COTA är en pytt i panna skapelse av Herman Tilke, lite Silverstone och Hockenheim kryddad med Suzuka, byggt på lerjord av icke kvalificerad arbetskraft, något som har skapat problem i form av ojämnheter på sina ställen, sägs vara fixat lagom till F1 helgen men det återstår att se om så är fallet. Huruvida Tilke har lyckats med att kopiera några av Silverstones och Suzukas kurvkombinationer låter jag vara osagt, men de breda in och utgångarna i kurvor skapar tillfällen för övertagande, dock finns den bästa chansen i slutet av den kilometerlånga bakrakan när man ställer sig på bromsen. Tilkes pytt i panna tänkande ställer till det för teamen ur set up aspekt, det är svårt att hitta inställningar som fungerar optimalt på samtliga banavsnitt, hittar man inte rätta balansen så hittar man inte heller varvtider att räkna med. COTA har varit en bana där Mercedes har regerat tack vare sin välbalanserade bil, Hamilton har vunnit fem gånger, Bottas vann senaste racet från pole 2019, året innan var det Räikkönen som tog hem spelet i sin Ferrari, i år har Valtteri chansen att vinna igen om Hamilton klantar till det, och om stallet tillåter honom göra det.
När man studerar på banans layout så tycker man att den borde passa för RBR, men RBR har kammat hem segern bara en gång när Vettel vann 2013 från pole. Det ojämna underlaget tvingar stallen att köra med högre ride height än de egentligen vill, något som ställer till det för RBRs high rake koncept, de förlorar mer downforce än Mercedes med sitt low rake koncept när bilarna körs med högre ride height, och får problem med att hitta den ultimata balansen. På en bana som COTA spelar "aerobalans punkten" en avgörande roll, hos en high rake bil rör sig "aerobalans punkten" mer och snabbare än hos en low rake bil, en F1 bil understyr i kurvor, har man för mycket grepp bak i en high rake bil blir understyrningen än mer tydlig genom kurvor i samband med när "aerobalans punkten" flyttas, något som i sin tur leder till sämre utgångar ur kurvor och att man därmed hamnar i efterkälken på rakor. Nu bygger ju hela high rake konceptet just på de snabba omkastningar av "aerobalans punkten", men hittar man inte rätt med inställningar så blir de snabba omkastningarna en negativ faktor, något som man kunde se hos RBR i Turkiet där de inte hittade rätt med inställningar, Verstappen hade en bil som understyrde som en dräktig ko. Till COTA är Newey tillbaka efter en tids frånvaro, han vurpade med en cykel och drog på sig skador som krävde operationsvård, Adrian påpekade just det faktum att RBR körde med fel set up på Istanbul Park, så viktig är en kunnig ingenjör för ett F1 stall angående att hitta rätt med set up, det är ingenjören som svarar för att hitta rätt med inställningar, inte föraren. På COTA påverkas set up arbetet även av faktum, att det finns flera olika typer av asfalt på banan som gör att greppnivån varierar på olika delar av banan, lägger man till de ovannämnda ojämnheterna och banans pytt i panna karaktär, så får man en någorlunda klar bild av vilka utmaningar man står inför ifråga om att hitta rätt med set up arbetet.
På COTA kör man med mindre vinge än man egentligen vill på grund av den långa bakrakan, för lite vinge ger en långsam utgång ur kurvan till bakrakan, för mycket vinge gör att man lätt blir passerat på bakrakan, allt handlar om att hitta rätt med inställningar. Att någon annan än Mercedes eller RBR duon skulle blanda sig i kampen om podiums är rätt så osannolikt, det är lättare att hitta rätt med set up i en toppbil än i en från mittfältet ,om nu inte vädret ställer till det, just nu spås det om temperaturer kring 30+ och sol under racehelgen, men det finns risk för regnskurar under söndagen.
Dagens grid girls minns väl Liberty Media snubben Sean Bratches visa ord,."Grid girls does not resonate with our brand values and clearly is at odds with modern day societal norms". Visa ord av den gode Sean, att köra race i länder som Saudiarabien, Qatar och Förenade Arabemirat är tydligen något som passar med F ettans "brand values" trots det att kvinnor behandlas sämre än djur i dessa länder, och att mänskliga rättigheter lyser med sin frånvaro. Men såna är jänkare, finns det pengar att tjäna så blundar man för precis allt. Vilka jävla hycklare de är inklusive Liberty Media kärringen som såg till att grid girls försvann, nu är hon tyst när det verkligen gäller, må kärringen torka ihop i ökensolen när hon räknar sina slantar.
Amen,.må Liberty Medias "brand values" vara med er.
ANONYMUS
Tycker det låter som att det var tur för RBR att Adrian inte slog ihjäl sig när han var ute och motionerade järnhästen.Det där high rake-konceptet känns ju som att det bara är han som kan tygla.
Vad skulle hända om RBR miste honom,finns det över huvud taget några andra F1-ingenjörer som kan bemästra RBR:s koncept?Det är väl helt och hållet Adrians skapelse.