TIFOSI TERRITORY

 
Monza nästa, tifosi territory,  där antalet hästkrafter betyder allt när man kör med minimalt med vinge. Man kör nästan 70% av varvet med plattan i mattan innan man tvärnitar in i chikanen, så välfungerande bromsar som inte överhettar är ett krav liksom en stabil bil under inbromsningen. Första chikanen efter starten är kritisk ,när den främre delen av startfältet ställer sig på bromsen samtidigt som den bakre delen av starfältet fortfarande håller plattan i mattan, så krascher och bilar utanför banan i första chikanen på Monza är mer en regel än ett undantag.
 
De snabba kurvor kräver en del diffuser relaterad down force när man kör med så lite vinge som är brukligt på Monza, och de två Lesmo kurvorna brukar ställa problem om man har bristfällig aerobalans, på start-mål rakan kommer de snabbaste bilarna i år nå topphastigheter upp till 360-370 km/h, så vinglande ala Verstappen under inbromsningen till Variante del Rettifilo är inte att rekommendera med tanke på de bakomliggandes hälsostatus.
 
Det är många som har vädrat sina åsikter om det som hände på Spa, däribland Niki Lauda, som tycker att Verstappen är ett psykfall som behöver vård innan han kör ihjäl någon. Jag för min del ser en ny Schumacher i Verstappen, samma arroganta självgodhet som gränsar till psykopatisk mani att gå över lik om det visar sig vara nödvändigt, samma oförmåga och ovilja att kunna se och erkänna sina egna misstag , samma nonchalanta sätt att helt ignorera andra förarnas säkerhet ute på banan, med andra ord, en manisk psykopat som borde fråntas tävlingslicens, och spärras in där han hör hemma, ett vadderat rum inom psykvården .
 
Vissa tro sig veta, att Verstappen kommer lugna ner sig med åren, jag tror inte alls på det, hans självhävdelse behov  hämtar sin näring från ett labilt psyke, och en uppfostran där en annan psykopat i form av fadern har lagt grunden för Max störda beteende, och skeva syn på vad som är rätt och vad som är fel ute på banan, hans utlåtande att det är Ferrari förarna som borde skämmas eftersom de förstörde hans race säger väl allt om hur saker och ting tolkas i Max lilla värld.  Lauda tycker att Max borde "slå på hjärnan", något som är lättare sagt än gjord när man saknar allt som kan tolkas som tankeverksamhet, ur inget kommer inget alls, Verstappens race IQ är lägre än hans tävlingsnummer 33 delat med två.
 
F1 kallas inte för Open Wheeler racing utan skäl, att göra en så helt hjärndött sidoförflyttning i slutet av Kemmel rakan framför en bil som ligger precis bakom en är kriminellt, om Kimi inte hade hunnit reagera så hade han träffat Verstappen bakhjul med sitt framhjul som skulle ha inneburit en flygresa i över 300 km i timmen, stäng av idioten innan han tar livet av någon, F1 kommer klara sig alldeles utmärkt utan en hjärndöd slugger som helt saknar all finess i sin körning.
 
F1 som den är idag är i första hand business, i andra hand underhållning, och i tredje hand möjligen sport, men när FIA säljer sportens själ och sin egen trovärdighet till Heineken, och förser deras hjärndöda baby racer med immunitet inom regelverket så har man gått för långt, speciellt med tanke på, att de inte så länge sedan kom med ett förslag som går ut på, att de förarna som sköter sig i matarserier genom städat körning ska belönas med flera bonuspoäng i jakten på en F1 licens, FIA i nötskal, moment 22 av tredje graden.

Nog om idioter och genomfalska FIA muppar, jag brukar ibland skicka mail till vissa människor som jobbar för vissa arbetsgivare, och frågar deras åsikt om vissa aero relaterade lösningar hos deras konkurrenter.
 
Ferrari har begärt att man ska nu titta närmare RBRs diffuser, som rör sig en hel del både i sidled och på höjden, ett resultat av Neweys "flexaero" design som jag har personligen varit nyfiken på under flera år, och har kikat närmare på både ute på banan och via ultra slow motion bilder.
Adrians design är genial i sin enkelhet, lite som när en våt hund skakar sig, en rörelse som börjar från nosen och fortplantar sig genom kroppen ut till svanstippen.  Hos RBR börjar "våt hund skaket" när framvingens spetsar böjs bakåt, och tvingar isär vingfästen som i sin tur påverkar den "neutrala" delen av framvingen och flexet hos noskonen, något som i sin tur påverkar splitterns höjd i förhållande till banan , graden av rake och flex i golvet som leds vidare till diffusern= Adrians genialt enkla flexaero som ger grymt mycket down force ute på banan,.och märk väl, allt det här sker enbart när bilen är i rörelse ute på banan, så FIAs belastningsprov på en stillastående bil är helt meningslösa, och kommer aldrig avslöja Adrians fenomenala flexaero fusk.
 
Så, visst kan man kika på hur mycket RBRs diffuser rör sig, men diffuserns flex är bara en del av helheten, allt i Adrians skapelse rör sig hela tiden ur aeroaspekt, allt formas om hela tiden för att nå optimal luftflöde för optimal down force när bilen är i rörelse, så på sätt och vis är Ferraris krav på att FIA ska titta på RBRs diffuser ett tomt slag i aeroflödet så länge inga mätning görs på en bil i rörelse, men det är ändå intressant att Ferrari har påpekat saken och begärt en granskning av det.
 
Det om aero relaterad, silly season fortsätter att vara silly, det är fortfarande oklart vem som hamnar var, några hävdar att tex Bottas är klar för Williams, andra att han kan hamna hos McLaren eller hos Renault, hur det kommer att bli återstår att se, men enligt min mening är ett fabriksstall alltid att föredra, dock blir den hugade spekulanten tvungen att betala en slant till Williams om de vill anlita Bottas tjänster på grund av, att Williams har en option på honom, Macken eller Renault nästa för Bottas?
 
Det var lite av varje, nu måste jag ner till kolgruvan igen för lite slit och släp, men först vill jag dela med mig av Ambers kvinnliga synpunkter angående Verstappens huvud uppstoppad i hans virtuella analkanal, hon säger att grabben tjänar på det utseende mässigt,.kan mycket väl vara dagens sanning.
Jag svarar på era kommentarer när jag får lite tid över för det, just nu är jag upptagen av både det ena och det andra, men svaren kommer vad det lider.
 
Amen,..må Ambers vishet vara med er.    
 
      
        
 
      
 
      
 
         

Kommentarer :

#1: antonio

Tycker man skicka Max tillbaka till F3 med tanke på att han inte kan släppa sin körstil därifrån. Vet inte om jag riktigt håller med jämförelsen med Schumacher, visst hade Schumacher sina dumheter på banan men Max verka ha det varje gång han är ute på banan, riktig road rage. Undra lite dina åsikter om hur dem presterade på Spa nu senast, enligt dem själva var dem nöjda hur bilen presterade med tanke på skadorna dem fick men jag har lärt mig att ta allting som Ferrari säger till media med en nypa salt.

skriven
#2: Danne

Det som Max gjorde på Kemmelrakan är oförlåtligt. Totalt hopplöst att vända sig till FIA som verkar ha favoriserat honom. Aja, ser fram emot Monza och förhoppningsvis får vi se två röda bilar uppställda i första led!

Svar: Fullständigt idiotisk och livsfarlig grej, Kimi säger att han har ingenting emot att köra tufft, men att man samtidigt måste kunna lita på att andra förare inte gör helt vansinniga saker som Verstappen. Apropå Monza,..tifosis kommer att älska Max och visa sin kärlek med stenkastning;-)
Brandon Lee

skriven
#3: Marcus

Villeneuve är inne på samma sig dig att han får skydd av FIA och att han inte kommer att lugna ner sig utan tvärt om. Hittills har han bara blivit värre och värre så det kommer snart sluta illa MEN det kommer såklart inte vara hans fel.

Om Adrian Newey hade varit i Mercedes hur mycket snabbare hade de då varit?

Svar: Det har funnits unga förare i F1 tidigare, men ingen av de har kört så huvudlöst som Max, en del lär sig, andra inte, Max tycks höra hemma bland de sistnämnda.
En Newey bil med Mercedes PU,.snabbare än något annat.
Brandon Lee

skriven
#4: zenkert

Bara en bildad man, Brandon, kan skriva följande i en alldeles utmärkt blogg som du skrivit...

Moment 22 av tredje graden.

Max vill säkert allra helst ha Banankontakt av tredje graden.

Moment 22 är för övrigt en alldeles utmärkt bok, en av mina många favoriter.
Läs den, ni som inte gjort det.

@FRosenqvist pushar jag alltid för. Hos Sauber 2017?
Friköpt från Mercedes DTM och Blancpain GT Series och Mahindra i Formula E.

Det vore något det. Och sen kan ju Sauber signa Joel Eriksson också för framtiden för att tillfredställa behovet av en svensk förare för alla svenska pengar dom fått.

Ja-ja! Drömma kan man ju alltid :-)

Ser fram emot Monza och Tifosis!

Ciao

Svar: Max är mer en Lasse Åberg pojke än en Joseph Heller man, mer banan pure än druvsaft, och allt som rinner ut hamnar forfarande i en blöja.
Felix kommer inte i närheten av en F1 bil så länge han har Lövis som manager, synd eftersom han har talangen. Hur bra Joel är kommer att märkas först då när han kör med mer motorstarka och svårkörda bilar, men jag hoppas verkligen att han orkar hela vägen till F1,.och drömma ska man göra, utan drömmar tar livet slut redan innan man dör.
Brandon Lee

skriven
#5: zenkert

På tal om Böcker.

Läs " Enzo och konsten att köra fort i regn "
Av Garth Stein.

Den handlar om en hund, en familj, intriger och Racing.
Hunden är huvudrollsinnehavaren.

En alldeles underbar bok.

Jag tror att Amber skulle älska den, om hon inte redan läst den, Brandon.
Engelska titeln är:
The Art of Racing in the Rain.

Det är en bok för män och kvinnor med hjärta och själ.
Särskilt för män som vågar vara riktiga män och visa känslor.

Ciao

Svar: Låter intressant, böcker kan förmedla det mesta på lite olika sätt, som till exempel James Joyce "Ulysses", ordlekar när de är som bäst, kanske inte i svensk översättning men väl på original språk ,där själva berättelsen får flytta på sig till en viss mån när James leker med ord, många ord, och det utan att klassas som en som pratar mycket utan att säga något alls.
Brandon Lee

skriven
#6: ThomasF

I krig är unga pojkar som verstappen de bästa.Speciellt i jaktplan.Det är svårt för US -veteraner som kommer hem att börja följa lagar ,då de kan hamna i elektriska stolen för något som applåderas i krigstid.Översätter man nu detta till Max situation och tillsätter Bernies pengakonton så blir regelverket otroligt konstigt.De andra förarna vet inte vad som gäller på banan när Verstappen kommer.Må så många som möjligt överleva.//Ha D bra Brandon//Thomas

Svar: Ja, därför att de är korkade och tror sig vara odödliga= perfekt kanonmat åt smarta politiker. Att Max är blåst i skallen råder det ingen tvekan om, vi får väl hoppas på att ingen annan blir lidande på grund av hans idioti, det blir kul att se hur tifosis visar hur mycket de älskar honom,.kanske genom att kasta sten på honom. Ha det bra du med Thomas.
Brandon Lee

skriven
#7: Nico

Som en fotnot till allt Vettel har varit inblandad i detta år; Han svänger in i kurvor som om han var ensam i starten likt RBR-åren. Han tar för givet att folk vet precis vilka linjer han tänker ta... och fan ta den som tänker samma sak som honom och är i vägen, eller vill åt samma fläck med asfalt som han.

Också en sund utveckling. Det enda som har utvecklats hos Vettel verkar vara hans attityd utanför cockpit. Inuti cockpit börjar man nästan ana ren frustration och desperation. Det märks när en förare har börjat sin karriär med att vinna. Lovisa Hamilton hade samma problem. Så fort det inte gick hans väg längre blev det sjukt pinsamt. Han må vara duktig på att köra. Men han gjorde en del sköna missar när han red på gränsen och när domarna var på han så slänger han ur sig ett; "Maybe it's because I'm black". Clever move...

Vad beträffar Max. Många säger vänta bara tills han smäller så kommer han lära sig. Har han inte smällt ganska skapligt redan. T ex med Grosjean i Monaco när han gick för en dörr som stängdes. (snyggt, till skillnad från hur han stänger).
Men det märks att hans tv-spels körning från 2015 inte funkar lika bra i topp-skiktet. Det fungerar i mittfältet där många inte vågar säga halvsju, men i toppskiktet finns rutinerade rävar som är så pass smarta att de håller sig till reglerna - oavsett om de gillar reglerna eller inte. Jag hoppas inte att han smäller. För 1993 sade jag om en viss förare "Hoppas han kör in i en vägg och dör" vilket sedan hände 1994. Så jag är försiktig med vad jag önskar numera. Men jag hoppas att någon ger Max en riktig lektion snart. Tar honom på långa resor utmed vita linjen och rent allmänt - jävlas tillbaka med honom.

Svar: Vettel börjar bli lite desperat när han märker att Kimi är snabbare, inte första gången han styr in i Kimi, kanske inte sista heller, men han borde nog lyssna på Marchiello som säger, att alla som inte levererar åker ut inklusive honom själv,det är inte många förare som pallar för trycket att köra hos Ferrari.
Max har mer än en skruv lös, han tror att F1 är som TV spel, missar man är det bara att trycka på reset och börja om, Kimi borde skicka idioten in i räcket på Monza när man är uppe i 360 knyck.

Apropå Red Bull och Toro Rosso, tror du att vi får se Pierre Gasly i F1 redan i år?
Brandon Lee

skriven
#8: Nico

Gasly, jag tycker det skulle vara intressant att se vad han går för i F1. Du vet... ibland kommer det förare som inte riktigt nådde hela vägen eller levererade i matar-serien. Men sen visar det sig att en F1-bil med allt runtikring är som en skräddarsydd kostym. Ericsson är kanske ett exempel på motsatsen, lyckades inte i matarserien och inte heller i F1. Kvyat försvinner ju som det verkar. Tror inte några stålar i världen kan rädda honom. Inte ofta man ser en kille som vart på podium ett par gånger försvinna ut genom köksingången. Men men, kommer Gasly in så tycker jag att det är kul. Men samtidigt lite frustrerande både för honom och Sainz, vetskapen att sittbrunnarna i RBR är upptagna ett bra tag till. Om inte Max kör ihjäl sig förstås.

Svar: Jag tror att Kvyat åker ut innan årets säsong är över och Gasly kommer in, jävligt snabb kille men fortfarande lite ojämn mellan varven, men sådant försvinner när man blir mer rutinerad som förare.
Brandon Lee

skriven
#9: Ghostface

Christian Horner hade sagt till Max att..... han inte får berätta till någon på Monza om vart han övernattar , eftersom det kan finnas lite arga italienare.. :D

- För Ferrari är Verstappen samma sak som ett rött skynke för en tjur sade Helmut Marko..

skriven
#10: Erica

Tycker att Verstappen borde få sig en REJÄL varning för det på rakan, alternativt bli avstängd. Tycker inte hans beteende är acceptabelt då det kan få stora konsekvenser. Tror inte heller Verstappen är en person som kommer ta till sig kritiken.. det bästa skulle vara att skicka tillbaka han till F3 får hand körstil skulle pass bättre.

skriven
#11: Mika-fan

JA JÄVLAR!! När t o m J Villeneuve är på Kimis sida, då måste det vara riktigt illa , han som ALLTID dissar Kimi annars! :D

skriven
#12: Magnus Blomqvist

Vad tror du om Nicos chanser i loppet nu när han är på sista motorn? Lewis kan ju gasa allt han orkar med nya fint inkörda motorer utan att behöva bry sig. Lite lustig är allt förarcirkusen då Kvyat både har pengar, pallplacering i år och så sent som senast hade tredje snabbaste varv totalt och alltså snabbare än båda RB bilarna och ändå är det ingen som vill ha han?

skriven
#13: Marco

Nu drar silly-karusellen igång. Felipe Massa har precis meddelat att han drar sig tillbaka efter säsongen!

skriven
#14: Ghostface

check this out MADMAX https://www.youtube.com/watch?v=Qvs4o0vbAMs

skriven
#15: Mika-fan

Asså den där missfostret max borde gå en etik-kurs. Snacka om smaklöst uttalande, och vilken bedrövlig jämförelse https://twitter.com/dennisvo11/status/771687432802725888?s=09

skriven
#16: Ghostface

Vicken lirare !! riktigt lågt det där !!

skriven
#17: Mårten

Max är som maldonado, = helt opålitlig
Är det bara jag som märkte att kimi bromsade tidigare än de andra i första kurvan, även om vettel styrde in i kimi så hade det aldrig hänt om maxonado inte kört folkrace.

skriven
#18: Kilroy

Kimi var iaf en hel billängd före Max innan kurvan.. ville han/galningen köra om på höger sidan?? Hahah Maxonado 👍👍

skriven
#19: Kim(i)

"Efter förra veckans kritik mot Max Verstappen har holländaren nu fått en varning av FIA.
– Charlie Whiting visade honom en repris från loppet på Spa, säger Red Bulls stallchef Christian Horner till Sky Sport F1.
– Det var en varsam varning som för att säga att det blir en svart-vit flagga.
Den svartvita flaggan används inom motorsporten för att varna en förare att han har uppfört sig osportsligt.
– Men ska jag vara ärlig är det som hos vilken 18-åring som helst, det går in genom ett öra och ut genom det andra.
– Han bryr sig inte, han är fokuserad på att göra sitt jobb, han påverkas inte av omgivningen och det är det som verkligen gör honom till den talang och framtida stjärna han är."

Han bryr sig inte, inte bra att önska hemska saker för någon men jag hoppas innerligt att hans toast förevigt blir brända och frukost Coco posen söggliga. Jobbigt att vara 18 och redan hatad och jag kommer njuta när han åker på en propp

skriven
#20: Mika-fan

MÅRTEN: Jag uppfattade det lite samma som dig, men ser även att framför Kimi saktar Nico ner nåt enormt. Om det är pga Nico som Kimi nästan stannar vet jag inte, men det var ändå överambitiöst av både Vet och Max, mest Max, för han val helt uppe på kurbsen och helt på fel sida av den vita linjen.

skriven
#21: zenkert

Äsch - kan vi inte lägga ner Mad Max-snacket nu.
Det lönar inget till och leder ingenvart alls.

Kul för Guiterrez i HAAS, och för HAAS att gå hela vägen till Q3. Grymt bra!

Men Sauber har en jääääääääääkla lång uppförsbacke.
Frågan är om Marcus är kvar i F1 nästa år.
Ska man vara krass så har ME egentligen inte gjort något bra sedan han vann Japanska Mästerskapet i F3 2009. Fattar inte varför han är i F1 egentligen. Tyvärr.

Såg förresten dagens galna GP2-Feature-Race på TV idag. Fasen så mycket roligare än F1.

Kram och Ciao

skriven
#22: Tomi

Håhåjaja, Kimi tillåts inte köra ikapp Vettel på Imola, ett hyfsat tråkigt följajohnrace.......

skriven

Kommentera inlägget här :