PRE SEASON PREDICTIONS DAY 3

 
Den tredje dagens top dog i Barcelona blev Nico Hulkenberg , inte på grund av, att Force India helt plötsligt har blivit stallet att slå, utan på grund av,  att Force India delägaren Roy "Sahara" sedan två år tillbaka sitter i fängelse, och hans del av stallet, ca 42% är till salu eftersom det behövs pengar att betala skadeersättning för dem som drabbades av Roys skumraskaffärer med hans företagsgrupp Sahara, därav Nicos PR körning med supermjuka inför hugade spekulanter. Dock sägs det att stallet är svårsåld på grund av ekonomiska oenigheter som berör stallets andra huvudägare, Force Indias verkliga kapacitet ligger på samma nivå som ifjol, kring 8-10 plats beroende på bana och väderförhållanden.
 
Även Haas F1 kände sig manade att producera PR relaterade varvtider, Grosjean knep andratiden med ett set mjuka, dock måste det sägas, att stallet sköter sig betydligt bättre än de andra av senaste årens nykomlingar, och detta trots att deras bil är en tämligen  basic konstruktion, samarbetet med Ferrari har tveklöst underlättat nykomlingens första steg in i racingens kungaklass, när allvaret sätter igång i Australien, så krigar Haas om placeringar på mittfältet.
 
 
Det tredje stallet som idag ägnade sig åt PR relaterad varvtidsjakt var Renault, Magnussen tog en fjärdeplacering på varvtids statistiken, stallet opererar med en förhållandevist stor budget, och måste rättfärdiga sin existens i F1 inför aktieägarnas kritiska ögon med positiv feedback i form av konkurrenskraftiga varvtider för dagen, under racingförhållanden hör Renault hemma i den andra halvan av mittfältsgänget.
 
Dem stora stallen lurpassade varandra i vanlig ordning, gjorde allt för att mörka sin verkliga prestanda, Kimi hade tredje tiden med ett set medium däck, Nico fjärde med samma däck, och Lewis åttonde tiden även han med medium.  Kimi fick ihop måttliga 77 varv tack vare "presenten" från Vettel och hans pit crew, som igår lyckades med konststycket att köra soppatorsk, det tog drygt tre timmar för Ferraris mekaniker att göra bilen körduglig idag, Kimi behöver inga fiender när han har vänner som Vettel.
 
För statistiknördar drar jag åter igen dagens varvtider, som var och en får tolka efter tycke och smak.
 
1     Hulkenberg       Force India   1.23.110   super soft      99    varv
2    Grosjean            Haas F1        1.25.874    soft                 82    varv
3    Räikkönen         Ferrari           1.25.977   medium          77    varv
4    Magnussen        Renault         1.26.014   soft                 110   varv
5    Rosberg             Mercedes      1.26.084   medium          74    varv
6    Sainz                   TR                  1.26.239   medium          161  varv
7    Nasr                    Sauber           1.26.392   soft                 115  varv
8    Hamilton            Mercedes       1.26.421   medium          88    varv
9    Kvyat                  RBR                1.26.497  medium          74    varv
10  Massa                Williams          1.26.712  medium          109  varv
11  Button               McLaren          1.26.919  medium          71    varv
12  Haryanto           Manor              1.28.249  medium          77    varv   
 
Kimis "longrun" såg bra ut, bilen går lydigt dit man styr och hasar inte alls över framdäcken som fjolårets bil gjorde, det blir mycket intressant att se hur bilen går i Australien när det slutgiltiga aeropaketet och den uppdaterade motorn sitter på plats, Mercedes må vara tillförlitlig, men frågan är om den är tillräckligt snabb att slå Ferrari.
 
Alonso tycks ha drabbats av någon typ av hybris, och påstår på fullaste allvar, att McLaren är det enda stallet som kan slå Mercedes,..vad ska man säga om det, kanske att 100% av euro sedlarna i Spanien visar spår av kokain.
 
Det om testkörning och Alonsos dimmiga drömmar, det har åter igen i vanlig ordning fattats beslut om både det ena och det andra för att förbättra F1 sportens underhållningsvärde, bilarna ska bli 3 sekunder snabbare per varv 2017, inte 5 som det tidigare pratades om, och att man vill redan till årets säsong göra om kvalet till något som ska förbättra showen för åskådarna.
 
Beslutet om 3 sekunder snabbare bilar ska tas med en stor nypa salt, däremot kan möjligtvis det nya kvalsystemet bli verklighet, på gott och ont.
 
Det nya kvalsystemet ska köras enligt följande mönster.
 
Kval 1, som omfattar 16 minuter. Efter 7 minuter försvinner den långsammaste bilen, och därefter den sist placerade med 1,5 minuters mellanrum tills det återstår 15 bilar som går vidare till kval 2.
 
Kval 2, som omfattar 15 minuter. Efter 6 minuter försvinner den långsammaste bilen, och därefter den sist placerade med 1,5 minuters mellanrum tills det återstår 8 bilar som går vidare till kval 3.
 
Kval 3 som omfattar 14 minuter.  Efter 5 minuter försvinner den långsammaste bilen, och därefter den sist placerade med 1,5 minuters mellanrum tills det återstår 2 bilar som gör upp om vem ska stå på pole.
 
Så, vilka positiva och vilka negativa effekter ovanstående system skulle skapa?  Det positiva skulle väl bestå av, att mer eller mindre samtliga skulle få chansen att ta sig i alla fall till kval 2 med lite tur, det negativa att med lite otur skulle toppbilarna kunna åka ut direkt, om man hamnar i trafik under kval 1 eller 2, och blir blockerade av långsammare bilar.  Man får i stort sätt bara en chans, ett varv att ta sig vidare, eftersom bilar elimineras med 90 sekunders mellanrum, så ingen skulle ha råd  att sitta kvar på depån och avvakta, något som kan uppfattas både som positivt och negativt, jag för min del tycker, att det skulle vara värt att pröva på det förslagna nya systemet för att höja underhållningsvärdet.
 
Det var allt för idag, nu ska jag käka lite, sen är dags att gränsla lånehojen , och ta sig  genom Barcelonas kvällstrafik till ett stamställe för hojåkare.
 
Amen,..må Alonsos visdom vara med er.         
 
   
 
 
 

Kommentarer :

#1: F1

Vettel har sagt att det inte spelar någon roll om man använder sig av push eller pullrod, då enligt honom kan man göra få fram samma inställning med båda. Har han rökt på eller är det det jag som borde läggas in?

Svar: Både Vettel och Kimi sa tidigare, att de inte gillade pull rod framändan, push rod ger mycket bättre möjligheter för att finjustera set up, men push rod kanske passar bättre för Kimis körstil, Vettel kör något mer brutalt, lägger mer tryck på framdäcken.
Brandon Lee

skriven
#2: Flash

Tack för uppdateringen och kör försiktigt:)

Varit lite anonym på sistone men likes och besök av din blogg sker konstant! Amen for that! P:S kimi som normalt sätt väljer sina ord noga tyckte att årets bil var bättre på många håll och det efter bara 70+ körda varv.

Svar: När Kimi säger att bilen känns bra så måste det vara en bra bil, han brukar inte berömma taskiga bilar.
Brandon Lee

skriven
#3: Tomi

Kimi är för foglig och snäll, hade jag haft en stallkompis som soppatorskade bilen under de sista 5minuterna innan jag skulle ta vid hade jag nog inte blivit så glad minst sagt, hoppas att det fungerar som lite tändvätska...

Svar: Vettels pit crew gjorde bort sig riktigt ordentlig, stallchefen blev nog inte glad över att man missade ett antal testtimmar.
Brandon Lee

skriven
#4: ken

TOMI jag har väldigt svårt att köpa att Vettel som du antyder skulle medvetet få soppatorsk för att jävlas med Kimi, vad skulle han känna på det?. Nu kan jag ju ha fel men inte lär det va en soppamätare i ferrarin som lyser med orange att nu är det dags att tanka, och vettel tänker nu ska Kimmi få utan det måste va teamet som klantat sig. Annars känns det som en ganska intetsägande dag.

Svar: Vettels pit crew hade dålig koll på soppa mängden, det är jävligt onödigt att köra soppatorsk under testkörning, speciellt med tanke på hur lätt det är att kontrollera hur mycket man har kvar, det räcker med en titt på dataskärmen.
Brandon Lee

skriven
#5: Jonatan

Tänkte på det angående att Vettel körde soppatorsk.
Men kör de inte varsin bil under testerna!
Eller har jag fel?
Låter dock bra att Kimi verkar gilla bilen:)
Hoppas han får tillbaka den glöden han hade, så han sopar banan med Vettel.

Svar: Nej, man delar en bil, och ja, Kimi trivs mycket bättre med årets bil, eftersom den styr in som han vill att en bil ska göra.
Brandon Lee

skriven
#6: Kristoffer

Tack för att du håller oss uppdaterade Brandon. Hoppas på fortsatt bra väder.

Går det att säga något om "take off" / acceleration ur långsammare kurvor för Ferrari vs Mercedes? Känns som att Mercedes hade ett övertag där under fjolårssäsongen. Om det berodde på bränslelagring, motor, grepp eller elektronik vet jag inte... Hur har det sett ut på testerna, går det att dra några slutsatser?

Svar: Vädret är ok just nu, men det lär bli regn till helgen. Hur utgången blir ur en kurva är beroende på hur ingången är, årets Ferrari styr in mycket bättre och därmed blir även utgången bättre, i år tycks Ferrari fungera minst lika bra som Merca.
Brandon Lee

skriven
#7: analyzzer.blogg.se

Vad innebär det rent praktiskt när man kör soppatorsk?Ja menar en hel förmiddag i depån???vad e det som måste bytas/kontrolleras när sånt händer?

Svar: Se svaret till Derec här ovan.
Brandon Lee

skriven
#8: Derec

Hej BL
Bra uppdateringar som vanligt!!!
Några funderingar,vad tror/tycker du om MB:s nya vinge,tar in luften längst ner på nosen och leder sedan ut den upptill innan cockpiten,rent aeromessigt?
Vad e det som händer när man kört soppatorsk,vad måste åtgärdas,måste delar bytas?Tänkte mest på att det kostade Kimi många dyrbara varv
Keep up the good work!!

Svar: S Duct är en gammal nyhet, som har används förr av flera stall, hur effektiv den är beror på resten av aeropaketet, eftersom alla delar jobbar ihop.
Soppatorsk nollställer allt via mjukvaran, sedan måste man plocka isär allt för att kolla om det har uppstått några skador tex i bränslepumpen/matningen osv, en motor med självantändning gillar inget vidare soppstorsk.
Brandon Lee

skriven
#9: Anonym

Hoppas det går vägen för Kimi i år o att fler blandar in sig in i toppstriden. Härligt att säsongen dratt igång igen, är lite hoppfull att den blir intressant igen. Kan inte du Brandon starta en youtubekanal där du livekommenterar racen? Kolla på en kanal o lyssna på dig. Tack för att du gett mig lite utav glöden te F1 tillbaks.

Svar: Det skulle ta för mycket av min tid, redan det att jag skriver den här bloggen tar nästan för mycket tid från annat som jag pysslar med.
Brandon Lee

skriven
#10: Kim(i)

Kom att tänka på Kimis uttalanden om bilarna han fått ratta de senaste åren, det finns alltid finjusteringar osv att göra, han verkar aldrig nöjd med en bil. Har du någon vetskap om vilken bil han anser vara den bästa han fått tävla med i F1? Tänker mig Lotusen han gjorde comeback i som var byggd för honom, bara det att den var för långsam så den kan det väl inte vara?

Svar: Lotus var ju en bra bil, men jag antar att det var hos Macken Kimi hade sin favorit, synd bara att motorerna var så sköra.
Brandon Lee

skriven
#11: Svenn

Tack för uppdatering! Kanske är det Vettels tur att har ett stöddigt och lite slarvigt gäng ingenjörer i år?

Svar: Tveksamt, det är nog Kimi som får sopgänget.
Brandon Lee

skriven
#12: La Garonne

Gårdagens speed-trap
1 Nasr, 338.5km/h
2 Hamilton, 337.5km/h
3 Massa, 334.3km/h
4 Hulkenberg, 333.3km/h
5 Haryanto, 333.3km/h
6 Magnussen, 332.3km/h
7 Grosjean, 331.2km/h
8 Raikkonen, 331.2km/h
9 Rosberg, 328.2km/h
10 Sainz, 327.2km/h
11 Kvyat, 322.3km/h
12 Button, 320.4km/h

skriven
#13: ken

Tror tyvärr att merca kommer att dominera fullständigt i år också, och det ända märket som kan fightas lite blir Ferrari. Hade personligen hoppas lite på mclaren skulle ta några rejäla kliv, men jag tror inte Honda motorn kommer räcka till på långa vägar i år heller. Se bara på topphastigeten på försäsongtesterna. Ingen blir gladare än jag om jag har fel och hoppas verkligen Ferrari kan ta fighten, inget annat team kommer iallafall att va nära förutom Ferrari

Svar: Vi får se hur det blir, mycket hänger på hur bra Allisons nya bil hanterar däcken, är den minsta lik Lotus när den var som bäst, så kommer Ferrari göra livet surt för Merca duon.Honda har svåra attitydsproblem, det fungerar inte i F1 att bete sig som en tjurig unge som hela tiden säger: Jag kan själv!,.speciellt inte då när det helt uppenbart är så att man inte kan själv.
Brandon Lee

skriven
#14: Robin

Testar dom inte kvalsystemen i simulatorer? Då borde dom väl se om det är ett bra upplägg eller ej?!

Svar: Det nya kvalsystemet är ännu så länge bara ett förslag, så det återstår att se om det blir verklighet av det.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :