Årets mockup party har börjat, F1 stallen lägger ut rökridåer i form av mer eller mindre vilseledande bildmaterial, det hela handlar om vad man vill visa och vad man inte vill visa. Den mest känsliga punkten hittar man i vanlig ordning framför sidepodsen, där diverse styrfenor och vortexgeneratorer krigar om utrymmet med bargeboards, det blir suddigt värre på bilder när man försöker dölja det mesta så gott det går. I och med den smalare golvytan framför bakhjulen blir man i år tvungen att tajta till aeroflödet, flytta det närmare "karossen" i bakändan av bilen för att kunna mer effektivt skärma av diffusern, något som i sin tur kräver vissa justeringar av aeroflödet längs hela linjen från noskon-framvinge och hela vägen fram till diffusern för att hitta den rätta aerobalansen.
Så, kan man med blotta ögat urskilja fjolårets RBR på bilden här ovan...
...från årets RBR? Om man bortser från att AM loggan saknas, så är det väl i första hand det smalare golvet framför bakhjulen som sticker i ögonen, liksom förändringarna av diverse detaljer framför sidepodsen för att tajta till aeroflödet. Men, som sagt var, man ska ta sanningshalten i de här bilderna med en stor nypa salt, hur aeropaketet i slutändan kommer att se ut märks först när säsongen kör i gång i Bahrain.
Årets AT är mer eller mindre en kopia av fjolårets RBR, på bilderna här ovan har man dock blandat lite gammalt och nytt för att vilseleda både konkurrenter och media, köper man de här bilderna som sanningen om årets AT bör man byta jobb.
McLaren har anammat en del Mercedes designidéer, dels av praktiska skäl på grund av byte av drivlina, och dels på grund av att Mercans aerotänkande har varit så vägvinnande under de senaste åren, huruvida man hos Macken klarar av att hitta samma fenomenala aerobalans som Mercan förfogar över låter jag vara osagt.
AR gör som de flesta andra,och har lagt ner en hel del jobb på noskon-framvinge för att skicka vidare aeroflödet längs ett lite tajtare spår fram till snårskogen av styrfenor och vortexgeneratorer framför sidepodsen, och sedan vidare till bakre delen av golvet och diffusern. Om Ferrari motorn och dess hybridsystem klarar av att leverera skapligt med kraft i år, så finns det en chans att AR kan göra bättre ifrån sig i år än de gjorde ifjol, men de har begränsade resurser och lär inte uppdatera årets bil alltför frekvent om den inte visar sig vara konkurrenskraftig direkt från första race, fungerar den inte som förväntat är det bättre att satsa allt på nästa års bil.
Det om första deltagarna i årets mockup party, RBR fick som de ville i fråga om frysning av PU utvecklingen fram till nästa PU generation, bra för dem, men enbart då om Hondas kraftkälla håller måttet, gör den inte det så har RBR skjutit sig själva i foten enlig alla konstens regler. En annan riskfaktor är att lyssna alltför mycket vad deras förstaförare i form av Verstappen vill och förväntar sig av stallet angående bilens körbarhet, en bil som passar förarens körstil är inte per automatik en snabb bil. Newey kan skapa snabba bilar som dock kräver att föraren kan anpassa sin körstil till en viss del efter bilen, kan han inte det så märks det i varvtider.
Apropå Hamiltons och Bottas 1 års kontrakt, och Wolffs funderingar kring vilka som ska köra för Mercedes 2022. Ett 1 års kontrakt är sällan eller aldrig just ett 1 års kontrakt, utan 1+1, det finns alltid optioner med i bilden, att Wolff åter igen pratar om Russel och Ocon som möjliga ersättare hör ihop med hans roll som deras manager, han har en vana att med jämna mellanrum försöka trissa upp värdet av sina tillgångar. Med andra ord, Toto går på som vanligt, berättar gärna och ofta hur svårt det har varit för Mercedes att hitta rätt med årets bil, och hur svårt det kommer att bli för Merca att vinna i år, tror det den som vill, jag gör inte det, det blir en dubbel igen för Merca i år.
Det om F1, nu är det dags igen att testa era "petrolhead" kunskaper, på bilderna här ovan syns två bilar från samma tillverkare även om det skiljer några årtionden mellan dem, vad heter tillverkaren? I det föregående inlägget hittade ni rätt, det var olika modeller av ryska ZIL, en polare borta i L.A har några som hyrs ut till bröllop och liknande tillställningar, vem vill åka i en Cadillac när man kan åka i en ZIL.
Dagens grid girls håller andan, snart är det dags igen för mullrande motorer.
Amen,..må årets mockup party vara med er.
Tillverkaren är AC :)
skriven