt lättkörda i set up termer, alltså lätta att ställa in, men inte för den skull lättkörda på så sätt att de "leder" föraren genom kurvor även om de styr in bra, utan man måste vara aktiv eftersom balansen är lite spetsig, lite nervös, vilket inte gör något för Kimis del som brukar styra med gasen ut ur kurvor, balanserar bilen med gasen.Kimi brukar dela med sig av sin set up data, han gjorde det med Grosjean, nu när Kimi inte är kvar hos Lotus, är GJ helt vilse med set up jobbet, där är skillnaden mellan en toppförare och en hyggligt bra förare.
Brandon Lee

skriven
#2: Koffe

Tack för svaret. Intressant läsning!

Svar: Tack själv, jag tror att Kimi och Sebastian kommer jobba bra ihop, och kommer att förbli vänner även om man på banan försöker köra skiten ur varandra, mina bästa vänner är mina konkurrenter från road racing kretsar.
Brandon Lee

skriven
#3: Marcus

Mycket intressant läsning. Kimi bryr sig verkligen inte om politik så det låter naturligt att han skulle dela med sig av sin set up. Tror nog aldrig Alsonso skulle komma på den tanken :) Kimi har väl sagt att Vettel är den enda vännen bland F1 förarna och att resten bara är konkurrenter så de kommer nog ha det trevligt i Ferrari. Hoppas verkligen att de slåss om pallplatser nästa år.

Svar: Så är det, mer opolitisk än Kimi är kan man inte vara, och han är en just snubbe, har alltid delat med sig av sin telemetridata och set up. Kimi och Sebastian kommer nog fungera bra ihop, dels att de är vänner, och dels pga att de har en liknande körstil= bilutvecklingen blir mycket enklare. Några podiums blir det säkert, hur lång det räcker återstår att se.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :