VIVA MÉXICO

 
Mexico City är sig lik, glittrande skyskrapa fasader  och riv färdiga ruckel i en salig blandning, GP banan i sin tur är en blandning av en skridsko bana, och en dragstrip kryddad med några få kurvor.
Den nästan dagsfärska, extremt släta asfalten ger noll grepp, något som gör set up arbetet riktigt svårt, eftersom det är nära nog omöjligt  för föraren att avgöra om justeringar av set up gör bilen bättre eller sämre, när greppnivån är nästan obefintlig.
 
Som förväntat finns ett antal Mercedes PU bestyckade bilar bland tio i topp efter kvalet, liksom en Ferrari, RBR är snabba över ett varv, men kommer att få problem under racet om de inte får hjälp av vädrets makter i form av regn, och kan därmed dra nytta av bilens lysande  aeropaket . I torrt väglag orkar de knappast hålla de Mercedes bestyckade bilarna bakom sig på den 1,2 kilometer långa rakan, även om de lyckas skapa ett litet försprång genom de kurviga partierna innan raksträckan i kraft av sin extra down force.
 
1 Rosberg         Mercedes
2 Hamilton        Mercedes
3 Vettel             Ferrari
4 Kvyat             RBR
5 Ricciardo      RBR
6 Bottas           Williams
7 Massa           Williams
8 Verstappen   TR
9 Perez              Force India
10 Hulkenberg  Force India
11 Sainz            TR
12 Grosjean      Lotus
13 Maldonado  Lotus
14 Ericsson      Sauber
15 Räikkönen   Ferrari
16 Alonso         McLaren
17 Nasr             Sauber
18 Rossi           Manor
19 Stevens       Manor
20 Button         McLaren  
 
Kimis "otur" vill inte släppa, en ny motor med mycket få mil på grund av det brutna loppet i USA rasar ihop så att Kimi missade chansen för att hitta rätt set up under den tredje fria träningen, även väldigt smart taktik av Ferrari att skicka ut Kimi med det hårdare däcket i kval två, jag undrar vad var tanken bakom det smarta beslutet.
 
Brothers On Bikes har försökt att hitta den rätta stämningen utan att lyckas, kul att vara i Mexico City, men F1 helgen känns på något sätt mer eller mindre avslagen, så vi siktar istället på att ha kul ikväll/natt med utvalda individer bland dem som överlever de dödas dag.
 
Det om dagens kval, det ryktas om att Aston Martin är på väg att bli en ny huvudsponsor hos Force India, inte första gången det ryktas om Aston Martin som en tänkbar sponsor i F1, inte en helt omöjlig scenario med tanke på, att FI kör med Mercedes PU, och AM samarbetar med Mercedes AMG på motorsidan, Mercedes även äger 5% av AM.
 
Publiken här i Mexico City är väldigt entusiastisk, utvalda individer ur publiken är även väldigt tilltalande för ögat, läge för tête-à-tête med en lämplig individ när natten faller med andra ord, viva México.
 
Till sist men inte minst, ett stort grattis till Peking, som knäckte Göteborgarna, Stockholmarna  och Malmöiterna i kampen om SM guldet, starkt jobbat Peking, gå ut på stan nu och sup skallen av er.
 
Amen,..må det syndiga nattlivet vara med er.      
 
 
 
              
 
 

CERVECA DE LOS MUERTOS

 
 
Frukostdags för Biker Boys i Mexico City, vad äter man då, kokta ägg och rostad bröd som sköljs ner med kamomilla te?  Nä, tamales som sköljs ner med cerveca de los muertos, de dödas öl för att lite i förväg hedra dia de los muertos, de dödas dag som infaller den 31 oktober, halloween i Sverige numera efter den amerikanska modellen.
 

Trafiksituationen i Mexico City är till vardags kaos upphöjt till 99, dia de los muertos firandet under helgen gör det hela ännu värre, lägg till F1, och hotet från lokalbefolkningen för att blockera gatorna i protest för att hindra all trafik till F1 banan, så har ni samtliga ingredienserna inför racehelgen.
Det enda vettiga sättet att ta sig fram i trafiken i MC är på en hoj, så vi hämtade ut några Honda 500 småhojar som passar som ölflaskan  i handen i rusningstrafik, det är inte första gången vi är i MC, och knappast den sista heller, kan man språket så ordnar sig allt till slut, om inte idag, så senast i morgon, eller en vacker dag.
 
Är man lite blyg av sig, eller har något att dölja, så kan man klä ut sig efter behov även då om man åker på en hoj, en del till och med lackar hojen med dia de los muertos motiv.
 
Det om vardagskaoset i MC, några ord om den kommande racehelgen.
 
Även om både förar och konstruktörs VM är redan avgjort, så betyder helgens race något alldeles speciellt för en förare, nämligen Perez, som för allra första gången får en möjlighet att tävla i F1 inför hemmapubliken.  
De så kallade F1 journalisterna har genom åren överöst Hulkenberg med beröm angående hans talang som förare, något som varken jag eller stallcheferna har uppmärksammat, samtidigt som de har nedvärderat Perez kapacitet i det grövsta. 
Både Hulkenberg och Perez har kört för Sauber och FI, den förstnämnda har aldrig lyckats med att ta en endaste podium placering,  något som Perez har lyckats med både hos Sauber och FI, tur för Perez att de så kallade F1 experterna tydligen kan ha fel på sina teorier om förarnas kapacitet.
 
 
Pirellis val av gummiblandningar för Mexicos GP blir medium och mjuk, racehelgen på däcksidan blir något av en "jump into the dark" eftersom man inte har någon data av banan. Givetvis har man kört datorsimuleringar av det hela, men simuleringar är en sak, verkligheten något helt annat, speciellt med tanke på, att regn och åskskurar kan komma över banan mer eller mindre oväntat under hela helgen.
 
Apropå racehelgen, det har höjts röster om, att racehelgen borde bantas till två dagar, ett mycket bra förslag i mina ögon, fredagsträningen känns mer eller mindre onödig, det skulle räcka mer än väl med två träningar på lördag, och kval och race på söndag.
 
Den nykorade världsmästaren Hamilton har numera väldigt höga tankar om sin kapacitet, snubben klämde ur sig följande ord under en intervju: "There is no limit to what i can go out and achieve".
Snacka om hybris, snubben tycks ha glömt bort alla åren hos McLaren, när han radade upp fjärde och femte placeringar i VM serien, och fick till och med stryk av Button som klarade av konststycket att bli VM trea, kan vara läge för herr Hamilton att fundera över faktum ,hur mycket bilen har betytt för hans framgångar hos Mercedes.  Att han sedan ständigt pratar om Senna och jämför sig med honom är skrattretande, Senna var en man och en riktig racer, Hamilton är en uppblåst fjolla som gnäller så fort när allt inte går i hans väg.
 
Det var allt för stunden, nu ska Biker Boys rulla ut i MC morgontrafiken efter en stadig frukost, jag avslutar min vana trogen med en Grid Girl bild, vad gör man inte för att göra Lars lycklig och ännu mer medveten om min ack så sneda kvinnosyn.
 
Amen,.må de dödas öl vara med er hela vägen till graven.         
 
 

MONTEZUMA´S REVENGE

 
 
Mexico och Autódromo Hermanos Rodriguez nästa stopp, hur ska man beskriva banan med ett ord?
Powertrack.   Tre snabba rakor, några snabba och några halvsnabba kurvor, det är allt, AHR bör vara lika snabb bana som Monza, den är av samma karaktär, lite vinge, mycket power, inget för Renault och Honda PU, men perfekt för Mercedes och bra för Ferrari.
 
Att få upp däcktemperaturen lär inte bli problematisk på något sätt, hur greppnivån blir beror på underlaget, hur sträv eller hur slät asfalten är, en sträv asfalt genererar bättre grepp men ger även högre slitage, en slät asfalt ger sämre grepp men sliter mindre däck, hur det blir med det i AHR återstår att se.
 
Mercedes, Ferrari och Williams är de främsta kandidaterna för topp sex både under kval och race, de från mittfältet med Mercedes motorer ligger bra till för att ta sig in i topp tio, RBR och TR lär få svårt att upprepa sina resultat från COTA, dem blir ett lätt byte på de långa rakorna för Mercedes och Ferrari PU bilar.
 
Mer om Mexico lite längre fram, Kimi delade min åsikt om oklarheterna kring vad som är tillåtet , och vad som inte är tillåtet under ett race efter USA GP, han säger sig inte ha något emot tuff körning så länge alla behandlas lika angående var gränsen går för ojust körning.
Det finns några förare som har satt i system att tvinga ut andra förare utanför banan, då i första hand Hamilton, Ricciardo och Verstappen, det märkliga i sammanhanget är, att de kommer undan  straff samtidigt som andra förare straffas för liknande manövrar. Det blir intressant att följa hur FIA och domare sköter det hela i Mexico , om förare som Kimi och Nico sätter hård mot hård, och styr in utan att flytta på sig för huvudlösa omkörningsförsök.
 
Ferrari har använt sin vetorätt mot FIA förslaget om ett pristak för kundmotorer, de röda har haft vetorätt i tekniska frågor sedan länge, nu vill FIA ta in en oberoende motortillverkare till 2017, som ska lansera ett billigare arternativ för dagens avancerade power units, en biturbo V6 med större slagvolym och enklare hybridenhet. Cosworth sägs vara intresserad, men jag tvivlar på att dem har de resurser som krävs.  Jag för min del skulle titta på motorer från Indy Car som ett möjligt alternativ, 2.2 liters turbo till ett reapris om man jämför med F1 motorer, ett redan existerande motorkoncept redo för att tas i bruk utan barnsjukdomar.
 
Hot Legs har stuckit till sin arbetsplats, men jag fick en pratstund med henne och hennes arbetskompis innan de åkte, tjejerna jobbar inom nöjesbranschen, ordnar events, bokar in band osv, och inte enbart i Texas, utan även i Kalifornien.
 
Jag frågade damernas åsikt om årets F1 världsmästare, svaret var unisont och bestämt, Lewis är en riktig fjolla. Jag krävde en mer detaljerad svar och motivering för deras något abrupta åsikt om Lewis, och fick det. Enligt damerna är Lewis F ettans Paris Hilton, snubben byter frisyr och färgar håret oftare än brudar, shoppar oftare än dem, har örhängen som normalt förknippas med gamla kärringar med lilafärgade lockar, släpar med sig en liten hundkräk, flyger med en knallröd jetplan och spelar en softgangsta på ett sätt som har väckt en hel del munterhet i USA, en snubbe som inte direkt ger "goosebumps" hos brudarna enligt brudarna.
 
Jag påpekade att Lewis hängde ihop med pussykatten Scherzinger ett bra tag, det måste väl vara ett tecken på en riktig framgångsrik charmör, en kvinnokarl av rang.  Brudarna började skratta, och sade, att Lewis var bara "taken for a ride" av Nicole, en riktig "jackrabbit run", och att han hade betett sig som en kärlekskrank 14 åring, sånt går inte hem hos vuxna kvinnor, bara hos deras mammor.
 
Med dessa ord ringande i öronen lämnades jag kvar med vetskapet om Lewis status bland chicks, F ettans Paris Hilton,.hmm,.Lewis Hilton,.Lowisa Hamilton, kan vara dags för hen att boka tid hos gynekologen.
 
Det var allt för idag, imorgon bär det av mot Mexico och eventuell rännskita, Montezuma´s revenge är inte att leka med, lika lite som Rosbergs revenge, om han får för sig att skicka Lowisa i armcoräcket på AHR, kan vara på sin plats, Lowisa börjar bli odrägligt arrogant och divig, något som kan ha att göra med hans fjollstatus bland brudarna.
 
Amen,..må rännskita vara med er.