AMERICAN GRAFFITI

 
 
Man offrar inte en lördag kväll att titta på F1 kval, men jag hann tjuvkika lite med ena ögat mellan drinkarna, kvalet blev lite spännande i slutet när det föll några regndroppar. Hos RBR märktes att Newey var tillbaka, det var bättre ordning på set up arbetet, man fick ut allt och lite till ur bilens potential, bra jobbat av RBR på en bana där Mercedes har dominerat genom åren. Verstappen tog sin nionde pole för året före Hamilton som fick ge sig med två tiondelar, Perez i sin tur gjorde ett starkt kval för en gångs skull, och knep tredje rutan före Bottas som hade uppenbara problem på banans sista sektor med understyrt och låsta bromsar. Ferrari duon Leclerc-Sainz blev femma och sexa, ett viktigt relutat för Ferrari i kampen om tredje platsen i konstruktörsmästerskapet, Ricciardo kvalade ut Norris hos McLaren, de sista platserna i kval tre gick till AT duon Gasly-Tsunoda, den sistnämnda är enda föraren i tio i topp förutom Sainz som startar racet med mjuka däck.
 
Ocon blev elva före Vettel, Giovinazzi trettonde,och  Alonso fick stryk av sin stallkompis och fick nöja sig med en fjortonde tid. Russel kvalade ut Latifi, Stroll fick stryk av Vettel med 0,7 sekunder och slutade på en sextonde plats, Latifi på en sjuttonde, Kimi fick sitt bästa varv struken, och hade problem när bilen bottnade och ville ställa sig på tvären, en artonde plats i kvalet är inte mycket att skriva hem om, de sista platserna i kvalet gick till HAAS duon där Schumacher var 0,3 sekunder snabbare än Mazepin.
 
Till dagens race flyttas Bottas ner till en nionde ruta på grund av motorbyte, och trion Vettel, Alonso och Russel får starta sist av samma skäl, det är uppenbart att Mercedes kör någon form av testprogram av sina motorer inför nästa säsong, Bottas är redan uppe på sin sjätte kraftkälla för året.  Bra kval i all ära, men idag får vi se hur bilarna hanterar däckslitaget i temperaturer över 30 grader, några eller någon har säkert offrat lite kvalprestanda för optimal race set up. Med Verstappen och Hamilton i första ledet blir det intressant att se hur de två hanterar resan uppför backen till första kurvan och genom kurvan, risken finns att de två krokar ihop när ingen vill ge sig, eller det kan hända att  Perez bestämmmer sig för att ta ut Hamilton i första kurvan, det står mycket på spel för båda stallen i Austin.
 
Det om kvalet och dagens race, Horner hos RBR har vanan att gnälla över det mesta som händer hos konkurrenten Mercedes, gnäller han inte om motorer så gnäller han om Mercedes toppfart på raksträckor, och är helt övertygad om att konkurrenten fuskar på något sätt. Det senaste i ordkriget gäller just på det sistnämnda, hur Mercedes bilar sänker rumpan på rakor och tjänar i toppfart. Jag personligen har svårt att begripa varför Horner gnäller om det, sådant har förekommit i F1 under årtionden, att stalla vingarna och tömma diffusern för att minska drag och tjäna i toppfart. Det handlar inte om partikelfysik utan rätt så enkla grejer även om det kan vara svårt att få det hela fungera i praktiken. När den aerorelaterade belastningen av fjädring-stötdämpning på bakvagnen når en viss nivå så ger den efter och rumpan sänks, vingarna stallar och diffusern töms=mindre drag=högre toppfart. När man sedan ställer sig på bromsen innan kurvan åker rumpan upp, vingar återgår till en normal funktion och  diffusern börjar matas igen, RBR använder själv precis samma metod som Mercedes, dock är det lite svårare att få den  fungera optimalt i en high rake bil än i en low rake bil. Nu är det ju inte så att alla har fått det att fungera genom åren, men hos både Mercedes och RBR finns det idag både resurser och kunnande för det, hur effektivt systemet fungerar på olika banor beror på banans layout.
 
Apropå rykten om att Andretti vill köpa AR, det ryktas om ett pris på 3,5 miljarder kronor, och om en bankgaranti summa  på 2,5 miljarder för att försäkra stallets framtida ekonomi, frågan är om Andretti kan få fram så mycket pengar, 6 miljarder lär han inte ha i sin sparbössa.
 
Dagens grid girls är tvättakta Texas brudar, fattas bara annat.
 
Amen,..må dagens race bli något utöver det vanliga.   
 
       
 
     

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Hoppas att Andretti har Lendo på speed dial få. För det är sorgligt att följa min hjälte Kimi just nu och när Kimi går i pension kommer jag följa Bottas med ett nytt intresse.

skriven

Kommentera inlägget här :