

En taggad Norris höll nerverna under kontroll, och tog pole på Red Bull Ring med 0,5 sekunds marginal till tvåan Leclerc, en evighet på en så kort bana som Red Bull Ring. Ett perfekt varv på Red Bull Ring kräver en perfekt balanserad bil, det är givetvis bra att ha downforce och traction, men saknar man balans så förlorar man varvtid, Verstappens sjunde ruta är ett resultat av dålig totalbalans på en "rear limited" bana där en "front limited" bil är nyckeln för framgång. Det som är roligt med "balansbanor" är förekomsten av nya ansikten i tio i topp när bristen på balans skördar sina offer, Lawson i en RB före Verstappen i en RBR och Bortoleto i en Sauber före Antonelli i en Mercedes är inte vardagsmat, men smakar det så kostar det, kval och race är två olika saker på en bana där värmerelaterad däckslitage avgör när man startar racet med fulltankad bil. Nu finns det ju bilar som trivs när det varmt som till exempel Ferrari och Sauber, och bilar som inte alls trivs när det är varmt som till exempel Mercedes, varför det är så vet inte ens stallen själv, det är något i bilarnas grund design som styr och ställer, hos Mercedes har man länge försökt komma underfund med varför deras bil är så värmekänslig utan att hitta några vettiga svar. Gulflaggan i slutet av kval tre ställde till det för några, men Norris hade en sånt dag när allt fungerar till hundra procent, så även utan gulflaggan hade han tagit pole idag. FIAs direktiv om trixandet med kylningen av bakdäcken tvingade McLaren att modifiera sin "kreativ men laglig" bromstrix, men de fick samma effekt åter igen genom att modifiera framvagnsgeometrin angående "antidive" i sin "front limited" bil, något som skapade perfekt balans på Red Bull Ring, bra jobbat av Macken.
Men som sagt var, kval är kval och race är race, det blir först imorgon vi får veta hur väl var och en har lyckats med att få till en bil som fungerar optimalt både i kval och race i 30 graders värme, blistering tar död på däcken på nolltid. McLaren har en bil som fungerar bra i höga bantemperaturer, men det har även Ferrari, det ser bra ut för Norris del, men det gäller att även imorgon ha nerverna under kontroll, dock är det lättare att ha Leclerc bredvid sig i första ledet än Verstappen, monegasken har inte riktigt lika vassa armbågar som holländaren. Ska man tippa vilka tar podium platserna så tippar jag samma trio i samma ordning som i kvalet, men jag har gärna fel, vore kul med lite nytt folk på podium.
Det om F1, i F2 och F3 hade de nordiska förarna inte lyckan med sig, varken i kvalet eller i sprintracet. Lindblad var minst "dålig" med en femtonde startruta i F2 kvalet, Beganovic var inte bättre än tjugoetta, och i F3 var inte Taponen bättre än tjugonde man. Det gick inte mycket bättre i racet för den nordiska trion, Taponen blev påkörd i första kurvan i första varvet och fick bryta, Linblad blev påkörd i fjärde varvet och fick bryta, och Beganovic i femte varvet efter omstarten av racet, även han tvingades kasta in handuken. Så, hade grabbarna glömt bort hur man kör en formelbil? Nej, men stallen hittade aldrig den rätta balansen i bilarna, det spelar ingen roll hur bra förare man är om inte balansen finns där, racing är en materialsport av tredje graden.

Dagens grid girl är nöjd med vad Red Bull Ring hade att komma med idag, mer sånt imorgon står på önskelistan både för henne och för mig.
Amen,..må lördagsbärsen vara med er.
Har du sett F1 filmen F1 The Movie med Brad Pitt på bio i Onsdags och vad tyckte du om den om man får fråga?
skriven