Bahrain nästa, stora pojkar i dyra leksaksbilar i en sandlåda ute i öknen, när F1 cirkusen blundar för verkligheten, och lever i sin lilla penningstinna sponsor bubbla där pengar luktar inte på grund av pengatvätt. Sakhir är nog den mest intetsägande skapelsen bland Tilkes samtliga parkeringsplatser, några raksträckor, några tvärnitar och inte mycket mer än så. Den mest spännande banavsnittet är första kurvan, där man kan välja olika spår tack vare den väl tilltagna banbredden, det är just den här typen av kurvor jag personligen skulle vilja se på flera banor, dagens breda och långa F1 bilar tar så mycket plats, att banbredden inte räcker till på de allra flesta banorna för att skapa spännande racing.
Sakhir är mer mekanisk än aerodynamisk grepp, mer traction än downforce, och vindpustar kan ställa till det för dagens oerhört vindkänsliga F1 bilar liksom sanden som blåser in på banan, dock är greppnivån från asfalten riktig bra när banan väl är ren. Att hitta en fungerande set up för bantypen är inte svårt, svårigheten består av den ständigt växlande greppnivån på grund av all sand som blåser in över banan, och av den fallande bantemperaturen som i sin tur påverkar däcktemperaturen och däcktrycket och därmed även greppnivån.
Nyckeln till framgång på Sakhir är att kunna hålla däcktemperaturen "inom fönstret" under hela racet trots allt det ovannämnda, Sakhir är en bana där förare med en mjuk körstil brukar briljera tack vare deras förmåga att ta hand om däcken. Mercedes har tidigare dragits med problem genom långsamma kurvor på grund av bilens extrem långa hjulbas, men numera fungerar Mercan bra även i den punkten, svänger in utan att understyra alltför mycket, så Sakhir lär bli en bana där Mercan blir svår att slå.
Man kör med lite vinge på Sakhir, så mycket mekanisk grepp och därmed även mycket traction är ett måste som sagt var, och bromsarna sätts på hårda prov speciellt i slutet av start-mål rakan, när försöker bromsa sig förbi utan att hamna utanför banan.
Plattare än platt är lika med Sakhir, Bahrain är lika med diktatur, och Liberty Media och FIA är lika med hyckleri. F1 cirkusen åker alltid dit där pengarna finns, "we race as one" är spel för galleriet liksom Mercedes svartlackade bil, tänk om Merca hade en kinesisk förare, skulle man då lacka bilen gul, eller om de hade en indian som förare, skulle man då köra med en röd bil? Hamilton i sin tur fiskar efter Sir Lewis Hamilton titeln, och leker en världsförbättrare så länge det inte inskränker hans inkomstnivå, eller hans privilegierade liv som en pojke som aldrig växte upp, det är bara sandlådan som växte upp och leksaksbilarna som blev dyrare.
Det är rätt så roande att följa alla idrottsproffs, drönare som aldrig har gjort någon nytta under sina liv, snubbar som aldrig har växt upp utan agerar efter pojkar är pojkar syndromet, och dras med en abnorm bekräftelsesjuka. Det händer lite då och då, att ett idrottsproffs glatt proklamerar att han har aldrig läst en bok under hela sitt liv, ett fenomen som förklarar behovet av managers, någon måste ju klara av att läsa texten i ett kontrakt ,och förklara för idrottaren i fråga att han nu bara behöver rita ett kryss på den streckade linjen.
Var jag lite elak nu? Ok, mea culpa, men så här i corona tider slås man av tanken hur gnälliga och bortskämda de här drönare är oavsett sportgenre, får de inte leka som de är vana vid så börjar de gnälla och klaga, in med skattepengar för att leken ska kunna fortsätta liksom drönartillvaron. Visst har proffsidrotten ett visst underhållingsvärde, men när mediamurvlarna raljerar om hjältar blir det hela skrattretande, hjältarna hittar man istället bland de lågavlönade inom sjukvården, som kämpar för att hålla hela corona samhället igång, inte bland groteskt överbetalda drönare som aldrig tycks växa upp.
Dagens grid girls vänder ryggen till F1 cirkusen och vandrar hem, de är ju numera arbetslösa tack vare F1 cirkusens hyckleri.
Amen,..må sjukvårdspersonalen vara med er.
Tack för årets bloggande. Känns som luften gått ur nu när det nästan är klart. Det som är kvar är väl striden om 3:e platsen i konstruktörs-VM. Jag antar att den är värd några miljoner extra.
skriven3 RACING P 154
4 MCLAREN 149
5 RENAULT 136
Är väl de som har chansen.
I väntan på race kan vi kolla när Doris monterar diffuser på Camaro ZL1 https://youtu.be/fZ7z9jZ7S-o