FORMULA ONE FUNNY FARM

 
Så här såg det ut varvtidsmässigt efter kvalkörningen i Bahrain...
 
...och så här såg det ut varvtidsmässigt efter två dagars testkörning i Bahrain...
 
...de här gummiblandningar var tillgängliga i Bahrain under race-kval...
 
...och av de här använde man C3, C4 och C5 under tvådagars testkörning i Bahrain.
 
Så, vilka slutsatser kan man dra när man studerar de ovanstående varvtiderna från kval och testkörning?  Det som sticker ut är väl den gamla sanningen, att ingen förare är bättre än materialet som står för hans förfogande, Russel både toppar och ligger sist i varvtid under testkörningen, lika med skillnaden mellan Mercedes och Williams.
 
Är det överhuvudtaget vettigt att göra en jämförelse mellan kval och testtider? Kanske inte, men det är samma bana med samma bilar, och i slutet av båda testdagarna var några förare ute efter att sätta snabba varvtider med lite bränsle ombord och bilen skodd med den mjukaste gummiblandningen.
 
Testdagarnas snabbaste varvtid sattes av Russel i en Mercedes med 1.29.029, och det med C5, Kimis snabbaste kvalvarv var 1.29.022 med C3, det vill säga, hans kvalvarv var snabbare än något som sattes under testdagarna, en relevant jämförelse? Nej, men en intressant sådan ändå ur viss aspekt, tänker närmast den oblyga mediahajpen av Schumi Jr som den nästa stora framtidsnamnet i F1.
 
Som ni alla redan vet, så handlar F1 numera i första hand om showbizz, underhållning till varje pris på sportens bekostnad, i den ingår att lansera produkter med PR värde, i det fallet namnet Schumacher. Ross Brawn gör sitt bästa att övertyga oss om Schumi Jr storhet tillsammans med Ferrari, media hakar på i sin jakt på klickar från F1 fansen som alstrar pengar och då är karusellen igång, F1 cirkusen när den är som värst.
 
Reklamens makt är stor, men jag personligen köper inte Schumi Jr storhet rakt av, hans CV lämnar en hel del övrigt att önska.  Innan F3 titeln var han i stort sett osynlig som förare, bara en i mängden, F2 debuten var inte direkt övertygande på något sätt, och han fick stryk med 6 tiondelar i en Ferrari under testkörning av Verstappen i en RBR som körde med C3 när Schumi Jr körde med C5 osv.
 
Hos Prema i F3 fanns 5 förare under 2018, Schumi Jr, Shwartzman, Aron, Armstrong och Zhou. Under första halvan av 2018 var det Zhou och Armstrong som svarade för de bästa resultaten, under den andra halvan svängde det helt plötsligt när Schumi Jr och ryssen Shwartzman på ett mirakulöst sätt  "hittade formen" och dominerade fullständigt, en scenförändring som väckte uppmärksamhet och misstankar om fusk.
 
Jag är inte ute efter lill Schumis skalp på något sätt, utan försöker bara lyfta fram hur det sportsliga i F1 får flytta på sig för PR relaterad. Media älskar sådant här eftersom det alstrar inkomster på alla nivåer, så de gör sitt yppersta att pracka på sagan om Schumi Jr på fansen. Eldar man på med allt vad tyget håller, så förvandlas påståenden till halvsanningar, och myten om den nya Schumi växer av sig själv när F1 fansen helt okritisk sväljer mediamurvlarnas hajp om den nya frälsaren.
 
Mediamurvlarnas hajpande i all ära, men siffror ljuger enbart då när relevant jämförelse material saknas, kinesen Zhou som var lill Schumis stallkompis ifjol hos Prema i F3 tyckte nog att det var kul att spöa lill Schumi i under första racehelgen i F2, lill Schumi är kvar hos Prema även i F2, Zhou kör för Uni Virtuosi i F2 där ingen kommer åt att skruva ner motoreffekten. 
 
 
 
 
Dagens grid girl har blivit ersatt med dagens clown girl för att hylla på det sportsliga inom F1 cirkusen,.och nej, hon heter inte Schumacher.
 
Amen,.må F1 cirkusens clowner vara med er.      
 
    
 
         
 
      

Kommentarer :

#1: Lito

Hej

Hade gärna sett hur dagens förare hade klarat av en Toleman från 84.

Svar: Toleman 84 var en bra bil designad av Rory Byrne, dock är dagens unga förare rätt så obekväma med gamla godingar, BMW turbo fyran var en giftig sak med av-på karaktär, allt eller ingenting, sånt kräver sin man, en pojke räcker inte till;-)
Brandon Lee

skriven
#2: F1 One

Intressant att en förare redan är klar som kommande världsmästare efter en trolig seger, Leclerc. I min värld så vill jag se den trenden över en hel säsong helst lite längre för att se honom som en överlägsen gud.
I Jannes blogg, så gör folk jmf med Marcus minus det klara antagandet att Leclerc hade materiellt kvalhandikap. Utan det borde de vara lika eller slagen av Marcus. Så med andra ord så borde Marcus vara Världsmästare, eftersom allt är statiskt med lite twist..

skriven
#3: Tomi

Kan klanen Schumacher köpa in en plats i toppstall, de har ju kontakterna och pengarna....

skriven

Kommentera inlägget här :