THE VIENNESSE WALTZ

 
Red Bull Ring podium maskerad, det gick som en dans för Lewis, när han valsade runt banan, och tog för egen del årets första seger före stallkompisen Valtteri och  RBR grabben Max.
 
Prisutdelningen sköttes av R2-D2 robotens avlägsna kusin AD-HD, ful, kantig och klumpig, många ljusår ifrån paddock babes som förr i tiden fick bära bucklan fram till podium.
 
 
Racet dominerades som förväntad av Mercedes, Lewis fick en enkel resa i ett ensam majestät från start till mål, och vann racet helt ohotad före stallkompisen Valtteri, vars chanser  att kriga om segern försvann redan under kvalet på grund av bromsproblem, glaserade bromsar fram är ingen höjdare på en bana som Red Bull Ring på blöt underlag.
 
Bottas har jobbat mycket i simulator under vinterhalvåret för att justera sin körstil, han har haft problem med långsamma kurvor och med för hög däckslitage. På Red Bull Ring såg det ut som att han har nu hittat rätt med sin körstil, stannade ute längre än Lewis med mjuka däck, och hade inga problem att köra ikapp Max med medium och ta sig förbi, det var faktisk Lewis som klagade på däckslitage, att däcken inte höll så länge och kändes för mjuka.
 
Däckshantering och långsamma kurvor har alltid varit en styrka hos Lewis, nästa race går på Hungaroring där just dessa färdigheter betyder mycket. Lewis har vunnit där sju gånger och har varit på pole fem, Valtteri i sin tur har alltid haft svårt på Hungaroring, och har bara en tredjeplats från Ungern som bästa resultat, så det gäller att hans nya körstil sitter i år om han vill slå Lewis.
 
Max gjorde vad han kunde för att sätta käppar i hjulen för Mercedes duon, men varken han eller bilen räckte till den här gången, han får en ny chans i Ungern där han hade pole förra året, på Hungaroring krävs det mycket downforce och traction, något som RBR brukar ha.
 
Albon gjorde ett ok race, men någon toppförare är han inte, det är sponsorstöd från Thailand som har gett honom en RBR sits, thailändska intressen äger ju 51% av Red Bull och kan därmed framgångsrikt ta stortjuren  Mateschitz vid hornen ifråga om vem som kör stallets andra bil.
 
Norris gjorde bra ifrån sig igen med sin femte plats, Perez kunde inte hålla emot i sista kurvan med sin skadade framvinge, och fick nöja sig med en sjätte plats i mål, Perez fick skadan i framvingen i ett tidigare skede när han något överambitiöst försökte sig på en omkörning av Albon som höll emot.
 
Stroll knep sjunde platsen i mål före Ricciardo, de hade en hård fajt om placeringar, och hamnade vid ett tillfälle utanför banan så att Norris kunde smita förbi, det kostar grepp att hamna utanför banan, det tar en stund innan däcken blir rena.
 
Sainz hade ett bra kval men inte lika bra racepace, han fick inte däcken att fungera optimalt och tappade tid under ett depåstopp, men tog racets snabbaste varv. Macken är snabb över ett varv och inte så pjåkig heller under racet, dock återstår det att se om bilen fungerar lika bra på andra typer av banor som den gjorde på Red Bull Ring, den sista poängplatsen gick till Kvyat.
 
Kimi hade ingen lycka med sig på Red Bull Ring, han fick avbryta sitt snabbaste varv under kvalet när stallkompisen Giovinazzi åkte av, och i racet hamnade hans bil i anti stall läget redan i andra kurvan bakom Ferrari duon, och Kimi rasade ner till en 18 plats. Iceman körde upp sig under racet, men fick spara på bränsle under de sista 20 varven och kunde därmed inte sätta in en attack på Kvyat att ta den sista poängplatsen.
 
HAAS duon tävlade i första hand sinsemellan, Giovinazzi hängde inte med Kimi, och Gasly som gjorde ett starkt kval fick inte alls däcken att fungera i racet. Samma gällde för den dynamiska Williams duon, det som fungerade under kval fungerade inte alls under racet, mest en fråga om vilka inställningar man körde med.
 
Ocon fick bryta med tekniska problem, och för Ferrari duon slutade racet i praktiken redan i andra kurvan, när Leclerc dök på en lucka insidan av Vettel som inte existerade och förstörde racet för båda två. Lite upp som en sol i första racet för Leclerc, och ner som en pannkaka i det andra, det är inte bara Vettel som gör enkla misstag hos Ferrari, hela stallet befinner sig mer eller mindre i fritt fall och huvuden kommer att rulla i Maranello.
 
Många fina fajter under de sista varven av racet, som den mellan Valtteri och Max...
 
...och några mindre lyckade som den mellan Leclerc och Vettel under första varvet som Kimi fick betrakta på första parkett.
 
Det om F1, svenskduon hade lyckan med sig under det andra racet på Road America, Felix tog sin första seger i Indycar, och Marcus knep en fjärde plats, inte en dag för tidigt med tanke på, att båda sitter i toppmaterial, stallkompisen Dixon har ju hunnit med att vinna tre race i år.  Jag hoppas att racet på Road America bara var en början av en framgångsrik säsong för Felix och Marcus, en svala gör ingen sommar, vill man kriga om titeln så måste man vara med och kriga om podiums i varje race.
 
Dagens grid girl är nöjd med årets två första race, bra racing och underhållande händelseförlopp, mera sånt.
 
Amen,.må semesterbakis vara med er.       
 
       
 
     

Kommentarer :

#1: ilkkaluukas.blogg.se

Tycker Hamilton hade rena söndags skolan igår jämfört med bottas alla saftycars förra söndagen . inga omstarter alls och bilar som trycker på i och med omstarterna.redbull skulle nog titta på vettel nästa år om man vill vinna konstruktörs mästerskapet.nu har dom alla äggen i samma korg(versappen).håller bara något race här och där.

Svar: Ja, lätt resa för Hamilton, ibland har man nytta av SC, ibland inte. Albon sitter säker hos RBR när 51% av Red Bull vill det, Vettel tror jag inte på längre, när han körde för RBR var bilen byggt efter hans önskemål, nu är den byggt efter Verstappens som har en annan körstil, dvs, skulle inte funka för Vettel.
Brandon Lee

skriven
#2: Anonym

Galet att Ferrari bottnat så i år, vad har de gjort i vinter??? Hörde att Mercedes ERS är betydligt effektivare vilket gjorde skillnaden mot rb detta race där bankaraktären gör att den utnyttjas hårt. Någon sanning i det? Hoppas de får upp farten till Ungern!

Svar: ERS,.nja, det är mer en fråga om balans, Merca har alltid optimal balans oavsett bränslemängd, det har inte RBR.
Brandon Lee

skriven
#3: F1 One

Leclerc tar på sig det fulla ansvaret för DNF säger han. Innebär att han tar hela kostnaden? Trist att media favoriten sabbade att visa vad stallet kan ha åstadkommit. Förvisso var bilen skit i regnkvalet, men förutom det så går det bara lasta Charlie i stallet igår! Från hans vy så kanske det är bäst att bilen är skit ett bra tag så fokus flyttas till andra hos Ferrari!

Svar: Det råder full kaos hos Ferrari, en stallchef som har noll koll på läget, totalt misslyckad aeropaket, två förare som försöker knuffa varandra av banan osv,.det går bra nu för Ferrari. Jag skrev redan då när Vettel kom till Ferrari att han kommer aldrig vinna en VM titel åt dem,.så rätt man hade för en gångs skull.
Brandon Lee

skriven
#4: Patrik

Hur lyckas de behöva spara bränsle i 20 varv när loppet väl hade 3 SC omgångar? Borde de varven inte hjälpt väldigt mycket?

Svar: Man är tvungen att spara soppa i varje race, man kör mycket sällan eller aldrig så snabbt bilen är kapabel till, varför?,.tja, ställ den frågan till FIA.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :