THE SILVER BULLET

 
Den fjärde februari 2021, snötäckt och minusgrader, F1 premiären känns mer avlägsen än någonsin, men hava tröst, den kommer. Så, vilken av utmanarna kan tänkas ha den silverkulan som kommer att skjuta ner silverpilen? Dessvärre ingen enligt min mening, Mercedes började väldigt tidigt under 2020 att utveckla årets bil, i år går det mesta av stallets utvecklingskapacitet åt att jobba med  2022 års bil  jämsides med årets bil, att ligga ett steg före, skaffa sig ett försprång är hemligheten bakom Mercedes framgångssaga.
 
Samtliga stall har två utvecklings "tokens" att spela med under 2021, det stallet som behöver dem mest är McLaren, som i år använder Mercedes PU, växellåda och ett antal andra komponenter. Även om motorerna från olika tillverkare har samma slagvolym, så varierar storleken för hela drivlinan högst väsentligt, något som i sin tur leder till ,att man måste tänka om angående till exempel placeringen av kylare, hydraulik och en hel del annat. Dock är det mest intressanta i fallet McLaren huruvida de har hållit fast vid high rake konceptet , eller gått över till det Mercedes inspirerade low rake alternativet.
 
Bortsett från McLaren lär det inte dyka upp några större design nyheter hos de andra stallen som lär behålla ca 60% av förra årets designkoncept, en smalare nos kan möjligtvis hjälpa till för att kompensera bortfallet av downforce på grund av mindre golvyta framför bakhjulen i årets bilar.  I vanlig ordning är det bara de stora stallen som har  kapacitet att driva två parallella  utvecklingslinjer, dels för årets bil och dels för 2022 års bil, de mindre lär dumpa utvecklingen av årets bil i ett relativt tidigt stadium för att helt koncentrera sig på 2022 års bil, och det mest på grund av personalrelaterade skäl, de små stallen har inte samma bredd av duktiga ingenjörer som de stora.
 
Copy Cat verksamheten från ifjol får fortsättning i år, AM blir en kopia av 2020 års Mercedes, AT en kopia av 2020 års RBR, och McLaren och Williams har ett mer intimt samarbete med Mercedes i år än ifjol och så vidare. På PU sidan lär Mercedes dominans fortsätta även i år, RBRs Honda projekt står och faller beronde på om andra PU tillverkare går med på att frysa PU utvecklingen. Renault har hamnat i ett prekärt  läge i år på grund av, att de i år inte har några kunder att leverera PU till, och missar därmed chansen att samla livsviktig data från kundmotorer. AR och HAAS fortsätter med Ferrari, McLaren, AM och Williams med Mercedes , RBR och AT vill köra vidare med sitt Honda  projekt i egen regi, Renault lär få erfara att ensam  inte är stark i F1 i fråga om PU.
Vem som sitter bakom ratten och var är klart för i år bortsett från Hamilton, som fortfarande dröjer med att skriva sitt namn på ett nytt kontrakt. Att han fortsätter hos Mercedes råder det ingen tvekan om, dock lär det inte bli något treårs kontrakt för "Sir Lewis Hamilton", utan 1+1 istället med reducerad lön. Nu kan man givetvis diskutera om, huruvida 400-500 miljoner om året kan uppfattas som orimligt när en snubbe som sparkar en luftfylld skinnbit på en gräsmatta tjänar nästan det tredubbla om året i form av Messi, men Mercedes som arbetsgivare har i alla fall bättre ordning på den finansiella sidan än FC Barcelona, att ge en spelare 5,5 miljarder när man själv har skulder på 12 miljarder låter inte riktigt genomtänkt.
Apropå ratten på bilden ovan, den är från Mercedes, samma ratt som Russel fann så svår att hantera, pojken gjorde ett stort nummer av hur svårt det var att bara hoppa in i en Merca och försöka lära sig alla knappar på nolltid.  Den gode Russel drog en vals, han hade faktiskt ratten i fråga i sin ägo en hel vecka innan racet i sitt hotell, och kunde därmed i lugn och ro lära sig samtliga funktioner, de här snubbarna missar aldrig chansen att ge lite extra cred åt sig själva.
 
Det om F1 relaterad, jag kikade lite rally och blev rätt så imponerad av den 20 åriga Kalle Rovanperä i årets första VM rally, den pojken lär komma att dominera i rally VM under de kommande åren när han får lite mer rutin.
 
På dem tre bilderna här ovan finns det olika modeller från olika årtionden från samma tillverkare, kan någon av er gissa vad tillverkaren i  fråga heter?
 
I det föregående inlägget frågade jag efter en Europeisk tillverkare som använde amerikanska motorer, många gissade på Pantera men rätta svaret är Monteverdi, en Hai 450 SS med Mopar 426 Hemi, Pantera har en Ford 351 Cleveland under huven.  Givetvis kan man klämma ner en 426 även på en Pantera, jag gjorde det på min, dock inte gjutjärns rovan utan en 426 Keith Black  rova,aluminium block och toppar plus diverse godis som inälvor, kryddad med turbo, gick som en skållad troll när den inte överhettade, man var tvungen att öppna upp lite här och var för bättre kylning.
 
 
Dagens grid girls hälsar från varmare trakter med följande uppmaning: Mössan och rattmuffen på och håll avståndet när Tegnell har tappat förståndet.
 
Amen,..må den här jävla vintern ruttna i helvetet.       
 
        
 
      
 
       

Kommentarer :

#1: Anders

Ser ut som ryska bilar?!?

skriven
#2: Helge

Zil

skriven
#3: Carl bergström

hej det är betydligt lättare att hålla avståndet till de ryska bilarna än dina solbrända gridgirls.

skriven
#4: uffe_a

Bilarna överst Chaika, mitten Zil och den tredje ser ut som replika på en gammal Corvette. Vill minnas att Chaika:n byggde på pressar från Packard..

skriven
#5: Cox

Gissar på ZIL 112C USSR Roadster :-)

skriven
#6: Anonym

ANONYMUS
Har inte en susning om vem tillverkaren kan vara.Bild nr. två är lite otydlig,men är det inte maktgalningen Putin som sitter på passagerarplatsen?
Inte utan att man undrar om Mercedes är på väg att utradera allt intresse för racing-intresserade att följa Formel 1.Deras dominans och de nuvarande ägarna till F1, som skiter fullkomligt i kvaliteten på vad de levererar till följarna p.g.a. det enda intresse de har av motorsport,nämligen att kamma hem stålarna.

skriven
#7: Pot Pat

De är väl inte snabbare än ljusets hastighet än eller?

skriven
#8: Tomi

Bra inlägg! Håller med om att Kalle verkligen är en talang men han har hittills inte varit kört i Ogier speed över ett helt rally svårt att veta än om han har det i sig att ligga på med den farten som krävs för att vara en återkommande vinnare utan att göra misstag. Det skall bli spännande att följa.....

skriven
#9: Mats

Zil-111
Zil-117
Zil-112C

Hami har skrivit på nu, kommentar pls :-)

skriven
#10: Flying finns

Mats.....louisa ville ha en max verstappen klausul....hahaha

skriven
#11: Putte

Mer inlägg av denna sort.....tummen upp!! Mycket läsvärt!!
Hamiltons 1-års kontrakt= han siktar på att ta sin åttonde titel och om det lyckas så lägger han nog ratten på hyllan och blir "ambassadör" för Merca och frontfigur för deras nyuppstartade gemensamma projekt.

skriven
#12: Mats

@putte "om det lyckas"

Walk in the park med nuvarande reglemente och brist på konkurrens. Enda föraren med samma bil är ju Bottas ... skolpojken Bottas lyder snällt alla teamorder, pace saknar han ju totalt i racen, så han är inget hot :-)

skriven
#13: Thomas Svensson

Hej Brandon!
Följt din blogg under några år nu med stort intresse.
Försöker hitta något liknande men med inriktning på MotoGp-
Vet du någon som du kan rekommendera?
Mvh Thomas Svensson

Svar: Menar du på svenska? Bloggar är på väg att försvinna, det har aldrig funnits många som har tagit upp MotoGP, men det finns ju Fastbikes.se och Bike på svenska som nättidningar om man gillar hojracing. Ha det Thomas.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :