Den bästa föraren genom tiderna, den mest överskattade föraren, den mest underskattade föraren, den snabbaste föraren och den mest kompletta föraren är några av frågeställningar som har hållit F1 fansen sysselsatta under några årtionden, ivrigt påhejade av klickbete jagande journalister av varierande kvalité, som helt oblygt har spridit disinformation för att skapa legender som säljer.
Jag för min del skulle vilja påstå, att det är sällan eller aldrig enbart förarens körskicklighet som skapar en legendstatus åt föraren ifråga, utan mer förarens förmåga att skapa sig själv unika förutsättningar inom stallet, och då i första hand med en okränkbar förstaförare status med allt vad det innebär, det vill säga,i praktiken ett stall där alla tillgängliga resurser satsas på en förare.

Schumacher var en förare som alltid begärde och fick en okränkbar förstaförare status, alla skulle jobba åt honom inklusive stallets andra förare och stallets testteam. Han hade en privat däcksleverantör i Bridgestone, andra Bridgestone förare inklusive Schumachers stallkompis fick nöja sig med däcktillverkarens standardprodukter. Gillade inte Schumacher däckens prestanda under fredagsträningen, så flögs det in nya till lördag enbart för hans räkning och så vidare, hela stallet var byggt runt Schumacher, med såna förutsättningar var det inte speciellt svårt att kamma hem VM titlar år efter år i en bra bil. Under sina glansdagar var Schumacher på rätt ställe vid rätt tidpunkt, när han sedan gjorde en comeback hos Mercedes utan att kunna försäkra sig om en förstaförare status gick det sämre, en podium och 197 poäng mot Rosbergs fem podiums inklusive en förstaplats och 324 poäng. Så, Schumachers legendstatus kommer i första hand ur den unika satsningen från stallets sida än ur hans förarskicklighet, det har funnits ett antal förare som skulle ha kunnat kopiera hans bedrift med samma förutsättningar.

Den här bilden känner de allra flesta av er igen, Senna i en Toleman-Hart TG 184 i Monaco 1984, här föddes legenden om Senna när han körde sig upp från en trettonde startruta till en andraplats i mål i ett race som vanns av Alain Prost, racets prestation enligt många, dock inte enligt mig.

Enligt min mening var det tysken Stefan Bellof i en Tyrrel 012-Cosworth som svarade för racets prestation, i startfältets enda icke turbo bil tog han sig upp från en tjugonde startruta till en tredjeplats i mål bara för att sedan bli diskad efteråt på grund av en för lätt bil. Bellof körde ett antal race med den hopplöst långsamma Tyrrel och försvann sedan från F1. Senna blev en legend, Bellof glömdes bort, med andra ord, det är inte körskickligheten som avgör i F1 utan att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt och skaffa sig en position som en absolut förstaförare.

Så, var Senna den absolut snabbaste föraren av alla? Inte nödvändigtvist, till exempel hos McLaren tyckte många, att Mika Häkkinen var den snabbaste föraren av alla som har kört för stallet , dock fick Mika rätta sig efter Sennas önskemål när båda körde för McLaren, Senna var som Schumacher, såg alltid till att skaffa sig alla tillgängliga fördelar som fanns.

Det om förarna från förr, bröderna Bobblehead på bilden här ovan har gjort sig kända för att ständigt prata om hur de de minsann skulle kunna prestera så mycket bättre än några andra i en Mercedes eller i en Ferrari. Ricciardo har alltid varit en gaphals som saknar det lilla extra som gör en världsmästare, och Verstappen har underpresterat i ett stall där allt är byggt runt honom, hans vinster har kommit när Mercedes eller Ferrari har gjort bort sig, man kan väl säga att RBR har allt som krävs att vinna en VM titel utom en tillräckligt bra förare.

Vettel tycks vara medveten om var hans problem sitter, snabb är han men gör enkla misstag och har inte längre en absolut förstaförare status, under hans tid hos RBR var stallet byggt runt honom på samma sätt som det är nu byggt runt Verstappen, skillnaden är att Vettel levererade enligt önskemål, något som inte Verstappen klarar av att göra. Ricciardos övertag gentemot Vettel under hans sista säsong hos RBR var skenbart, RBR visste att Vettel skulle lämna stallet och Vettel själv ansträngde sig inte direkt för att motbevisa det faktum. Det var mer än roande att läsa Ricciardos svammel om vilka F1 förare har varit underskattade med tanke på att han själv av någon för mig mystisk anledning har varit grymt överskattad, dumt av Renault att betala så mycket för en medelmåtta som Ricciardo.
Det var allt för idag, i PART TWO av GOOD BETTER BEST kommer jag att fortsätta min betygsättning av nu aktiva förare, hur några av dem har skaffat sin legendstatus och huruvida de har gjort sig förtjänta av det.
PS. Apropå huruvida man har gjort sig förtjänt av sin lön, Liberty Media chefen Greg Maffei kvitterade ut lite drygt 400 miljoner kronor i lön och bonusar 2019, LM aktie har rasat från 29,47 dollar i januari till 18,70 dollar i april, kan bli ett jobbig år 2020 för Greg.DS.

Dagens grid girls är i form(ido), något att ta efter för er.
Amen,..må 1,5 meters avstånd vara med er.