LIFT AND COAST

 
 
Kanadas GP utvecklades till det lift and coast party man i förväg förväntade sig, lite action i början av racet med några platsbyten, sedan ett långt lift and coast lämmeltåg när alla sparade däck och bränsle, och sedan lite mer action i slutet av racet efter en rödflagg period. På den här typen av bana behöver man i princip bara två saker för att hålla konkurrenten bakom sig, traction och toppfart, finns dem där är det i stort sett omöjligt för den bakomvarande att ta sig förbi även om man har en snabbare bil sett till varvtid. Som jag förutspådde igår, så tappade några bilar fart på en torr bana samtidigt som några hittade lite mer fart, till exempel HAAS och Alpine tappade lite prestanda, och AM hittade lite mer av samma vara och så vidare, med andra ord, en set up relaterad grej i vanlig ordning.  Två VSC och en SC var den enda kryddan i racet där platsbyten i stort sett skedde i samband med depåstoppen, det var bara Leclerc som satte lite färg på tillställningen i sin Ferrari med färska grejer under motorkåpan, från sista till en femte plats i mål var bra jobbat av Leclerc. Verstappen fick till synes jobba hårt i slutet av racet för att hålla Sainz som hade en snabbare bil bakom sig, men som sagt var, har man tillräckligt med traction och toppfart så kan man hålla undan, det spelar ingen roll om man vinner med tio eller med en sekund.  Mercedes duon i sin tur fick sin sedvanliga present i form av en tredje och en fjärde plats i mål när Perez tvingades bryta med tekniska problem på det nionde varvet, och tack vare Leclercs nedflyttning till sista startledet på grund av PU byte, varken Hamilton eller Russel har kört sig till en podium plats i år av egen kraft, måste vara både en ovan och en obekväm situation för Mercedes och den dynamiska duon.  Ocon blev bäst hos Alpine med sin sjätte plats i mål, och Alonso, som passerade mållinjen som sjua fick en mer än välförtjänt fem sekunders tidstillägg för sina spårbyten på rakan innan mål när han försökte hindra Bottas att ta sig förbi, dumt gjort av spanjoren, han tappade inte bara Bottas utan även Zhou och dalade ner till en nionde plats. Bottas och Zhou gjorde ett bra jobb på CGV, den förstnämnda hade för en gångs skull lite tur i en rödflagg situation, och den sistnämnda har under de senaste racen visat att han förtjänar sin sits i F1. Alonso fick som sagt var nöja sig med nionde plats, dock hade spanjoren oflyt i racet när Alpine gjorde ett strategisk misstag och lämnade spanjoren ute på banan när andra kom in och bytte däck, den sista poängen gick till Stroll vars AM trivdes bättre på en torr bana i racet än den gjorde i blötan under kvalet.
 
Ricciardo slutade på en elfte plats före Vettel, Albon blev trettonde, Gasly hade en riktig dålig racehelg liksom Norris, en fjortonde och en femtonde plats lär inte duon vara nöjda med, Latifi var långt efter Albon i vanlig ordning, och den sista som klassades i mål blev Magnussen som kastade bort sitt fina kval och sitt race när han körde på Hamilton och skadade sin framvinge i början av racet. Tsunoda försvann ur racet på varv fyrtiosju när han kom ut ur depån, och körde rakt in i muren, pinsamt värre för japanen men sånt händer, Schumacher fick bryta racet från en poängplats på varv arton med tekniska problem liksom Perez på varv sju. 
 
 
Den här misstaget lär inte Tsunoda glömma, det är inte mycket prestanda kvar hos AT i år när man inte kunde kopiera RBs fjolårs bil på samma sätt som man har gjort under några år.
 
Dagens grid girls är glada för att nästa race går på en riktig bana, nu räcker det med  alla halvtaskiga stadsbanor, Silverstone nästa om två veckor.
 
Amen,..må kommande helgens sill och nubbe vara med er.     
 
       
 
 
       
 
    
 
  
 
      
 
      

Kommentarer :

#1: Tomi

Sömnpiller till lopp. Vad tycker du om FIAs ev planer på att göra en regeländring pga att billarna hoppar och vissa förare klagar? Glad midsommar!

Svar: Tja, Merca fick som de ville, inget nytt med det, FIA har alltid slickat Merca röv. De flesta klarar sig bra, om någon av små stallen skulle ha klagat så hade FIA inte gjort ett skit, porpoising är inget nytt, det nya är att Merca får FIA till en regeländring mitt i en pågående säsong utan att FIA har frågat andra stall om de är med om det. Det sägs att Merca visste om regeländringen i förväg och tog med sig ett nytt golv som passar till regeländringen, andra fick höja rideheight utan ett nytt golv,.snacka om fifflande från Merca & FIA. Hyvää juhannusta.
Brandon Lee

skriven
#2: Tomi

Kiitos samoin sinulle!

skriven
#3: Magnus Blomqvist

Mycket väl sammanfattning. Håller även med dig i ditt svar ovan. Bäst i helgen var Viasat Motor:s nye expertkommentator som jag såklart glömt namnet på nu bara för att. Mycket informativ och kunnig herre som jag hoppas kommer tillbaka snart. F1 säsongen 2022 är annars inget annat än ett stort skämt. Enda behållningen är din blogg och Markus inlägg i Viasat podden. Glad midsommar!

Svar: Viasat Motor har ingen koll på, det finns ju både bättre och framför allt billigare alternativ, men låter bra med en kunnig medarbetare. Att Liberty Media envisas med att välja taskiga banor i diverse länder fast det finns bättre alternativ begriper jag inte, CGV är en skitbana, det finns bättre i Kanada. Ha det Magnus och glad midsommar för dig med.
Brandon Lee

skriven
#4: tom

go Kalle GOOooo!!

skriven

Kommentera inlägget här :