THE FUTURE PAST

 
Mr Haas säger sig vara lite överraskad av, att han lyckades med konststycket att få Grosjeans underskrift i ett kontrakt, en erfaren, snabb och fortfarande hungrig förare som kan hjälpa teamet med utvecklingsarbetet av bilen med sin feed back, frågan är om det var Grosjean som ville lämna Renault, eller om det var Renault som ville att han skulle göra det.
 
Grosjean är snabb under sina bästa stunder, men även en ojämn förare som ofta överkör åt det grövsta, en chanstagare som saknar det lilla extra som toppförare har. Jag ger inte mycket för hans förmåga som "bilutvecklare", Lotus har haft stora problem just på grund av förarnas oförmåga att lämna användbar feed back, Haas som nykomling lär inte få det lätt att etablera sig som ett stall att räkna med,  om ansvaret av riktningen för deras utvecklingsarbete med bilen läggs på Grosjean.
 
 
Renault för sin del lär inte heller få det lätt, att nå några omedelbara toppresultat som ett fabriksstall, Maldonado är ju inte direkt en "bilutvecklare" av rang, Vergne och Ocon ,som det ryktas om som tänkbara kandidater för den andra sitsen är det inte de heller, Vergne är en hygglig förare men bara medioker som källa för användbar feed back,  Ocon i sin tur är en oerfaren nykomling som har mycket kvar att lära.
 
Hur starka Renault blir på den finansiella sidan återstår att se, de fortsätter att förhandla med Bernie&co om en större bit av kakan som delas ut mellan stallen i form av prispengar, samtidigt som Sauber och Force India har lämnat in ett officiellt klagomål hos EU just i frågan om den sneddrivna utdelningen av prispengar, huruvida EU byråkraterna tänker ta upp frågan om mer rättvis fördelning av prispengarna eller inte är i nuläget inte klarlagt, byråkratins kvarnar brukar mala i snigelfart, och då inte minst hos EU.
 
Total lär utöka sitt stöd nu när Renault åter igen blir ett fabriksteam, det ryktas om, att även Infinitis logga kommer att synas på Renaults bilar, något som mycket väl kan stämma, Infiniti har ingen anledning att stanna kvar hos RBR som huvudsponsor.
 
 
RBR och Toro Rosso i sin tur ligger riktigt illa till på grund av brist på en motorleverantör till 2016, Mercedes har sagt blankt nej, Ferrari är inte villig att förse varken RBR eller Toro Rosso med PU av 2016 års specs, utan de skulle få nöja sig med årets motorer till 2016, något som Stortjuren&co har förkastat som en ren förolämpning.
 
Honda skulle kanske kunna tänka sig att leverera kundmotorer till RBR och Toro Rosso, men vem vill ha en motor som inte ens  i fabriksspecs  är konkurrenskraftig, VW-Audi kan nog räknas bort som en teamägare/motorleverantör för en lång period framöver, det kommer att ta tid för dem att slicka sina sår och återskapa sitt rykte som ett trovärdig företag.
 
Så, 2016 kan mycket väl bli året då ett nytt stall i form av Haas dyker upp, och två stall i form av RBR och Toro Rosso försvinner ut ur F1, dock har RBR ett långtids kontrakt som binder dem i VM serien för ett antal år, vill Stortjuren ändå drar sig ur, så lär det kosta honom i storleksordningen 3 miljarder kronor direkt i Bernie&co bottenlösa ficka, en riktig moment 22 läge för RBR med andra ord.
 
 
Det om det framtida förflutna, bilen på bilden här ovan är en Toleman TG-184-2,  året är 1984, och föraren heter Ayrton Senna, som i sin debut i Monaco blev tvåa. Det har skrivits mycket om hur sensationell hans bedrift var, allt kom från föraren och så vidare, men var det verkligen så?
 
Inte riktig, den Rory Byrne designade TG-184-2 var en riktig potent bil på vissa typer av banor, som tex den i Monaco, så Senna hade god hjälp av en bra bil. Visst körde Ayrton bra, men den dubbelvingade Toleman var inte sin tids Marussia eller Sauber, utan en mycket konkurranskraftig bil skapad med små medel av den redan då mycket duktiga Rory Byrne, samma man som senare skapade vinnarbilar åt en viss herr Schumacher.
 
Så, varför tog jag upp fallet Senna-Toleman TG-184-2? Jo, med jämna mellanrum dyker det upp folk, som med stöd av statistik vill visa och bevisa både det ena och det andra, varför den eller den föraren är överskattad, eller varför den eller den föraren är underskattad.
 
Det som gäller i F1 och all racing är, att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt, och förfoga över en bil som passar för ens körstil.  Alonso, som av många har kallats den mest kompletta föraren i F1 har efter sina två VM titlar kört i tre fabriksstall, McLaren, Renault och Ferrari, alltid med förstaförare status, men några fler VM titlar har han inte lyckats skrapa ihop.  
 
Hamilton radade upp fjärde och femteplatser under flera år i VM serien hos McLaren innan han kom till Mercedes utan att ens vara i närheten av en ny VM titel, Vettel tog fyra raka VM titlar hos RBR för att sedan bli mer eller mindre utklassad av Ricciardo osv. 
 
Med hjälp av statistik kan man efter eget tycke och smak rangordna förarnas prestationer bäst man vill, men för att verkligen kunna avgöra frågan om förarnas körskicklighet krävs det lite mer än så. Att vissa förare hamnar hos toppstallen, och att vissa andra  inte gör det sker inte av en slump, och när dessa förare väl är där, så gäller det ovannämnda, att vara där vid rätt tidpunkt, och förfoga över en bil som passar för ens körstil.  Förarna sitter aldrig i "likvärdig material" i samma stall, utan riktningen av utvecklingsarbetet är den avgörande faktorn för vilken av förarna hamnar i överläge ur prestationssynpunkt, rent tidsmässigt ,när man inte tar hänsyn till det materialrelaterade är toppförarnas prestationsnivå mycket likartad, även om körstilen varierar.
 
Amen,.må statistiken var med er, både i gott och ont.      
 
 

TEN YEARS AFTER

 
 
 
"Allt var bättre förr" är ett uttryck som missbrukas frekvent, men om man tittar på utvecklingen inom F1, så finns det fog för påståendet att allt var bättre förr i F1, eller det mesta var det i alla fall.
 
På bilderna här ovan kan man jämföra tre olika generationer av McLarens F1 bilar, dels Mikas bil från 1999, Kimis bil från 2005, och Jensons bil från 2015.
 
Det mest iögonfallande är utvecklingen inom det aerodynamiska, och inte nödvändigtvis åt rätt håll, om man tar en detalj som till exempel framvingen, så kan även en lekman med blotta ögat se och förstå varför det är så förtvivlad svårt att ligga nära den framförvarande med årets bilar. Allt handlar om millimeterprecision, det minsta avvikelse i luftflödet är lika med ,att man tappar down force och därmed fäste fram, som i sin tur i stort sätt omöjliggör alla omkörningsförsök bortsett de i slutet av DRS rakan.
 
Även på motorfronten har utvecklingen tagit ett steg framåt och två steg bakåt, förarnas ständiga "no power" utrop har lagt en närmast parodisk sordin på racingmomentet, fungerar inte återvinningen av energin på ett korrekt sätt, så är man illa ute, man förlorar inte längre racet på grund av bristande körskicklighet, utan på grund av ett tomt batteri.
 
På däcksidan har man inte tagit några som helst steg framåt, utan istället ett antal steg bakåt, de räfflade däcken som togs fram för att sänka kurvhastigheterna var trotts det  mycket snabbare än årets däck, och gav tillsammans med den enklare aerodynamiken förarna mycket bättre möjligheter att försöka sig på en omkörning på olika delar av banan.
 
Knapptryckare hysterin i dagens bilar har inte heller bidragit till att göra racingen bättre, 60-70% av förarens tid under ett varv går åt att trycka på olika knappar istället för att koncentrera sig på det väsentliga i racingsammanhang, nämligen att köra så fort som det bara är möjligt.
 
Så sum summarum, vad har hänt under tio år, har utvecklingen av aero, PU hybrider, DRS, ERS och andra nymodigheter gett oss bättre racing, snabbare bilar, större utmaningar för förare, mer publik?
Nja, inte direkt, i år hade Hamilton det snabbaste varvet på Suzuka med 1.36.145, Kimi hade 2005 1.31.540, Hamiltons poletid i år var 1.32.660, Barrichellos polerekord från 2006 är 1.29.599.
 
Att Kimis snabbaste racevarv från 2005 är snabbare än Lewis poletid 2015 säger det mesta om dagens situation i F1, när man inom Moto GP sätter nya varvrekord varje år, så blir F1 bilarna bara långsammare och långsammare, den vassaste GP2 bilen i händerna av en toppförare skulle klara sig rätt så bra i jämförelse med F1 griddens sämsta bilar.
 
Så, vad ska man göra för att F1 ska kunna ta ett steg framåt?  Enligt min mening är det hela rätt så enkelt, F1 bör ta två steg bakåt för att kunna ta ett steg framåt, tillåt ground effect konceptet åter igen, dumpa "no power" hybriderna på soptippen, ge däcktillverkaren en chans att ta fram racingslicks värda namnet, och ge tummen ner för den idiotisk komplicerade aerodynamiken som enbart gör racingen sämre,.och till sist men inte minst, utrusta Bernie och FIA:s senila gubbmaffia med främlingspass och utvisa dem till Albanien.
 
När TV sändningar till en stor del handlar om vad som händer kring 10-15 plats i racet, och de flesta positionsbyten på banan sker med hjälp av depåstopp, då måste även de mest insnöade navelskådarna begripa, att något är fel med F1. FIA agerar efter principen "operationen var lyckad, men patienten dog",
F1 har det ena benet i graven, och det andra är amputerad, alla inblandade ser vad de vill se istället att se verkligheten, en blind leder en döv, ingen varken ser eller hör vad åskådarna vill förutom sponsorerna, som blir alltmer ovilliga att satsa på F1 på grund av att publikintresset faller snabbare än målflaggan.
 
Till  sist, ett varv på Suzuka med Mika Häkkinen 1999, inte många knappar att trycka, ingen valsång hybrid bakom ryggen, ingen avancerat aerodynamik, men fort går det, och det var underhållande att följa kampen om titeln mellan Mika och Schumi, och det är just underhållningsvärdet som är andemeningen med all sport, något som dagens F1 är klinisk rensad av, operationen lyckades, men patienten dog.
 
Amen,.må goda gamla tider vara med er.
 
 
 
 

SAME OLD STORY

 
Bilden här ovan talar för sig, inga Mercedes med på den, även om Vettel inte var långt efter Rosberg i mål, så var han aldrig ens i närheten av att utmana om segern, eller om andra platsen, Ferraris fartresurser räckte inte till helt enkelt, en förväntad slutresultat med andra ord.
 
Hamilton fick en enkel resa till målflaggan efter det, att Rosberg gav upp kampen redan i andra kurvan när han Hamilton tryckte sig förbi på insidan, lite vekt av Nico att ge sig så lätt kan man tycka, men det finns säkert stallorder som tas i bruk vid behov, Nicos möjligheter för att kunna  utmana Lewis på riktigt är nog rätt så begränsade av ovannämnda skäl.
 
Samma gäller för Kimi, det kvittar om han ligger 1 sekund eller 15 sekunder efter Vettel på banan, det råder omkörningsförbud för Kimis del resten av säsongen, något som han mer eller mindre har accepterat.  Bottas krigade på bra, men slutade som femma,och var inte direkt nöjd med stallets strategiska beslut efter loppet. Det verkar som så, att det hos Williams regerar någon slags "born looser" mentalitet, att man redan i förväg ger upp kampen om framskjutna placeringar med alltför konservativ strategitänkande. Siktar man sig in på ,och nöjer sig med att vara best of the rest efter Mercedes och Ferrari, så bör man tänka om, Bottas är en förare med vinnarskalle som hatar att förlora på grund av en alltför försiktig strategi, och på grund av de ständiga misslyckanden från depåpersonalens sida  under depåbesöken, om Williams vill behålla honom, så måste de rycka upp sig och börja agera som vinnare, utan vinnarmentalitet når man aldrig ända fram.
 
Hulkenberg tog sin "normplacering" som sexa följt av Lotus duon, där Grosjean tog målflaggan före Maldonado, även hos Toro Rosso gavs det stallorder, Sainz fick snällt släppa förbi Verstappen, det råder inga tvetydligheter om vilken förare den är som har förstaförare status hos Toro Rosso, Sainz fick nöja sig med att bli tia efter Verstappen som knep nionde platsen.
 
Alonso var ingen glad elva i mål, han klagade högljutt om en "GP2 motor" i sin bil, jag kan förstå hans frustation, men om Honda folket gjorde det är en helt annan sak, även om Alonso hade rätt i sakfrågan, man tävlade ju trotts allt i Japan  och på Hondas egen bana, ingen är oersättlig, inte ens Alonso.
 
Några förare fick sina race förstörda redan under första varvet av raceincidents, däribland Ricciardo, Massa och Perez, Marcus klantade till det på egen hand, att göra samma enkla misstag både under kval och i race är inte godtagbart, speciellt från en förare med så bra bankännedom som Marcus har, han tycks inte alltid inse materialets begränsningar, och det faktum, att man måste anpassa sin körning efter materialet.
 
Ett rätt så ordinarie race utan några större sensationer, där Pirellis beslut om en höjning av däcktrycket av säkerhetsskäl även det gjorde sitt för att sänka underhållningsvärdet när greppet blev sämre, det är inte många race i år som har fått pulsen att rusa iväg, och Suzuka blev inte en till. Det krävs radikala förändringar av regelverket för skapa racing värt namnet, om FIA är kapabel att skapa såna är dock ytterst tveksamt, inte minst med tanke på, att själva racingen tycks alltid komma i andra hand efter de kommersiella intressen.
 
Amen,.må framtiden föra med sig bättre racing än det vi fick ta del av i dag.