CATCH ME IF YOU CAN

 
 
Årets första race gav en fingervisning om vad som komma skall när Verstappen, Perez och RBR hade en lekstuga med resten av startfältet, en inte på något sätt oväntad maktdemonstration som torpederade alla förväntningar om en jämn och spännande säsong 2024. Nu är ju inte enbart resultatet av racet som sådan en fingervisning om vad som komma skall, utan även hur välbalanserad och lättkört RBR såg ute på banan, den gick som på räls. Dock ska man hålla i minnet att bantemperaturen var lägre än den brukar vara, så man fick inte någon klar bild om hur den låga bantemperaturen  påverkade prestandan hos olika  stallen angående däckhanteringen, en del drog nytta av den, några andra blev lidande av den. Hur däckslitaget blir framöver hos kombattanterna återstår att se när man hamnar på banor med högre bantemperatur, och därmed även ett högre däckslitage,  i Bahrain hade man däcktryk med 22,0psi  fram och 19,0psi bak, något lite för högt med tanke på bantemperaturen.
 
Det var inte enbart Verstappens uppvisning som var illavarslande för konkurrenterna, utan även sättet hur lätt Perez tog sig upp till en andra plats, dock tror jag att om Leclerc hade sluppit sina bromsproblem i början av racet,  så skulle han ha klarat av att hålla Perez bakom sig och slutat på en andra plats i racet. I de här låga bantemperaturer hade inte Ferrari några problem med däckslitaget, däremot verkade det som så att Mercedes hade problem med att få upp däcktemperaturen "inom fönstret" med hårda däck, nästa race kommer nog ge en klarare bild om hur det står till med däckslitaget för samtliga i startfältet. 
 
Jag hade RBR som klar etta i mina förutspåelser och Ferrari som lika klar tvåa, något som det första racet bekräftade, Mercedes har en del jobb kvar att göra innan de kan blanda sig i striden om podiums liksom  McLaren,och AM i sin tur tycks ha hamnat på ingenmanslandet mellan toppbilarna och mittfältet. Hos gänget i mittfältet drog Sauber det längsta strået i premiärracet, men som kvalet visade så skiljer det bara hundradelar mellan stallen i ren speed, så det är däckhanteringen i varierande bantemperaturer som kommer fälla avgörandet i mittfältet och även delvis hos toppstallen.
 
Jag har inte velat skriva något om anklagelserna mot Christian Horner av den enkla anledningen att jag saknar fakta om fallet, men det är inte alltför ovanligt numera att vissa människor anklagar några andra för påstådda övergrepp, människor som allt som oftast dras med psykiska problem och hämndbegär , folk har hamnat i fängelse på grund av påhittade övergrepp, och det även inom familjen. 
 
 
Att sedan pajaser som bin Sulayem pratar om hur "Horner gate" skadar F1 cirkusens rykte är skrattretande, snacka om ha en räv som vaktar hönsgården, snubben kommer ju från en av världens värsta förtryckare diktaturer där folk avrättas på löpande band för bagateller, sett till det är "Horner Gate" en storm i ett vattenglas. Nu är inte bin Sulayem den enda hycklaren inom F1 cirkusen, skitstövlarna Wolff och Brown ylar som vargar om att man måste fortsätta utredningen av "Horner gate". Så, varför gör de det? Jo, de försöker skapa instabilitet hos konkurrenten RBR, gör allt för att tvinga bort Horner, fina herrar dessa två med sina höga, moraliska värderingar, det är inte länge sen Wolff och hans fru var inblandade i tveksamheter inom F1 cirkusen. Såna här stormar i vattenglaset håller kvällstidning såpopera nivå, och är därmed lämpliga att ältas av klippa och klistra F1 "experter" till leda, samma "experter" som så omsorgsfullt undviker att ta upp missförhållanden i förtryckare diktaturer där F1 cirkusen dyker upp, snacka om att blunda och bara se det man vill se, en del lever i sin lilla klippa och klistra bubbla bortom den verkliga världen. 
 
Dagens grid girl lever i allra högsta grad i den verkliga världen,men hon har skinn på näsan och ser världen för vad den är precis som jag.
 
Amen...må den verkliga världen vara med er. 
 
     

Kommentarer :

#1: Genc

Bin Suyalem är en FN politiker till FIA chef, som går runt och har gjort bra saker som med Colton Herta för två år sen. För att sedan göra dåliga som att inte ta emot fler team till sporten som med Andretti teamet. Snacka om värsta dubbelmoralen den snubben är, hade jag bestämt hade jag låtit t ex Andretti teamet finnas på grisen redan i år som Bernie gjorde. Istället för omröstning efter vad teamen tycker, som man gör med Kosovo om de ska vara ett eget land eller inte eller om det här landet under en lång tid ska gå med i Nato eller inte. Tycker att den snubben reagerar som värsta jänkaren trots att han inte är det

skriven
#2: eric

Jag hoppades verkligen att du skulle ha fel för en gångs skull, men det hade du ju givetvis inte...RBR var i en egen liga.

Många har höjt Sainz till skyarna men Leclerc hade ju faktiskt problem med bromsarna, utan det hade han nog precis som du säger slutat tvåa, han hade ju trots allt snabbast tid i kvalet.

Jag hoppas verkligen Ferrari fått ordning på däckslitaget, det är det sista halmstrået man håller i för en bra säsong.

skriven
#3: carl

Ja då är vi igång igen o tyvärr lite tråkigt race o tråkigheter runtikring racet. Får inte bli värre för då kan det bli lite svårt att lägga de flesta helger på f1.Hoppet får stå till att de andra får fart på sina bilar,men å andra sidan kan man ju ägna lite tid på egna leksaker.

skriven
#4: Tomi

Tjena....ja det är klart. Max alldeles för överlägsen redan nu. Det finns inget hos de andra med det här reglementet som de andra kan utveckla om de inte gjort det redan i grunden. Tror inte att Max pushade max. Det som kan ändra säsongen är väl kanske att Kimi bjuder in Max inför varje racehelg i en tävling om vem som kan supa den andre under bordet först och att Max tackar ja till det. Annars är det nog klart. Ha det gott....

skriven
#5: Peter F

Tja!
Först ett tack till dig för att du håller bloggen uppe ännu en säsong. 🙏

Jag läste någonstans att Toto uttalat sig om att Mercedes-spisen stött på bekymmer efter FP2 och att de behövt sänka effekten, vilket kostat HAM o RUS 0,5 sek/varv.

Var det överhettning?
Isåfall var det väl en herrans tur att det inte var 10grader varmare än normalt, då hade det kanske kostat 1sek/varv

Någon som har mer kött på benen angående detta?

Mvh PF

Svar: Jag tror att det handlade mer om mjukvara relaterade grejer, alla med Mercedes spis hade liknande problem. Ha det Peter.
Brandon Lee

skriven
#6: Magnus Blomqvist

Hej. Stort tack för denna helgen. Fantastiskt skrivet som vanligt. Och du har som vanligt rätt. Nu utreds F1 chefen för att ha blandat sig i resultatet. Vore kul om du någon gång också skrev lite om Indy nu när hela fyra svenskar är med. Jag förstår att F1 är prioriterat och din specialitet men med en säsong som nog kommer bli ganska enahanda kan det kanske öka intresset för bloggen. Mvh Magnus

Svar: Det kan bli lite Indy med, dock har jag ingen lust att pröjsa några hundringar per månad till Via för att kika på serien, giriga muppar med en bristfällig produkt om man jämför med F1 TV. Ha det bra Magnus.
Brandon Lee

skriven
#7: ThomasF

Klartext,ocensurerat o perfekt förpackad blandning igen som vanligt.Såg tyvärr loppet som vanligt med snabbspolning då jag anade hur det skulle utvecklas.//Tack BL

Svar: RBR , Newey och Max har skapat en snabbspolnings VM, man får väl hoppas på att RBR råkar ut för tekniska problem vid något race så att det blir lite spänning i det hela. Apropå hockey och Göterborg, nu ska Vita Hästen åka dit och tvåla till Frölunda,.nä, Göteborgs IK var det visst.,;-) Ha det bra på alla sätt Thomas.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :