RBRs målsättning i Imola var en dubbelseger på Ferraris hemmaplan, något som de lyckades med efter några olyckliga ögonblick för Ferrari duon. Sainz försvann ut ur racet direkt tack vare Ricciardos "patenterade dykning" på insidan, australiensaren körde högt upp på kerbsen och kastades ut mot Sainz som hade lämnat gott om utrymme, båda två hamnade utanför banan där Sainz fastnade i grusfållan och racet var över för hans del. Kör man högt upp på kerbsen med en ground effect bil tappar man downforce och grepp när Venturi tunnlarna tappar trycket, något som Ricciardo borde vara medveten om, synd för Sainz del att försvinna direkt i ett hemmarace på grund av Ricciardos klantighet. I starten hade de i vänsterledet bättre grepp, Verstappen, Perez och Norris passerade Leclerc direkt, Sainz som startade bakom Leclerc fick lika dålig start som Leclerc, Ricciardo försökte ta sig förbi spanjoren på insidan, båda två snurrade, Bottas var nära att köra in i Ricciardo, Alfas framvinge fick en liten träff av Ricciardos bil men utan att orsaka någon allvarig skada, men Bottas förlorade några placeringar på grund av Ricciardos klanterier. Lite längre bak i kön snurrade Schumacher, bakhjulet av hans bil slog mot sidepodsen i Alansos bil, spanjoren körde vidare tills sidepodsen sprack och han blev tvungen att bryta racet, Schumacher i sin tur snurrade en gång till senare i racet, han tycks ha tagit över Mazepins roll som Schuspin. SC kom ut, och styrde in igen på fjärde varvet, RBR duon stack direkt och Leclerc fick jobba under några varv att ta sig förbi Norris. Verstappen drygade ut sin ledning, Perez agerade en lydig vakthund vars uppgift var att hålla Leclerc borta från Verstappen, alla i täten höll sina positioner tills det var dags att komma in för medium däck från en upptorkande bana. Först inne var Ricciardo på varv 16, resten av gänget gjorde sina depåbesök mellan varv 17-19, AR klantade till Bottas depåstopp och Valtteri hamnade tio sekunder bakom Russel. När alla bilarna var ute igen passerade både Russel och Bottas Magnussen, och försökte jaga ikapp Norris som hade en 7-8 sekunders lucka till den dynamiska duon, i täten fortsatte Verstappen att dra ifrån Perez och en attackerande Leclerc, på varv 41 blev Hamilton som log på en fjortonde plats bakom Gasly varvat av Verstappen. Åtta varv senare dök Leclerc in i depån och tog ett set mjuka, Perez gjorde det samma varvet efter, och Verstappen ett varv efter Perez. I samband med depåstoppet hamnade Leclerc bakom Norris på banan, men tog sig snabbt förbi och satte igång jakten efter Perez. Monegasken kom nära men gjorde sedan bort sig på varv 54 när han snurrade och slog framvingen i muren, och tvingades in i depån igen. Leclerc kom ut på en nionde plats ,och startade en forcering med nio varv kvar av racet som räckte till en sjätte plats i mål. Bottas som tappade mycket tid på depån startade i sin tur en jakt på Russel femton varv från mål, kom ikapp och gjorde några attack in i Tamburello på utsidan, men hans däck var redan rätt så slut så Russel kunde hålla undan fram till mållinjen som Russel korsade 0.675 sekunder före Bottas. Tsunoda gjorde ett bra race och belönades med en sjunde plats i mål, Vettel och Stroll tog årets första poäng åt AM med sina åttonde och tionde plats i mål, och Magnussen knep några poäng igen åt HAAS som köttbiten i en AM hamburgare. Albon blev elva före Gasly, Hamilton trettonde tack vare Ocons tidstraff, Zhou femtonde, Latifi sextonde, Schumacher sjuttonde, och Ricciardo artonde, Alonso och Sainz bröt racet på grund av andras klanterier.
Så, vad fick vi lära oss av racet i Imola?
Tja, till exempel att det är inte så begåvad med dykningar på insidan högt uppe på kerbsen..
...och som jag nämnde tidigare angående Leclerc, han har vissa problem i trafik när han är pressad och överkör, något som han åter igen visade idag, Charles grävde ner sig idag som en "undertaker". För övrigt kan man väl notera Hamiltons bedrövliga insats, långt borta är hans glansdagar när han forcerade genom startfältet och upp till en podium, sorligt att se på något sätt, men som sagt var, Lewis behöver en perfekt balanserad bil för att glänsa, i medioker material förvandlas han till en medioker förare, nu har Bottas bara fyra poäng upp till Hamilton, kommer han passera britten redan under nästa racehelgi USA?
Dagens grid girls hade paraplyerna med sig, men de behövdes inte idag och får vila fram till nästa race.
Amen,..må " the undertaker" vara med er.
PS.
...GPR är en F1 blogg, men grabben på bilden här ovan är värt att hyllas, Kalle Rovanperä tog sin andra seger för året i WRC och leder nu VM med 29 poäng före tvåan, han är bara 21 år, och kör redan för VM titeln, lika duktig på asfalt som han är på grus och snö, snacka om en stortalang. DS.
Tack för ett bra inlägg!
Kollade viaplay med Blomqvist och Rydell som hela racet var lyriska över att bilarna kan ligga nära varandra och kallar det racing. Visst, men det gick inte att köra om ens med DRS för att bilarna väger lika mycket, är för tunga så minsta sladd resulterar i muren kolla Leclerc som försökte pusha lite över kerbsen bara tur att han inte fick bryta. Lite gnällig nu men tycker att däcken verkar vara alldeles för hållbara i år , kör förarna med liknade däcksstrategier så blir skillnaden alldeles för liten i fart trots DRS. Osv osv regeländringarna har i min mening inte resulterat i bättre racing bilarna liknar tåg på räls ....spårar de ur så så spårar de ur....
Ja skitroligt med Kalle han var helt överlägsen under svåra förhållanden under fredagen fick sen punktering, hamnade i ett skyfall som hans väderfolk inte hade koll på men vann ändå! Han är den nya Iceman...snacka om lugn för sin ålder....