
Mr Haas säger sig vara lite överraskad av, att han lyckades med konststycket att få Grosjeans underskrift i ett kontrakt, en erfaren, snabb och fortfarande hungrig förare som kan hjälpa teamet med utvecklingsarbetet av bilen med sin feed back, frågan är om det var Grosjean som ville lämna Renault, eller om det var Renault som ville att han skulle göra det.
Grosjean är snabb under sina bästa stunder, men även en ojämn förare som ofta överkör åt det grövsta, en chanstagare som saknar det lilla extra som toppförare har. Jag ger inte mycket för hans förmåga som "bilutvecklare", Lotus har haft stora problem just på grund av förarnas oförmåga att lämna användbar feed back, Haas som nykomling lär inte få det lätt att etablera sig som ett stall att räkna med, om ansvaret av riktningen för deras utvecklingsarbete med bilen läggs på Grosjean.

Renault för sin del lär inte heller få det lätt, att nå några omedelbara toppresultat som ett fabriksstall, Maldonado är ju inte direkt en "bilutvecklare" av rang, Vergne och Ocon ,som det ryktas om som tänkbara kandidater för den andra sitsen är det inte de heller, Vergne är en hygglig förare men bara medioker som källa för användbar feed back, Ocon i sin tur är en oerfaren nykomling som har mycket kvar att lära.
Hur starka Renault blir på den finansiella sidan återstår att se, de fortsätter att förhandla med Bernie&co om en större bit av kakan som delas ut mellan stallen i form av prispengar, samtidigt som Sauber och Force India har lämnat in ett officiellt klagomål hos EU just i frågan om den sneddrivna utdelningen av prispengar, huruvida EU byråkraterna tänker ta upp frågan om mer rättvis fördelning av prispengarna eller inte är i nuläget inte klarlagt, byråkratins kvarnar brukar mala i snigelfart, och då inte minst hos EU.
Total lär utöka sitt stöd nu när Renault åter igen blir ett fabriksteam, det ryktas om, att även Infinitis logga kommer att synas på Renaults bilar, något som mycket väl kan stämma, Infiniti har ingen anledning att stanna kvar hos RBR som huvudsponsor.

RBR och Toro Rosso i sin tur ligger riktigt illa till på grund av brist på en motorleverantör till 2016, Mercedes har sagt blankt nej, Ferrari är inte villig att förse varken RBR eller Toro Rosso med PU av 2016 års specs, utan de skulle få nöja sig med årets motorer till 2016, något som Stortjuren&co har förkastat som en ren förolämpning.
Honda skulle kanske kunna tänka sig att leverera kundmotorer till RBR och Toro Rosso, men vem vill ha en motor som inte ens i fabriksspecs är konkurrenskraftig, VW-Audi kan nog räknas bort som en teamägare/motorleverantör för en lång period framöver, det kommer att ta tid för dem att slicka sina sår och återskapa sitt rykte som ett trovärdig företag.
Så, 2016 kan mycket väl bli året då ett nytt stall i form av Haas dyker upp, och två stall i form av RBR och Toro Rosso försvinner ut ur F1, dock har RBR ett långtids kontrakt som binder dem i VM serien för ett antal år, vill Stortjuren ändå drar sig ur, så lär det kosta honom i storleksordningen 3 miljarder kronor direkt i Bernie&co bottenlösa ficka, en riktig moment 22 läge för RBR med andra ord.

Det om det framtida förflutna, bilen på bilden här ovan är en Toleman TG-184-2, året är 1984, och föraren heter Ayrton Senna, som i sin debut i Monaco blev tvåa. Det har skrivits mycket om hur sensationell hans bedrift var, allt kom från föraren och så vidare, men var det verkligen så?
Inte riktig, den Rory Byrne designade TG-184-2 var en riktig potent bil på vissa typer av banor, som tex den i Monaco, så Senna hade god hjälp av en bra bil. Visst körde Ayrton bra, men den dubbelvingade Toleman var inte sin tids Marussia eller Sauber, utan en mycket konkurranskraftig bil skapad med små medel av den redan då mycket duktiga Rory Byrne, samma man som senare skapade vinnarbilar åt en viss herr Schumacher.
Så, varför tog jag upp fallet Senna-Toleman TG-184-2? Jo, med jämna mellanrum dyker det upp folk, som med stöd av statistik vill visa och bevisa både det ena och det andra, varför den eller den föraren är överskattad, eller varför den eller den föraren är underskattad.
Det som gäller i F1 och all racing är, att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt, och förfoga över en bil som passar för ens körstil. Alonso, som av många har kallats den mest kompletta föraren i F1 har efter sina två VM titlar kört i tre fabriksstall, McLaren, Renault och Ferrari, alltid med förstaförare status, men några fler VM titlar har han inte lyckats skrapa ihop.
Hamilton radade upp fjärde och femteplatser under flera år i VM serien hos McLaren innan han kom till Mercedes utan att ens vara i närheten av en ny VM titel, Vettel tog fyra raka VM titlar hos RBR för att sedan bli mer eller mindre utklassad av Ricciardo osv.
Med hjälp av statistik kan man efter eget tycke och smak rangordna förarnas prestationer bäst man vill, men för att verkligen kunna avgöra frågan om förarnas körskicklighet krävs det lite mer än så. Att vissa förare hamnar hos toppstallen, och att vissa andra inte gör det sker inte av en slump, och när dessa förare väl är där, så gäller det ovannämnda, att vara där vid rätt tidpunkt, och förfoga över en bil som passar för ens körstil. Förarna sitter aldrig i "likvärdig material" i samma stall, utan riktningen av utvecklingsarbetet är den avgörande faktorn för vilken av förarna hamnar i överläge ur prestationssynpunkt, rent tidsmässigt ,när man inte tar hänsyn till det materialrelaterade är toppförarnas prestationsnivå mycket likartad, även om körstilen varierar.
Amen,.må statistiken var med er, både i gott och ont.