BAKU BACKSTREET BOYS

 
1          Bottas
2          Hamilton
3          Vettel
4          Verstappen
5          Perez
6          Kvyat
7          Norris
8          Räikkönen
9          Leclerc
10        Sainz
11        Ricciardo
12        Albon
13        Magnussen
14        Stroll
15        Grosjean
16        Hulkenberg
17        Russel
18        Giovinazzi
19        Kubica
20        Gasly
 
 
Kvalet i Baku blev en utdragen historia efter det när först Kubica ,och sedan Leclerc testade säkerheten på banan på samma ställe med samma resultat, räcket höll, bilarna gick sönder, Kubica styrde in för tidigt, Leclerc för sent, sedan blev det kramkalas med mjukismaterial.
 
Bottas satte en ny banrekord med en sekund och tog sin andra pole för året före Hamilton, den sjunkande bantemperaturen gjorde sitt för att delvis kastrera Ferraris framfart, men det var samma grundförutsättningar för alla, den som hanterar situationen bäst tar pole.  
 
Vettel hade inte farten att utmana Mercedes duon, Leclerc var övermodig med kalla däck och fick betala priset för det, Verstappens RBR var snabb genom banans knixiga partier men räckte inte till på den långa start-mål rakan, det saknas fortfarande ett antal hk i Honda PU.
 
Perez trivs på  Baku där han kan utnyttja RP bilens topphastighets egenskaperna fullt ut, men en femteplats i kvalet var nog ändå bättre än vad Perez kunde drömma om. Kvyat testade muren några gånger, så en sjätte plats i kvalet är med beröm godkänd, Norris gjorde ett starkt kval och blev sjua före Kimi som även han skötte sig bra igen, Leclerc startar från nionde rutan efter sin kvalmiss bredvid Sainz i den andra McLaren bilen.
 
För den negativa överraskningen under kvalet svarade Renault för, deras problematik är svår att greppa, bilens aeropaket är ok, balansen är hygglig, men av någon anledning får de inte däcken att fungera, HAAS lider av liknande problem, det är bara att jobba vidare för att hitta lösningen för problemet för att kunna  låsa upp bilens potential.
 
När man tittade på kvalet blev det rätt så uppenbart, att ett antal  hade satsat mer på kval set up än race dito. Några kommer satsa stenhårt fram till första kurvan, som tex Vettel och Verstappen, Perez och Kvyat, Leclerc från sin nionde ruta osv, det är skrotvarning delux redan under första varvet, det gäller för Kimi att hålla sig på avstånd från hetsporrarna ,så kan han kamma hem årets hittills bästa placering i mål.
 
Gasly straffades hårt för att ha missat vägningen av bilen, men visade under kvalet att han börjar hitta rätt i sin RBR. Albon hängde inte med Kvyat , Stroll var inte i närheten av Perez, och Ricciardo tvålade till Hulkenberg. Magnussen var snabbare än Grosjean, Giovinazzi flyttades ner tio platser pga byte av en komponent,  Russel och Kubica var närmare fem sekunder efter polemannen Bottas, lite som att köra med en F2 bil.
 
Det om kvalet,jag påpekade i det föregående inlägget ,att Ferraris problem ur aeroaspekt gick att hitta kring barge boards designen , Maranello gänget tycks ha hållit med mig eftersom de kom med modifierade barge boards till Baku. Mercedes i sin tur hade smyckat bilen med sågtand design på alla möjliga och omöjliga ställen för att förbättra bilens redan utsökta aerobalans, med små medel på rätta ställen kan man skapa en hel del nyttig turbulens, som påverkar förhållandet mellan down force-drag på ett positivt sätt i ett så komplicerat och finstämt aeropaket som Mercedes förfogar över.
 
Kval är kval, imorgon är det upp till bevis då det kommer visa sig vilka ha satt race set up i första hand, säkerhetsbilen kommer säkert ut några gånger under racet, och ger därmed några lyckliga  chansen att ompröva sin racestrategi om det visar sig vara nödvändigt, jag för min del håller fast vid vad jag skrev i det föregående inlägget, och tippar Bottas som vinnare i morgon.
 
Dagens grid girl tycker att man ska dricka något läskande i vårvärmen,.en klok tjej.
 
Amen,..må Bakus Demolition Derby vara med er.       
 
    
 
     
     

Kommentarer :

#1: 1014johansson

Lite förbryllad över att kimi helt plötsligt var en sekund långsammare i q3 än i q2. Kan det möjligen vara som så att han gick för race setup i q3?

Svar: Kimi fastande bakom Hamilton som körde i ett riktigt makligt tempo, kom för nära helt enkelt.
Brandon Lee

skriven
#2: Kalle

Viasat-sändningen slutar tyvärr aldrig att förvåna, där verkade man väldigt kritisk till ferraris val att försöka sätta ett varv på mediumdäcken med Leclercs krasch som ett resultat, och skyllde snarare på det än att det i grund och botten är föraren som måste hålla bilen på banan och inte sätta den i muren. Förstår verkligen inte kritiken till det draget, dom hade ju troligen tillräckligt med fart för att klara sig, och hade dom inte haft det så var det fortfarande gott om tid (ca 8 min) kvar när Leclerc orsakade rödflaggen för att gå in i depå och byta till dom mjuka däcken.

Finner det väldigt märkligt att man vänder på resonemanget och beskyller ferrari i det här fallet istället för föraren som sätter sin bil i muren. Nog för att ferrari klantar till det strategiskt mer ofta än sällan, men här gör man inget fel tycker jag.


Kul i övrigt med Bottas i pole och att han bevisar att han är en av F1s vassaste förare återigen.

Svar: Leclerc har lyfts till skyarna av många journalister, inte minst av de svenska, gör han ett miss så försöker man släta över det genom att skylla på stallet, det var helt rätt av Ferrari att chansa med medium, och klantigt av Leclerc att sätta bilen i muren, men sånt händer för alla någon gång. Bottas har alltid varit en vass förare, jag hoppas verkligen att vi slipper se stallorder som går till Hamiltons favör hos Merca i år. Ha det bra Kalle.
Brandon Lee

skriven
#3: Marcus

Förstår inte heller varför det är Ferraris fel att Leclerce kraschade. Han själv tyckte att han var klantig som kraschade. Tror också att Bottas tar segern imorgon och jag hoppas Kimi har bättre race pace än i kvalet.

Svar: Det är föraren som kör, inte stallet, man måste ju anpassa sin körning efter greppnivån, eller hur?
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :