Kvalet i Baku blev en utdragen historia efter det när först Kubica ,och sedan Leclerc testade säkerheten på banan på samma ställe med samma resultat, räcket höll, bilarna gick sönder, Kubica styrde in för tidigt, Leclerc för sent, sedan blev det kramkalas med mjukismaterial.
Bottas satte en ny banrekord med en sekund och tog sin andra pole för året före Hamilton, den sjunkande bantemperaturen gjorde sitt för att delvis kastrera Ferraris framfart, men det var samma grundförutsättningar för alla, den som hanterar situationen bäst tar pole.
Vettel hade inte farten att utmana Mercedes duon, Leclerc var övermodig med kalla däck och fick betala priset för det, Verstappens RBR var snabb genom banans knixiga partier men räckte inte till på den långa start-mål rakan, det saknas fortfarande ett antal hk i Honda PU.
Perez trivs på Baku där han kan utnyttja RP bilens topphastighets egenskaperna fullt ut, men en femteplats i kvalet var nog ändå bättre än vad Perez kunde drömma om. Kvyat testade muren några gånger, så en sjätte plats i kvalet är med beröm godkänd, Norris gjorde ett starkt kval och blev sjua före Kimi som även han skötte sig bra igen, Leclerc startar från nionde rutan efter sin kvalmiss bredvid Sainz i den andra McLaren bilen.
För den negativa överraskningen under kvalet svarade Renault för, deras problematik är svår att greppa, bilens aeropaket är ok, balansen är hygglig, men av någon anledning får de inte däcken att fungera, HAAS lider av liknande problem, det är bara att jobba vidare för att hitta lösningen för problemet för att kunna låsa upp bilens potential.
När man tittade på kvalet blev det rätt så uppenbart, att ett antal hade satsat mer på kval set up än race dito. Några kommer satsa stenhårt fram till första kurvan, som tex Vettel och Verstappen, Perez och Kvyat, Leclerc från sin nionde ruta osv, det är skrotvarning delux redan under första varvet, det gäller för Kimi att hålla sig på avstånd från hetsporrarna ,så kan han kamma hem årets hittills bästa placering i mål.
Gasly straffades hårt för att ha missat vägningen av bilen, men visade under kvalet att han börjar hitta rätt i sin RBR. Albon hängde inte med Kvyat , Stroll var inte i närheten av Perez, och Ricciardo tvålade till Hulkenberg. Magnussen var snabbare än Grosjean, Giovinazzi flyttades ner tio platser pga byte av en komponent, Russel och Kubica var närmare fem sekunder efter polemannen Bottas, lite som att köra med en F2 bil.
Det om kvalet,jag påpekade i det föregående inlägget ,att Ferraris problem ur aeroaspekt gick att hitta kring barge boards designen , Maranello gänget tycks ha hållit med mig eftersom de kom med modifierade barge boards till Baku. Mercedes i sin tur hade smyckat bilen med sågtand design på alla möjliga och omöjliga ställen för att förbättra bilens redan utsökta aerobalans, med små medel på rätta ställen kan man skapa en hel del nyttig turbulens, som påverkar förhållandet mellan down force-drag på ett positivt sätt i ett så komplicerat och finstämt aeropaket som Mercedes förfogar över.
Kval är kval, imorgon är det upp till bevis då det kommer visa sig vilka ha satt race set up i första hand, säkerhetsbilen kommer säkert ut några gånger under racet, och ger därmed några lyckliga chansen att ompröva sin racestrategi om det visar sig vara nödvändigt, jag för min del håller fast vid vad jag skrev i det föregående inlägget, och tippar Bottas som vinnare i morgon.
Dagens grid girl tycker att man ska dricka något läskande i vårvärmen,.en klok tjej.
Amen,..må Bakus Demolition Derby vara med er.
Lite förbryllad över att kimi helt plötsligt var en sekund långsammare i q3 än i q2. Kan det möjligen vara som så att han gick för race setup i q3?