

Bahrains GP blev en eldig uppgörelse, där den franska kocken Grosjean blev lätt flamberad utan att det kokta fläsket blev stekt. Den stora vinnaren i vanlig ordning blev Hamilton, och den stora förloraren i vanlig ordning blev Bottas, en dålig start från den smutsiga sidan av banan och två punkteringar gjorde sitt för stackars Valtteri, mycket otur för hans del under 2020 som aldrig tycks ta slut.
Verstappen tackade och tog emot andraplatsen, och den thailändske turisten Albon kammade hem en podium tack vare Perez otur, när motorn gav upp för mexikanen bara fyra varv från målflaggan, dock hann Perez visa åter igen att han är en betydligt snabbare förare än Albon.
Norris klättrade från nionde startrutan till en fjärde plats i mål, och stallkompisen Sainz från en femtonde startruta till en femte plats i mål, bra jobbat av båda två. Ricciardo startade racet från ruta sex, och kom mål som sjua, Ocon från ruta sju och korsade mållinjen som nia, stackars Bottas tog målflaggan mellan de två Renault chaufförer som åttonde man, inget flyt för hans del. Den sista poängen gick till Leclerc, stallkompisen Vettel var rasande på Leclerc efter monegaskens brutala omkörning på honom, och sade att han borde ha kört på Leclerc när monegasken inte gav något utrymme alls vid omkörningstillfället.
Kvyat blev klassad som elfte man i mål efter ett 10 sekunders tidstillägg, som han fick som present efter sammanstötningen med Stroll som hamnade upp och ner på banan, samma Kvyat var också inblandad i Grosjeans avåkning. Ryssen har noll koll på var andra befinner sig på banan, och kör allt som oftast med huvudet under armen, det är nog ingen som kommer att sakna honom när han försvinner från F1 efter årets säsong.
Russel blev historisk med sin tolfte plats i mål, han är nu den föraren som har kört flest race utan att ta en endaste poäng med den nuvarande poängsystemet, det är långt kvar till en Mercedes sits för den absurd överskattade britten. Vettel blev åter igen utan poäng, och klagade över en okörbar bil under racet, en trettonde plats i mål bakom en Williams var ingen höjdare.
Russels teamkompis Latifi tog målflaggan som fjortonde man före Räikkönen, vars race var praktiken över redan i början av racet när stallkompisen Giovinazzi körde på Kimi ,och skadade både framvingen och golvet i Icemans bil, dock kunde Kimi hålla undan för Giovinazzi som fick nöja sig med en sextonde plats i mål.
Magnussen slutade på en sjuttonde plats i sin hopplöst långsamma HAAS, Perez, Stroll och Grosjean bröt racet.
Det är alltid samma förare som är inblandade i diverse dumheter på banan, förare som inte tycks ha en aning om var andra förare befinner sig på banan, och på vilket sätt dessa förare kan tänkas agera under nästkommande situation på banan, både Kvyat och Grosjean har utmärkt sig ett antal gånger genom helt huvudlösa manövrar under ett antal race.

Grosjean gör en fågel Fenix imitation...

...och kliver ur elden.

Bakdelen av bilen separerade sig på ett korrekt sätt...

...från säkerhetsdelen som skyddade föraren på ett korrekt sätt.

Perez hade en efterfest med en mindre brasa...


...och Stroll hamnade upp och ner tack vare den ryska torpeden Kvyat, ingen bra helg för den dynamiska RP duon eller för stallet.
Det om grillpartyt, Hamilton och Bottas körde racet med helt olika inställningar, så jag funderade hur mycket Mercedes testar olika grejer under de här tre sista racehelgen. Med olika set up kan man simulera hur den beräknade förlusten av downforce på 10% kommer att påverka bilens greppnivå nästa år, och vidta de åtgärder som behövs för att återställa nivån av downforce. Nu är ju Mercan en low rake bil så den minskade bredden av golvet framför bakhjulen betyder inte så mycket för deras del, det är mer problematisk för bilar med high rake koncept eftersom de behöver golvytan att skärma av diffusern, ju mer rake desto mer golvyta krävs det att skärma av diffusern. Jag är helt övertygad om, att Mercedes har redan hittat mer än 10% downforce för att korrigera förlusten av downforce som den minskade golvytan medför nästa år, hur Newey kommer att lösa problemet hos RBR blir intressant att följa, eftersom de redan i år med den nuvarande golvytan har haft uppenbara problem med att skärma av diffusern.
Apropå de banor som i år har dykt upp som ersättare, FIA har haft kontakt med de ansvariga för Kymiring i Finland med tanke på nästa säsong, det kan hända att man även nästa år blir tvungen att avstå från race på vissa länder på grund av corona, så FIA vill veta om Kymiring skulle kunna fungera som en ersättare. Banan som sådan har den högsta FIA klassificeringen, men delar av infrastrukturen och faciliteter är fortfarande under uppbyggnad och i behov av mer kapital, så vi får väl se vad som komma skall, men visst vore det kul med ett F1 race i Finland.

Dagens grid girl vill påpeka att tvåan är den första förloraren, det kanske ligger något i det.
Amen,..må grillkryddan vara med er.