GOOD BETTER BEST PART ONE

Den bästa föraren genom tiderna, den mest överskattade föraren, den mest underskattade föraren, den snabbaste föraren och den mest kompletta föraren är några av frågeställningar som har hållit F1 fansen sysselsatta under några årtionden, ivrigt påhejade av klickbete jagande journalister av varierande kvalité, som helt oblygt har spridit disinformation för att skapa legender som säljer.
 
Jag för min del skulle vilja påstå, att det är sällan eller aldrig enbart förarens  körskicklighet som skapar en legendstatus åt föraren ifråga, utan mer förarens förmåga att skapa sig själv unika förutsättningar inom stallet, och då i första hand med en okränkbar förstaförare status med allt vad det innebär, det vill säga,i praktiken ett stall där alla tillgängliga resurser satsas på en förare.
 
Schumacher var en förare som alltid begärde och fick en okränkbar förstaförare status, alla skulle jobba åt honom inklusive stallets andra förare och stallets testteam. Han hade en privat däcksleverantör i Bridgestone, andra Bridgestone  förare inklusive Schumachers stallkompis fick nöja sig med däcktillverkarens standardprodukter. Gillade inte Schumacher däckens prestanda under fredagsträningen, så flögs det in nya till lördag enbart för hans räkning och så vidare, hela stallet var byggt runt Schumacher, med såna förutsättningar var det inte speciellt svårt att kamma hem VM titlar år efter år i en bra bil. Under sina glansdagar var Schumacher på rätt ställe vid rätt tidpunkt, när han sedan gjorde en comeback hos Mercedes utan att kunna försäkra sig om en förstaförare status gick det sämre, en podium och 197 poäng mot Rosbergs fem podiums inklusive en förstaplats och 324 poäng. Så, Schumachers legendstatus kommer i första hand ur den unika satsningen från stallets sida än ur hans förarskicklighet, det har funnits  ett antal förare som skulle ha kunnat kopiera hans bedrift med samma förutsättningar.
 
 
Den här bilden känner de allra flesta av er igen, Senna i en Toleman-Hart TG 184 i Monaco 1984, här föddes legenden om Senna när han körde sig upp från en trettonde startruta till en andraplats i mål i ett race som vanns av Alain Prost, racets prestation enligt många, dock inte enligt mig.
 
Enligt min mening var det tysken Stefan Bellof i en Tyrrel 012-Cosworth som svarade för racets prestation, i startfältets enda icke turbo bil tog han sig upp från en tjugonde startruta till en tredjeplats i mål bara för att sedan bli diskad efteråt på grund av en för lätt bil. Bellof körde ett antal race med den hopplöst långsamma Tyrrel och försvann sedan från F1. Senna blev en legend, Bellof glömdes bort, med andra ord, det är inte körskickligheten som avgör i F1 utan att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt och skaffa sig en position som en absolut förstaförare.
 
Så, var Senna den absolut snabbaste föraren av alla? Inte nödvändigtvist, till exempel hos McLaren tyckte många, att Mika Häkkinen var den snabbaste föraren av alla som har kört för stallet , dock fick Mika rätta sig efter Sennas önskemål när båda körde för McLaren, Senna var som Schumacher, såg alltid till att skaffa sig alla tillgängliga fördelar som fanns.
 
Det om förarna från förr, bröderna Bobblehead på bilden här ovan har gjort sig kända för att ständigt prata om hur de de minsann skulle kunna prestera så mycket bättre än några andra i en Mercedes eller i en Ferrari.  Ricciardo har alltid varit en gaphals som saknar det lilla extra som gör en världsmästare, och Verstappen har underpresterat i ett stall där allt är byggt runt honom, hans vinster har kommit när Mercedes eller Ferrari har gjort bort sig, man kan väl säga att RBR har allt som krävs att vinna en VM titel utom en tillräckligt bra förare.
 
 
Vettel tycks vara medveten om var hans problem sitter, snabb är han men gör enkla misstag och har inte längre en absolut förstaförare status, under hans tid hos RBR var stallet byggt runt honom på samma sätt som det är nu byggt runt Verstappen, skillnaden är att Vettel levererade enligt önskemål, något som inte Verstappen klarar av att göra. Ricciardos övertag gentemot Vettel under hans sista säsong hos RBR var skenbart, RBR visste att Vettel skulle lämna stallet och Vettel själv ansträngde sig inte direkt för att motbevisa det faktum. Det var mer än roande att läsa Ricciardos svammel om vilka F1 förare har varit underskattade med tanke på att han själv av någon för mig mystisk anledning har varit grymt överskattad, dumt av Renault att betala så mycket för en medelmåtta som Ricciardo.
 
Det var allt för idag, i PART TWO av GOOD BETTER BEST kommer jag att fortsätta min betygsättning av nu aktiva förare, hur några av dem har skaffat sin legendstatus och huruvida de har gjort sig förtjänta av det.
 
PS. Apropå huruvida man har gjort sig förtjänt av sin lön, Liberty Media chefen Greg Maffei kvitterade ut lite drygt 400 miljoner kronor i lön och bonusar 2019, LM aktie har rasat från 29,47 dollar i januari till 18,70 dollar i april, kan bli ett jobbig år 2020 för Greg.DS.
 
 
Dagens grid girls är i form(ido), något att ta efter för er.
 
Amen,..må 1,5 meters avstånd vara med er.      
 
 
     
       

Kommentarer :

#1: Johan

Som alltid rolig och givande läsning, Att Bellof var snabb visade han ju också på Nürburgring när han drog till med ett hyfsat snabbt varv. Tyvärr lämnade han scenen allt för tidigt i och med dödsolyckan på Spa.

Svar: Ja, han var snabb på riktigt i en inte alltför bra bil, synd att han aldrig fick chansen i en bra bil.
Brandon Lee

skriven
#2: Genc

Angående om hur bra förutsättningar en förare har i F1 så är det tråkiga också, att en del medelmåttor som typ Hill och Andretti fick chansen att sitta i bra bilar och bli världsmästare. Medans topp
förare som typ Ronnie Peterson gick knappast chansen men det är så det är med F1, visa förare får turen och visa inte. Finns till och med hur duktiga chaufförer som helst som typ Robin Frijns eller Bruno Junqueria, som bara fick testa och that’s it.

Svar: Så har det alltid varit i F1, vissa halvtaskiga förare har tur, några duktiga får aldrig chansen och vem som vinner titeln dikteras i förväg i kontraktet.
Brandon Lee

skriven
#3: Genc

PS en annan av dagens förare jag tycker är fruktansvärt överskattad är även Alexander Albon, sägs vara en duktig chaufför av diverse journalister och av Rickard Rydell, att han duger i ett toppteam som Red Bull. Trots att han inte kan ta en enda pallplats, hamnade bara där bara för att Marko är dum i huvet.

Svar: De tog in Albon pga att de saknade andra alternativ, det kvittar vem som kör RBRs andra bil eftersom hela stallet är byggt runt Verstappen, snubben i den andra bilen är inte mycket mer än en testförare.
Brandon Lee

skriven
#4: Magnus Lundahl

Enligt min mening var det tysken Stefan Bellof i en Tyrrel 012-Cosworth som svarade för racets prestation, i startfältets enda icke turbo bil tog han sig upp från en tjugonde startruta till en tredjeplats i mål.

Min fråga är om inte icke turbo var stort sätt hela anledningen till han kom 3a?Eftersom det var ett race i blött och halt. Knappast en fördel i Monaco i väta och ha turbo. Hade han kört Sennas bil så tror jag aldrig han kommit 2a tror jag. Sedan hade Senna vunnit om det inte varit för man stoppa loppet för att Prost skulle vinna.

mvh

Svar: Nja, det är skillnad mellan turbo och turbo, Hart motorn i Sennas bil gav ca 600 hk, Renault hade 800 hk, Cosworth utan turbo 500, dvs Hart turbo hade bättre körbarhet än Renault dito. Tyrrell var en Maurice Philippe skapelse, en icke alltför avancerad bygge, Toleman var designad av Rory Byrne och Pat Symonds, en riktigt bra bil faktiskt som gav Senna 3 podiums och Lövis en fjärde plats i Italien, det var just Byrne som senare designade vinnarbilar åt Schumacher. I slutet av racet i Monaco tog Senna in på Prost, men Bellof tog faktiskt in på båda två, så nog hade Bellof gjort minst lika bra ifrån sig i en Toleman som Senna gjorde, den dubbla bakvingen på Toleman skapade mycket grepp bak i vätan.
Brandon Lee

skriven
#5: Lito

va det inte 65 som Jim Clark gjorde monsteråret med ryp 4 titlar å typ 70 race i diverse serier?

skriven
#6: Magnus

Tack för svaret. Intressant svar verkligen. Sedan dog han 27 år gammal bara också.Varför fick han ingen sits? han verkade minst sagt mycket bra förare och duktig på utveckla bilen dessutom.

mvh

skriven
#7: Judge Fear

Angående Magnus och många andra som fått bilden av att Senna skulle ha vunnit Monaco och FIA hjälpte Prost och stoppade racet som Sennas dokumentär påstår: Frågar man hans tekniker så var Sennas hjulupphängning bara något varv ifrån att gå sönder pga Sennas körning genom vissa curbs han körde på aggressivt, denna video ger en bra bild av det racet och Sennas karaktär mm:
https://www.youtube.com/watch?v=r3KXU3lN_b4

Kul att Brandon ger exempel på bra förare som aldrig fick chansen som Bellof, något av en bortglömd förare som var snabb.

skriven
#8: Marcus

Intressant läsning. Det är tråkigt att de som har störst talang inte får chansen att vinna titeln. Å andra sidan måste man beundra Schumacherr o co målmedvetenhet att vinna till varje pris och få alla att jobba åt en. Det är få som klarar av det. Även om Hamilton kräver att vara första förare så tror jag det är mer Toto wolf som bestämmer där. F1 har aldrig varit rättvist så man får försöka se genom skiten, tack vare dig, och beundra det som inte direkt syns i första taget.

skriven
#9: Mika-fan

Gällande Schumachers comeback så avrådde t o m hans manager Willy Weber (även om det skulle ge båda herrarna massor med pengar) Schumacher att göra comeback. Det fanns helt enkelt inget att vinna. Utan förstaförar status såg man helt plötsligt att han var ganska mänsklig (till hans försvar var han post prime och ringrostig).
Dock inför andra året i Mercedes byggdes ju bilen lite mer enligt Schumis önskemål för att passa hans stil bättre (bl a längre hjulbas om jag inte minns fel).
Det hjälpte dock föga då unge Nico satte den gamla räven på plats återigen. När sedan Schumi även bokstavligen försökte sätta sin gamla stallkompis Barrichello i muren var det ännu i mörk fläck på hans redan fläckade rykte.

Schumis styrka satt i hans uthållighet, att dag efter dag, år efter år göra arbetet som krävdes, även om legaliteten ibland var milt utryckt borderline. Han var en arbetsmyra.

Mika i sitt prime var antagligen snabbast på ett varv, dock hade han sina brister också. Regn var ingen favorit för han, och han hade inte samma jämnhet som Schumi.
Mika har erkänt i efterhand att efter andra titeln var han ganska mätt på F1. Han ville helt enkelt inte offra lika mycket längre, "göra jobbet" som Schumi gjorde. Han hade ju även varit nära att stryka med några gånger, och som nybliven pappa tyckte han inte att det var värt det. Oavsett vem som är ens favorit av dessa herrar så har jag fullaste respekt för båda och den rivalitet mellan dom man fick följa under 90-talet- början på 2000-talet. Rivaliteten tvingade dom att plocka fram det absolut yttersta i sig själva. Man kunde tydligt se pressen dom hade många gånger (t ex Mikas sammanbrott efter ha gjort ett simpelt misstag på Monza, eller när Schumi ville gå berserk på Coulthard efter ha krashat in i han i regnvätan på Silverstone).

Personligen är det min favorit F1-rivaltet, mest på grund av att det fanns en större respekt av varandra än t ex kamperna mellan Prost och Senna, samt tjusningen i kampen mellan Mclaren och Ferrari. Finns många intressanta videos på tuben i ämnet för den som vill fördjupa sig.

Tack igen Brandon för en suverän blogg. Trogen följare och tittar efter nya inlägg ofta (även i dessa tider).

//C


Svar: Tack själv, intressant att läsa dina funderingar, jag ser framemot nya fräscha kommentarer från dig. Ha det.
Brandon Lee

skriven
#10: Tompa

Det var väl på Spa som Schumi körde in i Coulthard.

skriven
#11: Mika-fan

Tompa: Helt rätt. Måste fått en hjärn-fjärt :D

BREAKING NEWS!!!

Vettel lämnar Ferrari ! Vore intressant vad Brandon och ni andra tror kommer hända nu. Vem hamnar i Ferrari? Vad händer med Vettel? Spännande spännande :D

skriven

Kommentera inlägget här :