Kommentarer :
Angående om hur bra förutsättningar en förare har i F1 så är det tråkiga också, att en del medelmåttor som typ Hill och Andretti fick chansen att sitta i bra bilar och bli världsmästare. Medans topp
förare som typ Ronnie Peterson gick knappast chansen men det är så det är med F1, visa förare får turen och visa inte. Finns till och med hur duktiga chaufförer som helst som typ Robin Frijns eller Bruno Junqueria, som bara fick testa och that’s it.
PS en annan av dagens förare jag tycker är fruktansvärt överskattad är även Alexander Albon, sägs vara en duktig chaufför av diverse journalister och av Rickard Rydell, att han duger i ett toppteam som Red Bull. Trots att han inte kan ta en enda pallplats, hamnade bara där bara för att Marko är dum i huvet.
Enligt min mening var det tysken Stefan Bellof i en Tyrrel 012-Cosworth som svarade för racets prestation, i startfältets enda icke turbo bil tog han sig upp från en tjugonde startruta till en tredjeplats i mål.
Min fråga är om inte icke turbo var stort sätt hela anledningen till han kom 3a?Eftersom det var ett race i blött och halt. Knappast en fördel i Monaco i väta och ha turbo. Hade han kört Sennas bil så tror jag aldrig han kommit 2a tror jag. Sedan hade Senna vunnit om det inte varit för man stoppa loppet för att Prost skulle vinna.
mvh
va det inte 65 som Jim Clark gjorde monsteråret med ryp 4 titlar å typ 70 race i diverse serier?
Tack för svaret. Intressant svar verkligen. Sedan dog han 27 år gammal bara också.Varför fick han ingen sits? han verkade minst sagt mycket bra förare och duktig på utveckla bilen dessutom.
mvh
Angående Magnus och många andra som fått bilden av att Senna skulle ha vunnit Monaco och FIA hjälpte Prost och stoppade racet som Sennas dokumentär påstår: Frågar man hans tekniker så var Sennas hjulupphängning bara något varv ifrån att gå sönder pga Sennas körning genom vissa curbs han körde på aggressivt, denna video ger en bra bild av det racet och Sennas karaktär mm:
https://www.youtube.com/watch?v=r3KXU3lN_b4
Kul att Brandon ger exempel på bra förare som aldrig fick chansen som Bellof, något av en bortglömd förare som var snabb.
Intressant läsning. Det är tråkigt att de som har störst talang inte får chansen att vinna titeln. Å andra sidan måste man beundra Schumacherr o co målmedvetenhet att vinna till varje pris och få alla att jobba åt en. Det är få som klarar av det. Även om Hamilton kräver att vara första förare så tror jag det är mer Toto wolf som bestämmer där. F1 har aldrig varit rättvist så man får försöka se genom skiten, tack vare dig, och beundra det som inte direkt syns i första taget.
Gällande Schumachers comeback så avrådde t o m hans manager Willy Weber (även om det skulle ge båda herrarna massor med pengar) Schumacher att göra comeback. Det fanns helt enkelt inget att vinna. Utan förstaförar status såg man helt plötsligt att han var ganska mänsklig (till hans försvar var han post prime och ringrostig).
Dock inför andra året i Mercedes byggdes ju bilen lite mer enligt Schumis önskemål för att passa hans stil bättre (bl a längre hjulbas om jag inte minns fel).
Det hjälpte dock föga då unge Nico satte den gamla räven på plats återigen. När sedan Schumi även bokstavligen försökte sätta sin gamla stallkompis Barrichello i muren var det ännu i mörk fläck på hans redan fläckade rykte.
Schumis styrka satt i hans uthållighet, att dag efter dag, år efter år göra arbetet som krävdes, även om legaliteten ibland var milt utryckt borderline. Han var en arbetsmyra.
Mika i sitt prime var antagligen snabbast på ett varv, dock hade han sina brister också. Regn var ingen favorit för han, och han hade inte samma jämnhet som Schumi.
Mika har erkänt i efterhand att efter andra titeln var han ganska mätt på F1. Han ville helt enkelt inte offra lika mycket längre, "göra jobbet" som Schumi gjorde. Han hade ju även varit nära att stryka med några gånger, och som nybliven pappa tyckte han inte att det var värt det. Oavsett vem som är ens favorit av dessa herrar så har jag fullaste respekt för båda och den rivalitet mellan dom man fick följa under 90-talet- början på 2000-talet. Rivaliteten tvingade dom att plocka fram det absolut yttersta i sig själva. Man kunde tydligt se pressen dom hade många gånger (t ex Mikas sammanbrott efter ha gjort ett simpelt misstag på Monza, eller när Schumi ville gå berserk på Coulthard efter ha krashat in i han i regnvätan på Silverstone).
Personligen är det min favorit F1-rivaltet, mest på grund av att det fanns en större respekt av varandra än t ex kamperna mellan Prost och Senna, samt tjusningen i kampen mellan Mclaren och Ferrari. Finns många intressanta videos på tuben i ämnet för den som vill fördjupa sig.
Tack igen Brandon för en suverän blogg. Trogen följare och tittar efter nya inlägg ofta (även i dessa tider).
//C
Det var väl på Spa som Schumi körde in i Coulthard.
Tompa: Helt rätt. Måste fått en hjärn-fjärt :D
BREAKING NEWS!!!
Vettel lämnar Ferrari ! Vore intressant vad Brandon och ni andra tror kommer hända nu. Vem hamnar i Ferrari? Vad händer med Vettel? Spännande spännande :D
Som alltid rolig och givande läsning, Att Bellof var snabb visade han ju också på Nürburgring när han drog till med ett hyfsat snabbt varv. Tyvärr lämnade han scenen allt för tidigt i och med dödsolyckan på Spa.