HUNGARIAN RHAPSODY

 
 
Kampen om pole i Ungern borde ha varit en uppgörelse mellan Verstappen och Leclerc, men det  blev Russel som något överraskande knep pole med 44 tusendelar före Sainz, en prestation som överraskade även Russel själv, ett varv där allt fungerade optimalt. Så, är Mercedes tillbaka som en potentiell racevinnare? Knappast, jag har svårt att se Mercedes som racevinnare av egen kraft, dem saknar en hel del racepace gentemot Ferrari och RBR, en podium finns inom räckhåll, för vinst krävs det att båda Ferrari piloter tvingas bryta racet. Hur som helst, ett bra kvalvarv av Russel, huruvida det kom ut ur en utpräglad kval set up låter jag vara osagt, men Merceds racesimulationer har inte varit i klass med Ferrari och RBR. Sainz slog ganska klart Leclerc som hade problem med att få igång däcken, Norris gjorde åter igen ett lysande kval med sin fjärde plats, Ocon slog Alonso, Hamilton fick stryk av Russel med 0,8 sekunder, Bottas gjorde ett bra jobb i sin AR och knep åttonde rutan, Ricciardo blev slagen av Norris med 0,6 sekunder och hamnade i ruta nio, sist i kval tre blev Verstappen som drabbades av tekniska problem, synd för hans del, bilen var snabb nog för att ta pole med.
 
Perez gjorde ingen glad hos RBR med sin elfte tid, Perez själv gav skulden för sitt misslyckande till Magnussen som enligt mexikanaren hindrade honom under hans snabba varv, jag för min del tycker att Perez aldrig riktigt hittade farten under kvalet. Zhou gjorde ett bra kval med sin tolfte tid, Magnussen kvalade ut Schumacher, och Stroll gjorde det samma med Vettel. AT duon hittade ingen fart alls, Tsunoda var den minst långsamma av de med sin sextonde tid  före Williams chauffören Albon, och den blivande pensionären Vettel, det sista ledet delas av Gasly och Latifi, att man hittar Latifi där är ingen större överraskning, men att man hittar Gasly där är mer än  överraskande.
 
Så, hur blir det imorgon, Russel tar sin första GP vinst? Som sagt var, jag tror inte på det även om det är svårt att ta sig förbi på Hungaroring, en Ferrari dubbel är en mer sannolik utveckling. RBR i sin tur kanske passar på att göra ett PU byte för Verstappen med tanke på hans startruta, Norris kommer satsa tufft att hänga med topptrion, Alonso gör ofta bra starter och första varv, RBR duon har ingenting att förlora och kan satsa allt och lite till och så vidare, kan bli ett intressant race om även vädrets makter blandar sig i det hela. 
 
 
 
Dagens grid girls är rustade både för sol och regn, dagens tunga, groteskt stora F1 bilar är inte det, de liknar mest trögtstyrda pråmar som vattenplanar genom Göta kanal. 
 
Amen,..må semestersabotören vara med er.     
 
 
      
 
   

Kommentarer :

#1: tom

Ferarri lyckades igen med det omöjliga.vilka tafatta taktiker italienarna är inom F1 till skillnad från gli Azurri,deras oftast taktiskt brillianta fotbollslag

skriven

Kommentera inlägget här :