THE STAR SPANGLED BULLSHIT

 
 
COTA blev en "no country for old man" upplevelse för Hamilton, när banans ojämnheter tvingade Mercedes att öka på ride height till en sådan grad att prestandan blev lidande. En low rake bil tappar procentuellt mycket mer downforce än en high rake bil när man tvingas köra med mer ride height än man önskar, årets Mercedes har så mycket mindre downforce, att alla reserver för att kompensera för den ökade ride height är borta jämfört med fjolårets bil.  Det är rätt så märkligt  att banägaren inte klarar av att åtgärda problemet med ojämnheter som är boven i dramat, men så kan det bli ibland "over there", man nöjer sig med att släta lite på ytan istället för att gå på djupet, allt är stort i Texas, även misslyckanden med banbyggen.
 
Racet som sådan blev ingen nagelbitare, visserligen tog sig Hamilton förbi Verstappen i första kurvan efter starten, men lyckades sedan aldrig skapa en lucka stor nog till holländaren för att kunna på riktig utmana om segern, RBR hade för dagen en något snabbare bil, och mer lyckat depåstrategi. Hamiltons ledning varade fram till första depåstoppet, Verstappen gjorde en undercut och kom in tre varv tidigare än britten, och när Hamilton sedan kom ut på banan igen efter sitt första stopp hade Verstappen smitit förbi till en ledning som han aldrig släppte ifrån sig. I slutet av racet kom Hamilton ikapp Verstappen med sina åtta varv fräschare däck, men saknade farten att ta sig förbi.
 
Verstappen gjorde inga misstag, inte stallet heller, Mercedes borde kanske ha svarat på Verstappens undercut genom att ta in Hamilton varvet efter, men man bestämmer ju sig för en viss strategi innan racet som man anser vara den rätta, ibland blir det så, ibland inte. Nu är ju inte en tolv poängs ledning på något sätt omöjlig att ta in, men samtidigt ska man hålla i minnet att några av nästkommande racen körs på "RBR banor", men COTA skulle ju ha varit en "Mercedes bana", så det kan hända att det blir Mercedes tur att överraska i Mexico på en "RBR bana".
 
Perez hängde inte alls med i toppduons tempo, men gjorde det som förväntades av honom, det vill säga, kom i mål före Bottas. Leclerc krigade för Ferrari och fosterlandet, men blev slagen av mexikanaren med tio sekunders marginal,och  Ricciardo slog sin teamkompis och tog en hedrande femte plats i mål före Bottas, som tog sig upp till en sjätte plats i mål från sin nionde startruta. Sainz korsade mållinjen på en sjunde plats, men tappade sjätte platsen i förarmästerskapet till sin teamkompis Leclerc, och Norris fick stryk av Ricciardo, men har fortfarande ett 44 poängs försprång till australiensaren i förarmästerskapet efter sin åttonde plats på COTA. Tsunoda kammade hem några välbehövliga poäng med sin nionde plats i mål, den sista poängen gick till Vettel.
 
Giovinazzi slutade på en elfte plats, Stroll på tolfte, Kimi låg länge på en poängplats, men snurrade i slutet av racet och blev utan poäng, Williams duon hade ingenting med poängjakten att göra, lika lite som HAAS dito, Alonso, Gasly och Ocon bröt racet.
 
Bilden här ovan berättar en hel del om hur olika strategier fungerade, och med vilka inställningar man hade valt, dock tycker jag att man borde spola regeln att man måste starta racet inom topp tio med de däck man satte sitt snabbaste varv i kval två.
 
Lite mer statistik, Hamilton tog extrapoängen för det snabbaste varvet, men racet hade 55 till så det räcker inte alltid att vara vrålsnabb över ett varv för att vinna racet.
 
Perez tog sig förbi Norris i förarmästerskapet och Leclerc bytte plats med Sainz.
 
Dagens grid girls hade velat vara på plats men är portade av hycklare, dock inte i MotoGP som tur är.
 
Amen,..må vintern hålla sig borta ända fram till midsommarafton.     
 
         
 
     
 
     
 
        

Kommentarer :

#1: Spelwilly

Tyckte mig se ett gäng lättklädda damer i vitt, blått och rött på griden före starten. Vilket hyckleri från Liberty.

skriven
#2: Lari

De va Dallas Cowboys cheerleaders som gjorde ett prominent framträdande innan starten !

skriven
#3: Jonaz

Hej cool blogg

skriven
#4: Magnus Blomqvist

Usch. Det är jobbigt att erkänna. Men Max gjorde en i stort helt felfri helg och förtjänade vinsten. Tråkigt race dock. Brandon, vad tycker du om F1 Tv Pro förresten. Ny*Nyfiken*

skriven
#5: Lari

Har kollat på F1 TV PRO sen dom starta å e mycket nöjd . De e SKY kommentatorer med bla Martin Brundle . Fixa inte Älgen å co på Viasat så ja har kollat F1 på RTL flera år så för mej e F1TV en höjdare , rekommenderas varmt !

skriven
#6: Jonaz

Hej snygg blogg

skriven
#7: Magnus Blomqvist

Tack @Lari

skriven

Kommentera inlägget här :