BAKU BACKFIRE BOYS

 
 
Bakus GP race blev en ny baktändning för Ferrari ,vars PU inte riktigt räcker till mot Mercedes dito, en fjärde raka dubbelseger för Mercedes i ett race, där Ferrari enligt "enad expertis" var förhandsfavoriter, samma "experter" som efter Barcelona tester var helt övertygade om Ferraris herrevälde i F1 2019.
 
Dessa förståsigpåare har även under en längre tid spekulerat i ämnet "inte om utan när" Ocon skulle ta över Bottas sits hos Mercedes, två pole, två vinster, två andra platser och en VM ledning är inte illa pinkat av en förare som enligt dessa "experter" kan när som helst bli av med sin sits, hatten av, vad vore F1 media utan dessa "experternas" enorma kunnighet och briljanta slutförledningsförmåga.
 
Racet som sådan blev en tämligen händelselös tillställning, Hamilton var lite kvickare i starten men Bottas gav sig inte, utan höll sin linje på utsidan av britten och tog ledningen och årets andra racevinst efter 51 varv på Bakus  gator.
 
Vettel kom ganska nära den dynamiska duon under några varv, men var klart distanserad i mål som tredje man. Verstappen krigade tappert, men Hondas PU räcker inte till för nuvarande att ta upp kampen om racevinster. Leclerc hoppades på ett säkerhetsbil ingripande som aldrig kom förutom en kort VSC period där han förlorade tid, en femte plats i mål var det bästa Charles kunde åstadkomma idag.
 
Perez slutade på en stark sjätteplats på sin favoritbana före McLaren duon Sainz-Norris, en något bättre utdelning än de hade förväntat sig. Stroll såg till att RP fick båda sina bilar på poängplats i Baku, och sista poängen gick till Kimi, som tvingades starta från depån efter det, att hans bil underkändes av FIA pga för mycket flex i framvingen som ledde till diskvalificering efter kvalet, stark av Kimi att komma igen och knipa en poäng.
 
Albon blev elva i mål före Giovinazzi vars poängprotokoll visar noll, Magnussen hittade ingen fart alls i sin HAAS lika lite som Hulkenberg i sin Renault, Russel och Kubica kom ingenvart i den hopplöst långsamma Williams bilen.   
 
Av de som bröt hade Gasly som även han tvingades starta från depån något bra på gång när motorn gav upp, Ricciardo och Kvyat körde ut i samma kurva, sedan försökte Ricciardo backa ut till banan igen och körde på Kvyat, det lär inte bli någon shoey  för Daniel under de närmaste åren, även Grosjean försvann med tekniska problem.
 
Det om racet, nu har Mercedes fyra raka dubbel av fyra möjliga, och 173 konstruktörs poäng mot Ferraris 99. Bottas leder förar VM med 87 poäng, tvån Hamilton har 86, trean Vettel 52, femman Leclerc 47, fortsätter Mercedes i samma mördande tempo, så tar årets titeljakt slut redan innan den har börjat och därmed även underhållningsvärdet.   
 
Ferrari lanserade sin utmanare med stora förhoppningar och den unga Leclerc som en frälsare, från sina fyra första race har Leclerc följande placeringar, 5, 3, 5, 5, mannen som han ersatte hade 2018 3, -, 3,2,.det är inte helt lätt att ersätta Iceman och göra bättre ifrån sig hur upphaussad man än är.
 
Nästa race går i Barcelona om två veckor, en briljant testbana som sällan eller aldrig bjuder bra race, det lär dyka upp ett antal uppdateringspaket modell större i Spanien, vi får väl hoppas på, att Ferrari kan komma med något utöver det vanliga så att spänningen i årets VM serie inte dör ut i förtid.
 
Dagens grid girls är raskatter med klös,.mjauuuu!
 
Amen,..må första maj firandet vara med er.      
 
     
 
           

Kommentarer :

#1: Fossi

Glädjande att få höra tonerna av Runeberg nu åter en gång..

Att Kvyat åkte ut i samma kurva som Ricciardo är förvisso sant, men hade ju inte precis något val. När det väl var uppenbart att Daniel inte skulle klara kurvan, hade kvyat två alternativ hålla sin linje och ta kurvan med följden att han skulle ha svängt rakt in i Ricciardo eller följa med utanför banan.. han valde rätt med att försöka undvika en kontakt mellan bilarna.

Nu fick Ricciardo en bestraffningen för att inte backningsradaren funkade på Renaulten, skulle Kvyat svängt in i Ricciardo skulle han troligen fått en bestraffning.


Svar: Det var precis så som du skriver, tyckte bara att det såg lite kul ut när Ricciardo backade in i Kvyat, en parkeringsplats skada för ett försäkringsbolag;-)
Brandon Lee

skriven
#2: Hulinder

En fröjd att se både Hamilton och Bottas köra, dom kan verkligen ratta en bil! Dom trivs så sjukt bra tillsammans och det märks, båda är vinnarskallar men blir lika glada för varandras vinster! Dem kommer sopa banan med alla i år och alla så kallade experter som sågat Bottas kan gå och lägga sig! Han är så sjukt duktig

Svar: Det börjar bli lite mer kyliga vibbar mellan Bottas och Hamilton, inget fientligt men båda är ju vinnarskallar som du skriver, så rivaliteten finns där, kul att följa när två toppförare utmanar varandra. Ha det.
Brandon Lee

skriven
#3: Anonym

Helt klart att merc och deras förare drar ned brallorna på Fer och Co. Imponerande på alla sätt men trist för underhållningen som du skriver. Har svårt att få någon go känsla från Baku-banan eller de övriga diktaturracen. Ge oss silverstone eller Spa snart och riktig racing istället för den här soppan Liberty (ironiskt namn förresten) cashar blodspengar ifrån.
Tack för en bra blogg!
/Benjamin

Svar: Ja, det börjar bli riktigt pinsamt för Ferrari nu, samma visa år efter år, trist för oss som gillar F1. Jag gillar inte heller att man kör race på såna här destinationer av diktaturkaraktär, men Liberty är vad de är, pengasamlare, tur ändå att det finns kvar några klassiker som inte ens Liberty vågar göra sig av med. Tack själv för din kommentar Benjamin.
Brandon Lee

skriven
#4: Lilja

Jag var mest chockad att det inte var någon som provade att köra på hard däcket när man såg hur extremt dåligt soft däcket gick..

Svar: Håller med, lite märkligt att ingen gjorde det, men ingen hade nog räknat med att mjuka skulle vara så dåliga.
Brandon Lee

skriven
#5: Marcus

Härligt att Bottas fick knipa segern och imponerande Mercedes med ytterligare en 1,2. Ferrari måste verkligen hitta något som gör att de kan vinna igen för det ser inte lovande ut. det blir som du säger tråkigt värre om Mercedes fortsätter att dominera och avgör mästerskapet innan den ens börjat.

Trist att Kimi fick starta i depån men starkt att knipa en poäng ändå.

Svar: Bottas jobbar hårt för att få Lewis ur balans, inte lätt men helt möjligt, det blir intressant att se hur Lewis reagerar på en stallkompis som inte längre tar order från någon inklusive Mr Wolff. Ferrari är mästare på att klanta till det alldeles själv, och deras förarduo är mer "känslostyrt" än Mercedes duo, sånt kostar en hel del. Kimi gjorde bra ifrån sig, synd att teamet inte hann med att fixa en ny framvinge till Baku. Ha det bra Marcus.
Brandon Lee

skriven
#6: Classe P

Jag satte nytt rekord genom att somna TVÅ gånger under ett race. Tjejen sov ännu mer och undrade efter 20 varv om det var slut snart? Bra av Bottas, har vi tur får vi åtminstone en spännande fight mellan de två mercedes-förarna. Bra grid girls!

Svar: Visst är det skönt att vara utvilad efter ett race;-) Bottas kommer göra allt och lite till att knäcka Hamilton, det var rätt så kylig atmosfär mellan dessa två herrar efter racet,.mera sånt! Ha det fint Classe.
Brandon Lee

skriven
#7: Judge Fear

Racet blev lite av det jag misstänkte och inte som flesta Ferrari fans på FB sidan och journalister trodde: Mercedes var inte snabba i träningarna men i racet så märks det hur mycket bättre de jobbar som ett team än vad Ferrari gör, skulle nog vilja påstå att säsongen är över och det är mellan mercedes förarna vem som tar titeln. Att vinna 4 race i rad med dubbelsegrar talar sitt tydliga språk, Ferrari får vara mästarna i försäsongtester och träningarna, där vinner de iallafall! :P
I Ferrari så verkar det vara italiensk stämning med ledningen skyller på allt och det blir bättre nästa race tänk, och deas teamchef gör två roller och verkar inte få förarna i harmoni och få ut max resultat ur dem, endast taktiska missar och förarmisstag hela tiden där. Mercedes med engelsk och tysk profssionalitet får allt att gå på räls och vet hur de får fram bästa resultat.
Sedan Ferraris ledning tog bort Jean todt och ross brawn och större delen av tysk/engelsk/franska teampersonalen och ersatte dem med italienare så har deras form gått ner fort.
Denna video låter trovärdig och tror du Brandon skulle gilla:
https://www.youtube.com/watch?v=Mql5J1JUpt8&list=PLZEneqGGUaFDebjwftEWceUxx7pkMCJL2&index=19

Och denna:

https://www.youtube.com/watch?v=eGpBt9fUrp4&list=PLZEneqGGUaFDebjwftEWceUxx7pkMCJL2&index=13

Lite hur Ferraris ledning och politik fungerar, som jag önskar försvann och de endast fokuserade på vinna race och ha bästa personalen än typisk italiensk/spansk kultur: Bråka med varann och intriger.

Vettel märks är slut och verkar ha tappat motivationen, jag slår vad om en slant att han slutar/byter team efter detta år, vad tror du Brandon? :)

nu håller jag tummarna att Bottas fortsätter och tar hem titeln, gärna nästa år med om jag får bestämma :P Speciellt då jag nu är hyfsat säker Ferrari lär inte ta fram en vinnarbil nästa år eller med den personal de har samt ingen förare som kan utveckla bil och tappat den kunskap de hade mellan 1998-2008 i hur man maxar resultatet och tar hem titlar.

skriven
#8: Björne

Ja du Judge Fear, jag kan bara hålla med. Kollade även in youtube länkarna du skickat med, mycket intressant och om det är sant så bevisar det ju bara vilken skitig politik Ferrari bedriver i bakgrunden istället för att som du säger koncentrera sig på att bli vinnare igen. Så när det gäller Mercedes så är det väl bara att lyfta på hatten. Sen vill jag tacka Brandon för en kanonblogg, läser den ofta och får dåligt samvete att jag inte gör några inlägg oftare.
Hare gott alla F1 fans
/Björne

skriven
#9: Tomi

Judge Fear; Kimi vet att han hade tagit titeln med den bilen 2008 om Ferrari inte medvetet sabbat det på uppdrag av Santander, man offrade Kimi finns fler videor och "bevis" för det....Ferrari i ett nötskal, det är ju inte direkt så att Kimi fick samma chans som Vettel under hans andra runda hos Ferrari, det var först när Ferrari bestämt sig för att ersätta Kimi med Leclerc som de tillät honom att försöka vinna på Monza först och sen i America vilket han gjorde. Allt för att hedra honom och på köpet blev han den vinstrikaste finska F1 föraren, ha det..

skriven

Kommentera inlägget här :