TO BE CONTINUED

Det kan låta paradoxalt, men i Barcelona kan man göra snabba varvtider utan att vara snabb, en bra testbana som inte säger hela sanningen med andra ord, har man ett tvingande behov att ge sponsorer valuta för pengarna så är Barcelona den rätta banan för att göra det.
 
  
Även utan snö kan det vara halt i Barcelona så här års på ny asfalt...
 
...eller kanske är inte Kimi van med att halva ratten saknas, här gäller det tio i två för hela slanten.
 
Här på bilderna ovan kan ni ta del av Pirellis nya giv på däckfronten, och dem bästa varvtiderna från förarna igår,.men hur mycket betyder snabba varvtider under testkörningen?  
Inte mycket om något alls, som jag nämnde i början av inlägget är det tämligen lätt att åstadkomma snabba varvtider med en halvskaplig bil i Barcelona. Ingen vet vilka inställingar förarna använder sig av, för vilka delar av banan man har optimerat set up jobbet, hur mycket bränsle de har i ombord eller hur mycket energi man släpper loss under ett snabbt varv osv, så varvtidernas betydelse i fråga om att försöka rangordna bilarnas prestanda kan man i stort sett bortse ifrån.
 
I år finns det ovanligt många high rake bilar i startfältet, anledningen till det är ganska enkel, nämligen de nya aeroregler, en tämligen enkel framvinge tillsammans med en högt sittande bred bakvinge kräver mycket rake för att få ner framvingen nära  asfalten så att den gör sitt jobb på rätt sätt.  Det blir många varv under två testveckor, men det viktiga är inte hur bilen är just nu, utan hur mycket utvecklingspotential den har sett över hela säsongen, och det är just det man försöker klura ur när man testar i Barcelona med diverse olika uppdateringspaket.
 
En vänlig själ på plats har skickat mig lite videomaterial från igår och idag, så jag kikade på materialet och försökte läsa av vissa trender hos de inblandade med följande slutresultat.
 
Mercedes ser ut som vanligt, mycket stabil med utsökt balans, rider kerbsen  på ett föredömligt sätt och har massor av traction ut ur kurvor, dock ser den ut att vara lite mer "lös" i bakändan i år, har en lite annorlunda balans utan för att den skull ha sämre grepp bak, kan vara ett resultat av Mercans arbete för att försöka dämpa bilens aptit för bakdäck.
 
Ferrarin ser ut att vara Vettels våta dröm i år, massor med grepp bak som skapar mycket traction ut kurvor och bäddar för Vettels önskemål hur en F1 bil ska vara. Det tillsammans med stallets utlåtande där man ger Vettel en absolut förstaförare status kommer att sätta press på Mercedes att ge Hamilton samma ställning direkt från start, lite tråkig utveckling för publikens del om det redan innan årets säsong kör igång bestäms vilka får köra om titeln.
 
RBR är som Neweys bilar brukar vara även i år, det vill säga sjukt mycket down force vilket medför utsökt balans och en framända som sitter som klistrad genom långsamma-medelsnabba kurvor, dock ser den ut att inte riktigt ha samma grepp genom snabba kurvor som duon Ferrari-Mercedes, om Hondas PU håller måttet så får den dynamiska duon jobba hårt att hålla RBR bakom sig.
 
Alfa Romeo ser ut att ha en utmärk balans och bra framända, dock inte av RBR nivå, men Alfan tycks vara en bra allround bil utan några direkt svaga punkter, har de råd i år att vara med i uppdateringsracet så kan det bära långt för AR gänget, att vara best of the rest är inte på något sätt en orealistisk målsättning för utmanaren från Hinwil.
 
HAAS bil är byggt efter samma designfilosofi som fjolårets bil, den kommer att fungera riktigt bra på vissa banor, mindre bra på några andra, HAAS ser ut att ligga en bit efter AR.
 
Racing Point hör hemma i samma kategori som HAAS, årets design är en evolution av fjolårets, på samma sätt som hos HAAS sätter de designansvariges nivå gränserna för bilens prestanda.
 
Toro Rosso är även den en Newey designed bil, hur mycket tid har Adrian haft att lägga ner på TR låter jag vara osagt, men även som ett B projekt är den god nog att ta upp kampen om titeln best of the rest, om sedan stallets förare är det är en helt annan sak, enligt min mening har TR startfältets svagaste förarduo.
 
Renault i sin tur har en tämligen stark förarduo, men en svårbedömt bil, de laborerar lite med olika barge boards och diverse andra aerodelar ännu så länge, så det lär dröja några dagar innan de visar sina kort, jag får återkomma till dem lite längre fram.
 
McLaren har skärpt sig från fjolårets fadäs, och tycks nu ha en bil med viss utvecklingspotential, några showvarv med den näst mjukaste gummiblandningen med lite bränsle hör till för att göra nya sponsorer glada, men potentialet finns där även på "riktigt" och förarduon har kapacitet att överraska när allt stämmer.
 
Williams djupdykning visar inga tecken att upphöra, att missa två dagar av försäsong tester bådar inget gott, det är tragiskt att se hur Claire sänker Franks livsverk inför stallets nya sponsorer, 2019 kan mycket väl blir det sista året i F1 för anrika Williams stallet.
 
Det om årets bilar, apropå sponsorer, Bottas fick ju en ny personlig sponsor i Abloy, Kimi ville inte vara sämre och skaffade en annan låstillverkare som personlig sponsor, nämligen iLOQ som är en riktig high tech företag inom låsbranschen.  Nu har Valtteri kontrat med Konecranes som blir en sponsor både för Valtteri och Mercedes, kul att det finns företag i Finland som vill och vågar satsa på F1 och finska förare, något för svenska företag att ta efter? 
 
 
Under nästa veckans testkörning ska även jag vara på plats i Barcelona, för att ta sig till banan måste man ha något på hjul, en polare har lovat att låna ut en demo hoj, en Aprilia RSV4 RR,.det finns sämre sätt att förflytta sig från punkt A till punkt B.
 
 
Dagens grid girls har glimten i ögat och WeatherTech på bröstet,.kan det bli mycket bättre än så?
 
Amen,..må vädrets makter vara med er.      
 
 
 
        
 
 
 
      

CAMOUFLAGE LIVERY

 
 
 
Racing Points 2019 utmanare tycks fortsätta den rätt så konventiella linjen ur aeroaspekt, mer evolution än revolution där man satsar på säkra kort för att skrapa ihop ett antal poäng, den lär inte utmana om titeln best of the rest bakom de tre stora.
 
 
 
Även Renaults utmanare hör hemma i kategorin en evolution istället för en revolution, inget nytt på aerosidan som fångar uppmärksamheten, dock kan det finnas nytänkande under skalet ur inre aero aspekt, en väl så viktig del av aeropaketet osynlig för ögat.
 
 
RBR kör med sin sedvanliga one off kamouflage livery för att göra det svårare för konkurrenter att detaljstudera deras aeropaket. Fungerar bra även i år, det är mer än svårt att bilda sig en uppfattning om RBRs totalaero, den röda färgen på stategiska ställen vilseleder ögat. Newey tycks ha hämtat inspiration både hos Ferrari och Mercedes när han har jobbat med barge boards, och den i år ur aeroaspekt rätt  så avgörande biten kring luftintaget på sidepodsen, kanske försöker han kombinera Ferraris inre aero med Mercedes detaljrika yttre kryddad med egna ideer, RBRs aeropaket tycks inte ha mycket gemensamt med Toro Rossos dito trots det att Newey ligger bakom båda två.  Som jag nämnde tidigare, så kör stallen med rena fake detaljer så här års som inte kommer att finnas med i det slutgiltiga aeropaketet, hos RBR finns ett lock som täcker S Duct luftintaget, om locket  inte är fast monterad så kan den hamna i kategorin "ett otillåtet, rörlig aerodynamisk hjälpmedel", men det kan lika gärna handla om att farbror Adrian driver med oss.
 
 
 
Hos Mercedes har man inte sparat krutet vad gäller detaljrika aerolösningar kring den viktiga arealen runt barge boards, golvets framkant och sidepodsens luftintag, det är imponerande hur väl deras komplicerade aeropaket fungerar, att hitta den rätta aerobalansen handlar om millimeter precision, något som Mercedes är riktigt duktiga på.  I årets bil har man strävat efter att dämpa bilens aptit för bakdäck, något som borde spela Bottas i händerna, han är duktig att ta hand om framdäcken, men har haft problem med slitaget bak, hur förändringen av balansen kommer att påverka på Hamiltons prestationer återstår att se.  Precis som hos Renault satsar Mercedes i år på en i princip helt ny PU, nya material i förbränningsmotorn kombinerad med en mer effektiv hybrid del ska ge högre verkningsgrad och mer effekt, det blir intressant att se vilken motorleverantör kommer att lyckas bäst i år när alla hårdsatsar för att knäcka sina motståndare.
 
Senare idag är det dags för McLaren att presentera sin utmanare, Ferrari gör det samma i morgon, sist ut blir Alfa Romeo på måndag...
 
...Mr Iceman har varit synlig väldig ofta på fabriksgolvet hos AR under vintern, och sägs vara mycket nöjd med vad som har tagits fram i vindtunneln i Hinwil, lite Lotus deja vu vibbar i vårluften med andra ord,.kan bli något utöver det vanliga.
 
 
 
...och här är Icemans nya bil som kommer presenteras officiellt på måndag. 
 
Edit. Några ord om AR framvinge som tycks ha väckt en hel del uppmärksamhet. Jag ser den som en enhet med två uppgifter, dels att elimera eller "tvätta" turbelensen som framstår bakom framhjulet(wake), och dels att styra ett flöde i riktning mot barge board-sidepod öppning och vidare längs ovansidan av golvet till difusern. Flödet som "tvättar" wake fungerar även som ett flöde som hjälper till att stänga in luften under golvet när den har passerat runt utsidan-över framhjulet, och sugs åter tillbaks mot bilen där det möter flödet som passerar mellan undersidan av sidepodsen och ovansidan av golvet, down force skapas inte av ett luftflöde, utan i skiktet mellan två luftflöden som rör sig i samma riktning  med olika hastighet.   
 
Saubers framvinge har vingelement med upp och ner vänt v form, den yttre delen styr luft mot den i bakkant utåt vinklade sidoplattan, den inre delen i riktning mot barge board-sidepod, utformningen av barge boards går inte se på bilderna som AR har läckt ut, de vill tydligen dölja den biten tills vidare, men jag antar att de aeromappar som de har kört i simulatorn har visat att aeropaketet som en helhet fungerar efter förväntningar, det blir intressant att se vilka varvtider Kimi kan åstadkomma i slutet av den andra testveckan i Barcelona.
 
Det finns en hel del nytänkande bakom årets bil från Hinwil, lirar alla delar av det ihop på ett tillfredsställande sätt ute på banan så finns det en chans att vi kan se ett leende eller två från Mr Iceman, kul att AR vågar satsa på lite nytänkande istället att bara nöja sig med copy cat verksamhet,.forza AR och Iceman.
 
 
 
McLarens nya utmanare, snygg, men kommer den vara snabb med?
 
 
 
 Ferraris utmanare 2019, jag blev lite besviken, bara evolution för hela slanten, kanske blev dem skrämda av att deras uppdateringar inte alls fungerade 2018, så nu är det back to basic som gäller, arvet efter Allison lever vidare,.men är arvet livskraftig nog att utmana om titeln 2019?  
 
Dagens grid girl är redo att ta sig an årets säsong, bring it on boys.
 
Amen,.må 2019 bli året när F1 reser sig ur askan likt fågel Fenix.      
 
        
 
 
        
 
         
 
          
 
 
       
 
     

WITH GUNS BLAZING

 
HAAS var först ute med årets bil, svart och guld är en klassiker i F1, kan mycket väl vara årets snyggaste livery med huvudsponsorn RICH energy, ett företag som har blivit ifrågasatt av många, men HAAS har fått sina sponsorslantar så allt tycks vara i sin ordning. Det här med "årets bil" bör man ta med en nypa salt, det sitter en hel del fake delar på plats ännu så länge för att vilseleda konkurrenter, hur det slutgiltiga aeropaketet kommer att se ut får vi veta först i premiären i Australien.
 
Årets Toro Rosso är en Newey skapelse, en enkel sådan ur aeroaspekt från mannen som fortfarande helst arbetar vid ritbordet. Årets design handlar mycket om hur ska man ta hand om det "wake" som uppstår bakom framhjulet på ett framgångsrikt sätt, dvs, hur väl man lyckas med att stänga in luftflödet under golvet . Luftflödet från framvingen som passerar på insidan av framhjulet på sin väg mot barge boards och sidepods är den avgörande faktorn i sammanhanget, på årets bilar sitter barge boards längre bak och är mindre, något som begränsar designers möjligheter att styra luftflödet på ett effektiv sätt. En mer aggressiv design av barge boards är ett måste i år, det blir intressant att se hur de olika stallen lyckas med den uppgiften. De av FIA framtagna reglerförändringar av aeropaketet ska enligt FIA leda till flera omkörningar, något som jag personligen tvivlar på, de nya reglerna förändrar aerobalansen men kommer knappast att skapa bättre omkörningstillfällen.
 
Så, kommer årets startfält att tryckas  ihop mer ur prestanda synpunkt tack vare FIAs nya regler? Knappast, visserligen kommer "de stora" förlora mer när det finns mindre att optimera ur aeroaspekt, men samtidigt har de en mer välbalanserad grundaero som fäller avgörandet även i år. Dock kommer det finnas en chans att ta en podiumplats även med en bil från mittfältet under vissa förhållanden, det skulle inte förvåna mig alls om Mr Iceman kliver upp på podium även i år, kanske kan han rent av ta en vinst om alla bitarna faller på plats med en bil som hanterar däcken på rätt sätt.
 
Williams visade upp årets livery med fjolårets bil, telekom bolaget ROKiT står för fiolerna, 2019 lär inte bli  en Rock iT eller en Rocket upplevelse för teamet, som även i år kommer att husera längst bak i startfältet om Mercedes inte kommer med hjälpande hand för att höja PR värdet av sin rookie förare Russel.
 
Hos McLaren dyker det upp en nygammal F1 sponsor i form av BAT, British American Tobacco, ingen har väl glömt deras clownlivery hos BAR en gång i tiden. Numera handlar det om e cigaretter och andra "nyttiga" produkter för nikotinister enligt BAT, det blir intressant att se hur det hela kommer att sluta, redan nu ifrågasätter man Ferraris tobakssponsor Philip Morris och deras smygreklam i F1. Det blir även svenskt hos McLaren, Huski Chocolate kliver in i F1 som sponsor, lite märkligt att de väljer att sponsra ett brittisk stall istället för att hjälpa fram en svensk förare. Bottas i sin tur har hittat en ny personlig sponsor, nämligen Abloy, hur mycket Abloy kommer att satsa på F1 och Bottas är inte känt, men det har aldrig varit billigt att synas i F1 kretsarna.
 
På motorfronten kommer Renault i år med en helt ny kraftkälla, och  hos Honda har man skruvat upp både effekten och utvecklingstakten av sin PU för i år. Hos Ferrari och även hos Alfa Romeo Racing rullar det in nya miljoner för att nå framgångar när Agnelli familjen  pumpar in mer stålar via sitt maktbolag Exor, ett italiensk bolag med säte i Holland där de äger 51,39% av aktier och därmed även makten över FCA gruppen där Ferrari och Alfa ingår, för Agnellis tycks det inte existera något utgifstak, utan det är kosta vad det vill som gäller.
 
Samma sak kan man knappast säga om regeringar hos vissa länder där man anordnar F1 race, Mexicos regering säger ett blankt nej till att satsa skattepengar på F1, samma sak i Holland, det blir färre och färre länder som vill subventionera ett amerikansk mediabolag med skattepengar, helt rätt enligt min mening, om F1 inte kan hitta privata alternativ så är det dags att lägga ner, skattepengar behövs till viktigare ändamål än att göda giriga jänkare.
 
Det var allt för idag, snart är det dags för testverksamhet i Barcelona för F1, under den första testveckan kommer jag inte vara på plats, att kika på aerotester i konstant snigelfart är föga givande, det är först under den andra testveckan man börjar optimera saker och ting och då kommer även jag att vara på plats, dock kommer jag förses med videomaterial i vanlig ordning från första testveckan av en polare på plats så att jag kan bilda en uppfattning om vad som komma skall längre fram.
 
Dagens grid girls är helt övertygade om att det nya svarta är det gamla svarta,.jag säger inte emot.
 
Amen,..må vårens ankomst vara med er.