
1 Vettel
2 Hamilton
3 Verstappen
4 Bottas
5 Perez
6 Ocon
7 Grosjean
8 Magnussen
9 Gasly
10 Ericsson
11 Sainz
12 Sirotkin
13 Stroll
14 Hartley
15 Vandoorne
Ricciardo, Räikkönen, Leclerc, Alonso och Hulkenberg bröt racet.

Nico "hitman" Hulkenberg lirade 8-ball på Spa genom att spränga in i första kurvan med lyckad resultat, tysken skickade Alonso på en flygresa där spanjoren först rev av bakvingen från Ricciardos RBR, och landade sedan på Leclercs Sauber, Ricciardo i sin tur brakade in i rumpan på Räikkönens Ferrari med sin vingklippta RBR, samtliga inblandade inklusive hitman Hulkenberg tvingades bryta racet,. bra jobbat Nico. Tysken belönades med tre straffpoäng, och med en tio platsers nedflyttning i startgriden till nästa race på Monza för sitt tilltag. Bottas körde in i Sirotkins Williams utan att orsaka någon skada för ryssens bil, men tvingades själv till ett depåbesök för att byta sin skadade framvinge, Bottas fick två straffpoäng för sitt tilltag. Lite märkligt agerande av domarkåren kan man tycka, om man tar ut fyra bilar och sig själv får man tre straffpoäng, tar man bara ut sig själv får man två, var ligger det konsekventa i deras beslut, Nico gjorde sig helt klart förtjänt fler straffpoäng än de tre som han fick för sin huvudlösa kamikaze körning.
I själva racet hände det inte så värst mycket, Vettel passerade Hamilton direkt på Kemmel rakan utan hjälp av DRS och 25-30 hästars övertag på PU sidan, och Verstappen tog sig förbi FI duon med hjälp av bättre aero-chassi trots hk handikappet från Renault motorn. Bottas fick en lätt resa till en fjärde plats i mål när han retfullt enkelt avverkade hela B gänget under racet, Perez slog Ocon i det "nya" FI och Grosjean Magnussen hos HAAS, dem sista poängen gick till Gasly och Ericsson, en godkänd insats av Marcus även om han gjorde några taktiska missar under racet.
Till Monza måste Mercedes hitta nya hk ur sin PU om de vill utmana Ferrari om segern, det blir också intressant att se om Mercedes använder sin nya fälgdesign även på Monza, Hamilton hade lite problem med blistering på Spa, så det kan hända deras nya fälgdesign hettar upp däckstommen lite väl mycket så att det bildas luftfickor mellan stommen och gummimassan.

Stackars Alonso har aldrig haft någon lycka med sig på Spa, om han inte landar på någon efter en flygtur så landar någon på honom, spanjoren har aldrig heller vunnit ett race på Spa, lite konstigt med tanke på all hans skryt om hur bra förare han är, Spa är ju just en "förare bana" av rang.

Det om Spa, Monza och Italien nästa, lite vinge och plattan i mattan under nästan 70% av varvet, en bana som ställer höga krav på motorns prestanda och bromsarnas uthållighet. Det är inte helt lätt att hitta perfekt set up med tanke på banans karaktär, där man kör med lite vinge men måste ändå hitta grepp nog att ta sig an banans kurvpartier på ett framgångsrikt sätt, något annat än Ferrari 1-2 skulle vara en överraskning på Monza med tanke på hur många hk deras PU producerar. Arrivabene tog på sig misstaget på Spa, där stallet schabblade bort Kimis chanser till ett bra resultat redan under kvalet, något liknande får inte hända på Monza om Ferrari vill komma ikapp Mercedes i konstruktörs VM.
Bilarna som är utrustade med Renault och Honda PU lär få svårt att hänga med Ferrari och Mercedes dito på den här ultrasnabba banan, något som öppnar till exempel för HAAS och FI att åter igen kamma hem några värdefulla poäng, huruvida Sauber duon kan blanda sig i kampen om poäng återstår att se, på Spa var de inte snabba nog att utmana HAAS eller FI. RBR kommer att finnas med i kampen om poäng som enda stallet med Renault PU, men till en podium plats räcker inte deras kapacitet om inte någon eller några förare hos Ferrari och Mercedes tvingas bryta racet.

Valet av gummiblandningar bjuder inga större överraskningar, väderprognoser siar om temperaturer kring 27-28 grader under racehelgen, något regnstänk kan förekomma under fredagen.

Dagens grid girl litar inte på väderprognoser och garderar med paraply, jag tänker inte ta med mig någon när jag tar flyget till Italien på torsdag.
Amen,..må höstens ankomst vara med er.