SEASIDE SNOOZE

 
 
Hollands GP på Zandvoort blev som jag befarade i förväg, först hände ingenting, sedan ingenting och det hela avslutades med mer av ingenting, vissa banor som förare gillar är rena sömnpillern för åskådare om man nu inte är en holländare på Zandvoort 2021. När bara de tre första är på samma varv vid målgång, är det något ur underhållingssynpunkt som är fundamentalt fel, i det här fallet är det banans utformning som bär hästhuvudet, Zandvoort är som Monaco utan byggnader som fick plats i VM serien enbart tack vare Heinekens roll som huvudsponsor för F1 cirkusen.
 
De fem första från kvalet gick i mål precis i samma ordning i racet, Alonso som startade från nionde rutan tog sig upp några placeringar, däribland en omkörning på Sainz på sista varvet, bra jobbar av Alonso. Sainz tappade en placering från sjätte till sjunde, Perez som startade sist tog sig snabbt förbi köbilarna och McLaren duon vars bilar inte fungerade bra på Zandvoort , och till sist upp till en åttonde plats när han tog sig förbi Ocon i sin Alpine . Någon eller några skulle säkert vilja kalla hans uppkörning dagens huvudnummer, men med tanke på att han just på Zandvoort hade den snabbaste bilen och en ny PU var det inte så märkvärdigt, det skiljer mycket i prestanda mellan toppbilarna och bilarna ner i kön. Ocon som kvalade ut Alonso fick se sig slagen av spanjoren i racet och slutade på en nionde plats i mål, den sista poängen gick till Norris som tog sig upp till en tionde plats i mål från sin trettonde startposition.  
 
Ricciardo låg länge på en poängplats men fick ge sig och slutade på en elfte plats, AM duon Stroll-Vettel hittade ingen fart alls och klassades som tolva och trettonde i mål, Giovinazzi som startade från sjunde rutan tappade ner till en tionde direkt i starten, fick senare även en punktering och dalade ner till en fjortonde plats i mål, Latifi och Russel hade ingen fart alls i racet med sin kvalbil, den sista som tog målflaggan blev Schumacher tre varv efter segraren, Tsunoda och Mazepin bröt racet. 
 
I och med sin racevinst återtog Verstappen ledningen i förar VM medan Mercedes utökade sin ledning i konstruktörsmästerskapet, Verstappen har 224,5 poäng mot Hamiltons 221,5 och Mercedes 345 poäng mot RBRs 333. Bottas tog sig upp på en tredje plats i förarmästerskapet tack vare sin  tredje plats i dagens race, Norris ligger fyra nio poäng efter Bottas och Perez femma femton poäng efter Bottas. Apropå Bottas, åter igen använde Merca honom som hjälpryttare för Hamilton, och inte helt utan komiska inslag. Några varv från mål tog man in Bottas för däcksbyte, när han återvände till banan varnade Merca honom att inte försöka ta snabbaste varvet, Bottas lyfte av men inte tillräckligt och bokfördes för snabbaste varvet , något som tvingade Merca att ta in även Hamilton för däcksbyte för att han kunde återta snabbaste varvet och extrapoängen. Några "experter" fick det till att Bottas vägrade lyda order, men i själva fallet lyfte han inte av tillräckligt mycket och råkade ta snabbaste varvet från Wolffs adoptiv son, rätt så roande, farbror Wolff tuggade säkert fradga och vippade med benet mer än vanligt.
 
Nästa race går av stapeln på Monza där en stark PU betyder allt när man kör med minimalt med vinge på den ultrasnabba banan, RBR lär inte ha samma övertag på Monza de hade på Zandvoort, så det kan bli läge för Hamilton att återta ledningen i förarmästerskapet i Italien.
 
 
Dagens grid girl tog en tupplur under Hollands GP, och ser framemot nästa race på Cathedral Of Speed.
 
Amen,..nu kan ni vakna, racet är över och ni missade ingenting av värde.   
 
      
 
        
 
    

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Mycket väl formulerat och sammanställt. Tack 🙏

skriven
#2: Lari

Tack för exakt analys !
Måtte regeländringarna till nästa säsong ge oss ett jämnare startfält för detta e för tråkigt !

skriven
#3: Anonym

ANONYMUS
Ja,loppet blev väl precis så som det var förutspått.
Vad det gäller slutresultatet så blev det väl ungefär som det brukar sluta på så gott som alla banor.
Tycker att med bankningarna och den korta bansträckningen påminde lite om ett oval-race,fast med skillnaden att det var mycket kurvor och ont om plats.Just alla varvningarna var väl egentligen den enda ingrediensen som gjorde att det skulle kunna ske en platsförändring i ett så här statiskt lopp.

skriven
#4: Lari

Brottas till Alfa Romeo !
Vad kan de bli av de tror ni ?

skriven
#5: Anonym

ANONYMUS
Jag tror att det först och främst blir en stor befrielse för honom, att det är han och ingen annan som är herre över sin egen situation.

skriven

Kommentera inlägget här :