Den fjärde februari 2021, snötäckt och minusgrader, F1 premiären känns mer avlägsen än någonsin, men hava tröst, den kommer. Så, vilken av utmanarna kan tänkas ha den silverkulan som kommer att skjuta ner silverpilen? Dessvärre ingen enligt min mening, Mercedes började väldigt tidigt under 2020 att utveckla årets bil, i år går det mesta av stallets utvecklingskapacitet åt att jobba med 2022 års bil jämsides med årets bil, att ligga ett steg före, skaffa sig ett försprång är hemligheten bakom Mercedes framgångssaga.
Samtliga stall har två utvecklings "tokens" att spela med under 2021, det stallet som behöver dem mest är McLaren, som i år använder Mercedes PU, växellåda och ett antal andra komponenter. Även om motorerna från olika tillverkare har samma slagvolym, så varierar storleken för hela drivlinan högst väsentligt, något som i sin tur leder till ,att man måste tänka om angående till exempel placeringen av kylare, hydraulik och en hel del annat. Dock är det mest intressanta i fallet McLaren huruvida de har hållit fast vid high rake konceptet , eller gått över till det Mercedes inspirerade low rake alternativet.
Bortsett från McLaren lär det inte dyka upp några större design nyheter hos de andra stallen som lär behålla ca 60% av förra årets designkoncept, en smalare nos kan möjligtvis hjälpa till för att kompensera bortfallet av downforce på grund av mindre golvyta framför bakhjulen i årets bilar. I vanlig ordning är det bara de stora stallen som har kapacitet att driva två parallella utvecklingslinjer, dels för årets bil och dels för 2022 års bil, de mindre lär dumpa utvecklingen av årets bil i ett relativt tidigt stadium för att helt koncentrera sig på 2022 års bil, och det mest på grund av personalrelaterade skäl, de små stallen har inte samma bredd av duktiga ingenjörer som de stora.
Copy Cat verksamheten från ifjol får fortsättning i år, AM blir en kopia av 2020 års Mercedes, AT en kopia av 2020 års RBR, och McLaren och Williams har ett mer intimt samarbete med Mercedes i år än ifjol och så vidare. På PU sidan lär Mercedes dominans fortsätta även i år, RBRs Honda projekt står och faller beronde på om andra PU tillverkare går med på att frysa PU utvecklingen. Renault har hamnat i ett prekärt läge i år på grund av, att de i år inte har några kunder att leverera PU till, och missar därmed chansen att samla livsviktig data från kundmotorer. AR och HAAS fortsätter med Ferrari, McLaren, AM och Williams med Mercedes , RBR och AT vill köra vidare med sitt Honda projekt i egen regi, Renault lär få erfara att ensam inte är stark i F1 i fråga om PU.
Vem som sitter bakom ratten och var är klart för i år bortsett från Hamilton, som fortfarande dröjer med att skriva sitt namn på ett nytt kontrakt. Att han fortsätter hos Mercedes råder det ingen tvekan om, dock lär det inte bli något treårs kontrakt för "Sir Lewis Hamilton", utan 1+1 istället med reducerad lön. Nu kan man givetvis diskutera om, huruvida 400-500 miljoner om året kan uppfattas som orimligt när en snubbe som sparkar en luftfylld skinnbit på en gräsmatta tjänar nästan det tredubbla om året i form av Messi, men Mercedes som arbetsgivare har i alla fall bättre ordning på den finansiella sidan än FC Barcelona, att ge en spelare 5,5 miljarder när man själv har skulder på 12 miljarder låter inte riktigt genomtänkt.
Apropå ratten på bilden ovan, den är från Mercedes, samma ratt som Russel fann så svår att hantera, pojken gjorde ett stort nummer av hur svårt det var att bara hoppa in i en Merca och försöka lära sig alla knappar på nolltid. Den gode Russel drog en vals, han hade faktiskt ratten i fråga i sin ägo en hel vecka innan racet i sitt hotell, och kunde därmed i lugn och ro lära sig samtliga funktioner, de här snubbarna missar aldrig chansen att ge lite extra cred åt sig själva.
Det om F1 relaterad, jag kikade lite rally och blev rätt så imponerad av den 20 åriga Kalle Rovanperä i årets första VM rally, den pojken lär komma att dominera i rally VM under de kommande åren när han får lite mer rutin.
På dem tre bilderna här ovan finns det olika modeller från olika årtionden från samma tillverkare, kan någon av er gissa vad tillverkaren i fråga heter?
I det föregående inlägget frågade jag efter en Europeisk tillverkare som använde amerikanska motorer, många gissade på Pantera men rätta svaret är Monteverdi, en Hai 450 SS med Mopar 426 Hemi, Pantera har en Ford 351 Cleveland under huven. Givetvis kan man klämma ner en 426 även på en Pantera, jag gjorde det på min, dock inte gjutjärns rovan utan en 426 Keith Black rova,aluminium block och toppar plus diverse godis som inälvor, kryddad med turbo, gick som en skållad troll när den inte överhettade, man var tvungen att öppna upp lite här och var för bättre kylning.
Dagens grid girls hälsar från varmare trakter med följande uppmaning: Mössan och rattmuffen på och håll avståndet när Tegnell har tappat förståndet.
Amen,..må den här jävla vintern ruttna i helvetet.
Ser ut som ryska bilar?!?
skriven