RUSSIAN GLASNOST

 
God morgon alla barn, här följer en frukostrapport från den heliga treenigheten, BL, bakis och Starbucks, lite ostadigt men jag segade mig genom ett sammandrag från Rysslands GP, bättre race än förväntad, lite glasnost med andra ord.
 
Resultatlistan här ovan är inte helt korrekt, eftersom Kimi ärades med ett tidstillägg, och förpassades till en åttonde plats. Femma eller åtta spelar väl ingen större roll, dock var det kul att se lite mer aggressiv körning från Icemans sida, även om han frivilligt flyttade på sig för att släppa förbi Vettel, dock först efter det att man skruvade ner effekten av hans PU från depån.
 
Sammanstötningen med Bottas kan tolkas lite på olika sätt, Kimi var en liten smula överoptimistisk samtidigt som Bottas stängde dörren rätt så bryskt, Kimi var ju faktiskt långt uppe på insidan av Bottas när denne styrde in, jag undrar om Bottas överhuvudtaget såg Kimi.
 
Hamilton fick en lätt resa efter Nicos problem med gaspedalen, lite märkligt, att det alltid dyker upp mystiska fel på Nicos bil om han hamnar före sin stallkompis.  Vettel behövde inte överanstränga sig i onödan, Kimi släppte honom förbi, Rosberg försvann med tekniska problem, och Williams var inte snabb nog att hålla jämna steg med Ferrari.
 
Perez visade åter igen hur duktig han är att få däcken att vara i evigheter, dock kom tredjeplatsen tack vare Kimis och Valles sammanstötning, men bra race av Perez. Massa tog fjärdeplatsen mest på grund av andras oflyt, samma gäller Kvyat.  Nasr svarade för en riktig bra insats, bra kval och ett bra race, något som man inte direkt kan säga om Marcus, som åter igen hamnade onödigt nära Hulken och fick bryta, Maldonado, Button och Alonso tog de resterande poängplatserna med mer tur än skicklighet.
 
Några skrotade efter konstens alla regler, bland annat Sainz och Grosjean, den sistnämnda såg ut att ha en bil med onödigt mjukt inställt bakända, när bilen rollade in genom kurvan så släppte den in oönskad luft under bilen, diffusern tappade down force och greppet försvann, dagens bilar tål otroligt hårda smällar ur säkerhetssynpunkt, något som både Sainz och Grosjean säkert vill skriva under.
 
 
Nattens övningar lämnade efter sig lite blandade känslor, jag missade House Of Blues "The Last Hurrah" i augusti, så vi höll en likvaka med gravöl i efterhand.  Det är något sorligt över gamla rockhak, när det stora tystnaden har lagt sig i som en dödssvepning runt en övergiven byggnad, det är just bara tystnaden som skriker ut ur väggarna istället för rock n roll. Musiken och sorlet av röster är borta, allt som återstår är en stillsam vandring längs memory lane, det blev ett antal nätter i House Of Blues genom åren, både på scenen och bland publiken, må HOB snart resa sig ur askan  på en ny adress likt en fågel Fenix.
 
 
Likvakan följdes av en golgata vandring bland hungriga nattens varelser som tar inga fångar...
 ...allt och lite till är tillåtet bland L.A nattaktiva djurbestånd, det spelar ingen roll hur mycket vitlök på pizzan man trycker i sig, de ger sig aldrig innan man är tömt till den sista droppen av all livselixir...och det är precis så det ska vara,..det går bra nu.
 
Amen,..må nattens varelser vara med er när frugan är på besök hos svärmor.       
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Mayol

Vet inte om jag håller med om att Kimi var för brysk, Valle öppnade dörren på vid gavel genom att hålla helt till vänster och när Kimi dök där så svängde han in som om han var ensam på banan. Race incident tycker jag framförallt som Valle inte visste att han hade backspeglar monterade på sin "Martini, shaken not strid"

skriven
#2: Tomi

Verkligen tydligt att Ferrari skruvade ner effekten på Kimis bil när Vettel skulle släppas förbi, tråkigt när det blir så tydligt men samtidigt bra för det visar med tydlighet att vi som åskådare ser toppen av isberget om vi bara ser på vad föraren presterar på banan ibland....
Tycker också att det var rätt av Kimi att gå för det när han var på behörigt avstånd från Vettel och därmed fått tillbaka effekten. Visst Kimi var överoptimistisk men man kan ju inte heller bara fortsätta att köra som vanligt när man är under attack.
Visst, banan i Ryssland är ju inte så bra men kurva 3 är ju skön-där ser man verkligen under lång tid vad som händer när en F1 utsätts för någon typ av maxbelastning....
Ha det gott...

Svar: Så är det, bara för att något är förbjudet betyder inte att det inte förekommer, det är mycket enkelt att manipulera bilens prestanda från depån.
Brandon Lee

skriven
#3: Mayol

Föresten så vet jag inte om sammandraget du såg Brandon innefattade Hamiltons ogenerade slickande av Putins röv iklädd en hejdlöst fjantig pälsmössa fiffigt framtagen av Pirelli ;-) Det var en syn för gudarna och jag får väl ta till AlkoGuden för att rensa bort den obehagliga synen från hjärnans besudlade neuron bindningar.

Svar: De här pälsmössa bilderna fick folket skratta hejdlöst på den här sidan av atlanten, Pirelli chefens utlåtande säger väl allt om varför man kör race i armhålan Ryssland, den är en viktig marknad för Pirelli och biltillverkare, det är så lite de bryr sig om själva sporten och fansen, dvs, inte ett skit, utan allt handlar om att tjäna pengar.
Brandon Lee

skriven
#4: Reijo Turunen

Missa både loppet och kvalet. Såg repris på Kimi och Bottas batalj. Synd att han inte vänta lite och tagit det på raksträckan. Ibland blir det inte som man tänkt. Var det hans tredje straff för i år? Då blir han väl straffad nästa race med?

Svar: Bottas är skicklig att stänga dörren för omkörningar utan att för den skull köra ojust, jag tror inte att han såg Kimi överhuvudtaget, om han skulle ha gjort det, så skulle det har varit enkelt för honom att undvika sammanstötningen.
Nä, inget sånt straff i nästa race, men däremot en nedflyttning på gridden när Ferrari i Kimis bil tar i bruk den femte PU för att testa de senaste uppdateringarna, en smalare och kortare växellåda efter det att man har flyttat oljetanken från växellådan till ett annat ställe, samt att man har flyttat några komponenter i hybridsystemet, och tagit fram smalare cylinderblock , allt detta för att kunna göra bakändan av bilen smalare för bättre aerodynamik.
Brandon Lee

skriven
#5: Mannson

Tjena BL
alltså det här med att de kan styra effekten på PU från depån? Jag begriper inte det riktigt..
Man får inte ge föraren hjälp via radion men man får styra effekten på bilarna från depån hur som helst? Varför ens be någon släppa om nån i egna teamet via radio när man i såfall endast kan strypa motorn en stund och låta den andre glida förbi på så sätt? Att det ens får vara möjligt?! Fullt ös, full effekt hela tiden tack!
Trodde föraren enbart kunde styra det inifrån bilen på sina miljontals knappar o vred, på inrådan från depån att det är ok för PU, soppamängden, hållbarheten osv.. Redogör lite för mig är du bussig.

Kimis attack på Botas kändes verkligen som att nu får det bära eller brista, inte riktigt likt honom.

Svar: På pappret är det förbjudet att styra från depån, i praktiken förekommer det precis som det alltid har förekommit, att förbjuda något, och att ha resurser att kontrollera att förbudet efterlevs är två helt olika saker.
Brandon Lee

skriven
#6: Mayol

Det enda sättet man kan styra PU'n från depån är genom att få föraren att trycka/vrida på knappar o vred på ratten för att uppnå olika inställningar/modes för PU'n. Påverkan genom direkt telemetri är förbjudet. Teamet kan dock läsa av massor av data som sänds från bilen och sedan ge föraren besked om hur denne skall ställa in reglagen på ratten för att ställa bilen/PU'n i rätt "mode". Tror de flesta kommer ihåg Webers kommentar till Vettel efter Malaysias GP 2013 gällande att följa teamets order om att ställa bilen i läge "multi 21" ;-)

Svar: Du tror väl inte på fullaste allvar, att direktiven om icke tillåtet manipulering av data efterlevs till punkt och pricka? Ingenting är så enkelt som att dölja kommandon i all telemetri trafik, och ingenting är så svårt för utomstående som att hitta dessa kommandon, F1 stallen anlitar folk efter samma princip som IT säkerhetsbolagen, som anlitar skickliga hackare att hitta svagheterna i deras säkerhetsprogram,dvs, folk som kan skapa och dölja kryphål omöjliga för FIA "experter" att hitta.
Brandon Lee

skriven
#7: Patrik

Tog inte dig för True Blood typen(appropå bilderna 😃)

Svar: Jag ställer upp som blodgivare mer än gärna för vissa kvinns;-)
Brandon Lee

skriven
#8: Nico

Jag gillar egentligen inte ens diskussionen Valtteri/Kimi - raceincident säger jag! Men - visst slap my fingers om jag har fel och det är svårt att veta när det slutade som det gjorde. Men hade Kimi ens fått in sin Ferrari i den kurvan om Bottas hade lämnat erfoderligt utrymme, dvs en bilbredd på innern? Jag är tveksam, såg ut som att Kimi bar med sig ett snäpp för hög fart in mot den kurvan. Det finns två förare i startfältet som så ytterst sällan begår förar/bedömningsmisstag (Kimi & Fernando). Så när det väl händer så kan man knappt tro att det är sant :-)
Men Sergio måste ha tuppat av, först lyckas han hålla p3 ett tag, för att sedan tappa ner till femte och klättra upp till tredje igen på 1½ varv. Vilken känsla för honom.

Men skitsamma, Vettel har kilat in sig imellan Mercedes-bilarna i sammandraget. Det måste vara en jävla skön känsla. Även om Ferrari har fått fixa och trixa med sina bilar (till Vettels fördel) för att komma dit så är det en oooh-så viktig pusselbit i det psykologiska spelet som Ferrari precis som Alonso gärna spelar när tillfälle ges. Skillnaden är förstås att de förstnämnda vanligtvis hanterar det mycket snyggare.
Men fortfarande känns gapet enormt... det är liksom oceaner mellan Mercedes och vem som nu vill vara tvåa. Så på bollen - vad tror du om motorerna nästa år? Det är förstås omöjligt att komma med något konkret. Men Ferrari måste vara sjukt fokade nu när dom ser att allt går åt rätt håll. Dom har i år tagit sig förbi RBR och distanserat Williams. Självklart måste dom hålla blicken lite bakåt också, men nu är dom på spåret.

skriven
#9: Marcus

Det är skrattretande hur de håller på i F1. De snabbaste får inte vara snabba utan teamet styr vem som ska vara snabbast och Bernie och Pirelli ser till vilket team som ska vinna. Jag hade gärna velat se race utan radiotrafik och noll kontroll från depån.

skriven
#10: Captain Hindsight

Härligt att läsa dina inlägg :)

Som svar på din kommentar till mitt inlägg i förra tråden. Jo, jag kan också hålla med om att Bottas säkert kunnat gett lite mer utrymme bara för att inte riskera bli påkörd. Nu skulle säkert han gjort det om han sett Kimi för det är såklart surt att bli sittande bredvid däckmuren. Kimis straff är väl mer eller mindre förväntat i dessa lägen. Knappast blivit något om de kört om 10 platsen, men nu blev det som det. Håller med några andra hör att man blir förvånad när Kimi hamnar i en situation som nu i Ryssland :) Inget vanligt scenario och just därför kändes det ändå inte allt för bittert. Han gjorde också ett bra race. Höll jämnt med Vettel och sen körde han bra och visa att han är hungrig och inte backar av och nöjer sig med att hålla en stadig poängskörd. Bra att visa att han vill också va på podiet och han backar inte om läget finns. Mer sånt önskar vi se i fortsättningen.

Ha det bra i staterna!

skriven
#11: Leflander

Uups....till att börja med..jag är ett Stort Kimifan, och min första tanke efter smällen med Valle var nog; voi hel...e hur har Kimi blivit så desperat att han gör en "Maldo manöver" alltså kastar in bilen och hoppas den andra viker undan! Det tog ett tag innan jag ändå kom på att det är ju detta jag saknat lite hos honom, lite jävlar anamma körning! Han såg öppningen, kom med lite hög hastighet samtidigt som Valle knappast såg honom och resultatet är känt, 2 besvikna finnar som har stor respekt för varandra, hoppas så är även i fortsättningen! (Tror inte de går på öl tillsammans på ett tag...)

skriven
#12: Ferraristi_Svezia

Ett sant nöje att följa Din blogg BL! Keep up the good job! Det är många med mig, som följer Dig!

Race incident helt klart kan jag tycka, tycker inte argumentet för att Bottas antagligen inte såg Kimi håller, det är väl ändå hans skyldighet att se till att han gör det, ser man inte så chansar man väl heller inte, tycker man ser klart o tydligt på bilderna att Kimi kommer o Bottas styr rakt in med avsikten att "skrämma" undan Kimi, inte att det skulle smälla förstås.

Även om jag mig nu kunde se lite "jävlar anamma" i Kimis körning, så kan jag inte låta bli att känna att han borde väntat lite, visat lite kyla en anings längre, som den Iceman han ändå är, han hade med 100% säkerhet tagit Bottas o bärgat podiumplats.

skriven
#13: BomanP

Avd Kimi Bottas min åsikt är att Kimi överkörde o Bottas stängde dörren för bryskt som man inte såg Kimi trots han gick tidigt innern.

Hir e PU reglerna? Ferrari ha använt alla sina tokens men kan köra helt ny 2016 PU i Austin?

skriven
#14: Magnus Lundahl

Jag tycker allt som oftast att det är bäst vara lyckligt ovetande.
Jag blir totalt super arg att läsa dom kan styra effekten på bilarna. Fan inget är äkta länge och ärligt.
Kan inte en ny F1 serie startars. F1 legend med mekanisk och analog teknik endast. Där skulle jag vilja ha slagvolym tex 3 liters och en standard framvinge för alla och mycket mekaniskgrepp.
Ge Brandon all makt i F1 , så vi får äkta racing. Du borde kanske skriva på engelska trotts allt.

Loppet var inte så tråkigt som förra året. Jag kollade större delen.Men jag missade verkligen inget kul.

mvh

skriven
#15: OK

Kimis stora misstag var väl att han utgick från att alla andra har samma splitvision som han själv - är det något jag tycker mig sett i Kimi är det att han har otrolig koll på sin omgivning. Han trodde väl att Bottas också skulle ha det och räknade med att han skulle flytta sig om det inte gick vägen fullt ut.

skriven
#16: Leflander

OK; din förklaring köper jag helt, bra tänkt , Kimi brukar ha stenkoll på omgivningen...:) oftast iallafall.

skriven
#17: Flying finn

Icemans påkörning av Niceman var en hälsning till resten av förarna: Here comes a man on a mission for 2016. ;-)

skriven
#18: Mika-fan

Kimi har (nästan) gnuggat hjul med många, mer erfarna förare, positivt menat. Dom rutinerade rävarna vet att dom kan ligga nära han och köra så, för han har bra koll på grejerna. Finns massor av klipp när han ligger millimeter från Schumi, Alonso m fl, så att han skulle gjort en "banzai Sato", eller "Maldo-move" har jag mycket svårt att tro.

Jag tror Bottas redan fantiserade om sig själv på pallen, och inte hade full koll i backspegeln, vilket han borde haft iom att han öppnade dörren.

Nåja. Kul och se riktigt aggresiv körning från Kimi. Tycker han vikit ner sig för lätt i vissa situationer tidigare, framförallt i början på säsongen, men nu var det mera SISU över det hela.

Ska bli kul och se vad han kan göra med den nya spisen, om han nu för den, i nästa lopp, eller när det nu var.

Resten av denna säsong känns lite meh, men ska ändå bli kul och se om Ferrari kan närma sig Merca något iaf. Annars längtar jag mest tills nästa säsong, och hoppas Kimi får en bättre start, så han slipper agera hjälpryttare andra halvan.

Tack igen Brandon, och även till alla andra som skriver här. Kul att ta del av era tankar och åsikter också, plus att den minskar ner väntan iaf liiiite mellan Brandons inlägg.

Må väl där ute, båda bloggmeister himself, och alla andra racingfans.

skriven
#19: Mika-fan

+ 1 miljard på herr Lundahls inlägg här ovanför btw.

Slutligen. Killar utan hjärna, kör bilar med stjärna (=mercedes).

Puss o kram på er.

skriven
#20: Ferraristi_Svezia

Bara att hålla med föregående talare Mika-Fan; kanonkul att så många följer Brandon här på bloggen o att många även tar sig tid o kommentera utan massa personliga vendettor i åtanke. För en lekman som undertecknad är det skitkul o lärorik läsning! Keep up the good spirit!

skriven
#21: Ghostface

heheheh : ) Det var egentligen Pastorn som körde på Valtteri !
Han tog Kimis bil när Kimi was taking a shit..

https://pbs.twimg.com/media/CRCeaKZWgAAyRQr.jpg:large

Svar: Jävla Pastor, han finns lite överallt,.och så är han en kopia av Dalton bröderna, en riktig cartoon figur;-)
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :