THE BACKSEAT DRIVER

 
 
COTA är en pytt i panna skapelse av Herman Tilke, lite Silverstone och Hockenheim kryddad med Suzuka, byggt på lerjord av icke kvalificerad arbetskraft, något som har skapat problem i form av ojämnheter på sina ställen, sägs vara fixat lagom till F1 helgen men det återstår att se om så är fallet.  Huruvida Tilke har lyckats med att kopiera några av Silverstones och Suzukas kurvkombinationer låter jag vara osagt, men de breda in och utgångarna i kurvor skapar tillfällen för övertagande, dock finns den bästa chansen i slutet av den kilometerlånga bakrakan när man ställer sig på bromsen.  Tilkes pytt i panna tänkande ställer till det för teamen ur set up aspekt, det är svårt att hitta inställningar som fungerar optimalt på samtliga banavsnitt, hittar man inte rätta balansen så hittar man inte heller varvtider att räkna med. COTA har varit en bana där Mercedes har regerat tack vare sin välbalanserade bil, Hamilton har vunnit fem gånger, Bottas vann senaste racet från pole 2019, året innan var det Räikkönen som tog hem spelet i sin Ferrari, i år har Valtteri chansen att vinna igen om Hamilton klantar till det, och om stallet tillåter honom göra det. 
 
När man studerar på banans layout så tycker man att den borde passa för RBR, men RBR har kammat hem segern bara en gång när Vettel vann 2013 från pole. Det ojämna underlaget tvingar stallen att köra med högre ride height än de egentligen vill, något som ställer till det för RBRs high rake koncept, de förlorar mer downforce än Mercedes med sitt low rake koncept när bilarna körs med högre ride height,  och får problem med att hitta den ultimata balansen.  På en bana som COTA spelar "aerobalans punkten" en avgörande roll, hos en high rake bil rör sig "aerobalans punkten" mer och snabbare än hos en low rake bil, en F1 bil understyr i kurvor, har man för mycket grepp bak i en high rake bil blir understyrningen än mer tydlig genom kurvor i samband med när "aerobalans punkten" flyttas, något som i sin tur leder till sämre utgångar ur kurvor och att man därmed hamnar i efterkälken på rakor. Nu bygger ju hela high rake konceptet just på de snabba omkastningar  av "aerobalans punkten", men hittar man inte rätt med inställningar så blir de snabba omkastningarna en negativ faktor, något som man kunde se hos RBR i Turkiet där de inte hittade rätt med inställningar, Verstappen hade en bil som understyrde som en dräktig ko. Till COTA är Newey tillbaka efter en tids frånvaro, han vurpade med en cykel och drog på sig skador som krävde operationsvård, Adrian påpekade just det faktum att RBR körde med fel set up på Istanbul Park, så viktig är en kunnig ingenjör för ett F1 stall angående att hitta rätt med set up, det är ingenjören som svarar för att hitta rätt med inställningar, inte föraren. På COTA påverkas set up arbetet även av faktum, att det finns flera olika typer av asfalt på banan som gör att greppnivån varierar på olika delar av banan, lägger man till de ovannämnda ojämnheterna och banans pytt i panna karaktär, så får man en någorlunda klar bild av vilka utmaningar man står inför ifråga om att hitta rätt med set up arbetet.
 
 
På COTA kör man med mindre vinge än man egentligen vill på grund av den långa bakrakan, för lite vinge ger en långsam utgång ur kurvan till bakrakan, för mycket vinge gör att man lätt blir passerat på bakrakan, allt handlar om att hitta rätt med inställningar. Att någon annan än Mercedes eller RBR duon skulle blanda sig i kampen om podiums är rätt så osannolikt, det är lättare att hitta rätt med set up i en toppbil än i en från mittfältet ,om nu inte vädret ställer till det, just nu spås  det om temperaturer kring 30+ och sol under racehelgen, men det finns risk för regnskurar under söndagen.
 
Dagens grid girls minns väl Liberty Media snubben Sean Bratches visa ord,."Grid girls does not resonate with our brand values and clearly is at odds with modern day societal norms".  Visa ord av den gode Sean, att köra race i länder som Saudiarabien, Qatar och Förenade Arabemirat är tydligen något som passar med F ettans "brand values" trots det att kvinnor behandlas sämre än djur i dessa länder, och att mänskliga rättigheter lyser med sin frånvaro. Men såna är jänkare, finns det pengar att tjäna så blundar man för precis allt. Vilka jävla hycklare de är inklusive Liberty Media kärringen som såg till att grid girls försvann, nu är hon tyst när det verkligen gäller, må kärringen torka ihop i ökensolen när hon räknar sina slantar.
 
Amen,.må Liberty Medias "brand values" vara med er.   
 
            
 
   
 
     

Kommentarer :

#1: Anonym

ANONYMUS
Tycker det låter som att det var tur för RBR att Adrian inte slog ihjäl sig när han var ute och motionerade järnhästen.Det där high rake-konceptet känns ju som att det bara är han som kan tygla.
Vad skulle hända om RBR miste honom,finns det över huvud taget några andra F1-ingenjörer som kan bemästra RBR:s koncept?Det är väl helt och hållet Adrians skapelse.

Svar: Ja, det var tur för RBR, Newey har en unik talang, och snubben jobbar fortfarande vid ritbordet. Adrian har haft några "elever", bland annat hans parhäst Peter Prodromou som gick till McLaren, en duktig snubbe men inte alls i nivå med Newey, lämnar han RBR så får de problem eftersom det inte finns någon ersättare. Adrian har alltid pysslat med high rake konceptet, mycket svår att behärska, men när det funkar så hänger de andra inte alls med, dock är leken med en "flytande aerobalans punkt" så komplicerat att även Adrian har ibland problem med att få den fungera på en gång. Funkar bilen så behöver man en förare som kan leva med en "lös" bakända på bilen, dvs överstyrt, en stark framända, och en "vandrande aerobalans punkt",Kimi var en sådan, Verstappen är en sådan till 75-80%, Perez till 50%, Neweys bilar är snabba men svårkörda och kräver en förare med talang utöver det vanliga.
Brandon Lee

skriven
#2: Anonym

Tycker det låter som att en föraruppställning med Max och Lando hade varit drömmen för RBR.
Kom att tänka på nästa säsongens nya reglemente.Efter vad jag tyckt mig förstå så lär väl det gå mer åt ground effect systemet. Är high rake systemet verkligen gångbart då?Man kan tycka att en hög bakända skulle släppa ut suget som väl är själva idéen med ground effect. Nu uttalar jag mig på ett sätt som bygger på rent bonnförnuft och absolut inte på grund av mitt stora kunnande inom det tekniska området.

Svar: Lando skulle knappast nöja sig med att spela andra fiolen=funkar inte för stallet. Nästa års bil är inte en "riktig" ground effect bil, utan en halvmesyr alá FIA, så den behöver inte ligga platt som en flundra mot banan. Två Venturi tunnlar och en mycket högre diffuser än i år ger plats för olika tolkningar av temat,.och det är många olika tolkningar vi kommer att se, inklusive en mild version av high rake. Hos de riktiga ground effect bilarna på 80 talet skapades downforce av upp och ner vända vingprofiler under sidepodsen, plus att man hade "kjolar" på underkanten av sidepodsen som stängde in luftflödet under bilen och active ride för att behålla konstant ride height oavsett om man körde genom en kurva eller på en raksträcka. När allt detta försvann kom diffusern in i bilden för att skapa extra downforce, den blir kvar även nästa år som sagt var och matas av två Venturi tunnlar, så nej, nästa års bil är ingen "riktig" ground effect bil.
Brandon Lee

skriven
#3: Tomi

Synd med underlaget annars en bra bana. Kan inte det tekniska på det sättet men är inte riktiga groundeffect bilar alldeles för farliga med dagens säkerhetstänk för är det inte så att om nåt stöter till dem i hög fart så kan de tappa allt tryck på en sekund och flyga iväg som höstlöv?
Ser nästan ut som att kampen om vem som äger F1 utvecklas till en kamp mellan Usa och arab oljeländerna.....
Hoppas på ett underhållande race till helgen i höstrusket...tack igen för en bra och nödvändig blogg!
Vad tycker du förresten om Vettels åsikter om att det är för många lopp och att personalen i teamen har för dålig villkor?

Svar: Apropå ground effect bilar av den gamla sorten, ja, de med kjolar fick tvärsläpp, utan kjolar är det inte alls på samma sätt, så man skulle kunna köra med "riktiga" GE bilar inklusive active ride men utan kjolar även idag, FIA kikade på det men fegade ur. En kamp mellan jänkare och araber tycks pågå på alla fronter, lika barn leker bäst när de försöker lura pengar av varandra. Jag kan nog hålla med Vettel, för många race sänker F ettans värde som något exklusivt, Liberty Media är bara ute efter mer pengar och satsar stenhårt på alla skurkstater som är ute efter mer sportrelaterad politisk PR. Huruvida personalen har dåliga villkor kan diskuteras, förare har det inte men många andra har det, en ny F1 mekaniker tjänar inte mer än en finsk stuveriarbetare, och jobbar mycket mer. Ha det Tomi.
Brandon Lee

skriven
#4: Genc

Har hört att Flavio Briatore ska bestämma i Formel 1. Tillsammans med Dommenicali och company, vad tror du om det mån tro?

Svar: Den gamla skurken borde man inte släppa in i F1 igen.
Brandon Lee

skriven
#5: tom


1

Svara

Dela ›

Bild
Mr N71 kent • för en dag sedan
Så ska vi gubbgissa Kirkwood till Andretti IndyCar och Herta till Andretti Alfa Romeo F1. Herta och GIO kör. BOT som reserv redan 2022 😉

Svar: Ha ha, snacka om en efterbliven, avundsjuk liten stackare som borde skaffa sig ett liv.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :