BAHRAIN BARBEQUE PARTY

 
 
Bahrains GP blev en eldig uppgörelse, där den franska kocken Grosjean blev lätt flamberad utan att det kokta fläsket blev stekt. Den stora vinnaren i vanlig ordning blev Hamilton, och den stora förloraren i vanlig ordning blev Bottas, en dålig start från den smutsiga sidan av banan och två punkteringar gjorde sitt för stackars Valtteri, mycket otur för hans del under 2020 som aldrig tycks ta slut.
 
Verstappen tackade och tog emot andraplatsen, och den thailändske turisten Albon kammade hem en podium tack vare Perez otur, när motorn gav upp för mexikanen bara fyra varv från målflaggan, dock hann Perez visa åter igen att han är en betydligt snabbare förare än Albon.
 
Norris klättrade från nionde startrutan till en fjärde plats i mål, och stallkompisen Sainz från en femtonde startruta till en femte plats i mål, bra jobbat av båda två. Ricciardo startade racet från ruta sex, och kom mål som sjua, Ocon från ruta sju och korsade mållinjen som nia, stackars Bottas tog målflaggan mellan de två Renault chaufförer som åttonde man, inget flyt för hans del.  Den sista poängen gick till Leclerc, stallkompisen Vettel var rasande på Leclerc efter monegaskens brutala omkörning på honom, och sade att han borde ha kört på Leclerc när monegasken inte gav något utrymme alls vid omkörningstillfället.
 
Kvyat blev klassad som elfte man i mål efter ett 10 sekunders tidstillägg, som han fick som present efter sammanstötningen med Stroll som hamnade upp och ner på banan, samma Kvyat var också inblandad i Grosjeans avåkning. Ryssen har noll koll på var andra befinner sig på banan, och kör allt som oftast med huvudet under armen, det är nog ingen som kommer att sakna honom när han försvinner från F1 efter årets säsong. 
 
Russel blev historisk med sin tolfte plats i mål, han är nu den föraren som har kört flest race utan att ta en endaste poäng med den nuvarande poängsystemet, det är långt kvar till en Mercedes sits för den absurd överskattade britten. Vettel blev åter igen utan poäng, och klagade över en okörbar bil under racet, en trettonde plats i mål bakom en Williams var ingen höjdare. 
 
Russels teamkompis Latifi tog målflaggan som fjortonde man före Räikkönen, vars race var praktiken över redan i början av racet när stallkompisen Giovinazzi körde på Kimi ,och skadade både framvingen och golvet i Icemans bil, dock kunde Kimi hålla undan för Giovinazzi som fick nöja sig med en sextonde plats i mål.
 
Magnussen slutade på en sjuttonde plats i sin hopplöst långsamma HAAS, Perez, Stroll och Grosjean bröt racet.
 
Det är alltid samma förare som är inblandade i diverse dumheter på banan, förare som inte tycks ha en aning om var andra förare befinner sig på banan, och på vilket sätt dessa förare kan tänkas agera under nästkommande situation på banan, både Kvyat och Grosjean har utmärkt sig ett antal gånger genom helt huvudlösa manövrar under ett antal race.
 
 
 
Grosjean gör en fågel Fenix imitation...
 
...och kliver ur elden.
 
Bakdelen av bilen separerade sig på ett korrekt sätt...
 
...från säkerhetsdelen som skyddade föraren på ett korrekt sätt. 
 
Perez hade en efterfest med en mindre brasa...
 
 
...och Stroll hamnade upp och ner tack vare den ryska torpeden Kvyat, ingen bra helg för den dynamiska RP duon eller för stallet.
 
Det om grillpartyt, Hamilton och Bottas körde racet med helt olika inställningar, så jag funderade hur mycket Mercedes testar olika grejer under de här tre sista racehelgen. Med olika set up kan man simulera hur den beräknade förlusten av downforce på 10% kommer att påverka bilens greppnivå nästa år, och vidta de åtgärder som behövs för att återställa nivån av downforce. Nu är ju Mercan en low rake bil så den minskade bredden av golvet framför bakhjulen betyder inte så mycket för deras del, det är mer problematisk för bilar med high rake koncept eftersom de behöver golvytan att skärma av diffusern, ju mer rake desto mer golvyta krävs det att skärma av diffusern. Jag är helt övertygad om, att Mercedes har redan hittat mer än 10% downforce för att korrigera förlusten av downforce som den minskade golvytan medför nästa år, hur Newey kommer att lösa problemet hos RBR blir intressant att följa, eftersom de redan i år med den nuvarande golvytan har haft uppenbara problem med att skärma av diffusern.
 
Apropå de banor som i år har dykt upp som ersättare, FIA har haft kontakt med de ansvariga för Kymiring i Finland med tanke på nästa säsong, det kan hända att man även nästa år blir tvungen att avstå från race på vissa länder på grund av corona, så FIA vill veta om Kymiring skulle kunna fungera som en ersättare. Banan som sådan har den högsta FIA klassificeringen, men delar av infrastrukturen och faciliteter är fortfarande under uppbyggnad och i behov av mer kapital, så vi får väl se vad som komma skall, men visst vore det kul med ett F1 race i Finland. 
 
 
Dagens grid girl vill påpeka att tvåan är den första förloraren, det kanske ligger något i det.
 
Amen,..må grillkryddan vara med er.     
 
 
       
 
       
 
       
 
       

Kommentarer :

#1: Spelwilly

Tämligen ofta har Mercedes och Ferarris andraförare väldigt mycket "otur"

skriven
#2: Tomi

Tänkte först att hur kan det vara möjligt att Romans bil går igenom ett metallbarriär men i efterhand kanske det var bra för att den gav vika absorberade kraften lite. Annars hade blivit tvärstumt och bilen hade studsat ut igen bland de andra bilarna. Kunde blivit ännu värre. Men en ruggig crash ändå helt otroligt att han överlevde. Hade inte direkt varit så för 30 år sedan. Jaha Hamilton har covid 19.......
Håller med om att Kvyat fortfarande är farlig på samma sätt som Roman var det konstant för ett par år sen. Det går ju faktiskt att köra snabbt och med marginal.......väldigt bra att Roman inte dog hade ju skapat en del regeländringar och turbulens som förmodligen inte gynnat racingen....tack för bloggen alltid trevligt att den finns!

skriven
#3: Magnus Blomqvist

Grym sammanfattning! Grosjean, ja vad ska vi säga. Om en katt har nio liv måste karln ha minst elva. Att han för det första inte svimmade av varken från de 53 G krashen innebar eller den fruktansvärda hettan från branden. Att han körde igenom tillräckligt för att kunna komma ur. Att Hans Skyddet fungerade till 100 procent, att han träffade barriären i exakta rätt vinkel för att halon skulle göra sitt jobb och skära igenom stålet, att läkarbilen bara råkade stå 35 meter från krashen. Ja vi kan hålla på hur länge som helst.

Jag förstår att Bottas hade massor av otur även denna gång men för mig har han inte det där sista som krävs. Det är för mycket små grejor hela tiden och för mig kommer han inte gå till historien på något sätt. Jag vet att du inte håller med mig men meningen med ett kommentarsfältet är väl ändå att få säga vad man tycker.

En sista grej. Vem tror du kör för Lewis på lördag? Ha det gott.


Svar: Grosjean hade tur, det värsta med branden var nog inte bränslet eftersom tanken höll ihop, utan att batteriet började brinna, samma sak kommer att inträffa med el bruksbilar, svårt att släcka när batterierna börjar brinna. Apropå Bottas, att tycka och veta är två olika saker, jag har bra koll på vad vissa aktörer inom F1 pysslar med. Det är fritt fram att tycka vad man vill, jag kan tycka att den inte så dynamiska duon Rydell-Blomqvist borde på sin höjd kommentera folkrace med tanke på deras obefintliga kunskapsnivå, och att Ericsson borde köra där för att kunna fixa en podium, trion saknar det sista som krävs;-) Apropå vem som kör istället för Lewis, det blir Russel, dags för boy wonder att försöka leva upp till all hype från brittisk media. Ha det Magnus.
Brandon Lee

skriven
#4: Tompa

Magnus Blomqvist: Läkarbilen åker väl alltid efter i starten.

skriven
#5: Spelwilly

Det jag menade med "otur" i min föregående kommentar är att andraföraren inte får samma förutsättningar att lyckas och ofta saboterar av stallet.
Russel tycker jag har ändå gjort ett bra jobb i år med en rutten Willuams. Det hade varit intressant vad Hulken kunde presterat i MB, bara för att se hur överlägsen den bilen är. Men å andra sidan så kör MB bara tester inför nästa år och utvecklar inte bilen för denna säsongen.
En spännande tanke som dyker upp är att man har två förare t.ex. Kimi och Perez, de lottas ut inför varje helg att köra en slumpvist utvald bil. Då hade man fått lite mer fakta att utvärdera bilarna och de skulle inte utvecklas enbart för försteföraren.

Svar: "Otur" ingår, den brukar till och med finnas med i ett kontrakt. Russel är duktig, men alla överord redan innan han har tagit en endaste poäng är bara för mycket, klarar han av att kopiera Bottas resultat från hans första racehelg med Merca(trea i kval, tre i racet) så har han gjort det bra. Det enda sättet att ta reda på vem som egentligen är den bästa föraren är att göra F1 till en enhetsserie, alla kör med samma chassi-aero och PU, något som aldrig kommer att hända. När Hamilton kom till McLaren, fick han ta över en bil utvecklad efter Kimis önskemål, en bil med en stark framända, något som även Hamilton gillar. Han använde till och med Kimis inställningar och tyckte att de passade perfekt för hans körstil, dvs köra mjukt och spara däck. Så, ibland händer det att bilen passar till båda förare, dock mycket sällan så den andra föraren får försöka att anpassa sin körstil efter bilen, precis som Bottas gör hos Mercedes.
Brandon Lee

skriven
#6: Anonym

Russin kommer att spöa bottas ordentligt,nu när han får köra Hamiltons bil,enligt samstämmiga uttalanden på blommans blogg..får se hur det blir med den saken irl...

Svar: Hos Blomman finns ju Sveriges samlade expertis, snillen spekulerar, och när de inte gör det brukar de väl berömma varandras kunskapsnivå,..sådan herre sådana drängar som har många strängar i sina kunskapsfioler, de borde söka jobb hos Merca eller Ferrari.
Brandon Lee

skriven
#7: Anderlind

RUS P1 även i FP2, BOT P11.

skriven
#8: Tomi

Nu när man har sett repriser på Romans krasch så ser man ju att Roman plötsligt styr tvärt till höger in i Kvyat.....Kvyat hade inte ett skit med kraschen att göra han kunde ju inte bara försvinna....

skriven
#9: Anonym

ANONYMUS Måste säga att man är lite nyfiken på utvecklingen av vad som händer i Merca-stallet nu när Greve Hamilton fått kasta in handduken. Ska bli kul att se vad en helt ny förare kan prestera i den bilen. Man kan väl naturligtvis inte förvänta sig några stordåd från en relativ nykomling som Rusell, men jag tror ändå att det kan ge en liten fingervisning om hur bra deras ordinarie förare är kontra materialet de disponerar. Hoppas loppet genomförs utan incidenter och att Bottas och Rusell får raca hela vägen till målflagg.

Svar: Vad som händer just nu hos Merca är att de testar inför nästa säsong eftersom man får färre testdagar och mindre vindtunnel tid nästa år. Den enda relevanta jämförelsepunkten för Mercas del är deras egen bil, så Russel använde DAS och årets specs inklusive set up, och Bottas körde utan DAS och med set up och specs som simulerar nästa års downforce nivå, Russels fick hjälp av de bästa ingenjörer hos Merca, dvs Hamiltons för set up osv. Det brukar inte skapa några större problem med bilbyte om man byter från en dålig bil till en bra bil, problem uppstår om man tvingas göra tvärtom. Bottas körde första träningen med en bil där det saknades en bit av golvet, något som sänkte nivån av downforce och gav Merca oavsiktligt lite nästa års downforce data, vi får se hur det artar sig idag om man kör båda bilarna med samma specs. Merca slutade utvecklingen av årets bil för länge sen, och alla resurser används just nu för att "smygutveckla" nästa års bil, det ser inte ut bättre än så att Mercas tokdominans kommer att fortsätta även nästa år oavsett vem/vilka sitter bakom ratten på deras bil. Bottas tyckte att Russel lämnade vettig feedback och jobbade bra ihop med Hamiltons ingenjörer, vi får väl hoppas på att Russel håller huvudet kallt även under kval/race ,och låter bli att göra en Hulkenberg , dvs låter sig påverkas av situationens allvar alltför mycket och spänner sig, sånt kostar varvtid och placeringar.
Brandon Lee

skriven
#10: peter

Nu fick vi se vad en bra bil kan göra för en " nybörjare "
Tyckte mig höra från den stora fula ... efter sp2 sänka lönen och discopojken är välkommen tillbaka .
Vi får se .

skriven
#11: Anderlind

RUS körde skjortan av BOT. Synd att Merc strulade till det.

skriven

Kommentera inlägget här :