TOUCH THE DEVIL

 Spa 2016, det är dags för F ettans dare devils att ta ett skamgrepp om förarnas favoritbana, frågan är om kungen av Spa kan upprepa sin bravur från 2009, och vinna i en inte alltför imponerande Ferrari som saknar både mekanisk och aerodynamisk grepp även i årets upplaga.
 
Spa med sina snabba kurvor och långa fullfartsrakor sätter höga krav på bilens aerobalans, kör man med för mycket vinge blir man lätt omåkt på Kemmel rakan, kör man med för lite vinge saknar man grepp genom de snabba kurvor som i sin tur ger en dåligt utgång ut ur dem, med andra ord, det gäller att pricka  rätt med set up arbetet och samtidigt våga attackera, "touch the devil" på den snabba banan som kräver sin man.
 
Väderprognoser spår sol och värme med temperaturer nära 30 grader under fredag-lördag, lite svalare på söndag med risk för lätt regn under eftermiddagen, det kan bli lite knepigt att hålla bilen på banan med utpräglad torr set up om det börjar regna i slutet av racet, speciellt då om man saknar både mekanisk och aerodynamisk grepp och kör med lite vinge.
 
En kraftfull PU är bra att ha på Spa, Ferrari har använt sina sista tre tokens till en PU uppdatering, dock återstår det se om den nya motorn kommer att köras i racet, eller enbart testas under fredagens fria träning inför Monza, tillförlitligheten är nyckelfrågan som fäller avgörandet, den uppdaterade motorn sägs nu vara lika kraftfull som Mercedes PU, om det räcker till för att slå Mercedes på Spa eller i det nästkommande racet på Monza återstår att se.
 
Mercedes i sin tur överväger om de ska byta PU till Hamiltons bil, och därmed ta en nedflyttning på start gridden på söndag, eller rent av byta motor två gånger under helgen för att få två nya motorer i cirkulation, Spa är en bana där det är lätt att köra om med en bil som har många hk, så det borde vara enkelt för Lewis att ta poäng på Spa även om han startar racet långt bak i startfältet.
 
Sauber har nya uppdateringar med sig till Spa, huruvida de kommer att fungera ute på banan återstår att se, att hitta den rätta balansen i bilen med nya uppdateringar kan vara en rätt så svår uppgift ibland.  Sauber har även anställt Verstappens ex raceingenjör Xevi Pujolar som ska hjälpa till att skapa lite ordning och reda under racehelgerna, en rätt så välbehövlig förstärkning med tanke på de tidigare avhoppen bland den tekniska personalen.
 
Silly Season visar inga tecken att lugna ner sig, utan både förare, stallchefer och diverse managers fortsätter i sedvanlig F1 manér att mata media med mer eller mindre kryptiska utlåtanden, som tex hos Force India, där Perez säger sig vara på väg att lämna stallet samtidigt som stall ledningen säger, att det är Hulkenberg som är på väg att lämna Force India för en styrning i ett toppstall.
 
Bottas säger att han vill stanna hos Williams, men utesluter samtidigt inte möjligheten att flytta till Renault. Nasr och hans manager Steve Robertson, som även sköter Kimis förhandlingar har varit i Brasilien för att förhandla om sponsorstöd som skulle kunna ge Nasr en sits hos Renault nästa säsong, och hos Renault säger Magnussen, att han inte tänker be och böna för en styrning om hans resultat inte räcker till för att säkra en sits till nästa år.
 
Williams stall ledning säger att de gärna vill behålla Bottas, men säger samtidigt att stallet nu har ekonomi för att anlita en "stjärnförare". Alex Lynn i sin tur tycker att han förtjänar en racesits hos Williams, och i kulisserna smyger Lance Strolls stenrika pappa som vill köpa en racesits åt sin son Lance.  Även Perez och Button sägs vara intresserade av att köra för Williams liksom Massa, som desperat försöker hänga kvar i F1 osv, det är många som tycker sig vara det enda rätta alternativet för en sits hos Williams och Renault, så Silly Season lär fortsätta ett tag till, det är nog först i slutet av september som de första bitarna kommer att falla på sin plats i årets Silly Season karusell.

Felix Rosenqvist i sin tur tycks poppa upp lite här och var, nu ska han köra Formel E under två säsonger, något som jag ser som en förolämpning gentemot hans körskicklighet och talang, men har man en så oduglig manager som Lill Lövis, så kan tydligen allt hända, vad blir det för nästa steg för stackars Felix, historisk racing med en folka buss?
 
Jag för min del missar Spa på plats, men kommer att förenas med herrarna Micke och Jonas B på Monza en vecka senare, dock är mina tankar redan för det mesta i nästa års säsong och vad den kommer att erbjuda. Vissa förare kommer att stortrivas med 2017 bilar, några andra kommer att få ställa om sin körstil för att kunna hantera bilen genom kurvor, och några kommer att upptäcka hur fysisk och psykisk krävande det kommer vara att hantera nästa års bil, lite som det var under 2004-2005.
 
Vi tar som en avslutning ett varv på Spa med Kimi från 2005, och tror och hoppas att 2017 blir något liknande så att F1 åter igen bli värdig för att kallas kungaklassen.
 
 
Amen,..må djävulen vara med dare devils.
 
           

Kommentarer :

#1: Lito

Tjing B.L.

Antar att du har vart på Monza tidigare, ska själv till Monza för första gången. Kommer sitta på första chikanen.
Om du nu har varit där tidigare har du nåt bra tips med transporter fram/tillbaka Milano eller nåt allmänt spännade som händer där?

Svar: Man kan ta tåget från Milano Centrale, Milano Porto Garibaldi eller Sesto San Giovanni till Monza, sedan matarbussen (black line shuffle) från Monza station till banan, om du visar tågbiljetten i bussen åker du gratis.
Man kan givetvis hyra en bil, men många gator/vägar är avstängda under racehelgen, och utan GPS hittar man inte rätt, plus att parkeringen bredvid banan kostar 150-200 kr om dagen, så det är bättre att ta tåg/buss.

Nattlivet är helt ok i Milano, vi brukar hänga på Rock `N´Roll Milano eller TNT club, den förstnämnda ligger på Via Giuseppe Bruschetti och den sistnämnda på Via Tito Livio.

Jag själv liksom Micke och Jonas tar hojen till banan, finns att hyra om man vill, men inget för en nybörjare i italiensk trafik,.och du, se upp med ficktjuvar, såna finns det gott om i Milano och Monza.
Brandon Lee

skriven
#2: BomanP

vad fan sysslar Ferrari med, skall dom köra vidare utan teknisk direktör överhuvudtaget nu, då Allison e borta?? läste någe sånt påstående på finska TS

känns som Ferrari är som Roma i fotboll!

Anche quest'anno la vincete l'anno prossimo. Come sempre.

Svar: Ferrari säger att de har kunnig folk inom stallet och att de inte behöver skaffa nytt folk utifrån, jag är av annan åsikt, men det är knappast något som Ferrari bryr sig om, skulle jag få bestämma, så skulle jag byta ut samtliga inhemska ingenjörerna mot brittiska,.och ja, Ferrari är som Roma, mycket prat men inte så mycket mer än så.
Brandon Lee

skriven
#3: Anonym

lito.Tåg Milano central till Monza sedan lokalbuss till banan.

skriven
#4: ThomasF

Lito.Tåg Milano central till Monza sedan lokalbuss till banan.Det är dåligt med engelskan där nere.Det här blev nog dubbelpost?

skriven
#5: 911

De senaste gångerna som jag har varit på Monza har jag åkt gratis tåg från stationen direkt till Lesmokurvan.

Skall man till starten så får man en trevlig promenad genom parken, och man passerar under originalbanans doseringar...historia!

skriven
#6: 911

Alltså direkt från Centralen Milano till Lesmo.....

skriven
#7: 911

Sorry. Menar att det går direkt gratis tåg från Centralen Milano till Lesmokurvan. Sedan en promenad genom parken förbi den gamla doserade slingan om man skall till starten...

Svar: Japp, men endast under racedagen, inte fredag-lördag.
Brandon Lee

skriven
#8: Lito

Tack för tipsen gubbs. Tåg funkar för mig men vi är sju å ja tror att några hellre vill ta taxi.

skriven
#9: Magnus Blomqvist

Historisk racing med en folkabuss 😅. Den var bra! RB bilarna går bra på träningarna. Men känns som att Kimi har en jättechans nu om inte tysken börjar gnälla över radion bara om att bli förbisläppt. Brukar aldrig prata om magkänslan men den här gången tror jag Kimi har en jättechans! Tack för videon förresten. Bättre än ja... ☺

skriven
#10: OK

Ligger det någon sanning i att Felix utöver DTM och E-formel även ska köra cart och folkrace nästa år? ;-)

skriven
#11: Zenkert

Lite lost i mobilen just nu.
Alla sanningar är redan sagda här just nu
Särskilt folkabussen...

Ciao

Och för första gången i alla mina inlägg här. Efter mitt Ciao säger jag. Må bästa man vinna på SPA.
Dvs Iceman.
För övrigt var det ett rasande vackert fruntimmer han gifte sig med.

Ciao

skriven
#12: BomanP

nu räcker det med han där Max piss huvudet

skriven
#13: Jonatan

Va fan!! O inte nåt från domarna...
Hade sett fram emot detta race! Tog sig en sketen ände.

skriven

Kommentera inlägget här :