SEND IN THE CLOWNS

 
1            Hamilton
2            Vettel
3            Ocon
4            Perez
5            Grosjean
6            Räikkönen
7            Verstappen
8            Ricciardo
9            Magnussen
10          Gasly
11          Hartley
12          Leclerc
13          Ericsson
14          Sainz
15          Alonso
16          Sirotkin
17          Stroll
18          Vandoorne
19          Bottas
20          Hulkenberg
 
 
 
Tummen upp för Kimis pit crew på bilden här ovan, de gjorde det igen, saboterade framgångsrikt för Iceman genom att tanka för lite soppa, hatten av för dessa herrar som gång efter annan lyckas med konststycket att överträffa sig själva i kategorin "vem klantar till det allra bäst",.forza ferrari clowns, molte grazie.
 
Hamilton gjorde det igen även han, tog pole på Spa för femte gången före Vettel och FI duon Ocon-Perez, som med lika delar av tur och skicklighet hamnade i andra startledet. Grosjean kvalade ut Magnussen och startar från femte rutan, bredvid sig har han Räikkönen, som fick parkera i garaget innan det sista och avgörande försöket i kval tre på grund av soppatorsk.
 
Även Verstappen och Ricciardo hamnade i bränslenöd och startar från det det fjärde ledet, den femte delas av Magnussen och Gasly som åter igen kvalade ut Hartley som startar från elfte rutan.
 
Sauber hade inte riktigt farten att ta sig till tredje kvalrundan, Leclerc var något snabbare än Ericsson som fick parkera i garaget med PU problem. Sainz hittade inte farten i sin Renault, McLaren och Williams är helt vilse för nuvarande, och lär redan satsa allt på nästa års bilar, Bottas och Hulkenberg delar sista ledet efter diverse straffar för komponentbyten.
 
Väderprognoser siar om ett torrt race imorgon, kampen om segern lär stå mellan Hamilton och Vettel, Kimi missade sin chans att kriga om den tack vare Ferraris klantskallar, men bör ändå hamna på en podium imorgon.  Bottas kommer säkert köra upp sig till en poängplats från sista ledet, bilarna som är utrustade med en Ferrari eller Mercedes PU i topp tio har en bra chans att utmana RBR duon om värdefulla poäng, Saubers dynamiska duo har sin styrka i Ferraris urstarka PU, med lite tur kan även de blanda sig i striden om poäng.   McLaren och Williams är statister med sina F1-F2 bilar, det är sorligt att se två anrika stall på fallrepet, det är bara att bita ihop och komma igen nästa år.
 
I vanlig ordning cirkuler det ett antal konspirationsteorier bland F1 fansen om motoreffekter  som skruvas upp eller ner, medvetna missar på depån och så vidare, men tidsskillnaden mellan teamkompisar under kval och race kommer i första hand ur hur bilen passar för förarens körstil.  Om vi tar Ferrari som ett exempel, så ligger bilens "aerobalans punkt" tämligen neutralt, det vill säga, bilen är varken "fram eller baktung", så den ger både Kimi och Sebastian möjligheten att hitta en fungerande set up.  Kimi föredrar en bil med stark framända, Sebastian är beronde av att ha mycket grepp bak, en "aerobalans punkt" neutral bil passar båda två ur set up aspekt, Kimi klarar av en bil med "lös" bakända men gillar inte understyrt, Sebastian klarar av en understyrt bil men gillar inte en "lös" bakända, årets bil ger båda två chansen att hitta en fungerande set up som jag nämnde här ovan.
 
Hos årets Sauber ligger "aerobalans punkten" lite längre fram än hos Ferrari, så bilen är en aning "framtung", något som till en viss mån kan gynna Leclerc vars körstil påminner Kimis dito, Leclerc vill ha en stark framända och kan leva med överstyrt. Ericsson i sin tur vill ha mycket grepp bak på samma sätt som Vettel, något som per automatik kräver mer vinge speciellt bak, som i sin tur innebär en lägre toppfart som märks i varvtiden. Mer vinge är lika med mer drag som kostar motoreffekt, så man kan säga att Leclercs körstil och set up kostar mindre motoreffekt än Ericssons dito, och ur detta  kommer det mesta av tidsskillnaden mellan de två, dock är Leclerc även rent körmässigt lite snabbare förare en Ericsson. 
 
Det var allt för idag, jag återkommer imorgon efter racet om jag får tid över för det, racehelger där F1 och Moto GP frontalkrockar lämnar inte mycket tid över för bloggen. 
 
 
 
 
 
Dagens grid girls hoppas på ett torrt race imorgon, men har paraplyet med sig i fall att.
 
Amen,..må Ferraris pit crew pajaser ruttna i helvetet.    
 
 
        
 
    

Kommentarer :

#1: Mårten

Man trodde ju knappt att det va sant när Kimi stod i depån, när de andra satte sitt snabbaste varv på mindre blöt bana, men visst hade det kommit mer regn så hade beslutet varit bättre. Ha d’e fint

skriven
#2: F1

Jag hoppades, helt i onödan. Idioter.

skriven
#3: Marcus

Vet inte riktigt vad man ska säga om det. Vad annars kanske. Vet inte om du kollar Ferraris twitter konto men 90% handlar om att de suger och att de behandlar Kimi som skit.

Får väl hoppas som vanligt att Hamilton och Vettel tar ut Varandra.

skriven
#4: Andy

Fattar inte att kimi ens är kvar i det äckliga Ferrari teamet gränsen är ju nåd för länge sedan... hoppas Lewis kör skiten ur det pekande fingret och att kimi kör upp sig rejällt....

skriven
#5: Peter

Men nu var det väl en chansning att ta ett snabbt varv innan banan blev för blöt hade kunnat fungera .
Men tyvärr så ....
Men varför köra med SÅ lite soppa i bilen man är ju för fan på SPA

skriven
#6: OK

Men det måste väl ha varit en chansning att banan skulle vara mer torr i början av q3 än på slutet. Men i så fall hade ju ändå chanserna att förbättra sig genom att göra fler varv i början varit små - oförklarligt att de inte tog in och tankade efter första varvet (för det får de väl göra?)...

skriven
#7: Rickard Smedberg

Man måste väl tanka i bränsle så det räcker för hela Q3 eller?

skriven
#8: 1014 Johansson

Fan vad jag är trött på red bull

skriven

Kommentera inlägget här :