
Det stora samtalsämnet innan kvalet till Storbritanniens GP var vilken av McLaren förarna skulle ta pole, svaret blev ingen av dem, Max lurade skjortan av båda två och knep pole. Så, hur lyckades Max med det med en bil som inte alls borde räcka till att knäcka McLaren duon? Jo, genom att spela högt spel med en bakvinge som är mindre och tunnare än ostskivan på den snåla skottens smörgås. RBR har en bra bil genom snabba-medelsnabba kurvor, skalar man av lite vinge bak så blir man snabb även rakt fram, genom långsamma kurvor har man knappt något fäste alls. Det såg lite äventyrligt ut för Max även genom snabba-medelsnabba kurvor på Silverstone, med någon annan bakom ratten i samma bil med samma setup skulle det har slutat med närkontakt av tredje graden i muren. Nu är frågan, kommer RBRs chansning bära frukt. Nja, tveksamt, just nu ser det ut som så att det regnar när racet startar och regnandet kommer fortsätta en bra bit in i racet, visst är Max duktig i regn, men med så lite downforce som han kvalade med är det tveksamt om han lyckas hålla sig kvar på banan med tanke på hur det såg ut under kvalet, precis på gränsen att hamna utanför banan.
Piastri slog Norris, Russel överraskade Ferrari duon genom att ta fjärde rutan och Hamilton kvalade ut Leclerc på hemmaplan, Ferrari skulle ha den snabbaste bilen av alla om de inte var tvingade till att kompromissa med ride height på grund av slitage på plankan, de tappar en del downforce med det. Antonelli fick stryk med tre tiondelar av Russel och har en tre platsers nedflyttning på startgridden, åttan Bearman i sin tur har hela tio platsers nedflyttning på grund av tokkörning på väg in i depån, britten fick även fyra prickar för sitt misstag, köra fort ska man göra på banan, inte på depån. Den gamla matadoren kan än, en nionde plats som blir en sjunde i racet är inte fy skam, samma kan man väl säga om Gasly som flyttas upp till åttonde rutan, bra kvalat i en svårkörd bil.
Sainz som har haft det svårt på sistone lyckades kvala ut Albon hos Williams, Tsunoda fick stryk av Verstappen med tre tiondelar i kval ett men körde inte med samma bakvinge. Hadjar kvalade ut Lawson, Ocon fick stryk av Bearman och Bortoleto kvalade ut Hulkenberg. Stroll befäste sin ledning i mästerskapet "vem har åkt ut flest gånger i kval ett", och stolpskottet Colapinto gjorde som han brukar göra, satte bilen i muren, så rätt de hade, soffaexperterna hos Andersson som spådde en lysande framtid för Colapinto som stallkompis för Max hos RBR, dem kan dessa herrar.
Så, hur kommer det gå i racet? Tja, det beror på hur mycket det regnar och med vilka inställningar man kör med, har man chansat rätt kan det bli överraskningar bland poängtagarna.

Skapligt jämt i tio i topp med tanke på hur lång banan är, det är några millimeter på rätt plats ur aeroaspekt som avgör, ett par millimeter är mycket i F1.
Det om F1 kvalet, Lindblad gjorde sin debut i F1 under fredagsträningen i en RBR, gick ok utan att han på något sätt glänste, "svensken", som innan träningen uttryckte sig på följande sätt,"To be making F1 debut as a british driver, an a british track in front of british growd, is going to be really amazing". I F2 kvalade han till elfte rutan, och slutade som tia i sprintracet, all beröm från Marko kan bli jobbigt att bära om man börjar känna av det. Beganovic kom inte iväg från sin tredje ruta och fick starta från depån, inga poäng, samma sak för Taponen i F3, svagt kval, svagt race, ART är helt vilse i pannkakan i F3.
Det om samtliga F, som avslut lite teknik tugg. Det sägs att de tekniska nymodigheter från F1 kommer till nytta för vanliga bilister i sina bruksbilar, sant eller falskt? För det mesta falskt, F ettans tekniska lösningar brukar vara tok för dyra och komplicerade för bruksbilar, men några grejer hittar ut till vardagsbilar som till exempel HCCI, kontrollerad självantändning. Nu är ju inte HCCI det enklaste grejen att få fungera i bruksbilar, tyska "premium märken" försökte men fick det inte att fungera trots det att de plöjde ner mycket pengar i det, inte jänkare eller fransmän heller, men ingenjörer hos Mazda fixade det med sin SPCCI, gniststyrd kompressiontändning där en kompressor hjälper till att trycksätta luften i motorn i SPCCI läge. Hygglig kompression i motorn, 15,1 och rätt så mager luft/bränsle blandnig, där man normalt använder kring 14,7:1 kör Mazda med 40:1i sina Skyactiv motorer, snacka om snåla med bränslet. Där många andra biltillverkare använder små motorer med turbo satsar Mazda istället på sina Skyactiv motorer utan turbo men med SPCCI, kul att det finns någon som väljer och vågar satsa på en alternativ lösning.

Dagens grid poliser är åter igen i arbete på Silverstone, "police line do not cross", kom ihåg det snubbar.
Amen,..må Silverstone snutar vara med er.