THE FUTURE PAST

 
Mr Haas säger sig vara lite överraskad av, att han lyckades med konststycket att få Grosjeans underskrift i ett kontrakt, en erfaren, snabb och fortfarande hungrig förare som kan hjälpa teamet med utvecklingsarbetet av bilen med sin feed back, frågan är om det var Grosjean som ville lämna Renault, eller om det var Renault som ville att han skulle göra det.
 
Grosjean är snabb under sina bästa stunder, men även en ojämn förare som ofta överkör åt det grövsta, en chanstagare som saknar det lilla extra som toppförare har. Jag ger inte mycket för hans förmåga som "bilutvecklare", Lotus har haft stora problem just på grund av förarnas oförmåga att lämna användbar feed back, Haas som nykomling lär inte få det lätt att etablera sig som ett stall att räkna med,  om ansvaret av riktningen för deras utvecklingsarbete med bilen läggs på Grosjean.
 
 
Renault för sin del lär inte heller få det lätt, att nå några omedelbara toppresultat som ett fabriksstall, Maldonado är ju inte direkt en "bilutvecklare" av rang, Vergne och Ocon ,som det ryktas om som tänkbara kandidater för den andra sitsen är det inte de heller, Vergne är en hygglig förare men bara medioker som källa för användbar feed back,  Ocon i sin tur är en oerfaren nykomling som har mycket kvar att lära.
 
Hur starka Renault blir på den finansiella sidan återstår att se, de fortsätter att förhandla med Bernie&co om en större bit av kakan som delas ut mellan stallen i form av prispengar, samtidigt som Sauber och Force India har lämnat in ett officiellt klagomål hos EU just i frågan om den sneddrivna utdelningen av prispengar, huruvida EU byråkraterna tänker ta upp frågan om mer rättvis fördelning av prispengarna eller inte är i nuläget inte klarlagt, byråkratins kvarnar brukar mala i snigelfart, och då inte minst hos EU.
 
Total lär utöka sitt stöd nu när Renault åter igen blir ett fabriksteam, det ryktas om, att även Infinitis logga kommer att synas på Renaults bilar, något som mycket väl kan stämma, Infiniti har ingen anledning att stanna kvar hos RBR som huvudsponsor.
 
 
RBR och Toro Rosso i sin tur ligger riktigt illa till på grund av brist på en motorleverantör till 2016, Mercedes har sagt blankt nej, Ferrari är inte villig att förse varken RBR eller Toro Rosso med PU av 2016 års specs, utan de skulle få nöja sig med årets motorer till 2016, något som Stortjuren&co har förkastat som en ren förolämpning.
 
Honda skulle kanske kunna tänka sig att leverera kundmotorer till RBR och Toro Rosso, men vem vill ha en motor som inte ens  i fabriksspecs  är konkurrenskraftig, VW-Audi kan nog räknas bort som en teamägare/motorleverantör för en lång period framöver, det kommer att ta tid för dem att slicka sina sår och återskapa sitt rykte som ett trovärdig företag.
 
Så, 2016 kan mycket väl bli året då ett nytt stall i form av Haas dyker upp, och två stall i form av RBR och Toro Rosso försvinner ut ur F1, dock har RBR ett långtids kontrakt som binder dem i VM serien för ett antal år, vill Stortjuren ändå drar sig ur, så lär det kosta honom i storleksordningen 3 miljarder kronor direkt i Bernie&co bottenlösa ficka, en riktig moment 22 läge för RBR med andra ord.
 
 
Det om det framtida förflutna, bilen på bilden här ovan är en Toleman TG-184-2,  året är 1984, och föraren heter Ayrton Senna, som i sin debut i Monaco blev tvåa. Det har skrivits mycket om hur sensationell hans bedrift var, allt kom från föraren och så vidare, men var det verkligen så?
 
Inte riktig, den Rory Byrne designade TG-184-2 var en riktig potent bil på vissa typer av banor, som tex den i Monaco, så Senna hade god hjälp av en bra bil. Visst körde Ayrton bra, men den dubbelvingade Toleman var inte sin tids Marussia eller Sauber, utan en mycket konkurranskraftig bil skapad med små medel av den redan då mycket duktiga Rory Byrne, samma man som senare skapade vinnarbilar åt en viss herr Schumacher.
 
Så, varför tog jag upp fallet Senna-Toleman TG-184-2? Jo, med jämna mellanrum dyker det upp folk, som med stöd av statistik vill visa och bevisa både det ena och det andra, varför den eller den föraren är överskattad, eller varför den eller den föraren är underskattad.
 
Det som gäller i F1 och all racing är, att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt, och förfoga över en bil som passar för ens körstil.  Alonso, som av många har kallats den mest kompletta föraren i F1 har efter sina två VM titlar kört i tre fabriksstall, McLaren, Renault och Ferrari, alltid med förstaförare status, men några fler VM titlar har han inte lyckats skrapa ihop.  
 
Hamilton radade upp fjärde och femteplatser under flera år i VM serien hos McLaren innan han kom till Mercedes utan att ens vara i närheten av en ny VM titel, Vettel tog fyra raka VM titlar hos RBR för att sedan bli mer eller mindre utklassad av Ricciardo osv. 
 
Med hjälp av statistik kan man efter eget tycke och smak rangordna förarnas prestationer bäst man vill, men för att verkligen kunna avgöra frågan om förarnas körskicklighet krävs det lite mer än så. Att vissa förare hamnar hos toppstallen, och att vissa andra  inte gör det sker inte av en slump, och när dessa förare väl är där, så gäller det ovannämnda, att vara där vid rätt tidpunkt, och förfoga över en bil som passar för ens körstil.  Förarna sitter aldrig i "likvärdig material" i samma stall, utan riktningen av utvecklingsarbetet är den avgörande faktorn för vilken av förarna hamnar i överläge ur prestationssynpunkt, rent tidsmässigt ,när man inte tar hänsyn till det materialrelaterade är toppförarnas prestationsnivå mycket likartad, även om körstilen varierar.
 
Amen,.må statistiken var med er, både i gott och ont.      
 
 

Kommentarer :

#1: Marcus

Det är lustigt att visa tidningar skriver att Grosjean kommer att ersätta Kimi när han slutar :) Grosjean tror nog på det. Om inte Bottas hamnar i Ferrari efter Kimi så vet jag inte hur det tänker.

Svar: Om Grosjean skulle vara en intressant förare för toppstallen, så skulle han har hamnat hos dem för länge sen, han är av samma nivå som tex Hulken, duktig men saknar det lilla extra som väcker intresset hos stallchefer i toppstallen.
Brandon Lee

skriven
#2: ken

Vad man än säger om Arton Senna så är han fortfarande min favorit bland dom F1 förare som kört genom åren, och i mitt tycke iallafall en av dom snabbaste. Men jag håller med dig Brandon om att bilen spelar till 95% roll om du ska vinna VM eller inte tyvärr, och att det gäller att va på rätt ställe i rätt tid. Det som också blivit lite tråkigt är att det finns inga intriger mellan förare som det ofta va för, saknar en Niki Pedersen i F1, alin Prost-Senna, där det hettar till ibland.

Som vanligt ett mycket intressant inlägg från dig som belyser många tankar och aspekter.

Ken!

Svar: Senna är en favorit även hos mig, men ingen förare är bättre än materialet man förfogar över i F1, det är bara i matarserier där man kör med enhetsmaterial man verkligen kan se skillnaden i fråga om körskicklighet.
Brandon Lee

skriven
#3: Captain Hindsight

Lika ntressant och lärorik läsning som alltid!

Grosjean är en märklig figur. I media får man bilden av att han själv anser att han är en flerfaldig världsmästare och att han tillhör det absoluta toppskiktet inom F1. Men det blir då iaf inget Ferrari för Grosjeans del kan jag säga redan nu. Han har inte erhållit den mognaden ännu och jag tvivlar på att han kommer göra det.

RBR framstår som några småbarn med sötsug. Står och skriker till höger och vänster och ska bara ha och ha. Bilden av ett seriöst stall blir allt mer blek varje gång man läser något uttalande från ledningen i stallet. Förstår varför Ferrari är måttligt intresserad att ge dem motorer när man ser hur de beter sig. Sen att det bara är dumt att ge en konkurrent samma motor och spec säger ju sig självt.

VW skandalen var säkert det sista RBR behövde nu. Kan mycket väl bli så att de drar sig ur F1 inom kort. Utan egen motorleverantör blir det tufft och RBR verkar inte allt för intresserade att gräva ner sig och hålla ut i några år tills situationen på motorfronten ändras.

Svar: Den mannen har höga tankar om sig själv, han har bla sagt, att han är en snabbare förare än Kimi,.synd bara, att stallcheferna inte alls delar hans uppfattning om hans uber egenskaper som förare.
I F1 vimlar det stora pojkar med små pojkars lynne, sandlådan har aldrig varit så välbefolkat som den är nu, jag skulle inte sakna RBR alls om de försvinner och tar med sig sin sockerdricka reklam, den är mer på sin plats hos snowboard åkare.
Brandon Lee

skriven
#4: Nico

Det ser ut att lösa sig ganska bra ekonomiskt sett om Renault kliver in i F1. Eller ja, det är väl inte frågan om längre. Men har dom total på axeln, och Infinity i ryggen så ska dom nog få ihop det ganska bra. Hoppas bara att dom slipper ärva skuldberget och bara förvärvar verksamheten.
Jag kanske frågade förut - minns inte. men vet du något snaskigt om Maldonados kontrakt? Jag tänker ju att inget fabriksstall med lite heder vill ha Maldonado i sittbrunnen oavsett hur mycket casholas han har med sig.

Om Renault injekterar fräscha stålar så kan dom nog langa ut Maldonado och välja att gå efter det dom tycker är bra. Sen om det då skulle vara Vergne/Ocon/Alonso w-h-o-e-v-e-r... så känns det i a f som en rimlig lösning för Renault's eget ego istället för att ha en sopa med fet börs.

Folk pratar om Vergne bara för att han är fransos. Jag snackar mig gärna lite varm i brallan över att han vågar satsa lite och ta det udda dyket på inside line i en sport som är ganska trött i övrigt. Hans renodlade skills yttrar jag mig inte om. Men bara för att han är fransman är han inte given hos Renault. Sure, Tambay/Streiff/Prost är väl några av fransoserna som har servat hos Renault men sen är det polacker, ryssar, spanjorer belgare och brassar.

Kul är det, man trodde knappt det skulle bli någon sillyseason - men ffs det kanske blir lite sillyseason i slutklämmen ändå!

hey!!

Svar: Maldo som förare är ju ingen höjdare, men det är svårt numera att locka sponsorer till F1, så jag har svårt att se hur Renault skulle kunna tacka nej till Maldos 400+ mille.
Jag skulle inte ta det för givet ,att Renault vill ha en fransos i den andra bilen, de kan lika gärna välja tex Palmer om han har tillräckligt bra finansiell stöd med sig. Någon toppförare lär inte vara intresserad av en flytt till Renault, men om RBR och TR försvinner ut ur F1, blir det ju några snubbar lediga som tex Ricciardo, som har en viss potential.
Brandon Lee

skriven
#5: Reijo Turunen

Tänk vad härligt det vore med några år där tre-fyra stall hade slagits om topp platserna en hel säsong. Där ingen kan segla iväg några sekunder och känna sig säker. Förövrigt borde det finnas en motor att köpa från typ crosworth där alla som köper har samma material och annat.

Svar: Ja, det skulle ju vara det optimala, men kommer nog aldrig inträffa så länge man inte använder enhets chassi och enhets motorer. Cosworth är duktiga motorbyggare, men saknar kunskap inom hybridbiten, i dagens läge är det bara de stora biltillverkarna som har råd med att ta fram fungerande hybridenheter.
Brandon Lee

skriven
#6: Tomi

Tror på Alonso hos Renault nästa år, cirkeln blir sluten , och så tar han med sig Santanderpengar.
Vem vet kanske the man himself Briatore dyker upp som gubben i lådan också?

Svar: Den Santander sponsring som har funnits hos Macken har inget med Alonso att göra, Santander har flera års kontrakt med Ferrari, och deras nya chef vill inte sponsra Alonso, Briatore i sin tur "äger" rättigheterna till Alonsos kontrakt, och vill därmed se Alonso hos de som betalar mest för hans tjänster eftersom han har en viss procent av Alonsos inkomster.
Brandon Lee

skriven
#7: Doktor

Hur ser Maldonados kontrakt ut? Hur stor är sannolikheten att Maldonado inte kör för Renault nästa år? Som du nämnde, Infiniti lär hänga på Renault så några sponsorer är redan säkrade. Dock är jag nyfiken om Renault lyckas fixa en konkurrenskraftig spis till nästa säsong för spänningens skull.

Som alltid en trevlig läsning!

Svar: Jag tror att Maldo sitter säkert pga sin osedvanligt feta plånbok, inte ens Renault har råd med att tacka nej till 400+ miljoner, eftersom det har blivit allt svårare att hitta sponsorer som är villiga att satsa i F1.
Brandon Lee

skriven
#8: Ghostface

Nu hotar Pirelli att dra sig ur F1 om RBR hoppar av F1..

Svar: Pajaserier för hela slanten, de inblandade är som en samling småpojkar i en sandlåda som kivas om vems leksaksbil är den finaste av alla,.patetisk värre.
Brandon Lee

skriven
#9: Svettel

Holy shit! Brandon dropping knowledge

Herr Lee, du har överträffat dig själv igen.

Svar: Jag är inte svår att överträffa enligt mig själv, men jag hoppas att en vacker dag bli bra nog för att det ska bli svårare;-)
Brandon Lee

skriven
#10: Zenkert

På tal om motorleverantörer.

Kan vi få tillbaka Cosworth, tack!

En riktig äkta leverantör av motorer, som på den gamla goda tiden när vem som helst kunde köpa sig en motor av Cosworth - Ingen Politik eller Bilföretagspolitik inblandad.

Jag är ingen expert på något sätt, men efter att ha kollat lite på deras site så verkar det finnas ett koncept inte bara på papper, utan fungerande, som bara behöver en köpare, för att vidareutvecklas och gå i produktion.

F1 behöver en oberoende motorleverantör.





Svar: Cosworth har en lång tradition som motortillverkare, men ingen erfarenhet av hybrider, som är den svåra biten med dagens PU, de skulle vara tvungna att skaffa sig en partner som kan det här med hybrider, tex även Ferrari samarbetar med en specialist på hybridområdet.
Brandon Lee

skriven
#11: Tomi

Ghostface; Bara bra om Pirelli tar några sabbatsår, in med Michelin och Bridgestone istället, garanterat mjukare gummiblandningar än för tillfället då iallafall från Michelins sida...

skriven
#12: Mortimer Max

Hear, hear... har aldrig passat bättre än här dagens blogg. :)

skriven
#13: Mortimer Max

Fråga: Är allt klart med att avtalet mellan RBR och Reanault är avslutat? Eller finns det en chans att RBR nu fortsätter med Renaultmotorer när Renault verkar satsa på F1 framöver? Om avtalet lever så är det ju fabriksspecs som gäller där. Just my 2 cents.

Svar: Ja, det är klart, Renault kommer inte leverera några kundmotorer alls, jag skulle inte sakna RBR om de försvinner från F1, stallet har ju bara fungerat som en reklampelare för Stortjurens sockerdricka.
Brandon Lee

skriven
#14: ThomasF

Den gamla Tolemanen ser läcker ut.Kimis Mclaren ser ju ut som nåt terränggående fordon.Nä D va inte alltid bättre förr men vackrare att se på.

skriven
#15: Ghostface

@Tomi
Håller med !
Man får väl hoppas Pirelli drar
In med Nokian däck ; )

skriven
#16: Ferraristi_Svezia

Som alltid ett sannerligen gott & trevligt nöje att läsa Din blogg, käre BL.

Har inte kommenterat Ditt tidigare inlägg om Ditt vara eller icke vara med Din blogg, men kan med handen på hjärtat uppriktigt säga att det vore en gigantisk förlust om Du inte fortsatte ge oss Din kunskap, erfarenhet, omdömen, beröm, kritik och inte minst insider-tips om F1.

Personligen läser jag inget annat; AF har jag helt slutat läsa o Herr Blomkvist har aldrig lyckats locka mig, så jag hoppas verkligen Du fortsätter i samma goda anda som idag, jag kollar minst ett par gånger om dan efter nya inlägg signerade BL.

Nu till käre Grosjean; vet att det må bara vara rykten, om man ens dkan kalla det rykte, snarare vilt spekulerande , men skulle det kunna vara så att det trots allt är Ferrari som satt han i Haas? Att han är den tilltänkte ersättaren till Kimi, må Gud förbjude... Han får ju isåfall ett år på sig i Ferrari-material innan det blir skarp läge. Hur fan tänker de isåfall? Grosjean som Kimis ersättare, jo tjena...

Svar: Jag ska försöka hänga kvar i bloggsvängen, ibland tappar man lite inspiration pga den milt uttryckt händelsefattiga följa John racingen som pågår i år.
Ferrari har nog inget med Grosjeans flytt att göra, de kan välja och vraka bland "jag vill köra för Ferrari" wannabees, det finns bättre förare i F1 än Grosjean som mer än gärna skulle vilja ha en sits hos de röda.
Brandon Lee

skriven
#17: PeterII

Jag har funderat på en sak när jag vaknat efter att ha somnat på soffan framför de senaste loppen (man sover gott till ljudet från hybriderna. De väsnas ju inte lika mycket som de gamla feta 10:orna).
Finns det något positivt att ta med sig från årets säsong? Om jag nu råkade vinna på lotto och kunde köpa ut tomten och ta över rättigheterna. Vad tycker du O Brandon och övriga att skulle jag då behålla av det nuvarande konceptet?

Svar: För min del är det enda positiva man kan ta med sig av årets säsong att den snart tar slut, med såna däck som FIA tvingar Pirelli ta fram är det omöjligt att skapa bra racing, men om det blir flera gummiblandningar till nästa år, och fritt fram för stallen att själv få välja med vilka däck man vill köra med, så finns det hopp om bättre racing under 2016.
Brandon Lee

skriven
#18: Lito

@Peterii
Monza, spa, suzuka, interlagos, kuala lumpur, Melbourne och Silverstone även hungaroring.
Gridgirls.
Träningar, kval å race.

skriven
#19: Lito

Glömde Montreal

skriven
#20: Zenkert

Som Dag-Otto skulle säga Bumma det, så Bummar det.

Läste just följande patetiska nya utspel från FIA angående F1 2016, kanske taskigt översatt, eftersom jag hittade det på, näää, jag törs knappt säga det BL ;-)

”För 2016 måste alla bilar ha ett separat avgasrör med övertrycksventil där endast wastegatens avgaser får passera genom”, skriver Internationella Motorsportrådet i ett pressmeddelande.
”Den här åtgärden ska tas i bruk för att höja ljudet på bilarna och kommer inte att ha någon effekt på styrkan eller utsläppet.”

Men det är ju inte ljudnivån det handlar om.
Det ska yla och tjuta så man med öronen upplever hur fort det går.

(Personligen tycker jag att dagens F1-motorer låter som de gamla V1-raketerna under andra världskriget)

PANG, säger det sen.
På Tomten?



Svar: Med årets bilar skickas wastegates flåsande direkt in i avgassystemet, nästa år får den andas ut via ett separat rör, huruvida det påverkar karaktären av avgasoundet återstår att se, grejen med en njutbar motorsång är ju mer hur den låter istället för hur mycket den låter.
Brandon Lee

skriven
#21: Anonym

Hej. Bra blogg! Tackar.
Du skriver ofta om medelmåttor till förare som inte kan ge tillräckligt med feedback för bilutvecklingen.
Vilja förare i f1 har/är duktiga på feedback mm samt vilka uppcoming-förare skulle du vilja se i f1?

Svar: Tja, tex Kimi och Button är duktiga att lämna bra feed back, där av att Macken vill så gärna ha Button kvar eftersom Alonso är värdelös på den fronten. Medelmåttor har ingen "rumpkänsla" för bilen, och saknar därmed även förmågan att berätta för ingenjörer åt vilket håll man ska gå med utvecklingsarbetet.
Just för tillfället saknas det unga förare som sticker ut, märks även på så sätt att det är svårt att ta sig in som en testförare hos toppstallen, men några stall kommer att försöka köpa en sits åt sina juniorförare i ett mindre stall, som tex Mercedes hos Manor.
Brandon Lee

skriven
#22: Mayol

Jag har lite svårt att se varför RB's samt TR's utträde ur F1 skulle gynna F1? De har ju trots allt bidragit med ganska mycket under åren. En startgrid utan en Newy skapelse är ju inte riktigt lika rolig. Du Brandon har ju själv berömt RB's fina chassie/aero arbete där de vågar köra med mer rake än någon annan och följaktligen fått en bil som svänger in samt ut ur kurvor som Kubanska kvinnor rullar en cigarr. Jag tror att F1 skulle tjäna bigtime på att bli av men trädgårdstomten men samtidigt behålla läskeblaskmannen och kanske tom. att Mateschitz skulle kunna axla trädgårdstomtens lilla mantel.

Svar: Jag har alltid uppskattat Neweys arbete, det är stallets inställning som jag inte gillar, typ, vi stannar i F1 bara så länge vi kan dra nytta av det i marknadsföringen av vår sockerdricka, Mateschitz är mer en pengasamlare än en motorsport entusiast.
Brandon Lee

skriven
#23: OK

Bra inlägg som vanligt och jag känner mig ju lite träffad efter min statistikrabbling ang Kimi i kommentaren till föregående inlägg. Men vill betona att det är - bl a - tack vare den här bloggen som även en glad amatör som jag kan få insikt att lyfta blicken ovanför resultaten! Det är ju enkelt att förstå att statistiken inte säger allt, men det behövs - för ett fan - initierad information för att förstå vilka detaljer som t ex skiljer en bra från en mindre bra förare. Och det bjuds inte överallt. Keep on!

Svar: Statistik baserad rangordning är ett flitigt förekommande fenomen, dock inte speciellt trovärdig, stallcheferna tittar på helt andra saker när de söker efter en förare som ska passa in i deras organisation.
Brandon Lee

skriven
#24: Mika-fan

Ger mig in i diskussionen om bra förare och bra bilar. Det är väl ändå så, iaf förut, att det var ens skicklighet i skitbilar som tog en till toppteamen. Ganska svårt att köpa en plats där, iaf förr. Alonso köpte ju sin sits i ferrari, så helt omöjligt är det ju inte, hehe.

Själv leker jag med tanken, igen, att det enbart finns fabriksstall, med egna motorer, men att dom har 3 bilar, och dom 2 bästa får plocka poäng. Köra 2 rutinerade rävar, sen en sits till en förare som max haft 2-3 år i F1. Nåt sånt iaf. Sen skrota framvingen, iaf restriktera den kraftigt. Nåja, blöta fantasier.

Min vana trogen bjuder jag på ett klipp. Denna gången är det en intervju där Seb och Kimi blir intervjuade samtidigt som dom spelar en bordshockey match. Släppar man in ett mål, måste man svara på en fråga från den av dom som gjort mål. Frågorna är framtagna av dom som intervjuar. Riktigt underhållande, och jag mjukna lite för Seb här, precis som jag även gjorde när han blev förbannad när inte Kimis namn fick stå med på tavlan efter hans senaste seger.

Enjoy: https://www.youtube.com/watch?v=n-i2Ut0CIN0

skriven
#25: Mika-fan

Förresten, som vanligt kom jag på en grej till efter jag postat :D

Senna vann iaf 5 lopp -93, i en icke suverän bil. Har för mig det sas nånstans att fordmotorn saknade nåt hiskeligt mycket hästkrafter jämförd med toppmotorerna. Vågar inte säga exakt hur mycket det ryktades om, men det var över 50hk iaf. Kan ha varit betydligt mer.

Svar: Man ska ta allt som står i Wiki med en stor nypa salt. Motorer handlar inte enbart om höga peak effekt, utan körbarheten är faktiskt mer viktig än antalet av hk, man har ingen större nytta av en motor som levererar många hk över ett mycket smal varvtals register kring toppvarvtalet, en bra motor ur körbarhetsaspekt i ett bra chassi ,och väl fungerande aero är att föredra framför en motor med hög effekt över smal varvtalsregister, monterad i ett halvtaskig chassi i en bil med tveksam aeropaket.
Brandon Lee

skriven
#26: Magnus Lundahl

Mika-Fan
Minst 80+hp mindre en vad tex williams hade 1993, hade senna i sin ford motor det året.
Han vann alltså 5 lopp det året? Ghorde han några pole också?
Då tidens bilar krävdes mer av föraren.I dag har föraren mindre betydelse. Handlar mer om slå sin stall kamrat en att vinna vm.
Det är så patetiskt att nästa år har dom bestämt att bilarna ska låta mer. Men hallå då är något fel må jag säga med motor reglerna när dom låter för lite hahha

mvh

skriven
#27: Mika-fan

Herr Lundahl:
Nu börjar mina små grå vakna. Var det inte så, att Benetton hade fabriksmotorerna från Ford det året, och Mclaren endast en kundmotor va?Har för mig det var nåt sånt, och dom hade 50 pållar mindre än benetton, vilka i sin tur låg efter Renault, så dom 80 du nämner, stämmer nog alldeles utmärkt =)

Inga pole det året för den gode Ayrton, va? Var väl Prost i sin Williams för hela slanten. Min poäng dock var, att det har gått att vinna med "kundmotorer", även om det nu krävde en så speciell förare som Senna att göra det. Jag menar, visst, en vinst kan väl nån i en skitbil ta, av ren slump under udda förhållanden. Men hela 5st. Då är det knappast en slump. Det var väl -93 även det var nära att bli McLambo. Senna fick ju testa en förlängd Mclaren(för att få plats med motorn), på silverstone om jag inte minns fel, och var väl över en sekund snabbare än pole-tiden från det loppet, det året.. Han ville ha den motorn redan till nästa lopp, men Dennis sa nej och valde sedan Peugeot, vilket visa sig vara helt fel igen. Nåja, nu promenerar vi väldigt långt längs "memory-lane", men visst fan är man tacksam att få ha upplevt en stor del av den tiden, när man ser dagens jävla tapetklister till racing.
Kikade lite från helgens F3, och det var mer underhållande än F1, mycket mer. Nu kan man bara hoppas att den trevliga Felix får en GP2 sits, för han har nog inget annat att vinna kvar, innan GP2. Formel renault 3,5 ser jag inte som nån större merit, så upp i GP2 nu med pöjken, han förtjänar den chansen om nån.

skriven
#28: Ghostface

Kimi in Action : )

https://www.youtube.com/watch?v=QTL4By-loK0

Kimi Little 2 drunk ; )

https://www.youtube.com/watch?v=rBMRsY_UI4E

skriven
#29: Mika-fan

Brandon: Nu hade jag inte läst just det på wiki. Och håller absolut med dig gällande hk. När denna testa mclambon, så plocka dom av 60hk på toppen, la in mer på melkanregistret, fick en mer körbar bil och kapa varvtiden med en sekund eller liknande. Nevertheless, macken hade kundspisar från ford det året. Benetton var deras förstestall, och dom lät absolut inte mclaren få samma motor.

Svar: Ok, men på ett ungefär är det samma saker som finns att läsa där, det fanns givetvis en viss skillnad i antalet av hk, men inte alls så mycket som många tror.
Brandon Lee

skriven
#30: Magnus Lundahl

Mika-fan
Ja mycket förbjöds med williams teknik året efter som gjorde den oslagbar. Jag kan inte förstå hur fan Senna kunde vinna 5 lopp det året.
Ja tyvärr sa Dennis nej och det gjorde Senna bytta året efter, och det blev hans död.
Jag hoppas en på desssa bilar kommer igen. När FIA förståt att när vi kör omkring på vägarna med hybrider och el drift.Så kommer vi få en mer sug efter bensin motorer utan el skit.
Jag börja följa F1 först 1994 riktigt. Jag såg endel före det också.
Jag är minst sagt avundsjuk på dig som sätt mycket innan 94a.
Jag missa kanske dom 20 bästa åren i F1 faktiskt. Men fram till 2010 var den faktiskt rätt okej.
Slutet på 90 talet med Mika är jag glad att jag fick se allt av. Jag satt som på nålar och skrek som enj galning vi kvalen. Nu är kvalen rena sömn pillret. Jag gillar inte alls hur det är upplagt.
Det finns nog inget från idag jag skulle vilja säga är bättre en innan.
Mer en säkerheten.Men den har gått överstyr också.
Kanske bort taget av tankstopp jag kan tänka mig ha kvar.
Men Brandon fick mig tveksam till det också.
Jag vill se bilar jag inte ens skulle våga eller kunna provköra. Dessa idag kan nog fan till med jag ta en sväng med hahah

F1 idag är trist och det ända som får den intressant är Brandons blogg här. Men också kul läsa gammalt som du skriver Mika Fan.
Jag är ett stort fan av Senna.Mycket för han var så jäkla seriös som person och som förare. Han levde för F1 och ge sitt land vinster.
Bottas och Kimi har jag respekt för idag. Det är väl nästan dom ända också.
Tyvärr var mycket förr bättre.Bara att vi har redbull i F1 visar vad F1 är idag. socker korkat fjolligt ren jävla skit. Mer risk få tänderna förstörda och diabets en att riskera dö i en krash idag i F1.
Kort sagt, socker är farligare en F1.Vad säger det?

mvh

skriven
#31: Staffan

Om nu Red Bull skulle lämna.
Lägger Adrian Newey av då eller kommer han att bygga America’s Cups båtar på heltid eller kommer Mercedes att äntligen få en riktig bilbyggare och bli ännu mer överlägsna?

Svar: Det är nog många som är sugna på att anlita Newey, men han är bra trött på F1 och vill pyssla med annat, att han skulle hamna hos Merca är rätt så osannolikt.
Brandon Lee

skriven
#32: Kilroy

ibland... så ska man knulla lagen ; )

https://www.youtube.com/watch?v=XPhPbTbjYM0

Svar: Ja,.men det värsta med det är, att ibland knullar lagen tillbaks när man minst anar det, och alltid bakifrån;-)
Brandon Lee

skriven
#33: Ghostface

Öitä Brandon..

skriven
#34: Mika-fan

Lundahl: Aktiv fjädring var väl lattjo? :D

Så jävla gammal är jag inte. Följt F1 sen barnsben pga att jag är finnjävel. Keke var glömd innan Mika krasha och började vinna =)

skriven
#35: Anonym

Är på F1 i Tyskland nu och ser på redbulls kläder att inifinity fortfarande är med. Har de inte brytit sammarbetet

skriven

Kommentera inlägget här :