MIAMI MENTAL MELTDOWN

 
Istället att skriva något nytt väljer jag att citera mig själv från ett inlägg från ifjol, "Rundelracing" är en urbaniserad folkrace-raggarrunda hybrid för urbana människor som kör elbilar och profilerar sig med selfies i profylaktisk syfte som moderna tiders F1 fans, men borde de inte i så fall titta på Formula-E istället?" Stadsbanor har enligt LM och FIA en framträdande roll i F ettans expansion mot en mer underhållande happening, en sockersöt "crispy outside- juicy inside" familjefest utöver det vanliga, där sprintracet och diverse artister skapar mervärde ur underhållnings synpunkt, mer "rundelracing" i 75 knyck för folket, mer bling bling. 
 
Hamilton ställer upp med mer bling bling, dock lite motvilligt eftersom hans vegoburgare verksamhet har gott i konkurs, den var inte tillräckligt "crispy outside-juicy inside" med sin kaninmat relaterad meny.
 
Banan som sådan är en sällsynt orytmisk skapelse , första sektorn har några snabba-halvsnabba "kurvor", andra sektorn påminner mest infarten till en supermarket parkering, och den tredje Avenyn i Göteborg utan träd, sightseeing i Miami med LM som reseledare. Lämpliga omkörningstillfällen hittar man i slutet av DRS rakorna, det vill säga in i kurva 1, 11 och 17, resten av varvet går i snigelfart som skulle göra varje mördarsnigel stolt när man jagar de med en åkgräsklippare. 
 
2024 tog Verstappen pole både för sprint och huvudracet, vann det förstnämnda och blev tvåa i det sistnämnda, vann gjorde Norris i sin 110 F1 race. Så, har Max även i år chansen att ta pole och vinna racet? Tja, varför inte, dels blir det varmt, upp till 27 grader och regn på söndag, Max väder för Max, både på lördag och söndag i en bil som trivs bäst på en "icke bana" som Miami. McLaren då? Tja, kanske, dock hade Norris en hel del tur med SC när han vann ifjol, men Macken har en allround bil av klass som dock kan vara kass i regn. Ferrari har sina problem men brukar vara bra runt långsamma kurvor, deras problem består av att de inte kan köra sin bil så lågt de önskar på grund av plankslitage, och tappar därmed en hel del downforce, men har de tillräckligt med traction att kompensera förlusten av downforce så kan det räcka långt genom alla långsamma kurvor i Miami. Hur Mercedes kommer prestera återstår att se, varma förhållanden tycks inte vara deras starkaste sida, men som jag har nämt tidigare, Merca folket vet inte själv i förväg hur deras bil kommer leverera under kval och race, tombola vibbar av tredje graden.
 
 På bilderna här ovan hittar ni all nödvändig information inför racehelgen, risk för skurar på fredag och lördag, mer ihållande regn på söndag lyder väderprognosen just nu, låter lovande, chansar man rätt kan man komma långt även i en medioker bil. 
 
Det om F1, på bilden här ovan har vi tvillingparet Donald och Ronald, Donald till vänster och Ronald till höger. Donald är familjens svarta orangutang, en sinnesslö pratmakare som ljuger värre än en säljare från Riddermarks bil, Ronald i sin tur är familjens stora , tystlåtna tänkare som vet mer än Einstein, på bilden ovan försöker Ronald lära Donald att knipa käften när varelser med normalt fungerande hjärna har något att säga, huruvida han kommer lyckas med det återstår att se, presidenter med guldfiskhjärna har vissa problem med sin hjärnverksamhet.
 
Dagens grid girls från USB, United States of Jim Beam rullar hatt när den blåser bort, hatten av för dagens grid girls.
 
Amen,..må Ronalds visdom vara med er.  
 
      
   

JEDDAH LINEDANCE

 
 
Saudiarabiens GP blev ingen stor racefest, ett ok race, men inte mer än så, bandesignen är inte alltför omkörningsvänlig, inte F ettans bildesign heller, F2 hade mer att komma med ur underhållnings synpunkt. Det är rätt så märkligt att det blir så, i F1 har man ju större frihet att skapa något unikt ur design synpunkt, något som borde ge utslag ute på banan, men jag antar att det är FIAs inte helt genomtänkt regelbok angående det tekniska som är boven i dramat, FIA har en ful ovana att hitta tekniska lösningar som tar ut varandra och ger en plus-minus-noll effekt. Det som hände i racet hände i första kurvan mellan Piastri och Verstappen när Verstappen tvingades ta en omväg utanför banan, och belönades med ett fem sekunders tidstilllägg av en enögt domarkår. Nu reagerar säkert många på ordet "tvingades", men precis så var det, Piastri hade ingen avsikt att ta kurvan på en normal linje utan släppte ut sin bil så långt till höger som det gick och tvingade Verstappen utanför banan, sedan köpte domarna hans "jag var först in i apex" tugg, dock ska han ha gredd för att han gör fula tricks snyggt och får med sig domarna. Om ni har en avvikande åsikt så kika på reprisen från första kurvan en gång till, Piastri försöker inte ens att hålla sig till vänster för att ge Verstappen lite utrymme,ser man inte det så är man blind.
 
Hur som helst så gjorde Piastri ett bra jobb, men jösses jävlar vilken trist figur han är, har ingen personlighet överhuvudtaget, en mer vattenkammat träbock finns inte än Piastri. Även Max skötte sig med äran, synd att domarna köpte Piastris gnäll, han hade knappast tagit sig förbi Verstappen på ett just sätt, en "frontlimited" bana är inte riktigt Mackens melodi. Piastri och Verstappen i all ära, men jag skulle vilja lyfta fram Leclerc som "driver of the day", en helt felfri körning av monegasken i en Ferrari som inte riktig än kan matcha Mackens och RBRs tempo. Norris fick en tämligen bekväm resa till en fjärde plats i mål, två snubbar framför honom försvann redan i första kurvan när Gasly gjorde en överoptimistisk omkörningsförsök på Tsunoda på utsidan, Mercedes duon hade satsat med för lite vinge och hade däckslitage därefter, Hamilton tycktes inte alls komma överens med sin Ferrari och så vidare, bra jobbat av Lando för att minimera skadan från kvalet. Russel och Antonelli som femma och sexa fick som sagt var betala för sina valda inställningar i form av däckslitage, Hamilton försöker men de snabba varvtiderna uteblir, och Sainz och Albon lekte siamesiska tvillingar för att hålla Hadjar bakom sig, den sistnämnda imponerar bland rookies tillsammans med Antonelli. 
 
Tjuren Fernando harvar runt i en AM som gör ingen glad, Newey jobbar till 100% med nästa års bil, vem som har ansvaret för årets bil vet jag inte, förmodligen ingen. Hos AM siktar man till nästa säsong, ju längre ner i kön man hamnar desto mer vindtunneltid får man till sitt förfogande, allt går enligt planen och pengarna finns där även utan slantarna från konstruktörsracet. Lawson klantade till det som vanligt och fick sitt straff, Bearman slog Ocon och Hulkenberg Bortoleto som gjorde en Piastri i F2 och F3 men visar ingen fart alls i F1, varför Stroll och Doohan finns med i F1 är en gåta för mig.
 
Dagens grid girl är den samma som igår med samma meddelande till LM, FIA och inställsamma hobbyjournalister som ser vad de vill se,..go fuck yourself. 
 
Amen,..må den lediga måndagen vara med er.  
 
             

MAX STRIKES AGAIN

 
 
Max gjorde det igen, tog pole med en bil som egentligen inte räcker till att ta pole med. Hur kommer det sig? Förutom det att Max är för nuvarande den snabbaste föraren i F1,så finns det några andra detaljer som påverkade slutresultatet. För det första, bantemperaturen, RBR tjänade på den fallande bantemperaturen som ökade greppnivån för deras del med de valda inställningar. För det andra, banspecifik prestanda, McLaren trivs bäst på "rearlimited" banor som till exempel Bahrain, Saudi banan är "frontlimited", något som inte minst Norris märkte när han tappade bilen i muren, även Piastri hade problem i samma kurva, det optimala greppet bak fanns inte där.För det tredje som jag redan nämnde här ovan, Max är den klart snabbaste föraren i F1 just nu.  För Norris del spökade även det gamla vanliga, hans benägenhet att göra små misstag mest hela tiden, den mentala biten är lite svajig hos Lando, men rent speedmässigt är han en snabbare förare än Piastri. Den nämnde Piastri gjorde dock bra jobb när han höll Russel bakom sig, bra fart i Mercan när bantemperaturen föll, Allison har slitit hård för att Mercedes ska fungera optimalt i olika bantemperaturer. Leclerc tog fjärde rutan i sin Ferrari, det pågår ett febrilt arbete hos Ferrari för att hitta den rätta totalbalansen, de har med sig ett antal bak och framvingar som testas för att hitta rätt, det finns utvecklingskapacitet i deras bil, det gäller bara att låsa upp det, en inte alltför lätt uppgift. Antonelli gör ständiga framsteg, det är svårt att tro att han är så ung han är, i honom har Mercedes en riktig framtidsman, Russel är inte dålig på något sätt, men jag personligen har svårt att se honom som en världmästarkanditat. Sainz ryckte upp sig och tog sjätte rutan framför nosen av Hamilton, som fortfarande försöker lära sig Ferraris egenheter, det sägs att gamla hundar inte lär sig nya tricks men jag tror att Lewis kommer klara av det, farten finns där när han blir ett med bilen. Tsunoda hamnade i den åttonde rutan och visade att han förtjänar sin sits hos RBR, japanen har klarat sig bra mycket bättre än både Perez och Lawson, synd att han inte fick två försök i kval tre, jag hoppas att RBR låter honom testa samma set up som Verstappen använder. Nu kör Yuki med "snällare" set up som ger lite bredare fönster men samtidigt långsammare varvtider, "snällheten" skalar av ett antal tiondelar, att han inte fick två chanser hänger nog ihop med att Norris startar bakom honom, Tsunoda ska se till att Norrkis inte får det lätt att ta sig förbi. Gasly gjorde åter igen ett starkt kval och startar racet från nionde rutan, och en Norris som piskade sig själv med hårda ord efter sitt misstag från tionde, Lando skulle må bra av med lite stöd från en idrottspsykolog.
 
Albon blev utkvalad av Sainz för första gången i år liksom Hadjar av Lawson, mellan de två klämde sig den gamla tjuren från Spanien, Saudi är en svår bana för rookies, murarna ligger nära och det går fort, det tar lite tid att lära sig marginalerna, ett litet misstag och man hamnar i muren. Bearman kvalade ut Ocon, Stroll fick stryk av Alonso liksom Doohan av Gasly, och Hulken kvalade ut Bortoleto. Så, vad kan vi vänta av dagens race? Tja, det beror på, under kvalet kan man frestas av att köra med för lite vinge för att skaffa sig en bra startruta, något som kan straffa sig i racet i form av högt däckslitage, dock är banan väldigt slät så man kan köra bilen riktig låg, något som i sin tur innebär att man kan köra med mindre vinge, men som sagt var, inte hur lite som helst utan att det straffar sig. 
 
Det om kvalet, i F2 gjorde Linblad bra ifrån sig och vann sprintracet med lika delar av skicklighet och tur, turen kom i form av ett fem sekunders straff för snubben som korsade mållinjen som etta och Linblad fick därmed ärva förstaplatsen, för Beganovic gick det inte lika bra, han hamnade utanför poängplatsen efter ett svagt kval. 
 
Det om racing, bilden ovan föreställer en sportfåne journalist som har stoppat huvudet i röven, en del ser vad de vill se istället för att se det som finns på riktigt, har man så selektiv syn på livet så borde man kanske fundera på att byta yrke, och bli en diktatorröv slickare på heltid i Saudiarabien.
 
Det är samma grid girl i tjänst idag som senast med samma budskap till LM, FIA och fega journalister,.go fuck yourself.
 
Amen,.må journalist påskkärringen vara med er när hon stoppar huvudet i röven.