CHEATING IS A CHOICE NOT MISTAKE

 
 
 
Man brukar säga att "cheating is a choice not mistake", i F1 är det vardag när ingenjörer fiskar efter loopholes, och läser regelboken som djävulen läser bibeln. Allt är relativt och allt tolkas efter tycke och smak på ingenjörskonstens ingenmansland, där gråzoner göms bakom rökridåer som stallen lägger ut för att vilseleda FIAs experter. Ett känslig område ur aeroaspekt som FIA tänker hålla ett extra öga på är golvet, enligt FIA finns det klara bestämmelser om var gränsen går, F1 stallen i sin tur gör allt att tänja gränserna så mycket som möjligt för att skapa lite mer downforce. Redan under "filmdagen" sitter det sensorer på sina ställen för att kunna samla information om aeroflödet, syns som en rad små "pinnar" på bilden här ovan, man vill till exempel veta hur "mini diffusern" fungerar, alltså den biten av golvet som ser ut som korrugerad plåt på bilden här ovan och så vidare.
 
 
 
Hos AR ser golvet ut som en berg och dal bana, man har dragit in midjan under sidepodsen riktigt brutalt för att tjäna på golvyta, främre delen av golvet liknar en hoppbacke för att sätta fart på luftflödet, sedan följer en "minidiffuser", och i slutet av golvet sitter en "minivinge" vars uppgift är att "tvätta" luftflödet och skicka det vidare i rätt riktning. När man studerar Mercans och Alfans golvdesign, så råder det ingen som helst tvekan om att deras golv kommer att flexa, den stora frågan är hur mycket de kommer att flexa. Det blir en svår uppgift för FIA att stävja fusket, de kommer säkert göra sitt bästa, men som jag nämnde tidigare är det rätt så meningslöst att göra flextester på en stillastånde bil.  
 
Några av er har säkert funderingar kring placeringen av kylare eftersom vissa av stallen har så smala sidepods, på bilden här ovan ser man hur Ferrari hade placerat sina kylare 2017, det blir en liknande lösning hos samtliga stall även i år, det är bara lutningen av kylare som varierar något.
 
Det om ingenjörer som tänjer regelkbokens gränser, F ettans ägare har lyft fram Netflix som den stora frälsaren med sin "drive to survive" serie, som enligt LM har lockat nya fans till F1. Jag för min del tycker att "drive to survive" är jävla trams som ger en fullständigt skev bild om F1, fejkad action som man har klippt ihop för att locka till sig "happening" publik som kan lika mycket om F1 som babianer om partikelfysik, Netflix publiken hamnar till och med bakom Facebook dito, där man för det mesta diskuterar om bilarnas färgsättning och förarnas privatliv. Netflix gänget består av "institutionella investerare" med noll intresse för F1, ökända skattesmitare som betalar varken federal eller delstats skatt i sitt hemland, deras enda syfte är att roffa åt sig så mycket som möjligt, och sedan skratta hela vägen till banken i ett skatteparadis. Jag kan förstå Liberty Medias förtjusning, LMs ägare figuerar själv bland de "institutionella investerare" som ligger bakom Netflix, liksom att de är nöjda med att Bahrain stannar kvar som racearrangör fram till 2036. Jänkare har alltid av  tradition slickat lämpliga dikdator röv för att tjäna en slant ,och har länge varit söta vänner med Al Khalifa som styr Bahrain med bryska metoder som får Amnesty International gråta blod, till saken hör att Bahrain har nära förbindelser till Saudiarabien som är samma andas barn och jänkarnas hjärtevänner. För att förstå hur jänkare tänker och agerar behöver man bara kika på HAAS. Ryska pengar är välkomna att betala för kalaset, men Mazepin fick ett helvete i att försöka komma in i USA för racet på COTA, det tog lång tid innan han fick visum, ryskan som kör i W series nekades visum och missade USA racet. Det finns sportfånar som lever i sin egen lilla bubbla, och upprepar mantran "sport och politik hör inte ihop". Proffsidrott och politik har alltid vandrat hand i hand styrt av pengasamlare som mutar genomruttna politiker som älskar sportwashing, tror man något annat så är man jävligt naiv eller bara dum i huvudet, den penningbaserade USA hycklerin är omöjlig att missa om man inte blundar och håller för öronen. 
 
Nog om giriga muppar och korkade sportfånar, dags för roliga hojbyggen från Finland, konstig konst på två hjul som får en att dra på smilbanden...
 
...byggda med glimten i ögat...
 
...den ena snubben är faktisk en guldsmed...
 
...och ja, rat rod hojen går att köra, den har en elmotor i bakhjulet.
 
Dagens grid girl vill inte visa hela årets design riktig än, utan väntar tills testerna kör igång i Barcelona. 
 
Amen,..må "institutionella investerare" vara med er.     
 
 
      
 
    
 
     
 

Kommentarer :

#1: Anonym

ANONYMUS
Måste säga att jag har stora förväntningar på när hela årets design släpps ut frihet i hela sin glans av äkta skönhet.
Lika imponerad som vanligt av dina förklaringar angående vad konstruktörerna lyckats åstadkomma.
Känner mig lite diskriminerad av ditt påhopp på oss som enbart är intresserade av förarnas privatliv.
Tycker nog att du tar i när du framställer alla som arbetar hårt i en ovanligt hederlig bransch som penningkåta girigbukar. Jag tror faktiskt att verkligheten är den, att detta är människor som är lyckliga om det finns en liten matbit på bordet.
När jag nu korrekturläser det jag präntat ner, så kan jag inte undvika att imponeras av all den visdom som genomsyrar min kommentar.
Nu blev det visst tomt i burken. Dags att inventera om det finns några kylda varor ur Systembolagetets sortiment i kylskåpet.

Svar: Delad visdom är det finaste formen av visdom, vi blir dubbelt så visa tillsammans.;-)
Brandon Lee

skriven
#2: Peter

Ord och inga visor Tack Brandon
Längtar till att höra mera från Barcelona och årets start av F1

Svar: Jag ska se vad jag kan klura ur, ska även försöka fånga någon ur teknisk personal för en liten pratstund. Ha det Peter.
Brandon Lee

skriven
#3: Putte

Aha....du skall alltså till Barcelona..... ;) !!

Svar: Japp, jag ska pipa iväg imorgon.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :