
Det är praktiskt att kunna återanvända bilden på topp tre från föregående inlägget, men inte särskilt roligt, Japans GP blev en helgcruising helt utan puls, mest på grund av bantemperaturen, ingen graining, ingen överhettning, alla kunde ta hand om däcken och gasa för fullt=följa John. Nu är det inte enbart vädrets makter som orsakar monoton köbildning, utan även det mindre genomtänkta i FIAs tekniska direktiv där DRS och batteriknuff tar ut varandra, man kommer aldrig nära nog med hjälp av DRS på rakan när den andra kan försvara sig med elkicken på resten av banan. Det är synd att FIA aldrig vågade ta ut steget till fullblods groundeffect bilar utan framvinge, en framvinge som i dagens bilar styr precis allt aerorelaterad, halvmesyrer leder ingenvart angående mer publikfriande racing, FIA utan knuff är sinnebilden av en halvmesyr.

Som sagt var, det hände inte mycket, inom topp tio bytte Hamilton plats med Hadjar, det var allt, lite mer rörelse på den nedre halvan av startfältet. Alonso upp två platser, Tsunoda fyra, Gasly och Sainz tappade två, Lawson tre, Doohan upp med fyra, Hulken startade som sextonde och kom i mål som sextonde, Ocon startade som artonde och kom i mål på samma plats, Bortoleto två ner, Stroll höll sin sista plats från kvalet.
TV kommentatörerna gjorde vad de kunde för att skapa lite puls, men varken Norris eller Piastri var inte ens nära att kunna hota Verstappen, en eller tio sekund efter gör ingen skillnad under såna här banförhållanden, Macken duons enda chans log i om Verstappen skulle göra ett misstag, och såna gör han sällan eller aldrig. Antonelli blev bäst bland årets nykomlingar, han hade lite problem under den fria träningen att få upp rätt däcktemperatur genom S kurvor, men efter några goda råd från Bottas gick det bättre under kval och race, Valtteri är en bra mentor för Kimi. Hadjar klarade inte av att hålla Hamilton bakom sig men gjorde ett bra jobb, tog sina första poäng och pulveriserade Lawson, Bearman i sin tur knep den sista poängen och utklassade sin mer meriterade stallkompis Ocon. Det går bra för vissa nykomlingar, mindre bra för några andra, Doohan och Bortoleto gjorde inte mycket väsen av sig, den förstnämnda är ju medioker, men brassen borde ha mer att komma med även om jag personligen tycker att han är överskattad.
Bland dem etablerade stjärnorna har Hamilton och Sainz en del jobb kvar att göra innan de hänger med sina respektiva stallkompisar, specielt Sainz har det tufft, i en bra bil hos Ferrari glänste han lite då och då, i en lite sämre går det tyngre när bilen inte gör föraren. Alonso stretar vidare men saknar både glöd och konkurrernskraftig material, 2025 är nog Fernandos svanesång. Gasly gör sitt men någon toppförare kommer han aldrig bli, Hulken borde fundera på att gå på pension, och Ocon tycks bara snurra runt och leka F1 förare, vad HAAS såg i honom har jag svårt att förstå. Det var allt om i stort sett ingenting, så händelsefattig var Japans GP, Suzuka skulle kunna bjuda på bra racing, men inte med dagens koncept i F1. Man kan bara hoppas att FIA någon gång framöver hittar rätt koncept, men det lär inte hända så länge de nuvarande "experterna" är inblandade i det hela, att skruva ihop grejer som tar ut varandra ger plus minus noll effekt på racing ur underhållningssynpunkt.

Dagens grid girls lämnar Suzuka utan saknad, ett par mellanöstern armhålor nästa, huvuden kommer rulla, frågan är bara vilkas, där vi rullar hatt rullar diktatorer huvuden, bokstavligen.
Amen,.må ni ha huvudet på skaft så att det inte rullar av.