SUZUKA CRUISING

 
Det är praktiskt att kunna återanvända bilden på topp tre från föregående inlägget, men inte särskilt roligt, Japans GP blev en helgcruising helt utan puls, mest på grund av bantemperaturen, ingen graining, ingen överhettning, alla kunde ta hand om däcken och gasa för fullt=följa John. Nu är det inte enbart vädrets makter som orsakar monoton köbildning, utan även det mindre genomtänkta i FIAs tekniska direktiv där DRS och batteriknuff tar ut varandra, man kommer aldrig nära nog med hjälp av DRS på rakan när den andra kan försvara  sig med elkicken på resten av banan. Det är synd att FIA aldrig vågade ta ut steget till fullblods groundeffect bilar utan framvinge, en framvinge som i dagens bilar styr precis allt aerorelaterad, halvmesyrer leder ingenvart angående mer publikfriande racing, FIA utan knuff är sinnebilden av en halvmesyr.
 
Som sagt var, det hände inte mycket, inom topp tio bytte Hamilton plats med Hadjar, det var allt, lite mer rörelse på den nedre halvan av startfältet. Alonso upp två platser, Tsunoda fyra, Gasly och Sainz tappade två, Lawson tre, Doohan upp med fyra, Hulken startade som sextonde och kom i mål som sextonde, Ocon startade som artonde och kom i mål på samma plats, Bortoleto två ner, Stroll höll sin sista plats från kvalet. 
 
TV kommentatörerna gjorde vad de kunde för att skapa lite puls, men varken Norris eller Piastri var inte ens nära att kunna hota Verstappen, en eller tio sekund efter gör ingen skillnad under såna här banförhållanden, Macken duons enda chans log i om Verstappen skulle göra ett misstag, och såna gör han sällan eller aldrig. Antonelli blev bäst bland årets nykomlingar, han hade lite problem under den fria träningen att få upp rätt däcktemperatur genom S kurvor, men efter några goda råd från Bottas gick det bättre under kval och race, Valtteri är en bra mentor för Kimi. Hadjar klarade inte av att hålla Hamilton bakom sig men gjorde ett bra jobb, tog sina första poäng och pulveriserade Lawson, Bearman i sin tur knep den sista poängen och utklassade sin mer meriterade stallkompis Ocon. Det går bra för vissa nykomlingar, mindre bra för några andra, Doohan och Bortoleto gjorde inte mycket väsen av sig, den förstnämnda är ju medioker, men brassen borde ha mer att komma med även om jag personligen tycker att han är överskattad. 
 
Bland dem etablerade stjärnorna har Hamilton och Sainz en del jobb kvar att göra innan de hänger med sina respektiva stallkompisar, specielt Sainz har det tufft, i en bra bil hos Ferrari glänste han lite då och då, i en lite sämre går det tyngre när bilen inte gör föraren. Alonso stretar vidare men saknar både glöd och konkurrernskraftig material, 2025 är nog Fernandos svanesång. Gasly gör sitt men någon toppförare kommer han aldrig bli, Hulken borde fundera på att gå på pension, och Ocon tycks bara snurra runt och leka F1 förare, vad HAAS såg i honom har jag svårt att förstå. Det var allt om i stort sett ingenting, så händelsefattig var Japans GP, Suzuka skulle kunna bjuda på bra racing, men inte med dagens koncept i F1. Man kan bara hoppas att FIA någon gång framöver hittar rätt koncept, men det lär inte hända så länge de nuvarande "experterna" är inblandade i det hela, att skruva ihop grejer som tar ut varandra ger plus minus noll effekt på racing ur underhållningssynpunkt. 
 
 
Dagens grid girls lämnar Suzuka utan saknad, ett par mellanöstern armhålor nästa, huvuden kommer rulla, frågan är bara vilkas, där vi rullar hatt rullar diktatorer huvuden, bokstavligen.
 
Amen,.må ni ha huvudet på skaft så att det inte rullar av.   
 
    
 
      

MAGIC MAX

 
 
Då var det klart med kvalet på Suzuka, McLaren hade det snabbaste bilen men RBR den snabbaste föraren i Verstappen, Macken får trösta sig med med en andra och tredje ruta för Norris och Piastri. Jag brukar skriva att det är bilen som gör föraren, men här var det tvärt om, RBR är minst 2-3 tiondelar långsammare än McLaren, men när Max gjorde kanske sitt bästa kvalvarv någonsin hängde inte McLaren duon med i svängarna, hatten eller ska vi säga hjälmen av för Max, hans kvalvarv var magisk. Nu tror jag inte en sekund på att RBR har bättre racepace än McLaren, men det spås om regn under racet i morgon, något som kommer jämna ut styrkeföhållanden mellan toppstallen, och inte bara mellan toppstallen utan i hela startfältet, att Max är duktig när det regnar är alla medvetna om. Leclerc mäktade med en fjärde ruta, Ferrari kommer med ett nytt golv till Bahrain, något som verkligen behövs, det saknas 3 tiondelar för att vara med och kriga om pole. Russel kvalade ut Antonelli med 3 tiondelar, Mercedes duon lär inte vara nöjda med att starta racet från ruta fem och sex, men mer fart fanns det inte att hitta i Mercan, dock kan det hända att deras bil går bättre i racet med lägre bantemperatur. Hadjar som hade problem med sina tydligen alltför stora cojones under kvalet gjorde en riktig stark insats med en sjunde ruta, det är han och Antonelli som imponerar mest bland året rookies, det måste kännas surt värre för Bortoleto som vann F2 titeln före Hadjar, nu sitter fransosen i en bil som man kan köra om en poängplats när brassen harvar i slutet av startfältet i en riktig dålig bil utkvalad av åldermannen Hulkenberg. Hamilton lär inte vara nöjd med en åttonde ruta slagen med 3 tiondelar av Leclerc och bakom nykomlingen Hadjar, han har ännu inte så länge hittat rätt med set up eller PU inställningar, men det kommer säkert efter några racehelger. Albon gjorde en bra insats med sin nionde ruta, och kvalade åter igen ut sin mer meriterade stallkompis Sainz som även råkade ut för ett tidsstarff och flyttades ner från ruta tolv till ruta femton, spanjoren hindrade Hamilton under brittens kvalvarv. Den tredje nykomlingen i form av Bearman gjorde även han en stark insats med en tionde plats i kvalet i en medioker HAAS bil, stallkompisen Ocon fick stryk med halvsekunden, fransosens F1 karriär hänger i en skör tråd, han imponerar knappast någon. 
 
Elvan Gasly i sin tur kvalade ut sin stallkompis Doohan med 7 tiondelar, australiensarens dumma avkörning igår när han missade att stänga av DRS och hamnade i muren spökade säkert delvis i bakgrunden, men som jag har nämnt tidigare är den gode Jack en ytterst medelmåttig chaufför som inte hör hemma i F1. Sainz tolfte ruta förvandlades som sagt var till en femtonde, spanjoren har tydliga problem med att hänga med i Albons tempo, men han kanske skärper sig vad det lider även om han har aldrig varit en toppförare i mina papper. Alonso blev trettonde man i kvalet där han kvalade ut Stroll med en hel sekund, kanadicken hör inte heller han hemma i F1, men så länge Stroll Jr står för fiolerna lär han sitta kvar, sorligt men sant. Lawson som fick ordentligt med däng av rookie stallkompisen  Hadjar kvalade i sin tur ut sin ersättare Tsunoda hos RBR som inte blev bättre än femtonde, det har dock sin förklarning. För det första klantade RBR till det i kval två och skickade ut Tsunoda med skrubbade däck i första försöket där man ska sätta en "säkerhetstid", däcken räckte inte till och i sitt andra försök gjorde Tsunoda ett miss i början av varvet som kostade honom chansen att avancera till kval tre. För det andra så i kval ett var Tsunoda bara några hundradelar efter Max trots det, att stallet hade försett hans bil med set up som gjorde den lättare att köra men även långsammare än Verstappens bil som hade mycket mer aggressiv set up. Jag skrev i det föregående inlägget att jag tror att Tsunoda blir en bra wingman åt Verstappen och håller fast vid, farten finns där, ett par race till och han kommer leverera det som krävs av honom. Hulkenberg kvalade ut sin hajpade stallkompis Bortoleto, det märks inte mycket av hans F2 och F3 titlar i hans körning, trion Ocon,Doohan och Stroll var helt vilse i pannkakan, varför man tar in förare som Doohan, Lawson och Stroll i F1 är en gåta för mig. 
 
Det var allt för idag, jag och dagens grid girl önskar er en angenäm, strupfuktande lördag kväll.
 
Amen,..må lördagsgroggen vara med er.