PEKING PIT STOP

 
Det var varmt i Ungern, men det är ännu varmare i Peking, en semester tomt stad som svettas under en värmebölja som har sökt sig hit från kontinenten.  Jonas B och hans tjej är i Grekland, Micke på en okänd destination någonstans i den stora, stygga världen. Han brukar bara försvinna utan att tala om för någon vart han tänker åka, och när han kommer tillbaka, och när han väl kommer tillbaka, så är inte konditionen den allra bästa, utan Micke är som en hemlös hund som har varit vilse på fjällen under några månander, lite skabbig och luggsliten, mager som en vindhund, men vid gott humör efter en lyckad jakt på löpande tikar.
 
Det är tyst och öde i garaget, men jag tog en i stort sett färdigbyggt Hayabusa  på en testrepa tidigt i morse när solen precis var på väg upp, och motorvägen låg tom och öde, hojen har en aning förlängt hjulbas, dämpare som är bättre än original grejer osv, ombyggt med viss försiktighet och omsorg.
Den något längre hjulbasen ger mer stabilitet i höga hastigheter, men framändan kändes för mjuk, hade en tendens att börja spåra lite, kändes mer sladdrig än följsam, jag gillar inte hojar med en alltför mjuk framända som "flyter" så att hojen börjar wobbla, det är inte hälsosamt i 300+ .
Så, vad gör man åt det? Jo, man lämnar en lapp med texten "Viagra 2,0 fram", dvs, styvare framända önskas, tänk på potensen Jonas och Micke, en kvartsfjong duger inte om man vill visa sig på den styva linan och är ute efter fartrelaterade orgasmer ur turbokickar. 
 
 
Det om Peking och turbohojar, Hockenheim nästa, där det just nu spås bli temperaturer kring 27 grader och sol under hela racehelgen, men sådant kan förändras snabbt när åskmoln helt oväntad växer upp ur det tomma intet . 
Hockenheim är en bana där det är förhållandevist knepigt att hitta rätt set up, i de långsamma kurvor krävs mycket down force och mekanisk grepp, men den bästa omkörningsstället finns i hårnålskurvan efter Parabolika, har man för mycket down force hinner man inte ikapp innan hårnålskurvan och missar därmed chansen att försöka sig på en omkörning.
De sista kurvorna innan mål/startrakan är viktiga att sätta rätt för att inte tappa i varvtid, den första högerkurvan, nordkurvan, är ett ställe där bilarna ofta hamnar utanför banmarkeringen om man kommer in för snabbt, FIAs folk kommer att hålla ett öga på de som missar att hålla sig på banan.
 
Så, vilka kommer hålla sig framme i Hockenheim?   Samma som senast, dvs Mercedes, RBR och Ferrari, de förstnämnda lär bli för starka att rubba på hemmaplan för Ferrari, men RBR har de en bra chans att straffa. Det blir intressant att följa hur Kimi kommer att agera i förhållande till Verstappen, det kan bli hårda tag ute på banan. Verstappen kör överdrivet aggressivt mellan varven, och sådant kan enbart  bemötas med samma slags aggressivitet för att lära en läxa för den arroganta pojkspolingen, som enligt min mening helt saknar all finess i sin körning. Han kör överdrivet aggressivt, och förlitar sig på att andra flyttar på sig och räddar honom ur knepiga situationer, man kan köra defensivt på ett snyggt sätt som Kimi gjorde i Ungern, eller på ett arrogant korkad sätt som Verstappen gjorde, det är skillnaden mellan en artist och en slugger.
 
I sista hand är det dock FIAs ansvar hur förarana agerar på banan, Kimi efterlyste en konsekvent linje i deras beslutfattande angående var gränsen går för straffpåföljder, sättet som FIA agerar nu är skrattretande och drar löjets skimmer över sporten eftersom regelboken tolkas helt godtyckligt av FIAs representanter, döm efter boken eller kasta bort den och tillåt förarana sätta gränserna med sin körning ute på banan istället.
 
Efter Ungerns GP var det många "TV soffa racers" som vädrade sin åsikter om kampen mellan Verstappen och Kimi, och tyckte sig veta, att Kimi borde ha försökt sig på en omkörning på den eller den kurvan. Jag för min del skulle vilja påstå, att en förare med Kimis rutin vet exakt när det är läge att göra ett omkörningsförsök, och när det inte är läge för det, det som ser så enkelt ut från soffan är betydligt svårare ute på banan, TV spel omkörningar lyckas man väldigt sällan med i det riktiga livet.
 
Det om lite av varje, nu måste jag rusa iväg för att ta hand om lite vardagsgrejer, jag tar flyget till Dublin redan i övermorgon, så jag har inte alltför mycket tid för mig att ordna både det ena och det andra, men jag ska försöka hinna med att svara på era kommentarer lite senare idag.
 
Amen,..må artister alltid regera över sluggers så att F1 förblir poesi i rörelse värt att njuta av.
 
      
 
 
     
 

NEED FOR SPEED

 
Ungerns GP blev ingen omkörningsorgie på grund av banans karaktär, men däremot en trevlig tillställning i vanlig ordning för hitresta fans , karnevalstämningen  som uteblev på banan fanns på läktaren istället, Hungaroring  är mer en folkfest än en  race weekend, det finns något slags gemenskap och värme bland F1 fansen på läktaren, som gör att fansen återvänder år efter år till Hungaroring trots det att de är medvetna om på vilken typ av racing banan bjuder på.
 
 
Mercedes duon hade inga större problem att hålla RBR och Ferrari på behörig avstånd, men däremot var kampen mellan RBR och Ferrari desto jämnare, där RBR duon lyckades hålla var sin Ferrari pilot bakom sig.   Just kampen mellan Ricciardo och Vettel, samt den mellan Verstappen och Räikkönen visade med all önskvärt tydlighet hur svårt det är rent allmänt att göra en lyckad omkörningsmanöver på Hungaroring, och då i synnerhet när bilar som RBR och Ferrari är inblandade.  RBR är ruskigt stabil och snabb genom kurvor och har mycket traction ut ur dem, så Ferrari duon var aldrig nära nog ut på DRS rakan för att kunna bromsa sig förbi i slutet av den.
 
Verstappens defensiva körning mot Kimi kan diskuteras, liksom den 70 åriga Alan Jones lämplighet som en förarrepresentant vars expertis ska vara vägledande för domarkåren. Max flyttade position flera gånger under inbromsningen, en rätt så farlig manöver som tydligen accepteras med vissa förare inblandade, och fördöms med andra, dock ett föga förvånade beslut med tanke på, hur slumpmässigt FIAs domarkår brukar agera. Med stigande ålder infinner sig  ett grådaskig  senilitetslotteri inbakad  i beslutsprocessen, som förvandlar regelbokens kalla ordfakta till knappt läsbar klotter, som de inblandade farbröder tycks tolka helt efter tycke, smak och dagsform när de inte är upptagna för att vakta den heliga vita linjen, vars ofredande omedelbart resulterar ett straffåtgärd.
 
Kimi lyckades ändå reparera stallets sedvanliga strategiska misstag från kvalet på ett tillfredställande sätt, det är synd att Ferraris amatörstrateger aldrig lär av sina misstag, utan upprepar dem om och om igen, Kimi hade fart för en pallplats men fick agera bromskloss framför Verstappen för att ge Vettel ett försprång, jag undrar hur länge det kommer att dröja innan Ferraris chefer begriper, att det är faktisk Kimi som får mest ut av årets bil med rätt set up, inte Vettel.
 
Marcus hade åter igen en mindre lyckad racehelg, det är inte godkänt att skrota två chassier på två racehelger, elaka tungor hos brittiska bloggare gör gällande, att det är tur för Marcus att hans sponsor står för fiolerna, och tillägger, att Marcus är den genom tiderna meste betalföraren i F1, vars sponsorer gick så långt att de köpte ett stall åt honom så att han kunde bli kvar i F1, eftersom ingen annan var intresserad av hans tjänster.
 
Inte heller Malja eller Eriksson hade någon lycka med sig i GP2, ingen av dem tycks ha varken det material eller förarskicklighet som krävs att lyckas i GP2, vi får väl hoppas på, att Jimmys lillebror Joel kan växa till en förare som kan ta steget in i F1 om några år.  En glädjande nyhet ur svensk synpunkt var Rosenqvists lyckade Indy Car test borta i USA, kanske kan Lövis fixa en sits hos Chips stall åt Felix, dock tycker jag personligen att det är synd och skam, att Felix aldrig fick chansen i varken GP2 eller F1, han är en klart vassare förare än Marcus.
 
Det har varit kul att diskutera med folk från vissa stall angående deras reaktioner på så kallade F1 journalisternas närgångna frågor om varför den eller den föraren inte byttes ut mot den eller den. Det komiska i sammanhanget är, att det är de så kallade journalisterna själv som har hittat på de tilltänka förarbyten, förarna själv och stallens personal har aldrig haft någon kontakt med varandra. Det är beklagligt, att F1 fansen matas med påhittade historier av glada amatörer som kallar sig för journalister, och fabricerar påhittade historier om tilltänkta förarbyten som aldrig har existerat, en verksamhet där bland annat några svenska så kallade journalister har varit mycket aktiva i under den senaste halvåret,
och har under den tiden med all önskvärt tydlighet visat hur lite de kan om det som händer i och omkring F1, kan vara läge för de ovannämnda "experter" att omvärdera sin expertis eller byta jobb.
 
Det om F1, Amber sitter i flyget mot USA, jag stannar här i Budapest över natten och tar flyget till Sverige i morgon. Den sista natten med henne var av "I natt finns bara vi, i natt är vi hela världen" karaktär, just nu känns det som att världen inte existerar, men det kommer, jag  åker till staterna i början av oktober för att återförenas med Amber och världen, men innan dess blir det några  "touch the devil" stunder på irländska vägar i augusti/början av september, var och när exakt återstår att se, det finns lite att välja mellan, bla Dundrod, Ulster, Cork och Armory i augusti och Killalane i början av september.
 
Det blir ett kort stopp i Peking bara på några dagar, plikten och musiken kallar i Irland liksom vägarna och landets skönt galna människor, som tex en tävlingsledare som brukar kalla oss för sina gladiatorer, en universitetslärare i klassiska språk och historia som kör med torra akademiker skämt:"Vilka är ni som träder fram"?,..och svaret blir: "Nos morituri te sulutamus",..på ett ungefär:" Vi som ska dö hälsar dig",.ha ha, en kul galen snubbe den gamle, galenskapen sitter djup och grundmurat i den irländska själen, det är kanske just därför jag trivs så bra på den gröna ön.
 
Amen,..må galenskapen vara med er livet genom.  
 
      
         
 
          
 

HUNGARIAN RHAPSODY

 
Hungaroring nästa, en ojämn, långsam "stadsbana" som för tankarna till karting, inte F1, att lyckas i kvalet är ett måste för en framskjuten placering i racet eftersom det är så svårt att köra om på Hungaroring. Det brukar vara riktigt varmt så här års i Ungern, och i år med tanke på hur oförutsägbar vädret har varit i hela Europa, så kan man även räkna med risken för åska/regnskurar under racehelgen.
Hungaroring är ingen motor bana, utan det är mycket down force och mekanisk grepp som krävs för ett lyckat race, en bra bana till exempel för RBR med andra ord, så det finns en möjlighet att de kan rent av utmana Mercedes om segern, liksom Ferrari vars bil trivs mycket bättre i höga bantemperaturer.
 
Nu är ju inte grejen med Ungerns GP just själva racet, utan mer stämningen och omgivningen, Budapest är en mycket trevlig och trivsam stad att vistas i, det är lätt att ta sig till banan och allt som behövs för en lyckad helg finns nära till hands, så även om själva racet inte brukar vara någon höjdare, så är totalupplevelsen under racehelgen bland de mest uppskattade bland F1 fansen, Hungaroring är ett lämpligt ställe för dem som gör sitt första besök att se på F1 live.
 
 
Sauber har nu offentliggjort sin nya ägare, som precis som förväntad inte har några svenska kopplingar, utan det rör om ett schweizisk finans/investment bolag som heter Longbow Finance S.A. med Pascal Picci i spetsen, som nu tar över från Peter Sauber som helt försvinner ur bilden, dock blir Kaltenborn i alla fall tills vidare kvar som delägare/stallchef, vad ägarbytet betyder för Marcus och Felipes del återstår att se, ingen av dem har ett kontrakt klar för 2017, men enligt min mening är just Sauber deras bästa möjlighet för att bli kvar i F1.
 
Personligen gillar jag inget vidare de här "moneymakers" i F1, deras intresse är att samla pengar, inte racing eller F1 som sådant, kan de tjäna pengar på det hela så blir de kvar under några säsonger, om inte så dumpar de stallet i famnen på nästa bästa lyckosökare som dyker upp från investerare kretsarna, det finns redan alltför många fifflare i F1, man får väl hoppas på att Picci är inte en av dem, utan är en någorlunda trovärdig och seriös ny ägare istället för ett långskott trotts firmanamnet.
 
 
Italiensk media har varit i farten igen med Gazzetta i spetsen på sedvanlig manér, man påstår sig veta, att mannen på bilden här ovan, Mr Marchiello är på väg att göra sig av med både Arrivabene och Allison på grund av uteblivna resultat på banan.  Italiensk media som sådan, och Gazzetta i synnerhet älskar att hata Ferrari, och fabricerar nyheter därefter, visst har Allison övervägt att byta arbetsgivare för att kunna vara närmare sina barn i England, men att överväga det och verkligen genomföra det är två helt olika saker, även designers har ett kontrakt, och att köpa sig ur det kostar mer än det smakar.
 
Ett byte av arbetsgivare är lika med ett "garden leave", dvs, man måste vänta ett år innan man kan börja hos en ny arbetsgivare, Gazzetta pekar ut Renault som Allisons nya arbetsgivare, jag för min del tror att både Arrivabene och Allison blir kvar, och att all prat om Brawns come back är fullständigt struntprat på sedvanlig Gazzetta manér, lika trovärdig som ryktet de spred tidigare där de hävdade, att Perez sponsorer skulle köpa honom en sists hos Ferrari, det finns en hel del som kan köpas med pengar, men en Ferrari sist hör inte bland dem.
 
Dock har Gazetta rätt i en punkt, nämligen i det, att Marchiello börjar tappa tålamodet i samma takt som resultaten på banan lyser med sin frånvaro. Han har lite orealistiska förväntningar den gode Sergio, Rom byggdes inte på en dag, och lika lite kan man bygga ett vinnarstall av Ferrari på ett år, men en man som tjänar i runda slängar 1,3 miljoner kronor per dag måste både visa och bevisa för sin arbetsgivare, att han kan skapa en vinnare av Ferrari stallet på nolltid. Den senaste förartiteln togs av Kimi 2007, och den senaste konstruktörstiteln 2008 med samma Kimi inblandad i det igen, Italiensk media borde kanske tänka om i fråga vem de kastar skit på, Vettel må vara deras nya favorit, men ännu så länge har han inte vunnit någon titel åt Ferrari, man ska inte hylla en förare som en mästare redan innan han har blivit det.
 
Apropå den eviga frågan om rättvis delning av pengapotten i F1, Pirelli ska ju testa nästa års däck med Ferrari, Mercedes och RBR. Nu kan man ju undra varför Pirelli väljer just några av de rikaste att testa med, svaret är enkelt, de mindre stallen har inte råd med att vara med i däckstesterna, något som bland annat Williams chefen har påpekat, så även inom testverksamheten kan de rika dra nytta av sin finansiella situation, och kan därmed skaffa sig viktig information om nästa års däck i förhand.  
Visserligen måste de dela med sig av data de samlar under testerna till andra stall, men att ta del av data är inte samma sak som att vara med och samla den, så åter igen köper pengar fördelar i F1 åt toppstallen, det är långt kvar tills någorlunda rättvis fördelning av pengapotten i F1 blir verklighet, om någonsin.   Pirelli säger sig även vilja flytta försäsong testerna från Barcelona till Bahrain eller någon annan bana i mellanöstern för att kunna samla mer relevant däckdata i rätta temperaturer, en flytt som även den skulle innebära högre kostnader för de fattiga stallen, så de verkar inte bry sig speciellt mycket om de fattiges sak i F1, och varför skulle de, det är såna som Mercedes och Ferrari som tillverkar bilar som rullar på Pirelli däck, inte Force India, Sauber eller Manor.
 

Det om F1, dags för några rader om Moto GP. Ni har säkert redan läst, att Moto GP återvänder till Norden och Finland 2018 till den nybyggda Kymi Ring, en bana som även klarar av att ta emot DTM, F3, GP 3 och GP2, dock inte F1 ännu så länge, men det kanske kommer senare.  Det är mycket glädjande att Moto GP återvänder till Norden, senast körde man i Finland på 80 talet, och i Sverige på 90 talet, så det är inte en dag för tidigt, jag ser fram emot att besöka Kymi Ring 2018 och framåt, Norden förtjänar en plats på racingkartan för racing på högsta nivå.
 
Det var allt för idag, på fredag flyger Amber och jag från Dublin till Budapest, efter racehelgen återvänder hon till Austin och jag till Dublin, dock gör jag en några dagars mellanlandning i Peking på vägen dit, ibland måste även jag försöka sköta det praktiska mellan mina utflykter i den alltmer krympande stora världen.
 
Amen,..må Tetra Pak och IKEA en vacker dag vakna upp för att sponsra svenska racingtalanger.  
 
PS. Ett litet tillägg, eftersom några av er tycks ha missuppfattat vad jag syftade på när jag här ovan skrev, att Saubers nya ägare har inga svenska kopplingar.  Inget svensk bolag med Rausing intressen har trätt fram ,och meddelat att de har köpt Sauber, och tänker gå in som huvudsponsor, så även om Longbow Finance S.A. har en nära relation till Rausing familjen, så har bolaget sitt säte i Schweiz och är på pappret den nya ägaren av Saubers F1 stall.
Jag skulle kunna tänka mig, att Longbow Finance S.A. fungerar för Rausings del på samma sätt som Kamprads Schweiz baserade företag gör, det vill säga, bolaget hjälper till att trolla bort skattbara inkomster,  skatteplanering på hög nivå med andra ord, både Rausings och Kamprads är ju ökända skattesmitare.
 
Det tycks numera intimt ingå i svensk företagskultur, att man allt oftare opererar på gråzonen med regeringens tysta medgivande, det är först då när någon åker fast när den gode statsministern höjer rösten, och håller tillgjorda tal om moral och etik tills media tappar intresset,  och allt återgår till gamla, lönsamma hjulspår, man brukar ju säga i Sverige att det inte är fult att tjäna pengar, jag personligen skulle vilja tillägga, att i den filosofin tycks även ingå att inga knep är för fula att göra det.
 
Vi har ju fått läsa bla om Nordeas, Telias, Ericssons och Vattenfalls agerande på den finansiella gråzonen på utlandet, brevlåda företag i skatteparadiser, mutor, svarta pengar, skattefiffel, räntesnurror osv, Rausings agerar i samma anda via Longbow Finance S.A. i Schweiz nu när man inte längre kan gömma undan pengar hos HSBC i Schweiz.
 
Så, vilka är dem som i sista hand får stå för fiolerna när Marcus försöker skapa en F1 karriär värt namnet?   Skattebetalarna förstås, när de rika svenska skattesmitarna inte betalar någon skatt i Sverige, så måste någon annan göra det, dvs vanliga svenssons, som därmed indirekt även betalar för Marcus F1 äventyr även om äran för det faller för Rausings,..och det mina kära läsare, det är fina med att vara rik, man kan spela en givmild välgörare på andras bekostnad, och skratta hela vägen till banken. 
 
Ägarintressen av den här typen är inte hälsosamma för F ettans framtid varken på kort eller på långsiktig, skumma finansbolag med oklara ägarintressen för inget av värde med sig, visst kan man bygga bilar med pengar från gråzonen, men inte köpa F1 fansens tillika skattebetalarnas uppskattning när det går upp för dem, att det är de som i själva verket får betala kalaset, och det många gånger om. DS.