THE UNDERTAKER

 
 
RBRs målsättning i Imola var en dubbelseger på Ferraris hemmaplan, något som de lyckades med efter några olyckliga ögonblick för Ferrari duon. Sainz försvann ut ur racet direkt tack vare Ricciardos "patenterade dykning" på insidan, australiensaren körde högt upp på kerbsen och kastades ut mot Sainz som hade lämnat gott om utrymme, båda två hamnade utanför banan där Sainz fastnade i grusfållan och racet var över för hans del. Kör man högt upp på kerbsen med en ground effect bil tappar man downforce och grepp när Venturi tunnlarna tappar trycket, något som Ricciardo borde vara medveten om, synd för Sainz del att försvinna direkt i ett hemmarace på grund av Ricciardos klantighet. I starten hade de i vänsterledet bättre grepp, Verstappen, Perez och Norris passerade Leclerc direkt, Sainz som startade bakom Leclerc fick lika dålig start som Leclerc, Ricciardo försökte ta sig förbi spanjoren på insidan, båda två snurrade, Bottas var nära att köra in i Ricciardo, Alfas framvinge fick en liten träff av Ricciardos bil men utan att orsaka någon allvarig skada, men Bottas förlorade några placeringar på grund av Ricciardos klanterier.  Lite längre bak i kön snurrade Schumacher, bakhjulet av hans bil slog mot sidepodsen i Alansos bil, spanjoren körde vidare tills sidepodsen sprack och han blev tvungen att bryta racet, Schumacher i sin tur snurrade en gång till senare i racet, han tycks ha tagit över Mazepins roll som Schuspin. SC kom ut, och styrde in igen på fjärde varvet, RBR duon stack direkt och Leclerc fick jobba under några varv att ta sig förbi Norris. Verstappen drygade ut sin ledning, Perez agerade en lydig vakthund vars uppgift var att hålla Leclerc borta från Verstappen, alla i täten höll sina positioner tills det var dags att komma in för medium däck från en upptorkande bana. Först inne var Ricciardo på varv 16, resten av gänget gjorde sina depåbesök mellan varv 17-19, AR klantade till Bottas depåstopp och Valtteri hamnade tio sekunder bakom Russel. När alla bilarna var ute igen passerade  både Russel och Bottas Magnussen, och försökte jaga  ikapp Norris som hade en 7-8 sekunders lucka till den dynamiska duon, i täten fortsatte Verstappen att dra ifrån Perez och en attackerande Leclerc, på varv 41 blev Hamilton som log på en fjortonde plats bakom Gasly varvat av Verstappen. Åtta varv senare dök Leclerc in i depån och tog ett set mjuka, Perez gjorde det samma varvet efter, och Verstappen ett varv efter Perez. I samband med depåstoppet hamnade Leclerc bakom Norris på banan, men tog sig snabbt förbi och satte igång jakten efter Perez. Monegasken kom nära men gjorde sedan bort sig  på varv 54 när han snurrade och slog framvingen i muren, och tvingades in i depån igen. Leclerc kom ut på en nionde plats ,och startade en forcering med nio varv kvar av racet som räckte till en sjätte plats i mål. Bottas som tappade mycket tid på depån startade i sin tur en jakt på Russel femton varv från mål, kom ikapp och gjorde några attack in i Tamburello på utsidan, men hans däck var redan rätt så slut så Russel kunde hålla undan fram till mållinjen som Russel korsade 0.675 sekunder före Bottas. Tsunoda gjorde ett bra race och belönades med en sjunde plats i mål, Vettel och Stroll tog årets första poäng åt AM med sina åttonde och tionde plats i mål, och Magnussen knep några poäng igen åt HAAS som köttbiten i en AM hamburgare. Albon blev elva före Gasly, Hamilton trettonde tack vare Ocons tidstraff, Zhou femtonde, Latifi sextonde, Schumacher sjuttonde, och Ricciardo artonde, Alonso och Sainz bröt racet på grund av andras klanterier. 
 
Så, vad fick vi lära oss av racet i Imola?
 
Tja, till exempel att det är inte så begåvad med dykningar på insidan högt uppe på kerbsen..
 
...och som jag nämnde tidigare angående Leclerc, han har vissa problem i trafik när han är pressad och överkör, något som han åter igen visade idag, Charles grävde ner sig idag som en "undertaker".  För övrigt kan man väl notera Hamiltons bedrövliga insats, långt borta är hans glansdagar när han forcerade genom startfältet och upp till en podium, sorligt att se på något sätt, men som sagt var, Lewis behöver en perfekt balanserad bil för att glänsa, i medioker material förvandlas han till en medioker förare, nu har Bottas bara fyra poäng upp till Hamilton, kommer han passera britten redan under nästa racehelgi USA?
 
Dagens grid girls hade paraplyerna med sig, men de behövdes inte idag och får vila fram till nästa race.
 
Amen,..må " the undertaker" vara med er.   
 
 PS. 
 
...GPR är en F1 blogg, men grabben på bilden här ovan är värt att hyllas, Kalle Rovanperä tog sin andra seger för året i WRC och leder nu VM med 29 poäng före tvåan, han är bara 21 år, och kör redan för VM titeln, lika duktig på asfalt som han är på grus och snö, snacka om en stortalang.  DS.   
 
        
 
       
 
      
  
 
        
    
    

Kommentarer :

#1: Tomi

Tack för ett bra inlägg!
Kollade viaplay med Blomqvist och Rydell som hela racet var lyriska över att bilarna kan ligga nära varandra och kallar det racing. Visst, men det gick inte att köra om ens med DRS för att bilarna väger lika mycket, är för tunga så minsta sladd resulterar i muren kolla Leclerc som försökte pusha lite över kerbsen bara tur att han inte fick bryta. Lite gnällig nu men tycker att däcken verkar vara alldeles för hållbara i år , kör förarna med liknade däcksstrategier så blir skillnaden alldeles för liten i fart trots DRS. Osv osv regeländringarna har i min mening inte resulterat i bättre racing bilarna liknar tåg på räls ....spårar de ur så så spårar de ur....
Ja skitroligt med Kalle han var helt överlägsen under svåra förhållanden under fredagen fick sen punktering, hamnade i ett skyfall som hans väderfolk inte hade koll på men vann ändå! Han är den nya Iceman...snacka om lugn för sin ålder....

Svar: Däcken håller bättre i år, tillåter fler attacker innan de tar slut, något som är positivt, det negativa med årets däck är att det tar längre tid att få de upp i arbetstemperatur nu när man har sänkt temperaturen för däcksvärmare. Visst kan bilarna ligga närmare varandra, men det är fortfarande DRS som gäller för det mesta, vore bättre med PTP som kan användas var som helst och när som helst ett antal gånger, med DRS vet alla när och var attacken kommer. Kalle har inga nerver, det är plattan i mattan som gäller, är man så bra när man är 21 så undrar man hur bra han kommer att bli framöver. Ha det Tomi.
Brandon Lee

skriven
#2: Anonym

ANONYMUS
Ja, det kan man väl kalla en bra sammanfattning. Det enda jag kan tvivla på lite grann, är väl att Hamilton "log" där han låg på sin fjortonde plats. 🤭

Svar: Mmm,.måste vara en overklig känsla för Sir Lewis att sitta fast i kön utan att kunna göra något åt det, men han kan ju roa sig med att ta en fajt med Vettel ner i kön.
Brandon Lee

skriven
#3: Magnus Blomqvist


Hamilton sa i helgen i en intervju Att han inte haft en så okörbar bil på 15 år. Ändå lyckas Russell bli fyra. Toto bad om ursäkt efter racet. Men bara till Lewis. Som drog till med ett "vi fixar det här tillsammans" som svar över radion. Vilken fantastisk teamspirit! Obs ironi. Till nästa race hoppas jag att de inför "Bob start". Det vill säga att föraren sitter kvar i bilen men kan välja en person som putter på i starten. Då kommer ingen kunna ha en chans mot Bottas 👍

Svar: Toto pratar gärna och ofta, mest skit, fel människor hos Merca har haft sina fingrar i syltburken angående bilens design, "vi fixar det här tillsammans" människor, de borde ha lyssnat Allison istället. Lewis har inte förmågan att "köra runt" problemen i en obalanserad bil, han är snabb bara i perfekt material. Hos AR finns det fortfarande en del att fixa, både vad det gäller kopplingen och hur depåpersonalen jobbar, de kastade bort en fjärde, kanske även en tredje plats med sitt fumlande, Bottas hade bättre racepace än Russel och Norris. Apropå PU, Bottas sa att Ferrari PU har samma effekt men bättre körbarhet än Merca PU, och att han gillar att man med Ferrari PU kan välja själv när man använder extra knuffen från hybrid biten, hos Merca sköts det automatisk. Ha det Magnus.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :