TAKE A BULL BY THE HORNS

 
Dags att ta tjuren i hornen, inte bara en gång, utan två, plattan i mattan-tvärnita repetition  från Red Bull Ring under två racehelger i rad, en motor-traction bana där det krävs regn och rusk för att skapa underhållande racing. Även om banan i första hand består av ett antal raksträckor, så tvingas man att köra med rätt så mycket vinge på grund av mittpartiets dubbelvänster, och några andra medelsnabba kurvor. Dock lyser snabba kurvor med sin frånvaro, så sidobelastningen av däcken blir inte så farlig, utan ligger på nivå med den laterala belastningen som i och för sig ligger en bit över medelvärdet.  Som sagt var så är Red Bull Ring i första hand en motor-traction bana, RBR tycks numera ha ganska gott om av båda sorten, plus en hälsosam portion av downforce, något som har orsakat en hel del huvudbry hos Mercedes. Först anklagade Wolff RBR att trixa med bakvingen, nu misstänker han att Honda har pysslat med otillåten utveckling av motorpaketet, ett påstående som  bestämt förnekas från RBRs håll. Jag för min del tror mig veta, att det är Mercedes själv som har skjutit sig i foten när de byggde om hela energiåtervinningspaketet till i år. Det är inte RBR som har hittat en antal nya återvinnings hästkrafter, utan det är Mercedes som har tappat några i samband med omdesignen  av hybrid biten, extraknuffet finns inte där när det behövs, varken uppsamlingen eller lagringen av extraenergi sker vid rätt tillfälle ute på banan, och därmed saknas den när man behöver den som mest. 
 
Om man studerar  på bankartan på bilden här ovan, så begriper man på en gång, att just Red Bull Ring är en bana där man verkligen behöver en väl fungerande hybrid system, saknas extrakraften blir man ett lätt byte i slutet av de snabba rakorna. Det blir intressant att se huruvida Mercedes hittar något annat än patetisk gnäll från Wolffs sida för att lösa problemet med kraften som försvann, att anklaga RBR och Honda för tveksamma utvecklingsmetoder gör inte Mercedes bilar snabbare. Så, på Red Bull Ring måste man ha traction ut ur kurvan och gott om kraft för att kunna hålla undan på den följande raksträckan, sista kurvan innan start-mål rakan måste sitta klockrent, annars blir man omkört på väg till första kurvan, sitter inte första kurvan i sin tur klockrent, blir man omkört på väg till andra kurvan osv. Att hitta en optimal set up är inte helt lätt på grund av banans orytmiska karaktär, man vill både äta kakan och ha den kvar, det vill säga, man vill inte köra med mycket vinge men måste göra det. Mycket vinge i sin tur är lika med mycket drag som kostar toppfart, kan man inte kompensera det med en stark PU inklusive väl fungerande hybrid del, så sitter man i skiten utan toalettpapper med bromspår i dem flamsäkra kalsingar när andra blåser förbi.
 
Wolff är mästare på att hitta alternativa ursäkter när Mercedes inte hänger med i RBRs tempo, om det inte är utmanaren som fuskar, så finns det något annat eller någon annan som ställer till det för Wolffs adoptivson Sir Lewis. Nu senast i Frankrike var det datorn som missade, maskinuslingen räknade fel och Sir Lewis halkade efter, eller eventuellt  var det Bottas som i vanlig ordning ställde till det för Sir Lewis. Valtteri hade nämligen fräckheten att låsa sina bromsar och "flatspottade" en framdäck, något som tvingade både honom och samtliga andra  toppförare att komma in för ett däcksbyte för tidigt, och därmed sänkte stackars  Bottas  Mercedes geniala racestrategi framräknat av den ovannämnda datorn som räknade fel,.eller hur var det nu egentligen? Skurken Bottas blev skitförbannad, och anklagade stallet för att de inte lyssnade på honom när han ville göra en tvåstoppare. Wolff som först anklagade både datorn och Bottas för att Sir Lewis inte vann racet berömde Bottas i samma andetag för hans utbrott,. det är rena rama F1 cirkusen hos Mercedes där Wolff agerar både cirkusdirektören och clownen, och skapar både ethos och pathos= förtroende och känslor, och enligt min mening framför allt förvirring med sina konstiga utlåtanden. Huruvida han har glömt att ta sina mediciner, eller har rökt på låter jag vara osagt, men "tänk efter före" skulle sitta fint innan den stora, stygga vargen öppnar munnen för att kommentera både det ena och det andra.
 
Vilka gummiblandningar man kör med under den första racehelgen på Red Bull Ring går att läsa på bilden här ovan, liksom lite annan information av värde, väderprognoser just nu siar om regn och rusk=underhållande racing...
 
...hittar man inte runt banan på grund av dåligt sikt, kan man alltid välja att köra med hjälp av GPS.
 
Det om Red Bull Ring och tokfarbror Wolff, vad har vi här då? En Volvo F1 bil model 2022 i den hemliga källaren under Torslanda fabriken? Den ser ut att vara något utöver det vanliga, en F1 bil som svävar och klarar sig därmed utan hjul, en "tillbaka till framtiden" vinnare som aldrig behöver komma in i depån för ett däcksbyte, utvecklad i samarbete av Bosse Bildoktor och Volvo Cars. Spännande värre, vilka ska de ha som sponsorer? Kan COOP vara något? Kanske vill  Systembolaget hoppa in, eller varför inte IKEA som kan det här med "gör det själv innan hjulen ramlar av" grejen. 
 
Nog om bilar, det har varit varmt, då ska man sitta ute på bryggan och dricka öl, gäller även för hundar, man ska aldrig tacka nej för en kall bärs.
 
Dagens grid girls hälsar till farbror Wolff, att under soliga förhållanden bör man hålla sig i skuggan för att undvika värmeslag som leder till förvirring och märkliga utlåtanden. 
 
Amen,.må solstollarna vara med er.     
 
    
 
      
 
     
 
      
 
      

Kommentarer :

#1: judge fear

Jag är rätt säker på anledningen man inte lät Bottas gå in i depå var att de använder han som bromskloss åt Hamilton, hörde över radion att de hoppas Bottas håller upp Verstappen länge nog för Hamilton ska vinna. Bottas är sen länge solklar andra förare därav Wolf anklagar Bottas och allt annat än Hamilton. Tydligt enligt mig att Bottas lämnar teamet efter det här året.

Bara jag som märkt senaste 2-3 åren, nog pga netflix, mycket nytt folk dykt upp på f1 sidor på facebook mf som höjer hamilton till skyarna om hur han är så mycket bättre än senna, schumacher, vettel och han kör lika fort med utslitna däck och har inga fördelar och bara kör mot starka teamkamrater och ingen nr 2 i teamet och inga teamorders, men missar helt att Hamilton är solklar nr 1 förare i mercedes och har bottas som nr 2 och i mclaren kovvalinen var nr2 som fick teamorders då och då att flytta på sig för hamilton. Hamilton fick ju nästan stryk av massa som dessa fans då anser är dålig eftersom schumacher aldrig hade en bra teamkamrat, men missat det och rosberg. Och ha teamorders och en andra förare har funnits i f1 sedan starten, Hill var andra förare till prost och senna, Frentzen var nr 2 till villeneuve, kimi var nr 2 till massa 2008, Bottas till hamilton etc. likadant med många som hävdar fia stal sennas seger i monaco med toolman bilen medan hans ingenjör hävdar att hans suspension var bara något varv ifrån att gå sönder pga överkörning och prost sparade på material och passera i monaco är en helt annan historia vilket senna visade mot mansell 1992. Komiskt hur många nya fans är blinda och ser vad de vill speciellt hamilton fans som hävdar senna och schumacher var veklingar och hade inga toppenförare mot sig, hakkinen var ingen bra förare i världsklass, schumacher kan bara vinna om han fuskar vilket han gjorde varje år enligt många av dessa och missar senna körde på sina motståndare och riskerade prosts liv 1990 med sin köra rakt in i honom i full fart. Anledning jag lessnat på sociala medier.

Får säga denna säsong är den första jag känner faktiskt en spänning i och lite som 2006-2008 säsongerna, nu ahr vi en kamp om titeln för första gången, helt annat än när vettel utmanade korta perioder i ferrari, red bull är mer kompetent än ferrari någonsin kommer bli om ferrari inte bygger om teamet från hel italienskt till hur todt byggde det. Hamilton känns inte alls lika snabb längre och perfekt och långt ifrån lika hungrig som han var förr, gör misstag och klagar om teamet inte gör som han vill. Perez och verstappen fått ihop det nu och som du säger: wolf försöker psyka och anklaga red bull för fusk för få mercedes tillbaks sina fördelar de haft sedan 2014. Bottas som behandlas som skit och kommer det leda till perez som red bulls nr 2 gör ett bättre jobb och tar hem konstruktörsmästerskapet i år? Kommer bli en grymt spännande säsong och hittills har racen varit av bra kvalite och spännande att följa och inget sömnpiller som det var förr. Kanske får vi se Hamilton bli slagen och se en ny generation ta över, får se.

skriven
#2: Eric

Super att du han med ett inlägg, alltid lika uppskattat. 👍

skriven
#3: Björne

Det här ju fan FIA i ett nöt skal. Här är en rubrik som fan slår det mesta.
F1 teams slowed down with FIA set to introduce pit stop changes.
Nu ska man bestämma hur långt ett depåstopp får vara. Kolla den här länken.
http://www.gptoday.com/full_story/view/779847/F1_teams_slowed_down_with_FIA_set_to_introduce_pit_stop_changes/
Det é fan helt otroligt, nu ska stallen inte få göra sitt bästa vid ett depåstopp längre. Man kan ju undra hur dom tänker. Dom hävdar att det är av säkerhetskäl att ett depåstopp inte får vara för kort. Har aldrig hört talas om nåt liknande. Ska tydligen introduceras till Ungerns GP. Kolla själva vad ni tycker om det. För min del är det är det fan helt otroligt att dom ens inför nåt sånt. Om ett stall som RB t.ex. som gör otroligt bra stopp varför måste man stoppa sånt. Dom gör ju fan ett skitbra jobb. Tycker nog FIA oxå ska hålla sig till uppsatta regler och inte hitta på nya regler hela tiden.

skriven
#4: Björne

Blev visst två inlägg av samma
Sorry Brandon

skriven

Kommentera inlägget här :