MAXIMUM ATTACK

 
 
Ungerns GP blev en uppvisning av Verstappen och RBR, från en tionde startruta till en vinst via en 360, ingen kunde hänga med i Max tempo, Neweys skapelse är magisk när man kan utnyttja all downforce den skapar, en välförtjänt seger för Max efter tekniska problem under kvalet. Russel tog starten och höll Ferrari duon bakom sig under trettio varv innan Leclerc lyckades smita förbi, sedan började den sedvanliga "hur man klantar till det strategisk" Ferrari show, långsamma depåstopp kryddade med felaktiga strategiska beslut inklusive valet av gummiblandning, Ferraris strateger är sanna seriesjälvmördare, skjuter sig själva i foten racehelg efter racehelg.  Mr Wolff var kaxig innan racet, och hävdade att Mercedes var snabba nog att vinna racet av egen kraft, nu blev det inte så, de var inte ens nära, deras podium platser var en present från Ferraris strateger. Racet som sådant blev en rätt så underhållande historia tack vare varierande strategiska däckval, olika gummiblandningar gav chansen till omkörningar även på lite mer oväntade ställen liksom deras livslängd, hos RBR gjorde man allt rätt, hos Ferrari allt fel, och hos Mercedes något mitt i mellan, på en snabb bana med bra omkörningstillfällen hade Mercedes duon varit chanslösa. 
 
Norris hängde med de stora under några varv innan McLarens brist på racepace gjorde sig gällande, de har en skapligt bra bil men inte i nivå med de bästa, McLaren opererar på ingenmanslandet mellan topptrion och mittfältet. Alpine duon pysslade med korkade inbördesfajter som kostade dem dyrt, samma sak hos AM men till en lägre kostnad. Gasly blev bäst hos AT och  Zhou hos AR när Bottas tvingades bryta racet med ett "no power" meddelande, fortfarande sega starter hos AR trots ett kopplingsbyte, jag tror att de bästa kundgrejerna hamnar hos HAAS vars bil var utrustad med ett Ferrari fågelbad för bättre aero i Ungern. Schumacher slog Magnussen, Ricciardo fick stryk av Norris liksom Latifi av Albon, Tsunoda hade en dålig dag och Bottas tvingades bryta racet som sagt var.
 
Så, vilka slutsatser kan vi dra efter Ungerns GP? Jo, att RBR har en otroligt välbalanserad bil och strateger som vet vad de gör, att Ferrari har även de en snabb bil och klantskallar till strateger, och att Merceds fortfarande är steget efter den dynamiska duon trots dagens dubbelpodium. Nästa race blir på Spa i slutet av augusti och lär bli en fajt mellan RBR och Ferrari, jag sätter en slant på RBR och Verstappen, Leclerc må vara snabbare i kval, men Verstappen har bättre racepace och saknar Leclercs franska nerver, det ska mycket till för att Max ska tappa sin andra raka VM titel. 
 
För en del pekade kurvorna uppåt, för några andra neråt, och för ett antal var det jämna plågor, det här var ett race för Ferrari att vinna och för RBR att förlora, slutresultatet blev precis tvärtom. 
 
Dagens grid girl är relativt nöjd med dagens race, en rätt så underhållande tillställning att vara Hungaroring, mera sånt på Spa om några veckor.
 
Amen,..må sommarens sista suck vara med er.     
 
        
 
    
 
 
     
 
    

Kommentarer :

#1: Peter

Ferraris största fiender är dom själva helg efter helg
Vad är det för nötter som har hand om strategin där
medium medium hårda mjuka talar sitt språk eller box box stanna ute box box stanna ute .
Det är ju så man gråter
Ha det Brandon

skriven
#2: Magnus Blomqvist

Mycket väl sammanfattat. Apropå Ferrari, de kanske skulle ta hjälp av sina italienska vänner i Lancia som underlättar glansdagarna i Rally VM hade massor av hyss för sig. Min favorit är när de lyckades förmåga FIA:s representanter att gå på att de byggt 400 bilar i produktion när de i själva verket bara hade byggt hälften. Jo ni förstår att de andra 200 står på en parkering i andra änden av staden. Men innan vi åker dit ska vi inte ta en bit att äta? Precis lagom lång lunch så att samtliga bilar hann flyttas till nästa plats i tid. Eller när de bytte däck mitt på en sträcka för att sätta på odubbat där det inte längre var is. De köpte väl också upp salt och spred ut för säkerhets skull...

skriven
#3: Jonaz

Snygg blogg

skriven

Kommentera inlägget här :