ZANDVOORT ZOOM

 
Efter 36 års frånvaro är det nu dags för Zandvoort att göra en comeback i F1 sammanhang, några jublar, några andra är mer tveksamma, och undrar  om Zandvoort verkligen har kapacitet att hantera den utmaningen som dagens groteskt stora och ultrasnabba F1 bilar innebär. Jag hör till den sistnämnda skaran av tvekare, Zandvoort är en gammaldags bana med allt vad det innebär, smal och byggt för bilar vars prestanda inte var i närheten av vad en modern F1 bil är kapabel till. Det har alltid varit svårt att köra om på Zandvoort, man har visserligen gjort några förändringar i banprofilen i ett försök att modernisera Zandvoort,men en  bankad kurva kommer knappast göra någon skillnad i omkörningsstatistiken, så risken för köbildning är överhängande på Zandvoort. De här smala, relativt långsamma gamla banor kan vara underhållande för förarna bortsett från bristen av lämpliga omkörningstillfällen, men för publikens del brukar det innebära en träig följa John racing där övertagandet sammanfaller med depåbesök, med andra ord, mer strategisk rävspel än riktig racing.
 
Eftersom man saknar data från Zandvoort, blir set up arbetet lite av en gissningslek oavsett hur mycket man har lekt i simulatorn, simulatorn berättar ingenting om den verkliga greppnivån eller däckslitaget, så på sätt och vis startar alla racehelgen från noll, dock ska man hålla i minnet, att det är alltid lättare att hitta rätt med inställningar i en toppbil än något från mittfältet, en toppbil är bra på alla typer av banor. Däckslitaget lär bli rätt så hög på Zandvoort, banprofilen borde tala för RBRs favör, men samtidigt har  Mercedes uppdateringar visat sig fungera skapligt bra, så det återstår att se vem som kommer hålla taktpinnen på Zandvoort.
 
 
Det om Zandvoort, några ord om farsen på Spa. Det är rätt så länge sen jag skrattade så gott som i samband med prisutdelningen på Spa, snacka om att göra bort sig, champagne, pokaler och poängutdelning efter två varv bakom SC i snigelfart...
 
...Boy George jublar och säger att en podium är en podium, och att Williams och han själv var värda den här belöningen efter sitt fina kval. Snacka om att helt sakna självinsikt och verklighetsförankring, de här snubbarna lever i sin lilla bubbla byggt av verklighetsflykt och självgodhet, enda anledningen att man körde två varv efter SC var att komma åt TV stålarna, och att hitta ett svepskäl att inte betala tillbaks biljetpengarna till publiken som fick vänta timmar i regnet för något de hade betalt för men aldrig fick. Att sedan individer  som den mer eller mindre senila sprattelgubben Ross Brawn sjunger den höga visan för Russels "bedrift" är löjeväckande, gubben svamlar om hur rätt det var att belöna Russel för hans modiga insats under kvalet. F ettans senila gubbmafia agerar numera som The Muppets karaktärerna i det brittiska underhuset, de skriker och låter mycket utan att säga något vettigt, att hylla farsen på Spa när man har pissat på publiken visar åter igen deras arroganta inställning gentemot F1 fansen, F1 cirkusens multimiljönärer drar vidare,lämnar bakom sig skaran av besvikna F1 fans och skrattar hela vägen till banken.  Det enda rätta skulle ha varit att ställa in "racet", men mycket vill ha mer, det går inte köra under såna förhållanden som man hade på Spa, däcken klarar av det, men spray som piskas upp av bilarnas aeropaket gör det omöjligt att se något alls.
 
På bilden här ovan Michelins "shallow wet" däck från förr, kallades också för "monsoon tyre", var ytterst effektiva när det regnade rejält...
 
...och här Pirellis moderna regndäck som mest liknar en dubbfri vinterdäck, förarna har kritiserat Pirellis regndäck, det är inte bra med bara en däckleverantör, utan konkurrens ingen utveckling brukar man säga.
 
Dagens grid girls lockar med lite drickbart,.någon som är sugen?
 
Amen,..må alla F ettans skämtfigurer drunkna i monsunregn.   
 
        
 
      

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Boy Wonder till Mercedes. Bottas och DeVryes till Alfa och Albon till Williams. Nu händer det grejer. Förstår dock inte Bottas val. Fanns det inget annat? Du som är lite mer insatt Brandon varför inte en flytt till USA? Det har ju gått bra för Ericsson, Grosjean och även Magnussen.

Svar: Nu ska man inte ta på allvar vad diverse klickbete journalister klämmer ur sig,det är ju trots allt stallen som väljer sina förare, inte några dussinjournalister. USA racing har väl aldrig intresserat finska F1 förare, JJ Lehto körde några IRL race för länge sen och Kimi några race för skojs skull, USA racing har lågt status bland finska förare.
Brandon Lee

skriven
#2: Magnus Blomqvist

Tack för svar. Det är väldigt intressant att Sverige och Finland skiljer sig åt såpass mycket när det kommer till amerikansk racing. Måste vara en Kenny Bräck effekt som fortfarande sitter i. Vad tror du Kimi gör om han nu lägger av då? Rally igen?

Svar: Det kan bli lite rally för skojs skull, inte på blodig allvar, Kimi har råd med dyra hobbyn. Ja, det är nog arvet efter Kenny som håller intresset vid liv för jänkar racing i Sverige, jag bodde 8 år over there men blev aldrig tänd på jänkare racing.
Brandon Lee

skriven
#3: Pepsi

https://svenska.yle.fi/a/7-10005408

skriven
#4: Tomi

Wooosh Kimi lägger av tydligen tagit beslutet redan förra vintern....vet inte vad jag skall säga....en sann epok är iaf slut...

skriven
#5: Genc

Kommer att sakna Kimi rejält mycket till nästa år #missyou kimi

skriven
#6: Lari

Kimi slutar !
Tack för 20 års världsklassunderhållning både på å utanför banan !

skriven
#7: Tom

Det var sista gången jag såg ett f1 lopp..vilket skämt..må "sportens stunden och det snabbt..visat är uppsagt..

skriven
#8: F1 One

Kimi vilken förare en av de största talangerna F1 haft. Kanske med minst talang i det politiska spelet, eller snarare helt ointresserad av det, vilket gjorde att han gick miste om en hög med titlar och vinster, men tjänade mer än majoriteten av F1 förare gör under sin karriär. Men en av de populäraste trots att han kom från det lilla landet i norr. F1 kommer bli tråkigare men att harva runt som 43 åring i en Alfa är ingen framtid. 42 år flest lopp när han lägger av så har han gett det fansen publiken mängder av minnen. Tack Iceman och lycka till i framtidden.

skriven
#9: Anonym

ANONYMUS
F1 One
Tycker det känns som att din summering av Kimis F1-liv säger det mesta.Tror han är en man som aldrig kommer att bli glömd,även om jag inte tror att det är något han själv har eftersträvat.Helt enkelt en kille som bara var sig själv och hade"glimten i ögat"och en jäkla talang.

skriven
#10: P1rfender

Hej!
Tack för en intressant o ibland lite härligt bitsk F1-blogg som motpol till de mer kommersiela (läs slätstrukna och PK-begränsade).

Hur ser det ut med det kommande reglementet angående regn-racing?
Kan vi förvänta oss lika mycket spray eller har "markeffektkonceptet" en mer fördelaktig aero-profil i regnväder och ger mindre spray?

Tråkigt att denna levande legend nu lägger F1-ratten på hyllan.

skriven
#11: Flying finns

Perkele.....nu är det bara media tränade fjantar kvar i Fettan.
My life as a fan of formula1,is over as i know it.
Jag har haft många,många stunder av upp och ner som ett Kimimattias fan,även många roliga såsom " i had to shit",haha.
Njut nu av din pension och lev länge...

skriven
#12: Tomi

Känns ju som att Istanbul park är sista loppet där Kimi kör relativt nära geografiskt, åker ner bara för att se Iceman en sista gång skall bli roligt nu postcorona eller vad det nu är...några bra förslag till Kimi hyllning på läktaren så att det syns i sändning från loppet?

skriven
#13: Anonym

ANONYMUS
The helmet has a special meaning for many drivers.How important is it to you?
It protects my head.
Name three Monza corners...
One,two and three.
Två riktigt intelligenta frågor.Men vem kan det ha varit som levererade de än mer intelligenta svaren?

skriven
#14: Tomi

Efter att ha tittat lite på FP1 så kan man ju konstatera att det är väldigt små chanser till att det inte kommer att bli säkerhetsbil på söndag.......

skriven
#15: Anonym

ANONYMUS
Och nu var de bara en.Det är väl snart den stora problematiken vad det gäller det finska deltagandet inom Formel-racing.Var är alla framtidsförare som ska ratta bilarna i de bästa teamen i Kungaserien?(Den enda Formel-serien som känns värdig för en finsk racingförare).Blir det som det sias om att Bottas kommer att hamna i A.R. så hoppas jag att de får fram en någorlunda konkurrenskraftig kärra i det nya regelementet.Om det blir så,får man även hoppas att Bottas får den den där välbehövliga förste-förare-statusen som verkar vara den enda vägen till riktig framgång i Formel 1.

skriven
#16: OK

Spot on! Jag som var tjurig över att mästerskapet kunde avgöras till mercas fördel av egna misstag. Avgöra VM av två varv bakom SC är det ju sinnessjukt…

skriven

Kommentera inlägget här :