...AND THE WINNER IS?

 
 
Sista dagen med gänget, Zhou hamnade i trafik...
 
...Gasly hamnade i muren...
 
...Alonso fick hett om röven...
 
...Hamilton ville hjälpa till med lite blöta...
 
 
...och bättre kylning...
 
...och Bottas som inte vill vara med i bild hamnade på depån, så fort han satte sig i bilen gick den sönder varje dag.
 
Det hände inget utöver det vanliga idag, vissa hade mer porpoising än andra, några fick parkera med tekniska problem, några andra samlade varv i bilar som bara gick och gick, och  Bottas satt mest på depån och rullade tummarna drabbad av Icemans förbannelse.  Nu är det säkert några av er som inte riktigt kan förstå problemet med porpoising, det har ju funnits ground effect bilar förr, så stallen borde ha varit medvetna om vad som komma skulle. Visst var de medvetna om det, men varken vindtunnel eller simulator är kapabla att förse stallen med data om porpoising, det blir som det blir beroende på designkonceptet, ett viss typ av aeropaket ger mindre porpoising än ett annat och vice versa, hur det blir i slutändan märks först på banan. Porpoising problemet går att lösa med justeringar av aeropaketet, det försvinner inte helt men hamnar på en hanterbart nivå där bilen inte längre bottnar. Försöker man bota porpoising enbart med hårdare fjädring/dämpning fram, så drabbas man av så mycket understyrning  att man inte längre får bilen att styra in i långsamma kurvor. 
 
Så, vem/vilka var vinnarna i Barcelona, gick det överhuvudtaget att skönja något slags mönster? Egentligen inte,i Barcelona samlar man i första hand data för korrelation arbete och inte så mycket mer, men Mercedes-RBR-Ferrari-McLaren tycks bilda de fyras gäng, sedan följer några tänkbara utmanare som AT, Alpine och AM, och eftertruppen består av AR-Williams och HAAS, med andra ord, rätt så likt med det från 2021. Visst kan det hända någon gång, att någon från mittfältet får in en lyckoträff ur aeroaspekt, men de bästa designers/ingenjörer hittar man hos de stora stallen, de som bygger de bästa bilarna, de mindre meriterade är copy cats som bygger överviktiga kopior utan att begripa att skönheten kommer inifrån där "outside the box"skaparhjärnan håller hus.
 
FIA och LM tog sig i kragen och dumpade Rysslands GP, i alla fall tills vidare, det borde inte vara svårt att hitta en ersättare, det finns ett antal fina banor i Europa. Det om Barcelona tester och dumpade ryssar, jag kan inte låta bli att jämföra dagens mediatränade, stela  PK robotar med gamla tiders levnadskonstnärer, allt var inte bättre förr men förarna var mer avslappnade, de gick inte runt och spände PK ringmuskeln hela tiden, det var leva och låta leva.
 
Man hade porrmustasch racet...
 
...tog ett bloss innan racet...
 
...liftade tillbaka till depån om man fick bryta racet...
 
...med eller utan hjälm...
 
...fick köra en riktig ground effect bil...
 
...och kunde lägga sig ner efter racet om man var trött och ta en tupplur.
 
Dagens grid girls har sällskap av en för mig helt okänd förare, han ser ut att trivas.
 
Amen,..må PK ringmuskeln vara med er.   
 
PS. 
 
DS.  
 
  
 
 
         
 
         
 
       
 
     
 
  

Kommentarer :

#1: tom

dags för Bernie Äckelstone att kliva ner i jorden och bli näring istället för att komma med hjärndöda uttalanden
förövrigt verkar det bli en oviss säsong med nya bilar och reglemente
grattis till Rovanperä som vann svenska rallyt

Bernie Eccelstone uttalar sig också om den pågående ryska invasionen av Ukraina i intervjun.

– Jag har det inte helt klart för mig. Jag förstår att det här hände för att han inte ville att Nato skulle vara en del av det landet som de invaderar. Om de inte skulle gjort det skulle det här inte hänt. Skulle Nato inte varit där skulle det här inte varit ett problem. Det här handlar om världens syn på Nato.

Sedan tidigare har Ecclestone haft möten med Vladimir Putin och beskriver honom som en person han respekterar.

– Jag som person ser honom som rättfram och hederlig. Han gjorde vad han sade utan att argumentera, säger Ecclestone.

skriven

Kommentera inlägget här :