THE BULL HOUR

 
 
The Wolf Hour, vargtimmen, inträffar mellan klockan 3 och 5 på morgonen, The Bull Hour, tjurtimmen, inträffade mellan klockan 3 och 5 på eftermiddagen på Red Bull Ring där Verstappen körde ifrån Hamilton till en solklar seger på RBRs hemmaplan. Så, Max är den bästa föraren och Lewis en överbetald föredetting? Nja, inte riktigt, utan Max rattar just nu den snabbaste bilen i F1 som kör ifrån Mercedes både genom kurvpartier och på rakor, konstigare än så är det inte, F1 är en materialsport.
 
Verstappen tog starten, Hamilton behöll sin andraplats, bakom de två krigade Norris och Perez om tredjeplatsen, Norris vann den fajten men fick senare släppa förbi både Perez och Bottas. Bakom de fem blev det kalabalik redan i kurva tre på första varvet, det hela började redan i kurva två när Gasly, Leclerc och Alonso kom in i kurva två på jämsides, Alonso backade, Gasly och Leclerc kom in i kurva tre bredvid varandra, Leclercs framvinge skar sönder Gaslys bakdäck och fransosens race var över. Leclerc i sin tur tvingades in i depån för att byta framvinge, kom ut igen bland de sista och gjorde sedan en stark uppkörning till en sjunde plats i mål.  Bland toppbilarna hände det inte mycket under racet efter det att både Perez och Bottas hade tagit  sig förbi Norris. Perez kom in först, gjorde ett långsamt depåstopp, Bottas dök in varvet efter och kom ut igen före Perez, båda två med hårda däck. Verstappen och Hamilton gjorde sina stopp direkt efter, och kom ut igen i samma ordning, även de med hårda däck. Sedan hände det inte mycket mer i toppen, visserligen chansade RBR genom att ta in Perez igen, och skickade ut honom med medium i hopp om att jaga ikapp och ta sig förbi Bottas, mexikanen kom nära i slutet men Bottas höll undan, Mercedes i sin tur tog in Hamilton några varv från mål, och skickade ut honom igen med mjuka däck för att ta extrapoängen för det snabbaste varvet.
 
Bakom de fyra i topp gjorde Norris ett starkt race, han var klok nog att inte försöka köra mot RBR och Mercedes, utan höll sig i skinnet och tog en fin femteplats i mål. En annan som gjorde ett starkt race var Sainz, som efter sitt mindre lyckade kval korsade mållinjen på en sjätte plats, och sjuan Leclerc lyfte sig ordentligt i racet efter klanteriet på första varvet, monegasken är fortfarande lite väl het om gröten mellan varven, han blandar och ger, ömsom vin, ömsom vatten.  Stroll blev åtta i mål före Alonso, som tar ut allt och lite till ur Alpine, den sista poängen gick till Tsunoda som verkligen behövde en poängplats efter några minder lyckade insatser.
 
Kimi gjorde ett bra race men blev utan poäng, hans omkörning på Vettel i slutet av racet var en riktig godbit, och Vettel själv fick se sig slagen av stallkompisen Stroll, och slutade på en tolfte plats i mål. Ricciardo gjorde ett dåligt kval och fortsatte på samma nivå i racet, en trettonde plats i mål är klart underkänt, och Ocon,  som började årets säsong bra har tappat mot Alonso som har börjat hitta rätt hos Alpine, en fjortonde plats i mål gör ingen glad hos Alpine. Giovinazzi som var snabbare än Kimi under kval fick åter igen stryk av Iceman i racet, Scumacher slog Mazepin, och Latifi blev köttbiten i en HAAS hamburgare.  Russel som fick bryta med PU problem låg på en åttonde plats i början av racet, något som i efterhand utlöste en "om om inte fanns" reaktion hos George, många ord om otur som hindrar honom från att ta en poängplats med Williams, den pojken har en tendens att glömma sina egna misstag och lägga all skuld på farbror otur. Gasly fick bryta på första varvet efter en kollision med Leclerc, vad fransosen tyckte om monegaskens omkörningsförsök låter jag vara osagt, men det var knappast några vackra ord, Charles tog också med sig en bit av Kimis framvinge när han passerade Iceman, Kimi reaktion var:"jävla idiot".
 
Det är roligt att lyssna på radiotrafiken, det tog bara 20 varv innan Verstappen och Hamilton började gnälla om däckslitage, senare gnällde den förstnämnda om brake by wire och den sistnämnda om ERS och blistering och så vidare, mycket bullshit för att försöka vilseleda konkurrenten. Nästa helg får de chansen igen, mer bullshit på Red Bull(shit) Ring, jag undrar hur det känns för Hamilton när bilen helt plötsligt inte räcker till att vinna med, när alla hästarna inte är hemma. För F1 sporten är det utan tvekan nyttigt med lite variation på podium platser, hur det kommer att bli nästa år återstår att se, vi får kanske se några helt andra stall fajtas om VM titlarna.
 
Dagens grid girls är relativt nöjda med dagens race även om det förväntade regnvädret aldrig dök upp, bättre lycka med det om en vecka på samma bana.
 
Amen,..må bullshit vara med er.    
 
    
 
    

Kommentarer :

#1: uffe_a

Tittar på resultatlistan alla utom Red Bull och Mercedes blev varvade. Är banan för kort?
Annars rätt underhållande med kubbning hela tiden om platserna 3-10.
Leclerc körde med ytterligt små marginaler genom hela racet. Kunde fått punktering när han slog bort end platen på Kimis framvinge.

Svar: Banan är väldigt kort, plus att avståndet mellan RBR-Mercedes och resten av gänget är stort, men blir det regn till nästa race så jämnar det ut sig något. Leclerc kör alltid med små marginaler, försöker klämma ur mer bilen än det egentligen finns att ta. Ha det Uffe.
Brandon Lee

skriven
#2: Anonym

ANONYMUS
Jag vill bara dementera mina spekulationer angående Kimis vara eller icke vara.Visst hänger gubben med bra fortfarande.Det var en riktigt bra körning han visade upp här.Trist att han gång efter annan får ligga och nosa på en poängplats utan att ha det där lilla sista i bilen som skulle behövts.Man trodde ju att de skulle få lite ekonomiska muskler i och med samarbetet med Alfa Romeo och få råd med uppdateringar,eller kan det vara som så att de ligger lågt och satsar pengarna i en ny bil till nästa säsongs reglemente?

Svar: Man måste anpassa sin körning efter resurser man förfogar över. AR pengar är Ferrari pengar, de betalar en summa för en sits hos AR, Kimi drar nog in mer pengar via sina sponsorer som följde med till AR. Alla satsar redan det mesta på nästa års bil förutom RBR, är man inte med direkt från start så finns risken att man hamnar efter och får svårt att komma ikapp.
Brandon Lee

skriven
#3: Svenn

Giovanazi. Vad kommer att ske med honom? Han har stått på tillväxt länge nu. Tyvärr fanns både Sainz och Leclerc tillgängliga så nu är väl Gio’s dörrar till Ferrari stängd ett antal år. Är Gio helt och hållet en Ferrari produkt eller har han någon agent vill få honom o någon riktning?Eftersom Kimi verkar dra till sig fina sponsorpengar fortfarande så förmodar jag att han är kvar ett år till i alla fall. Är det Mick S som kan ersätta Gio? Mick verkar vara lugn och tekniskt intresserad kanske kan han få gå i skola hos Kimi?

Svar: Gio är en Ferrari produkt, ingen dålig förare, men inget speciellt heller, inte bra nog för en Ferrari sits. Huruvida Kimi kör ett år till eller inte vet egentligen bara han själv, men vi kan väl säga så här, jag skulle inte bli det minsta förvånad om han fortsätter 2022.Mick skulle gärna ha Kimi som lärare, han har sagt det själv, men problemet med Mick är det samma som med Gio, han är ingen dålig förare, men inte något speciellt heller.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :