FERRARI FAIRY TALES

 
FIAT-Chrysler mannen Sergio Marchionne ,som numera är den högsta chefen hos Ferrari, har sagt sitt om företagets ambitioner och önskemål angående det nuvarande tekniska regelverket, som enligt Sergio borde skrotas. 
Den gode Sergio blev både bestört och upprörd ,när Todt och Ecclestone lanserade sin ide om en billig kraftkälla som ett alternativ för dem sofistikerade och mycket dyra hybrid PU enheter, som för med sig orimliga kostnader för de små stallen.
 
Enligt Sergio är det varken FIA, Ecclestone eller Todt som ska diktera villkoren, och försöka tvinga de stora biltillverkarna att sälja sina kundmotorer till ett reapris, de stora har ju lagt ner hundratals miljoner för att ta fram sina hybrid PU, billiga alternativa motorer från oberoende tillverkare skulle förvandla F1 till Indy Car, något som Ferrari vill inte vara med om, utan då skulle man eventuellt välja att lämna F1.
Marchionne påpekar även faktum, att Ferrari är en biltillverkare, och att F1 satsningen är en del av deras marknadsföring-PR verksamhet ,vars syfte är att göra reklam för biltillverkarens produkter, och att Ferrari kommer att använda sig av sin veto rätt om företagets intressen hotas av oseriösa förslag från FIA&Co.
 
Med sitt ställningstagande avslöjar Marchionne vem han innerst inne är, en simpel bilförsäljare vars enda intresse är att kränga sina produkter världen över, han nämnde aldrig varken F1 sporten som sådan eller F1 fansen i sitt tal, utan allt handlade pengar och marknadsandelar, samtidigt som han åter igen på ett ytterst arrogant sätt lyfte fram vilka har den verkliga makten i F1.
 
Nu var ju inte innehållet i Marchionnes tal på något sätt något nytt, samma hot om Ferraris tänkbara tillbakadragande har framförts tidigare av andra Ferrari chefer, och även från Mercedes och Renaults håll har liknande tongångar förekommit. Bilförsäljare är bilförsäljare oavsett försäljningsvolymen i deras verksamhet med allt vad det innebär, F1 skulle må bra av några fler privatstall med god ekonomi som sätter det sportsliga i fokus istället för jakten på marknadsandelar, och lite konkurrens i fråga om däckleveranser skulle inte skada heller, Pirellis monopol främjar inte på något sätt det sportsliga i F1.
 
I sitt tal tog Marchionne även upp Kimis formkurva under 2015, och påpekade faktum, att Iceman jobbade upp sig mot slutet av säsongen, och att han till nästa år förväntar sig magiska resultat från Kimi, något som kan ha samband med Kimis arbete i år att testa delar till nästa års bil ,och vilken riktlinje  man har valt designmässigt med nästa års bil, kanske är Marchionnes ord en fingervisning om en bil som passar bättre för Kimis körstil än årets bil gjorde. 
 
Det om Ferrari chefens egotrippade sagostund, nu är det dags för något helt annat, nämligen förekomsten av musikrelaterad verksamhet i F1 kretsar.  Gaphalsen Eddie Jordan brukar stå på scen ibland och spela gitarr, en annan med musikambitioner är Lewis Hamilton, som säger att hans musikaliska sida är en okänd sida av honom bland fansen, lite mjukare och mer känslosam, Lewis även skriver låtar, och lär inom kort släppa sin första skiva.  Så, hur duktig är Lewis som musiker och låtskrivare?  Det beror på vem man frågar,  han spelar lite gitarr och piano  och har en sångröst som Britney Spears på anabola steroider, ni får väl avgöra själv, jag slänger in några klipp med Lewis.
 
www.youtube.com/watch?v=cO92HQfZTkc  
 
www.youtube.com/watch?v=A6Z0rfau6f0   
 
 
En som absolut inte borde ta sig upp på scen med en gitarr i handen är Sebastian Vettel, hans musikaliska ådra är helt torrlagt, det räcker mer än väl att han sjunger på italienska till sin ingenjör från bilen när muttermannen fyller år.
 
 
 
Det om F1 folkets eventuell musikalisk talang, det finns dem som har talang på riktig, så här års strax innan julhelger så taggar även Heavy metal folket ner, och spelar något stämningsfullt, dock inte med dragspel utan man håller greppet om gitarren. Här kan ni lyssna Alexi och Roope från Children Of Bodom som spelar Vivaldis fyra årstider, kanske kan Lewis bli en elev hos den dynamiska duon.
 
 
 
Apropå jul, för mig och Amber blir det en julhelg hos Jimmy i Mora Valley, även Jonas B, hans tjej och Micke kommer dit från Sverige. Jul i L.A. bland palmer är ingen höjdare, i Mora Valley kan temperaturen på nattetid så här års falla till 15 minus, perfekt temperatur att sitta mitt i natten i Jimmys stora, vedeldad badtunna med mössan på under en stjärnklar himmel, ett glas Captain Morgan i näven och lyssna på vargens läte när man inte lyssnar på Jingle Bells på hårdrockare vis.
 
 
Amen,..må Sergio Marchionnes sagostund vara med er.    
 

Kommentarer :

#1: JK

Tråkigt att biltillverkarna inte inser att tekniken inte är allt. Titta på WRC, jätteavancerade diffar och växellådor som kostade massor med pengar så endast citroen o ford i princip hade råd med riktiga satsningar. Sedan gick de tillbaka till mekaniska diffar och vanliga seklådor och nu har vi ford, VW, citroen, hyundai samt toyota och ev fler märken på gång in i WRC igen.

Inte nog med det blev det roligare för publiken då förarna nu åker på sladd, det såg förjävla trist ut när dom gick som på räls med gamla reglemente.

Svar: Jag gillade de gamla grupp B monstern, jävligt mycket knuff och håriga vägegenskaper gjorde dem svårkörda, bilar som skilde män från pojkar.
Brandon Lee

skriven
#2: ThomasF

Hmm,Lewis musikkarriär känns väl lite som Carl Lewis ,Pernilla Wiberg o alla de andra som gjorde en låt.Hade inte de stora band bakom sig som överröstade problemen lite?Ferrari,är inte de o alla andra italienska biltillverkare egentligen traktortillverkare som tog va de hade efter krigen o böjde till.Ett vackert yttre kan man förstås inte ta ifrån dem.Nä tacka vet jag Arieln,de va ingenjörskonst.Tack för ordet.//Thomas

Svar: Det är rent av tragisk när sportstjärnor med bekräftelsebehov får för sig att de kan bli musiker, Pernilla var ju direkt pinsam, och Lewis är inte mycket bättre.
Brandon Lee

skriven
#3: Claes/Salem

Hej alla F1 fans
Får jag så här i tider av ledigheter föreslå att ni tar en tur till Hamburg (ni som inte redan varit där) till Prototypmuseet, det är litet men bra. De har mycket fina bilar. Mycket historia som går att se. Om man tar en tur till Düsseldorf kan man åka till Remise, Harffstraße 110A, 40591 Düsseldorf. Det är inte långt från Hamburg. Där finns det bara "vanliga" bilar som faktiskt inte är särskilt vanliga, massor med historia och de har verkstäder som ligger i ett gammalt lokstall. Tillsammans med försäljning och lagring av exklusiva åk!
Om man nu är där så ta en tur till Sinsheim Museum, det ligger en bit ovanför Stuttgart, maken till museum har inte jag sett tidigare, helt enormt. Tre av tillverkade M-B 600 Pullman varav en var ny och en Idi Amins gamla! Mycket F1 bilar, äkta vara dessutom. Sen är det inte långt till Freiburgs gamla stad och drick lite bira i ölbaren som ligger inne i Gamla bryggeriet. Fina hotell, billigt också. Varför inte en sväng till alla bilnördars mecka, rakt över gränsen bara, Mulhouse Frankrike, och se samlingarna efter br. Schlumpf! Mer historia än man kan smälta, men man kan ta sig en hel dag där. Största samlingen av Bugatti man kan se i Europa. Ett måste på museekartan, varit där tre gånger och det är lika mäktigt var gång. Historien om bröderna finns på Wikipedia, bara det är en saga! God Jul och Gott Nytt År till er alla!

Svar: Kan vara något att kika på när man hamnar i Tyskland, annars är det många brittiska museer som man har varit på besök, de har ju ett antal.
Brandon Lee

skriven
#4: Claes/Salem

Vilken musik den där Parra kan prestera, för det är väl han som spelar, lite dålig på den här sortens musik!
Djävligt bra faktiskt, kolla Greensleeves sen och njut! /C

skriven
#5: Cox

Fortsättning på FAIRY TALES !
Alfa Romeo sprider ett rykte om sin återkomst någon som vet mer är just ryktes spridningen som dom själva annonserar ?

Svar: Det är Marchionne som vill sätta AR logga på en Ferrari kundmotor hos Haas F1,,han kunde lika gärna välja en Maserati dito om han ville,.lite marknadsföring med andra ord.
Brandon Lee

skriven
#6: Marcus

Hoppas verkligen de utvecklar bilen efter Kimis önskemål men om så sker så lär de nog byta riktning när Vettel börjar klaga.

Svar: Ja, vi får väl se om Ferrari begriper Kimis värde ur kommersiell synpunkt, Vettels PR värde är lika med noll, han säljer inte flera Ferraris oavsett hur många titlar han kammar hem, Sebastian är mer en fyradörrars Merca taxi än en La Ferrari.
Brandon Lee

skriven
#7: zenkert

Är det banne mig inte bröderna skägg i ZZ Top där med Vettel ?

Ciao

skriven
#8: Mayol

Jag har anat att det kan bli ett problem att, den inte speciellt omtyckta, Vettel blir "Numero Uno" med en rejält sliskigt inställsam "belissimo ragazzi" ekande i radiotrafiksinslagen. Den ständigt slitande Kimi däremot har fått stå ut med all sköns "otur" och "pitwallinkompetens" samt ålagd att faktiskt utveckla bilen åt signore Vettel. Problemet är att sponsorerna ( ja Ferrari är även de beroende av dem) värdesätter goodwill värden högre än faktiska framgångar. Jag tror att man insett att man måste pusha fram Kimi i stället för Vettel eftersom det ligger så oerhört mycket mer i goodwill korgen på den sidan av garaget. Låt oss gemensamt hoppas att man äntligen släpper fram Kimi så han får glänsa lite även om han (åtminstone officiellt) inte bryr sig om vad andra tycker.

Svar: Kimis popularitet är en dilemma för Ferrari, liksom Vettels avsaknad av karisma, han begriper inte själv varför han inte ens är populär på hemmaplan i Tyskland. Jag tror att det beror på att han försöker hela tiden vara så inställsam, lite som en hundvalp som tigger uppmärksamhet. Kimi i sin tur säger, att det är kul om människor gillar honom som han är, om inte, deras problem inte hans, och det är just därför folk gillar honom, Kimi har inte vunnit lika många titlar som Vettel, men han har vunnit en plats i fansens hjärtan, något som är mycket värdefullt för Ferrari i PR-marknadsföring syfte.
Brandon Lee

skriven
#9: zenkert

Lite bakgrund och info om Italienska
sportbilstillverkare till THOMASF.

Alfa Romeo Grundades i Milano 1910.

Enzo Ferrari var ursprungligen raceförare
hos Alfa Romeo innan han startade sin egen firma.
Ferrari S.p.A. 1947.

Innan dess hade han gjort både det ena och det andra
inom Racing och Engineering inom motorsporten.


Ingen trakor i sikte än.


Men här kommer traktortillverkaren som blev sur
för att han tyckte att Ferrarin han köpt, var kass.
Kunde bygga en mycket bättre, bil tyckte han.

Ferruccio Lamborghini

1966 lanserade han sin första bil, P400 Miura.
Som för övrigt enligt köpare också var en
ganska kass bil.

(Med reservation för eventuella faktafel)

Ciao


skriven
#10: ThomasF

Zenkert!För 20år sen hade jag en granne som hade en Ferrari512 och en Porsche911 turbo.Jag och min son fick varmköra de här bilarna ibland o därav kallar jag F512-an traktor.Ingen styrservo,ingen servo till kopplingen o när man tittade ner i motorrummet såg det ut som min gamla chopper.Såg inte byggt ut efter ritningMen visst var v12,an vacker att titta o lyssna på.På bana funkade den nog men denna kördes endast på gata.Står det inte Ferrari på gamla traktorer det har jag för mig?.//Thomas

skriven
#11: Mika-fan

THOMASF: Finns nya ferrari-traktorer också =) Vita eller silver är dom vanligaste färgerna har jag för mig.

skriven
#12: Zenkert

Jag skrattar THOMASF :-)

Du skämtade angående traktorer kan jag tänka mig .
Jag Fattade inte det . . .

Nå i alla fall, som Hans Alfredsson sade, en av våra största humorister gennom tiderna tillsammans med Tage Danielsson.

Vem minns inte en, Lindeman ?
En av mina absoluta favoriter är kanalsimmaren.

Jag återkommer strax med ett annat inlägg, i ett annat ärende.

Ciao

skriven
#13: Zenkert

Kimi vs Vettel.

Båda är stora personligheter.
Kimi är rolig utan att veta om det.
Vettel är en humorist av stora mått.

Dom borde gifta sig ;-)
Ett perfekt par.
Fast dom är ju redan gifta med andra och har barn också . . .

Båda två har ett stort mått av integritet.
Vettel använder inte sån skit som Facebook, Twitter eller vad det nu heter.
Hur det är med Kimi vet jag inte.

Jag gillar Kimi för den han är.
Jag gillar Vettel för den han är.

A match made in Heaven tycker jag.

Sen kan man ju tjafsa ihjäl sig om Ferraris strategier och annat sånt tjofräs.

Men Kimi och Vettel, är enligt min åsikt två riktigt GOA GUBBAR!

Ciao

Svar: Varken Kimi eller Sebastian pysslar med Facebook eller Twitter, och det gör inte jag heller, utan klarar mig bra via andra kanaler, FB och T är behov skapade av moneymakers för deras bästa, inte något som verkligen behövs.
Brandon Lee

skriven
#14: zenkert

Inte jag heller, Brandon
Fuck hela den skiten tycker jag.

Fuck Facebook och Fuck hela den grejen.
Det förstör bara människors hjärnor.

Men dom flesta är väl idioter ändå...
Anser jag.
Så då gör det kanske inget.

Och med tanke på i vilken bransch jag jobbar i så kan man ibland bli mörkrädd över hur dumma i huvudet folk är.

Ciao

skriven

Kommentera inlägget här :